Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Andrea »

Så er det tid til at give stafetten videre, og den overrækker jeg til Jens Hoppe.

Jeg har det privilegium at stille de første spørgsmål, så:

Hvor gamle var dine børn, før du introducerede dem til brætspil? Og hvad spillede I?
Er der noget brætspil, du nærer så stor antipati overfor, at du til enhver tid vil nægte at spille det?
Hvis penge ikke var et problem – kunne du så finde på at tage til brætspilskongres i USA?
Er det forstyrrende at have musik i baggrunden, når der spilles brætspil?
Hvis du fik mulighed for at spille brætspil med din yndlingsdesigner – ville du så tabe med vilje for at gøre ham glad?
Hvad er det værste brætspilskøb, du nogensinde har gjort?
Hvad er din yndlingschokolade?
Og har du lavet en aprilsnar i dag?
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Gunness »

Jamen så vil jeg da også driste mig til et par spørgsmål :)

Hvorfor er der ikke lavet et ordentligt Indy-brætspil - og hvis du kunne designe et, hvordan skulle det så være?

Hvordan synes du det står til med kreativiteten og nytænkningen i spilbranchen i dag kontra for 10 år siden? Er der for meget genbrug anno 2010, eller er spillene bare blevet mere gennemtestede og professionelle end tidligere?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Jens_Hoppe »

Stort tak til Andrea (tror jeg nok)! Jeg siger til mig selv, at så er det da overstået. ;)
Andrea wrote:Hvor gamle var dine børn, før du introducerede dem til brætspil? Og hvad spillede I?
Ehm, en 3-4 år eller deromkring, tror jeg. Vi har spillet forskellige af de tyske børnebrætspil; Obstgärtchen, Tier auf Tier, Geistertreppe, den slags, og selvom ungerne senere er steget et level eller to, er f.eks. Obstgärtchen stadig populært. Med min datter kan jeg faktisk godt spille lidt "rigtige" spil nu; Genial eller Carcassonne, f.eks., mens min søn stadig kun er til Obstgärtchen (og helst kun 5 minutter ad gangen).
Andrea wrote:Er der noget brætspil, du nærer så stor antipati overfor, at du til enhver tid vil nægte at spille det?
Jeg tillader mig lige at bløde på på formuleringen "til enhver tid vil nægte", da svaret ellers vil blive et kort og kedeligt "nej". ("Ve haf your family, herr Hoppe, now play zis game of "Set" or zey get ze bullet!")

Men ja, der er masser og masser af spil jeg ikke gider spille. Stort set alt hvad jeg har rated "4" eller lavere på BGG (og sikkert flere andre). Jeg nævner i flæng (blandt de mere kendte titler); Citadels, Kingsburg, Lost Valley, Money!, Power Grid, San Juan, Shadows over Camelot, Struggle of Empires, Vinci, Crusader Rex, Emira, Res Publica, Hellas, og selvfølgelig SET!
Andrea wrote:Hvis penge ikke var et problem – kunne du så finde på at tage til brætspilskongres i USA?
Jaa, det skulle der vel ikke være noget i vejen for. ;) Strengt taget kan man sige, at hvis jeg virkelig gerne ville, havde jeg sikkert også råd til det. Jeg synes dog, at til en så lang tur, burde det kombineres med noget ferie, og USA er ikke ligefrem højt på prioritetslisten når det kommer til feriedestinationer...
Andrea wrote:Er det forstyrrende at have musik i baggrunden, når der spilles brætspil?
Ja, jeg er ikke til stemningsmusik til mine brætspil. ;) I bedste fald er musik til spil for mig at sammenligne med hvid støj, dvs. noget jeg slet ikke lægger mærke til. I værste fald... :cry:
Andrea wrote:Hvis du fik mulighed for at spille brætspil med din yndlingsdesigner – ville du så tabe med vilje for at gøre ham glad?
Nej da, og jeg ville også forvente at han var meget bedre til spillet end mig, så det burde være en teoretisk diskussion.
Andrea wrote:Hvad er det værste brætspilskøb, du nogensinde har gjort?
Where to start?! Lad mig prøve at nøjes med de sidste par år, hvor jeg har et par eksemplar:
- Jeg scorede et 1st edition regelsæt til ASL på eBay til rigtigt få penge - vi taler få £. Dertil kom selvfølgelig så omkring £10 i porto. Jeg modtog så reglerne, som var i fin stand. Lige indtil jeg, sådan lidt autistisk, skulle overbevise mig selv om at alle siderne var der, og til min gru opdagede at det var de ikke! - der manglede en 7-8 ark i de forskellige kapitler. Historien endte dog sådan rimeligt lykkeligt, da sælger forfærdet insisterede på at refundere hele beløbet og lod mig beholde reglerne, men alligevel - det var træls...!
- Og så er der spil som bare ikke var så gode som jeg havde forventet. Hogwarts: House Cup Challenge, jeg kigger på dig! Ikke mindst da det importeret fra USA, inkl. forsendelse, moms og fortoldningsgebyr endte i nærheden af $130... :oops:
Andrea wrote:Hvad er din yndlingschokolade?
Godt spørgsmål. Noget med marcipan i, tror jeg (jeg elsker marcipan!). Og noget med gods i. Et stort marcipanbrød, måske! :D
Andrea wrote:Og har du lavet en aprilsnar i dag?
Nope. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Hvorfor er der ikke lavet et ordentligt Indy-brætspil - og hvis du kunne designe et, hvordan skulle det så være?
Det har noget med mediet at gøre, tror jeg. Jeg ser brætspil som nogle der excellerer i at præsentere spillerne for information, som de kan træffe beslutninger ud fra, men det er ikke et stærkt medie for historiefortælling, i modsætning til f.eks. bøger, film og computerspil. For mig er det ikke bare gode Indy-spil der mangler indenfor brætspilsmediet, det er gode eventyr/historie/handlingsspil, og jeg tror bare at det er noget som det medie ikke egner sig til. En god historie kræver blandt andet detaljerigdom og skjult information (man ved ikke hvordan historien ender), og brætspil har svært ved at repræsentere begge disse faktorer.
Gunness wrote:Hvordan synes du det står til med kreativiteten og nytænkningen i spilbranchen i dag kontra for 10 år siden? Er der for meget genbrug anno 2010, eller er spillene bare blevet mere gennemtestede og professionelle end tidligere?
Jeg synes de klassiske tyske producenter står noget i stampe i disse dage. Hans im Glück, Kosmos, og Alea er f.eks. alle firmaer der har lavet nogle af mine yndlingsspil, men ikke i de senere år. Ligeledes har jeg det med de store, tyske designere, og det er længe siden jeg har set noget fra f.eks. Kramer eller Knizia, som virkelig har imponeret mig.

Ser man udenfor Tyskland, synes jeg derimod det står fint til. De engelsksprogede producenter er så småt ved at være kommet så langt, at de er mere end bare firmaer der udgiver oversættelser af tyske spil. Krigsspil nu om dage ser helt anderledes ud end i "gamle dage". Hvad kvaliteten af produktionen angår, synes jeg stadig at de gamle tyske firmaer som f.eks. Hans im Glück står som nogle af de mest professionelle. Nyere, mindre fimaer virker ofte ret famlende når det kommer til at lave en professionel produktion, og det at spillene fysisk laves i Kina, hjælper selvfølgelig ikke...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Jens_Hoppe »

Jeg vil i øvrigt kun være lidt sporadisk på forumet hen over påsken, men skal nok se om ikke jeg kan komme til at logge ind et par gange. Hvis ikke; god påske, og husk at spise en masse dejlige chokolade-påskeæg! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Indiana Jens

Post by Helle »

Well, Well, Well .... Jones, på nye eventyr.

'Vores helt løber gennem gennem tunnelerne i The Aventures, og han har problemer i det den kæmpe store rullende sten er på vej mod ham, og der er så langt til udgangen, at han ikke har en chance - og floden er heller ikke en mulighed .... Stenens bredde er 20 meter - præcis det samme, som tunnelens vægge ...

Kan Jens overleve denne gruopvækkende oplevelse på anden vis? :twisted:

Kopieret direkte fra en bog :-)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Jens_Hoppe »

LOL, hvilken form er tunnelens tværsnit? Du nævnte "vægge", så jeg gætter på rektangulært, og er det tilfældet melder sig da så en oplagt løsning. :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:LOL, hvilken form er tunnelens tværsnit? Du nævnte "vægge", så jeg gætter på rektangulært, og er det tilfældet melder sig da så en oplagt løsning. :D
Kvadratisk...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Andrea wrote:[...] Hvis du fik mulighed for at spille brætspil med din yndlingsdesigner – ville du så tabe med vilje for at gøre ham glad?
Nej da, og jeg ville også forvente at han var meget bedre til spillet end mig, så det burde være en teoretisk diskussion. [...]
Hvem er din yndlingsdesigner og hvad ville I spille? Hvorfor er han din yndlingsdesigner og hvilke af hans spil holder du mest af?

Jens_Hoppe wrote:
Gunness wrote: [...]Hvorfor er der ikke lavet et ordentligt Indy-brætspil - og hvis du kunne designe et, hvordan skulle det så være? [...]
Det har noget med mediet at gøre, tror jeg. Jeg ser brætspil som nogle der excellerer i at præsentere spillerne for information, som de kan træffe beslutninger ud fra, men det er ikke et stærkt medie for historiefortælling, i modsætning til f.eks. bøger, film og computerspil. For mig er det ikke bare gode Indy-spil der mangler indenfor brætspilsmediet, det er gode eventyr/historie/handlingsspil, og jeg tror bare at det er noget som det medie ikke egner sig til. En god historie kræver blandt andet detaljerigdom og skjult information (man ved ikke hvordan historien ender), og brætspil har svært ved at repræsentere begge disse faktorer. [...]
Har du prøvet det nye The Adventurers? Hvis du har, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvorfor du ikke syntes, det er et eksempel på et godt Indy-spil. Og eller syntes jeg bare, du skal se at få det prøvet! :)

Jens_Hoppe wrote:
Gunness wrote:[...] Hvordan synes du det står til med kreativiteten og nytænkningen i spilbranchen i dag kontra for 10 år siden? Er der for meget genbrug anno 2010, eller er spillene bare blevet mere gennemtestede og professionelle end tidligere?
Jeg synes de klassiske tyske producenter står noget i stampe i disse dage. Hans im Glück, Kosmos, og Alea er f.eks. alle firmaer der har lavet nogle af mine yndlingsspil, men ikke i de senere år. Ligeledes har jeg det med de store, tyske designere, og det er længe siden jeg har set noget fra f.eks. Kramer eller Knizia, som virkelig har imponeret mig.

Ser man udenfor Tyskland, synes jeg derimod det står fint til. De engelsksprogede producenter er så småt ved at være kommet så langt, at de er mere end bare firmaer der udgiver oversættelser af tyske spil. Krigsspil nu om dage ser helt anderledes ud end i "gamle dage". Hvad kvaliteten af produktionen angår, synes jeg stadig at de gamle tyske firmaer som f.eks. Hans im Glück står som nogle af de mest professionelle. Nyere, mindre fimaer virker ofte ret famlende når det kommer til at lave en professionel produktion, og det at spillene fysisk laves i Kina, hjælper selvfølgelig ikke...
Tror du, at vi kommer til at se flere store titler fra d'herrer Kramer eller Knizia eller tror du, at deres storhedstid er forbi? Hvem tror du mest på som nye store designere, der vil give os store titler i fremtiden? Og kommer vi til at opleve store titler på samme måde som tidligere; her tænker jeg på spil, man også en dekade senere vil kunne finde på at tage frem og spille og som man rent faktisk gør det med?

Som en af de få danskere der har været Geek of the Week på BGG kunne det være sjovt at høre lidt om den oplevelse. Hvor mange timer brugte du den uge på at besvare spørgsmål? Har det ændre dit syn på BGG og givet dig nye relationer der? Hvad var de bedste spørgsmål og hvad var svarene på dem? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Hvem er din yndlingsdesigner og hvad ville I spille? Hvorfor er han din yndlingsdesigner og hvilke af hans spil holder du mest af?
Det kunne f.eks. være Amun-Re eller E&T mod den gode doktor, eller måske 1825 mod Francis Tresham. Måske Chicago Express mod Harry Wu? (Da det er et spil jeg er overbevist om er dybt nok til, at jeg ville have en sejrsrate på nær 0% mod de rigtigt dygtige spillere). Jeg tror jeg vil ende med at stemme på Knizia, alene fordi vi alle kun kender ham som den matematisk begavede designer af spil, og det kunne være sjovt at se hvordan han egentlig er, når han faktisk skal spille en af sine kreationer.
Frouvne wrote:Har du prøvet det nye The Adventurers? Hvis du har, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvorfor du ikke syntes, det er et eksempel på et godt Indy-spil.
Jeg har prøvet det et par gange, og det er ok sjovt - og ja, det er da tættere på et succesfuldt Indy-spil end det meste. Men jeg synes nu stadig det mangler det element af historiefortælling, overraskelse og eventyr som karakteriserer Indy. Der er ikke meget eventyr over rullesten, lavasøer eller underjordiske floder, når man ved præcis på forhånd at de er der, samt hvilke regler de adlyder! Eller sagt med andre ord, en rullesten gør ikke noget Indy-spil - det gør derimod et spil, hvor man træder rundt om et hjørne, kigger op og tænker "woowww!" Og den slags overraskelser er brætspil altså ikke gode til at give.
Frouvne wrote:Tror du, at vi kommer til at se flere store titler fra d'herrer Kramer eller Knizia eller tror du, at deres storhedstid er forbi?
Tja, jeg holder ikke vejret. :) Ikke så meget fordi de ikke kan, men mere fordi der tilsyneladende er en trend indenfor de "rigtige" tyske familiespil, hvor spillene bliver mere og mere simple, hurtige og generiske, og det er trend som i hvert fald Knizia er med på.
Frouvne wrote:Hvem tror du mest på som nye store designere, der vil give os store titler i fremtiden? Og kommer vi til at opleve store titler på samme måde som tidligere; her tænker jeg på spil, man også en dekade senere vil kunne finde på at tage frem og spille og som man rent faktisk gør det med?
Jeg tror da på muligheden for at der kommer "store" titler i fremtiden også - hvorfor ikke (og tror man ikke på det, tror jeg mere problemet har at gøre med en selv, end med udviklingen på spilmarkedet). Men hvorfra ved jeg ikke... Men der er da sådan lidt iværksætter-stemning over spilmarkedet nu, synes jeg; der kommer nye og spændende spil fra folk man aldrig har hørt om før, udgivet af små firmaer som gør deres bedste for at emulere de stores produktionskvalitet. Når det gælder eurogames, er det som om det internationale marked er gået fra bare at spille det de tyske firmaer udgiver, til selv at producere det de kan lide.
Frouvne wrote:Som en af de få danskere der har været Geek of the Week på BGG kunne det være sjovt at høre lidt om den oplevelse. Hvor mange timer brugte du den uge på at besvare spørgsmål? Har det ændre dit syn på BGG og givet dig nye relationer der? Hvad var de bedste spørgsmål og hvad var svarene på dem? :D
Det var vist ikke så slemt - en time om dagen eller deromkring...? Om det har ændret det store, tror jeg nu ikke, selvfølgelig lige bortset fra at jeg nu har adgang til den eksklusive GotW Lounge med gratis champagne. Ups, det kan egentlig godt være det var en hemmelighed... ;)

De bedste spørgsmål synes jeg var dem der gik på hvorfor man spiller (forskellige typer af) spil - det er nemlig en diskussion jeg synes er rigtigt interessant.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Frouvne »

Hvad har din vej til brætspil været? Har din vej været omkring Rollespil, figurspil eller noget helt andet før du nåede til brætspillene?

Er der nogen skelsættende begivenhed(er) du forbinder med at du efter dette var Brætspiller?

Blev der spillet i dit barndomshjem? Hvad spillede I og hvem introducerede spillene?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Hvad har din vej til brætspil været? Har din vej været omkring Rollespil, figurspil eller noget helt andet før du nåede til brætspillene?
Nej, brætspil var første stop. Det startede først i 80'erne - 1981, måske? - da jeg i BR ved Magasin købte et eksemplar af Avalon Hills Samurai. Jeg var rimeligt clueless og vidste ikke hvad jeg gik ind til, men det var altså der jeg blev "født" som brætspiller. I de følgende par år fulgte andre spil fra Avalon Hill/Victory Games, såsom The Legend of Robin Hood, og senere The Civil War og Mosby's Raiders og flere (mange!) andre.

Men faktisk var min brætspilsstart lidt langsom, da jeg ret hurtigt derefter opdagede rollespil, nemlig D&D Basic Rules, som indeholdt regler der lod spillerne avancere deres karakterer til svimlende level 3! Vi taler også om regler der i rollespils-modenhed var på et niveau hvor f.eks. halflings, dwarves og elves var classes, snarere end racer! I hvert fald fik jeg og vennerne lang tids underholdning ud af D&D (ret hurtigt efter blev Expert reglerne taget i brug, og på et tidspunkt gik vi over til AD&D 1st ed. i stedet).

I de følgende år fik jeg prøvet andre systemer - Call of Cthulhu i forskellige sammenhænge, og sammen med min oprindelige spilgruppe, hvor vi fortsatte med fantasy, endte vi med Middle-earth Role Playing og Rolemaster.
Frouvne wrote:Blev der spillet i dit barndomshjem? Hvad spillede I og hvem introducerede spillene?
Nej, der blev faktisk ikke spillet det store derhjemme. Vi havde Matador og den slags, men jeg husker det ikke som noget jeg syntes var særligt sjovt. Jeg spillede dog en del skak som barn (gik endda i den lokale skakklub, hvor man ugentligt kunne sidde og spille mod forskellige gamle, cigarrygende mænd!), men bortset fra det var det nok først med opdagelsen af de engelsksprogede spil nævnt ovenfor, at jeg blev en "gamer".
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Andrea »

- Kan du godt lide at forklare regler til brætspil? Og hvis ja - hvorfor?
- Hvordan har du det med, når andre forklarer regler til et brætspil - bliver du utålmodig/rastløs, er du glad for, at det ikke er dig, der har ansvaret - eller noget helt tredje?
- Hvis du havde vundet en ferie for hele familien på Hawaii - ville ferien så blive endnu bedre, hvis du også fik spillet brætspil undervejs?
- Hvad er du mest bekymret for, når du er på Essen?
- Og hvad kunne gøre Essen bedre?
- Hvornår arrangerer du en Valby-con?
- Hvilket brætspil vil du mene, at Indy ville være allerbedst til (hvis du ikke må svare The Adventurers ;))
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Jens_Hoppe »

Andrea wrote:- Kan du godt lide at forklare regler til brætspil? Og hvis ja - hvorfor?
- Hvordan har du det med, når andre forklarer regler til et brætspil - bliver du utålmodig/rastløs, er du glad for, at det ikke er dig, der har ansvaret - eller noget helt tredje?
Ja, jeg kan godt lide at forklare regler, og til langt de fleste spil jeg spiller, er det også mig der der er regelforklarer (når en forklaring er nødvendig, altså). Det gælder både nye spil jeg har købt, hvor jeg selvfølgelig er selvskrevet som forklarer, men også ofte når der skal forklares regler til et ældre spil, hvor det i princippet lige så godt kunne være en anden ved bordet der forklarede.

Det hænger nok sammen med at jeg selv bedst lærer spilregler ved at læse dem selv, så det har jeg i sagens natur altid gjort. Når jeg så har læst dem, er det jo oplagt at jeg også forklarer dem for andre der måtte have brug for at lære dem. Det har betydet, at jeg har en del rutine i at forklare regler (jeg har også måttet sande at folk tilegner sig regler på vidt forskellige måder, så det er ikke ensbetydende med at folk nødvendigvis synes mine forklaringer er gode). Omvendt er jeg ikke god til at lære regler ved at andre fortæller mig dem. Jeg ender oftest med at synes at de burde gribe forklaringen an på en anden måde, eller noget i den stil... :)
Andrea wrote:- Hvis du havde vundet en ferie for hele familien på Hawaii - ville ferien så blive endnu bedre, hvis du også fik spillet brætspil undervejs?
Nej, jeg tror ikke det ville gøre det store fra eller til. Især ikke hvis vi taler om at det ville være egentlige familiespil der kunne blive spillet. Det er da sjovt nok at spille den slags, men jeg er sikker på jeg godt kunne undvære det mens jeg var på ferie... :)
Andrea wrote:- Hvad er du mest bekymret for, når du er på Essen?
Bekymret?? Øhm, godt spørgsmål... Hvad skal jeg sige, helbredet måske? Jeg har f.eks. tendens til hovedpine og en lang række ting man kan associere med en tur til Essen kan udløse det: Flyrejser, for lidt søvn, for dårlig søvn, for lidt slappen af, rungende akustik, for lidt eller uregelmæssig vand/mad, lys, larm, for tung rygsæk, you name it! Og det er da træls, når man endelig er taget helt til brætspilsmekka i Tyskland at blive sat ud af spillet pga. ondt i hovedet...
Andrea wrote:- Og hvad kunne gøre Essen bedre?
OK, hvis vi lige leger at jeg har frit spil, er der en del jeg gerne så ændret:
- Mere plads. At gå "i kø" i hallerne er bare surt.
- Bedre mulighed for at slappe lidt af, f.eks. en lounge bare med nogle stole, hvor man kan sætte sig ind og hvile fødderne.
- Flere pladser ved udstillerne og/eller mere stringente regler for hvor længe man må sidde der. Jeg har flere gange kredset omkring Rio Grandes stand i både halve og hele timer uden *på noget tidspunkt* at se et ledigt bord - naturligvis fordi at når først en gruppe folk har kapret et bord, bliver de gerne hængende der resten af dagen, hvis de kan slippe afsted med det. Som betalende gæst til et sådant arrangement virker det frustrerende og uprofessionelt.
- I samme dur burde der blive strammet op på forskelsbehandlingen af folk. I dag kan folk komme tidligt ind på messen fordi de f.eks. kender Aldie eller Martin Wallace, eller fordi de har et pressekort (og nej, jeg synes sgu ikke man er journalist bare fordi man skriver brætspilsanmeldelser til sit eget website eller BGG). At komme tidligt ind er ikke i sig selv noget problem - lige indtil man indser at det betyder at de sådant priviligerede også dermed kommer først til f.eks. spilbordene hos udstillerne (faktisk har jeg oplevet at løbe ind når messen åbnede torsdag , og *stadig* set RGG standen være fyldt med mennesker når jeg nåede derhen - og mange af dem havde været i gang med at spille et stykke tid). De får mulighed for at købe spil som er stærkt begrænsede i antal inden de betalende gæster (vi har alle hørt historier om spil der var udsolgte *inden* messen åbnede om torsdagen), og de rydder brugtspilsforhandlerne for interessante titler flere dage inden almindelige folk overhovedet får adgang. Den form for forskelsbehandling af betalende gæster er den ondtenhyleme ikke særlig professionel.

En løsning kunne være at stramme op på hvem der får tidlig adgang. Eller lade det være som i dag, men diktere at forhandlere og producenter først må sælge spil og åbne for deres borde fra kl. 10.05 hver dag. Et eller andet burde der gøres, i hvert fald.
Andrea wrote:- Hvornår arrangerer du en Valby-con?
Øhm... :oops:
Andrea wrote:- Hvilket brætspil vil du mene, at Indy ville være allerbedst til (hvis du ikke må svare The Adventurers ;))
Jeg tror ikke han ville være meget interesseret i brætspil, heller ikke The Adventurers. :) Skulle jeg sige noget, må det være en eller anden form for trivia-spil, gerne med overvægt at historie- og sprog-relaterede spørgsmål. Da romanerne og Young Indiana Jones serien også har afsløret at han er stærkt jazz-interesseret, ville trivia-spørgsmål inden for det emne sikkert også være gode!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens bruger: Jens Hoppe - april 2010

Post by Gunness »

Jf. din profil har du, som en række af os øvrige, en forkærlighed for øl. Hvordan harmonerer øl og spil generelt? Er der særlige øl til særlige spil, eller skal de to ting helst ikke blandes sammen?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply