Nørd lykkedes med eget spil! HURRA

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Nørd lykkedes med eget spil! HURRA

Post by Brichs »

Rørvig Design wrote:Hej alle I gæve brætspillere.

Her er et lille indlæg fra Mads Knudsens trofaste partner til udvikling af spillet Sagas. For at give en lille forsmag på spillet har jeg lagt et par billeder op af et par af figurerne og en opsætning af spilbrættet og brikker. Håber at jeg også kan få lagt reglerne op.
*Pling!*

Nu er jeg interesseret...ser ud til at ligne et godt "gateway" spil. Er det til at fremskaffe i de danske butikker, og hvor meget koster det(ca)?

At der er zombier med, gør det straks kun mere interessant... :-D
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
madsknudsen
Posts: 8
Joined: Thu Apr 01, 2010 4:57 pm

Re: Nørd lykkedes med eget spil! HURRA

Post by madsknudsen »

Hej Brichs:
Det kan findes i Toys R Us over hele landet og i Fanatic i Roskilde. Den vejledende pris er 250.-

Hej Oseali:
Fedt at spillet var til at finde i butikken :D

Vi har valgt en hvid æske og givet den store guldbogstaver for at man kan se spillet på lang afstand og det på denne måde er let genkendeligt. Det er et forsøg på at adskille os fra alle de andre spil som netop er med mange farver på forsiden. Tanken er at udstråle noget design og kvalitet.

Hvis dette ikke er lykkedes er det uheldigt :(

Jeres indtryk er godt stof til eftertanke inden vi går i krig med udvidelsen og æsken til denne. Så tusind tak for din observation!

Mads
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Nørd lykkedes med eget spil! HURRA

Post by Jens_Hoppe »

Mads,

Der er mange herinde som har en lille designer i maven, men som bekendt ikke særligt mange der rent faktisk får udgivet noget... Noget tyder på at mens den kreative proces er noget mange kan magte, er den efterfølgende mere arbejdstunge proces med at videreudvikle den første idé til noget holdbart straks meget sværere. Og den sidste hurdle - at få et mere eller mindre klart spil produceret - virker som det sværeste af det hele.

Kan du fortælle lidt om processen bag udviklingen og produktionen af spillet?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
madsknudsen
Posts: 8
Joined: Thu Apr 01, 2010 4:57 pm

Re: Nørd lykkedes med eget spil! HURRA

Post by madsknudsen »

Jens_Hoppe wrote:Mads,

Der er mange herinde som har en lille designer i maven, men som bekendt ikke særligt mange der rent faktisk får udgivet noget... Noget tyder på at mens den kreative proces er noget mange kan magte, er den efterfølgende mere arbejdstunge proces med at videreudvikle den første idé til noget holdbart straks meget sværere. Og den sidste hurdle - at få et mere eller mindre klart spil produceret - virker som det sværeste af det hele.

Kan du fortælle lidt om processen bag udviklingen og produktionen af spillet?
Du har ret i det med at det sværeste er at det sværeste er den endelige produktion. Jeg fik idéen til spillet i 2002. Syntes der manglede et brætspil i fantasygenren som børn kunne spille selv. Jeg underviste ungdomsskole i rollespil og mange havde GWs produkter som deres referenceramme, malede figurer, men reglerne var for tunge til at man kunne komme hurtigt i gang med at spille.

Racerne lå nogenlunde fast fra starten. Mennesker, orker og elvere gav næsten sig selv. Jeg valgte udøde fordi jeg godt kunne tænke mig et hold som havde flere figurer end de andre - en zombiehorde følelse over sig... Dæmonerne har haft andre "ansigter" igennem processen og egentlig heddet "Grålinger" det meste af tiden.

Da jeg sammen med min makker havde lavet det første regeludkast, den første grafik og fundet stand in figurer fra andre spil kontaktede jeg Dan spil (KE Mathisen). De tog os seriøst og var til et par møder med dem. De kunne godt lide spillet, men ville ikke producere det hvis jeg holdt fast i at alle figurer skulle være i plastic. Det gjorde jeg, samarbejde stoppede og vi gik hver til sit. På dette tidspunkt var det stadig mit solo projekt, med min makker som ind imellem gjorde mig en tjeneste med lidt grafik. Efter en del benarbejde gik det op for mig hvor dyrt det er at lave plastic figurer (en form koster kassen). Mit spil som på daværende tidspunkt gik under arbejdstitlen "Kampens hede" blev lagt på hylden. Nu er vi i 2005. Råd nummer 1: Lyt til folk i branchen! :wink:

Jeg skrev herefter en rollespilsverden for 14 institutioner i Køge. Denne på 60 sider og i sort hvid med nice grafik. Da nogle produkter af tvivlsom kvalitet efterfølgende rammer det danske rollespilsmiljø ringer jeg til producenterne og tilbyder min expertise gratis. Til møde med dem spørger de til hvad jeg ellers går og laver, jeg viser dem min sort hvid bog og de vil godt have mig til at skrive en ny bog for dem. Denne udkommer i 2007 og er nu trykt i over 9.000 eksemplarer. Rette sted på rette tid - heldigt for mig!

Min kammerat og jeg snakker jævnligt sammen og over en øl kommer spillet på banen. Vi er nu i efteråret 2007 tror jeg. Markedet er der stadig og vi beslutter at gå sammen om at få det færdigt. Her kommer råd nummer 2: Find en allieret som du kan stole på. Det første vi gjorde var at skrotte idéen om plasticfigurer og lave spillet med papfigurer. Ha ha, hvis bare jeg havde lyttet...

Vi beslutter at ændre spillet fra et spil for fantasy kendere til et familiespil. Regelhæftet, hæftet med historier om racerne og hæftet med sagaerne skiftes ud med 1 A3 side som er trykt på begge sider. Forsiden med reglerne og bagsiden med præsentation af hold og sagaerne. Keep it simple!

Jeg hyrede den samme tegner som lavede malerierne til min bog. Der går uhyggelig meget tid med detaljearbejde. Tid med testspil. Hvis mit spil ikke holdt ville jeg have fundet ud af det i denne proces. Jeg har nok spillet det over 100 gange og finder det stadig ikke kedeligt. Samme firma som udgav min bog ville også gerne producere spillet, men først skulle vi lave en prototype. Her går vi fra design på computer til virkelighed. Vi har fået produceret stanseværktøj og tænkt rigtig meget i at minimere omkostninger for en producent. Eksempelvis ved at have 1 værktøj til alle papplader.

Man må gøre op med sig selv om man vil bruge 500 timer eller mere (mindre pr. mand hvis man er flere om det) på relativt kedeligt arbejde for at få sit projekt gjort klar til produktion. Det kræver også at man har folk med de rette evner om bord. Hvis du ikke er god med en computer og får dine tanker gjort til virkelighed eller ikke formulerer dig godt på skrift så omgiv dig med folk som kan! Accepter at ting tager tid. Det er en proces og nogle ting er du ikke herre over så det nytter ikke at stresse over disse. Hvis et projekt går galt eller ikke viser sig at være salgbart, så brug dine erfaringer til at gøre dig bedre rustet i næste projekt - lad være med at tage det som et nederlag! :D

Vores mellemhandler fandt Top Toy (ToysRus og BR) som købte spillet. Samarbejde med fabrikker i Kina krævede en del tålmodighed, men nu er vi i 2010 og endelig er det i handel.

Det var alt for nu - spørg endelig løs hvis der er ting du ønsker uddybet :wink:

Mads
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Nørd lykkedes med eget spil! HURRA

Post by akwlinka »

Jeg har med stor interesse læst denne tråd, og synes det lyder spændende med en dansk udgivelse af et strategispil. Så stor var interessen at jeg, da jeg alligevel kun var 15 minutter fra Toys 'r us valgte at køre forbi og købe spillet.
Den hvide æske med guldbogstaver var let at finde op prisen absolut rimelig. Mer til disse to punkter senere.

Vel hjemme hos min spilleven, blev plastikken pillet af æsken, for at besigtige indholdet.

Nu havde jeg læst at spillet er produceret i Kina, og det er ikke en positiv ting. Heller ikke i dette tilfælde.

Pap kvaliteten er god/meget tyk, men desværre bugter alle pladerne sig i bølgedal. Og det er ikke første gang jeg har fået et spil der er trykt i Kina der laver dette nummer.

Reglerne er korte og kontante, og meget lette at forstå. En oversigt over spillets indhold mangler dog, så i starten sad vi og ledte efter et timeglas, men det er fordi vi på det tidspunkt kun havde læst saga siden.

Papfigurerne virker fint. Jeg følte ingen behov for at betale 250 kr. ekstra for at det skulle være plastikfigurer.

At det er et fantasy spil, har jeg lidt svært ved at sætte mig ind i, men det er nok mig. Denne genre er normalt ikke noget jeg spiller. Jeg er heller ikke rollespiller, så til mit første spil, var vi to hard core brætspiller der foretrækker 18xx og agricola, så til spillets forsvar må vi nok indrømme at vi er lidt uden for kategori.

Spillet er ret simpelt og vil sikkert falde i smag hos børn.

Mht kassen, så er en ensfarvet kasse med tekst på ikke lige min stil. (det er noget der høre fortiden til) Og den hvide farve gør at æsken allerede ser meget beskadiget ud.
Prisen er ret lav, og personlig ville jeg gerne have betalt en halvtresser for at spillet var produceret i europa (her er det sjældent at plader wrapper) og lidt flere terninger havde heller ikke skadet.

Nu er det ikke kun negativt jeg har at sige.

Spillet fungerede med de regler der er i æsken. De er så kort og velskrevet at det næsten ikke kan gå galt. Der er rig mulighed for variation i spillet, og jeg skal selvfølgelig prøve spillet med mere en kun 2 spillere. Jeg er sikker på at det vil vinde meget med flere deltagere. Jeg vil også afprøve det med SFO børn for at se deres reaktion.

Alt i alt et ok forsøg. Tillykke med udgivelsen
Image
Rørvig Design
Posts: 2
Joined: Thu Apr 08, 2010 8:34 pm

Re: Nørd lykkedes med eget spil! HURRA

Post by Rørvig Design »

Hej akwlinka.

Fedt at du har testet vores spil og fedt at læse dit indlæg. Det er altid super godt at få noget konstruktiv feedback fra folk, som entusiastisk har kastet sig over vores spil. Vi tager alt til efterretning og glæder os selvfølgelig over de positive kommentarer. Hvis andre ligeledes har prøvet Sagas er vi yderst interesserede i at høre jeres kommentarer.
madsknudsen
Posts: 8
Joined: Thu Apr 01, 2010 4:57 pm

Re: Nørd lykkedes med eget spil! HURRA

Post by madsknudsen »

Hej alle. :wink:

Vi arbejder i øjeblikket på 2 nye hold som skal komme med en udvidelse engang i fremtiden. Jeg tænkte at nogle herinde måske kunne tænke sig at teste eller komme med input mht. om deres stats er balancerede. Jeg tænker at i kan komme med jeres tanker/erfaringer fra test her på tråden.

Dværge (brug evt. orkholdet som stand in):

Berserker (leder)
Rykke: 4, slå: 5, undvige: 3, afværge: 7

Armbrøst skytte (2 af disse - kan skyde)
Rykke: 3, slå: 8, undvige: 3, afværge: 7

Dværge kriger (2 af disse)
Rykke: 4, slå: 7, undvige: 3, afværge: 4


Insektfolk (Brug evt. udøde som stand in):

Dronning (Leder)
Rykke: 5, slå: 7, undvige: 1, afværge: 8

Arbejder (3 af disse)
Rykke: 4, slå: 9, undvige: 5, afværge: 9

Soldat (2 af disse)
Rykke: 6, slå: 4, undvige: 1, afværge: 8


Det ligger os meget på sinde at gøre disse 2 nye hold anderledes end de andre. Alle kommentarer og konstruktiv kritik modtages med glæde :D

Bedste hilsner

Mads
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Nørd lykkedes med eget spil! HURRA

Post by Frouvne »

Var i en stor boghandel i Lyngby, hvor jeg stødte på spillet til en overordentlig rimelig pris. Der var endda et spil udstillet, så man kunne se alle komponenter i brug, hvilket jo er rigtig fornemt og en ting, jeg aldrig har set i den boghandel før selvom den er stor og har et pænt udvalg af spil. Desværre var alle brikker (herunder de store brikker, der udgør spillearealet) voldsomt bøjede, hvilket i sig selv ville kunne skræmme en person som mig væk fra spillet. Mit umiddelbare bud vil være, at et spil i den tilstand var uspilleligt, når det er papbrikker, der skal stå på det. Forhåbentlig er det et mandags-eksemplar af spillet, men hvor er det dog ærgerligt, når der bliver gjort noget ud af at præsentere spillet i butikken.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Nørd lykkedes med eget spil! HURRA

Post by Mik »

Frouvne wrote:Var i en stor boghandel i Lyngby, hvor jeg stødte på spillet til en overordentlig rimelig pris. Der var endda et spil udstillet, så man kunne se alle komponenter i brug, hvilket jo er rigtig fornemt og en ting, jeg aldrig har set i den boghandel før selvom den er stor og har et pænt udvalg af spil. Desværre var alle brikker (herunder de store brikker, der udgør spillearealet) voldsomt bøjede, hvilket i sig selv ville kunne skræmme en person som mig væk fra spillet. Mit umiddelbare bud vil være, at et spil i den tilstand var uspilleligt, når det er papbrikker, der skal stå på det. Forhåbentlig er det et mandags-eksemplar af spillet, men hvor er det dog ærgerligt, når der bliver gjort noget ud af at præsentere spillet i butikken.
I så fald har Annemette også købt et mandagseksemplar af spillet.
Og hvornår en pris er 'overordentlig rimelig' kan jo altid diskuteres.
Medmindre at spillet går hen og bliver et uventet hit, vil prisen formentlig falde.
Det er ihvertfald sådan det har gået de fleste danske udgaver af spil.
Image
madsknudsen
Posts: 8
Joined: Thu Apr 01, 2010 4:57 pm

Re: Nørd lykkedes med eget spil! HURRA

Post by madsknudsen »

Hej Frouvne.

Hvor det fedt at høre at nogle gør en indsats for at vise det frem :wink:

Vi er meget opmærksomme på pappets kvalitet, hvilket er det eneste vi også selv er lidt ærgerlige over. Det bliver dog fint spilbart hvis man blot bukker dem plane. Vi er helt obs. på at dette aspekt skal rettes til når det næste oplag kommer.

Til Mik: Vi oplever en sammenhæng mellem pris og kvaliteten af de materialer som bruges. Vi tror ikke prisen vil falde fremover, da vi satser på at producenten får højnet kvaliteten.

Tak for interessen.

Mads

Ps. Vi arbejder pt. på en hjemmeside: www.sagas.dk

Tjek den ud :D
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Nørd lykkedes med eget spil! HURRA

Post by Frouvne »

Hvis man endnu ikke har fået prøvet Sagas og er blevet nysgerrig på det, så jeg idag en stak af spillene liggende hos boghandleren i Lyngby Storcenter til 100,- pr. stk.
frouvne, administrator

Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Nørd lykkedes med eget spil! HURRA

Post by Oseali »

Har lige kobt det i fleggaard til 50 kr sa det er ikke out of reach
Image
User avatar
Severin
The Incredibles
The Incredibles
Posts: 8
Joined: Thu Jul 12, 2007 8:34 pm
Location: Hellerup

Re: Nørd lykkedes med eget spil! HURRA

Post by Severin »

Godt gået. :)
Sidst spillet
Image
Post Reply