Hvad betyder æstetikken i denne sammenhæng - har den afgørende betydning eller er det blot et ekstra plus, hvis et spil har lækre komponenter etc.?
Komponenter, plade og selv kassen betyder absolut noget men er ikke nødvendigvis afgørende faktor for oplevelsen.
Brætspil som man skal sidde bøjet over i så lang tid må gerne være en fryd at se på. Det er ikke nødvendigvis maleriske detaljer der skal til men en minimalistisk enkelthed med træ cubes kan også gøre det.
Specielt er det blikfanget som kan være en afgørende faktor for, om spillet havner i kurven. Der er dog grimme spil, som finder vej til samlingen trods et hæsligt ydre men det kræver nok ofte, lidt mere overtagelse i form af positive reviews.
Gloty to Rome er et godt eksempel på et ”grimt” spil. Jeg havde kræset om det i lang tid men de total fejlplacerede illustrationer, som til og med havde en grim streg, afholdte mig fra at købe det i lang tid.
Hvis jeg ligeledes skal give et eksempel på ”smukke” brætspil kan jeg nævne Conflict of Heroes og Command & Colors: Ancient.
Så til sidst, et hurtigt ord om et par gode kasser (spar mig for ironien). Jeg har mine brætspil i samlingen stående som bøger og det fryder mig når kassen er en pryd.
Specielt GMT’s kasser med den glatte overflade er i høj kurs. Af spil med denne finish kan nævnes:
Twilight Struggle, Pax Romana, Command & Colors og Black Beard.