Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Jf. din profil har du, som en række af os øvrige, en forkærlighed for øl. Hvordan harmonerer øl og spil generelt? Er der særlige øl til særlige spil, eller skal de to ting helst ikke blandes sammen?
Jeg har det fint med øl og spil, omend øllet normalt højst skal indtages i moderate mængder, hvis ikke det skal gå ud over spiloplevelsen (eller sagt med andre ord, det er dødsvært at spille brætspil når man er fuld ;) ). Jeg har vist ikke gjort mig nogle tanker om at koble særlige øl sammen med særlige spil, men nu du nævner det lyder det da som en sjov idé...!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Brichs »

Hvad er bedst? Drager eller zombier?
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Jens_Hoppe »

Brichs wrote:Hvad er bedst? Drager eller zombier?
Jeg må skuffe dig og sige "drager". :) Zombier er for mig noget i retning af det største tematiske turn-off jeg kan forestille mig...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Brichs »

Endnu en - *sukker dybt* ;o)

Hvad er det ved drager, du synes er fascinerende? Eller er det simpelthen et spørgsmål om, at det ene er det værste i verden, og det andet pr definition er bedre?
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Jens_Hoppe »

Modsat (visse) andre er jeg ikke den store drage-fetichist. :) Men som mytiske væsener/fantasymonstre at være er de da meget cool...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Gunness »

Hvilket spil har du været mest frustreret over, forstået på den måde, at det var lige ved at være helt fantastisk, men blev så ødelagt af en dårlig spilmekanisme eller lign.?

Hvordan har dine spilpræferencer ændret sig i årenes løb?

Hvilket spil har haft den længste holdbarhed for dig? Dvs. ikke nødvendigvis dit favoritspil, men det spil du har spillet flest gange og stadig kan tage frem uden at få akut hovedpine.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Brichs »

Klichespørgsmål nummer 1:

Hvilket spil er bedst? Agricola eller Puerto Rico?
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Hvilket spil har du været mest frustreret over, forstået på den måde, at det var lige ved at være helt fantastisk, men blev så ødelagt af en dårlig spilmekanisme eller lign.?
Crusader Rex er en mulighed. Til trods for totalt fedt tema, flotte komponenter og et velprøvet blokspil-system der er i stand til at give spændende spil, præsterer det alligevel at være nærmest uspilleligt pga. balanceproblemer. :( Næsten det samme kan jeg sige om Worthington's Victoria Cross: Igen en spændende situation, men balancen er helt i skoven.

Steam er en cool videreudvikling af Age of Steam på mange måder. Så hvorfor skulle der netop indføres den mystiske og kunstige skelnen mellem indkomst og points, som lidt ødelægger illusionen for mig? Øv.
Gunness wrote:Hvordan har dine spilpræferencer ændret sig i årenes løb?
De svinger sådan lidt pendulagtigt frem og tilbage. :)

Skak -> Avalon Hill-spil -> rollespil -> Avalon Hill-spil -> andre krigsspil -> Magic og andre CCG'er -> ASL -> eurogames -> familiespil -> tungere spil -> krigsspil inkl. ASL (igen), og så fremdeles. Om et par år kaster jeg mig sikkert over skak igen. :-)
Gunness wrote:Hvilket spil har haft den længste holdbarhed for dig? Dvs. ikke nødvendigvis dit favoritspil, men det spil du har spillet flest gange og stadig kan tage frem uden at få akut hovedpine.
Amun-Re er en god kandidat. I betragtning af hvor mange gamle eurogames der forsvinder ud i glemslen selvom de "egentlig var rigtigt gode", er Amun-Re en fin undtagelse som stadig jævnligt kommer på bordet i KBK. Det er også et af de eurogames jeg har spillet flest gange, og jeg er altid frisk på et spil (og det sidste er ikke noget jeg kan sige om mange spil). Et andet Knizia-spil, Lord of the Rings, er også en mulighed. Det har jeg spillet 50+ gange, vil jeg tro, og det er stadig mit yndlings coop-spil.

Hvis vi bare skal se på, hvad jeg har spillet flest gange, skal vi tilbage i tid hvor jeg generelt spillede mere end i dag. Spil som Titan, Britannia, og 1830 er alle spil jeg i hvert fald har spillet 50+ gange, og jeg er ikke træt af dem. Det skal dog siges, at det f.eks. med Britannia er nogle år siden jeg sidst har spillet det...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Jens_Hoppe »

Brichs wrote:Hvilket spil er bedst? Agricola eller Puerto Rico?
Hæ, de er gode begge to. :lol: Hvis jeg kun kunne beholde det ene, ville det nok være Puerto Rico som har bevist over for mig, at det bare fungerer. Agricola har jeg godt nok moret mig fint med, men er aldrig rigtigt nået til et punkt hvor jeg er sikker på at det er et fantastisk spil...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by jondifool »

Jens_Hoppe wrote: Skak -> Avalon Hill-spil -> rollespil -> Avalon Hill-spil -> andre krigsspil -> Magic og andre CCG'er -> ASL -> eurogames -> familiespil -> tungere spil -> krigsspil inkl. ASL (igen), og så fremdeles. Om et par år kaster jeg mig sikkert over skak igen. :-)
ok jeg kan følge med i det meste , og har bortset fra krigspillene været rundt om det meste.

Hvad dækker kategorien "tungere spil"
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Jens_Hoppe »

I denne sammenhæng skal "tungere spil" ses som kontrast til det foregående punkt, "familiespil". Jeg synes at kunne fornemme, at jeg er blevet lidt træt af eurogames i den lettere ende, og desværre virker det som om de store producenter går i retning af simplere og hurtigere spil.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Frouvne »

Har du nogensinde haft en lille spil-designer i maven og i givet fald hvilke typer af spil kunne du bedst forestille dig at give dig i kast med at designe?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Har du nogensinde haft en lille spil-designer i maven og i givet fald hvilke typer af spil kunne du bedst forestille dig at give dig i kast med at designe?
Jeg er nok ikke den store designer, selvom jeg da har lavet et par Britannia-varianter (en var Middle-Earth (et projekt som en af mine gamle venner og jeg lavede for mange år siden), en var om Middelhavsområdet i oldtiden)... :)

Generelt tror jeg nok jeg har for kort attention span til at færdiggøre et design, eller også har jeg bare ikke tid nok, eller også er det begge dele! Jeg tror også jeg er typen som skal kunne se og føle en ting for rigtigt at kunne forstå den (jeg kan godt lide gode eksempler!), og når det kommer til spildesign betyder det at jeg gerne tidligt i forløbet kommer til at aflede mig selv med tanker om komponentdesign og andre "praktiske" ting, inden det konceptuelle er på plads.

Skulle jeg prøve at designe et spil nu, skulle det nok være et slags historisk crossover mellem simulationsspil og eurogames. For et par år siden legede jeg f.eks. med en idé om at lave et slags "euro-Republic of Rome": I hver tur ville en række romerske statsmænd blive tilgængelige, og spillerne kunne så drafte/auktionere/købe dem og tilføje dem til deres portefølje af statsmænd. Hver statsmand skulle så give mulighed for at lave forskellige slags aktioner; erhverve sig embeder, blive guvernør over provinser, gå i krig mod en ekstern fjende på Roms vegne). Det centrale RoR koncept, med at alle spillerne laver ting for Rom, mens det i sidste ende er den enkelte fraktions indflydelse der betyder noget, skulle være bibeholdt. Idéen var at der skulle indgå meget eurogame-agtigt gameplay, men at spillet skulle tage det historiske lidt mere alvorligt end man normalt ser i eurogames' behandling af et tema.

Men, spillet er aldrig kommet ud over den første idéfase. :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:[...] Skulle jeg prøve at designe et spil nu, skulle det nok være et slags historisk crossover mellem simulationsspil og eurogames. For et par år siden legede jeg f.eks. med en idé om at lave et slags "euro-Republic of Rome": I hver tur ville en række romerske statsmænd blive tilgængelige, og spillerne kunne så drafte/auktionere/købe dem og tilføje dem til deres portefølje af statsmænd. Hver statsmand skulle så give mulighed for at lave forskellige slags aktioner; erhverve sig embeder, blive guvernør over provinser, gå i krig mod en ekstern fjende på Roms vegne). Det centrale RoR koncept, med at alle spillerne laver ting for Rom, mens det i sidste ende er den enkelte fraktions indflydelse der betyder noget, skulle være bibeholdt. Idéen var at der skulle indgå meget eurogame-agtigt gameplay, men at spillet skulle tage det historiske lidt mere alvorligt end man normalt ser i eurogames' behandling af et tema.

Men, spillet er aldrig kommet ud over den første idéfase. :D
Det lyder ellers ganske inspirerende - faktisk kunne den gå fint i tråd med en ting jeg gerne så implementeret i et spil. Så det har da sat nogle tanker i gang hos mig. Måske jeg skal presse lidt på dig ved lejlighed, for at du kan få gang i det igen. :wink: I hvert tilfælde tiltaler din idé om at gøre det til at gøre det til en "slags historisk crossover mellem simulationsspil og eurogames" mig meget. Mange af de rigtige tyske spil virker efterhånden lidt monotone på mig med deres påklistrede temaer samtidig med at jeg ikke har mod på at kaste mig ud i for tunge simulationsspil hvor der i regel 4.14.7d er referencer til tre andre regler og et par undtagelser.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Frouvne »

Hvilke spil regner du som perlerne i din samling?
frouvne, administrator

Image
Post Reply