Twilight Imperium (3.ed)

Her kan man diskutere og efterspørge strategier til konkrete spil såvel som foretage mere generelle diskussioner om strategi og taktik.
Post Reply
Kacper
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 10
Joined: Tue Mar 02, 2010 7:33 pm
Favoritspil: Twilight Imperium, Dread Fleet, Battlestar Galactica, Axis & Allies, Risk 2210, Gears of War og Zombies!!!.
Location: 7400 Herning

Twilight Imperium (3.ed)

Post by Kacper »

Hey

Har lige købt Twilight Imperium, og har aftalt med 5 venner at vi skal spille om et par dage, har sat mig lidt ind i reglerne, men har ingen taktisk fornemmelse af spillet.

Har folk nogen erfaringer med taktikker der fungere i spillet? Bare til lige at give en selv fordelen :P
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Twilight Imperium (3.ed)

Post by Stony »

Der er et kort (jeg kan ikke huske navnet) som giver 2 victory points. Det er nærmest "broken". Hvis jeg skal spille TI3 igen, vil jeg insistere på en husregel, der enten halverer det, eller at vi alternativt spiller uden det kort. Så kan man så vælge at korte et par point af slut-spils kriteriet som kompensation.

Hvis du vil øge din chancer for en nem sejr, så går du benhårdt efter det kort. Sejren sødme vil næppe være så sød, men nu ved du det.

EDIT: typos
Last edited by Stony on Sat Mar 20, 2010 11:57 pm, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Twilight Imperium (3.ed)

Post by Frouvne »

Stony wrote:Der er et kort (jeg kan ikke huske navnet) som giver 2 victory points. Det er nærmest "broken". Hvis jeg skal spille TI3 igen, vil jeg insistere på en husregel, der enten halverer det, eller at vi alternativt spiller uden det kort. Så kan man så vælge et kort et par point af slut-spils kriteriet som kompensation.

Hvis du vil øge din chancer for en nem sejr, så går du benhårdt efter det kort. Sejren sødme vil næppe være så sød, men nu ved du det.
Kan det passe, at det hedder Imperial Strategy?! Jeg mener, at der kom en officiel variant som en del af udvidelsen, der mindskedes kortets magt eller helt fjernede. Det gode ved denne udvidelse var, at man selv kunne vælge dele af den til eller fra, som man ønskede. Det kunne nok være værd at tjekke regelhæftet og se om I ikke skulle følge det, på dette punkt, for jeg husker også dette kort som værende helt afgørende i de to spil jeg for lang tid siden har spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Twilight Imperium (3.ed)

Post by Frouvne »

... om kortet er broken er jeg stadig i tvivl om. Der er i hvert tilfælde ingen tvivl om, at det er meget vigtigt, at alle spillere er klar over dets vigtighed, da dette kort alene giver en spiller 1/5 af de point han skal have, for at få sejren. Lader man ham sidde med det blot få omgange i træk, vil det formentlig vise sig at være udslagsgivende for spillet. Så mit råd vil som et minimum være, at nye spillere præsenteres for kortet og at det indskærpes hvor vigtigt det er.
frouvne, administrator

Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Twilight Imperium (3.ed)

Post by Rune Petersen »

Variantkortet er beskrevet på s. 17 i reglerne til udvidelsen: http://new.fantasyflightgames.com/ffg_c ... _Rules.pdf

Jeg har spillet TI3 adskillige gange og Imperial Strategy ER problematisk i sin oprindelige form. Nogle grupper spiller efter et manuskript: Førstevælgeren i strategi-fasen vælger Imperial Strategy, hvorefter den næste vælger Initiative så han kan få Imperial Strategy i næste runde. På den måde bliver Initiative og Imperial Strategy round robin-kort der langsomt vandrer rundt om bordet. Det er lidt for game-y for min smag - jeg foretrækker at spillet ikke tvinger mig til at vælge et bestemt kort fordi min højremand lige har haft ét af de to strategi-kort.

Jeg spiller for fremtiden kun med udvidelseskortet (det kan bare printes ud - det er trykt i reglerne) samt de regelvarianter fra grundspillet som er påkrævede for at det virker (igen, se udvidelsesreglerne). Det tilføjer ikke nogen særlig kompleksitet ifht grundspillet, men kræver at man kvalificerer sig til ALLE point, der uddeles ved at vælge Imperial Strategy.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Twilight Imperium (3.ed)

Post by Stony »

Rune Petersen wrote:Jeg har spillet TI3 adskillige gange og Imperial Strategy ER problematisk i sin oprindelige form. Nogle grupper spiller efter et manuskript: Førstevælgeren i strategi-fasen vælger Imperial Strategy, hvorefter den næste vælger Initiative så han kan få Imperial Strategy i næste runde. På den måde bliver Initiative og Imperial Strategy round robin-kort der langsomt vandrer rundt om bordet.
Alene det at folk "løser" problemet på den måde, bekræfter mig i mit syn på at kortet slet ikke burde være der. Hvis et kort er så stærkt, at du altid bør tage det når du har muligheden, så eliminerer det de interessante valg.
Sidst spillet:
Image
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Twilight Imperium (3.ed)

Post by ozimek »

Helt enig i at Imperial bør erstattes med Imperial II. Det er helt utænkteligt at vi nogensinde vil spille med Imperial I igen.

Nu blev der spurgt til strategi, så jeg vil komme med lidt råd:

:idea: Det er i hvert fald en god idé at bygge en MASSE fighters. De er super gode at tage tab på, så dine større rumskibe bliver skånet længst muligt. Faktisk er der i den officielle udvidelse adskilige tweaks, som nerfer firghters. Det er nødvendigt, så jeg vil meget anbefale at skaffe udvidelsen.

:idea: Derudover er det en godt idé at udvikle XRD transports ASAP. For det første giver det dig mulighed for at snuppe en masse planeter så hurtigt som muligt, for det andet er det helt kritisk i forhold til at være broken med FIGHTERS generelt i hele spillet.

:idea: Pas på ikke at brænde for mange command counters af på mindre vigtige ting. Specialt i starten kan man spare en del ved ikke spille med på alle mulige "Secondary" effekter som fx at trække action cards på Political.

:idea: Sørg for at have penge til at spille med på Technology Secondary så ofte som muligt.

:idea: Lav et netværk af PDS'er rundt om Mecatol Rex. Det er altid dejligt at få gratis skud når de andre rykker rundt inde i midten, og det gør de ofte. Derudover er det med til at dække dine egne operationer i området. Deep space cannon er selvf. helt kritisk i dén sammenhæng. Systemer med mange planeter ved siden af Mecatol er super velegnede til formålet, da der er en begrænsning på 2 PDS'er per planet.

:idea: Destroyer Anti-Fighter Barrage er overvurderet. Det burde holde fighters nede, men det gør det ikke i grundspillet. Byg flere fighters i stedet.

:idea: Lad være med at spile med Distant suns. Det forlænger bare spillet, og giver uretfærdige fordele til de heldige spillere.

Jeg synes virkeligt, at du skal gøre resten af spillerne opmærksom på disse punkter, da det vil give alle et sjovere spil. Det er utilfredsstillende at vinde et spil fordi man har en unfair fordel.
User avatar
Tallens
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 82
Joined: Tue Apr 09, 2013 7:46 pm
Favoritspil: (Boardgames): Terra Mystica, Elder Sign, Battlestar Galactica, Pueto Rico, Pandemic, Gloom, Twilight Imperium 3.
(RPG): Call of Cthulhu, Ars Magica, World of Darkness (old).
(TCG): Vampire the Eternal Struggle, Magic the Gathering (+Online)
Location: Aarhus

Re: Twilight Imperium (3.ed)

Post by Tallens »

Nu har jeg været så heldig (heldig fordi det sværeste ved TI3 er at finde en gruppe som har 10 timer til at spille- :D) at prøve at spille TI3 4-5 gange nu.

Kan kun tilslutte mig det som "ozimek" skriver, vær specielt opmærksom på at spillet tager tid at forstå,
En af de sværreste koncepter folk havde med at forså (en mekanisme som jeg synes er helt vild simple) er Forskellen på "ture" og "runder". Det var åbenbart det som gjorde min gruppe mest rund forvirret - hver eneste gang. - hvilken nogle SC's skulle man tage, hvorfor gik det ikke bare rundt om bordret, hvor dit og hvorfor dat...

Så brug lige lidt tid på at forklare det inden spillet går i gang, og hvad de forskellige SC's indebære, og tag evt. lige en prøve rundte før det rigtige spil i langsom tempo, hvor folk får tid til at læse de forskellige SC'.

Min erfaring er også at et spil tager ca. 2-3 timer per nye spiller, og 1-1½ time per spiller som kender spillet, derfor kan det godt gå hen og blive langhåret affære. :)

//T
Image
Post Reply