Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Gunness »

Tobias wrote:I det hele taget afhænger spiloplevelsen og genren af spil, jo ofte af, hvem man spiller det med. For det er i sidste ende hyggen i, at sidde med nogle samlet om noget, som man bagefter også kan diskuterer og hvor alle har været underholdt med lidt godt selskab, lidt til ganen og et fængende brætspil.
Det vil jeg da gerne høre lidt mere om :) Hvad er vigtigt for dig ved en god spillemakker/-gruppe? Foretrækker du atmosfære og stemning fremfor analyse ved en vellykket spilleaften?
Og er det andre ting, du lægger vægt på i dag end for fx 10 år siden?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Tobias »

Foretrækker du atmosfære og stemning fremfor analyse ved en vellykket spilleaften?
Jeg sværger hverken til tematunge brætspil eller analytiske brainburners, så længe spillene er spillet sammen med de rigtige spillere.
Et Amitrash spil kan være virkeligt underholdende med de rigtige spillere, som forstår at krydre spillet med diverse lyde, jokes og en stor skefuld spas. Samtidigt kan samme spil være yderst langt og kedeligt, hvis det spilles med et par euro gamers, som sidder og udtænker de mest optimale træk og sandsynligheder for, at klare opgaven bedst muligt.
Det samme gør sig gældende med omvendt fortegn når et par amitrashers prøver, at få det sjovt med et spil, som Goa.

Derfor er det forskellige type af spil, jeg dyrker når jeg er samlet med min gamle RPG gruppe eller gør vejen forbi Københavns brætspil klub.
Sagt på en anden måde. Jeg elsker pizza men variere fyldet :D
er det andre ting, du lægger vægt på i dag end for fx 10 år siden?
For 10 år siden var bræt og kortspil ved at overtage pladsen fremfor rollespil. Det var Magic the Gathering, der blev spillet i stor stil. En gang imellem kom settlers, E&T og Axis på bordet. En broget samling, som blev spillet med den samme lille gruppe af nørder.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Frouvne »

Tobias wrote:[...] Derfor er det forskellige type af spil, jeg dyrker når jeg er samlet med min gamle RPG gruppe eller gør vejen forbi Københavns brætspil klub. [...]
Hvis du har så varieret en smag, er der så nogle bestemte yndlingsdesignere og i givet fald hvem og hvorfor netop ham/dem?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Tobias »

Jeg kigger normalt på tema og grafik før jeg lader blikket falder på designeren. Jeg bruger ikke en designeres navn som et blåstempel på kvalitet men ender tit ved en et par designere ud fra valg af tema, som fanger min opmærksomhed.
Hvis jeg skal nævne nogen må det blive Richard Berg og Phil Eklund.

Richard H. Berg for hans spændende historiske brætspil. Mange af dem, berører mine egne interesser områder (f. eks Puniske krige, Mesopotanien og korstogene) i det hele taget menneskelige begivenheder, som har ændret vores historie. Derfor er det også sjovt at spille et brætspil, som ændrer udfaldet og historien (ex. Pax Romana).

En anden designer må være Phil Eklund. Hans videnskabelige tilgange til spil, så som American Mega fauna og Origins, hvor evolution er omdrejningspunktet passer perfekt sammen egne interesser og arbejde. Igen er det ”What if” effekten som lokker.
Hvad hvis protopattedyrene havde bevaret deres forspring under Trias. Hvad hvis klimaet ændrede sig så Amerika ikke var landfast med ved Beringsstrædet? Osv. Osv.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Gunness »

Tobias, er der et tema, som du synes, vi ser alt for lidt til? Hvilket spil er det, verden har ventet på?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Tobias »

Jeg syntes at man for tiden er begyndt at se rigtig mange spændende temaer, der parret med nye innovative mekanismer, give mange nye spil, at kaste sig i krig med. Så set i lyset af, hvor hurtigt man kan nå, at prøve spillene, så skulle behovet gerne være mættet for et stykke tid.

Men med fare for at lyde ekstrem nørdet kunne jeg personligt godt tænke mig at se et brætspil, hvor fysik var i højsæde.
For eksempel et astronomi spil, hvor stjerne cyklus spiller en stor rolle med skabelse af nye atomer og spredning af dem, for at nå målet med et stjernesystem med planeter, der kan opretholde liv.
En slags civilisations spil i Grand Scale.

Måske er det ikke et tema, som de fleste ville dele min begejstring for men nu spurgte du jo :D
Jeg har selv leget med tanken men der er andre projekter der skal gøres færdige først, som er langt længere i processen.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Frouvne »

Først et lille citat for at fremhæve et par spørgsmål, du måske har overset i farten...
Frouvne wrote:
Tobias wrote:[...] Med købet af Betrayal on the House on the Hill og opdagelsen af BGG i 2003 var stilen lagt. Jeg var hooked!
Jeg kender ikke det store til Betrayal on the House on the Hill, så det kunne da være interessant at høre, hvad det var der var så fængende ved det og om det har kunnet holde interessen hos dig? Betrayal on the House on the Hill står opført til at blive genudgivet i år - hvilke typer spillere vil du anbefale det til? Og hvad syntes du i øvrigt om det udvikling BGG har gennemgået siden 2003?
Når nu vi har direktøren for Boardgamer i den varme stol kunne det da også være interessant at høre lidt mere om dine visioner med dit firma - og her kan det selvfølgelig godt være at du af gode (konkurrencemæssige) grunde ikke har lyst til at svare og så skal du naturligvis være velkommen til at lade være. Ser du primært Boardgamer som en hobby eller som et job? Hvad mener du, at man som et lille niche-firma som dit kan promovere sig på i en tid hvor internethandel over grænserne er så let tilgængelig som den er? Hvilke forandringer tror du, vi kommer til at se hos Boardgamer i løbet af de kommende år? Vil vi se flere varer, der appellerer til de brede masser og måske også helt andre varegrupper hos Boardgamer eller vil du med tiden fokusere endnu mere på en smal kundegruppe?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Tobias »

Da jeg overtog Boardgamer i foråret 09 var visionen at gøre forretningen mere strømlinet ved hjælp af en ny hjemmeside, dankort betaling og at blive en stabil brætspil leverandør, der udbreder kendskabet til brætspil i Danmark.

Hvis man skal gøre sig håb om at blive set som en stabil leverandør, kræver det et stort udvalg, så man har noget at tilbyde for nye såvel som garvede spillere. Derfor var intentionen at udbygge lageret, hvilket har haft top prioritet.

Alle de mål har vi nu nået med vores nye hjemmeside og pt. over 500 forskellige titler på lager men der er ingen tvivl om, at det er svært at konkurrere med udenlandske sites så længe Pundet er i en så lav kurs. Dette forsøger vi at kompensere for ved at holde kundens fragtomkostninger nede.

Hvad der i fremtiden sker af videre udvikling i Boardgamer afhænger følgelig af hvad salget genererer. Jeg ville gerne gøre Boardgamer til min hovedbeskæftigelse og bruge mere tid på indkøb, salg og udbredelse af brætspil i form af Cons og spilleaftener, men med en så snæver varegruppe, og udbredt konkurrence fra udenlandske forretninger kan det godt blive svært.

Vi har overvejet andre varegrupper men det bliver i så fald fra en selvstændig hjemmeside, da jeg mener at det er vigtigt for ens troværdighed i netop denne hobby, at man er dedikeret og kan give den bedste rådgivning til nykommende kunder.
Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Tobias »

Frouvne skrev:
Tobias skrev:
[...] Med købet af Betrayal on the House on the Hill og opdagelsen af BGG i 2003 var stilen lagt. Jeg var hooked!


Jeg kender ikke det store til Betrayal on the House on the Hill, så det kunne da være interessant at høre, hvad det var der var så fængende ved det og om det har kunnet holde interessen hos dig? Betrayal on the House on the Hill står opført til at blive genudgivet i år - hvilke typer spillere vil du anbefale det til? Og hvad syntes du i øvrigt om det udvikling BGG har gennemgået siden 2003?
BotHotH er på ingen måde noget mesterværk eller snedigt gennemtænkt brætspil... faktisk er det spækket med så mange fejl. at man er nød til at udskrive en FAQ så lang som Hammurabis lov. Til gengæld kan det være rigtig sjovt, hvis man kan tage det lidt useriøst og med spas.
Jeg havde tit kræset om brætspil men dette var bare hullet på bylden.

Jeg vil anbefale det til alle ex-rollespillere, som også kan lide spil som Arkham Horror, Last night on Earth osv. og som kunne bruge spil, der i den grad læner sig op ad Horror flicks og andre film klicheer.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Frouvne »

Tobias wrote:[...] Hvad der i fremtiden sker af videre udvikling i Boardgamer afhænger følgelig af hvad salget genererer. Jeg ville gerne gøre Boardgamer til min hovedbeskæftigelse og bruge mere tid på indkøb, salg og udbredelse af brætspil i form af Cons og spilleaftener, men med en så snæver varegruppe, og udbredt konkurrence fra udenlandske forretninger kan det godt blive svært. [...]
Det skal i hvert tilfælde blive interessant at følge sidens videre udvikling. Jeg kan til fulde følge drømmen om at gøre en hobby til sin fuldtidsbeskæftigelse. Jeg tror dog også, at den indeholde en række faldgrupper. En ting er at knokle derud af for en ringe løn (om nogen) så længe der er tale om en hobby, men når man på et tidspunkt ved at den indtjening skal sørge for at man kan klare terminen bliver misforholdet mellem arbejdsindsats og udkomme tydeliggjort. Det tror jeg, kan komme til at slide på ens forhold til hobbyen. Men fungerer det hele, kunne det selvfølgelig være ideelt.
Tobias wrote:[...] Vi har overvejet andre varegrupper men det bliver i så fald fra en selvstændig hjemmeside, da jeg mener at det er vigtigt for ens troværdighed i netop denne hobby, at man er dedikeret og kan give den bedste rådgivning til nykommende kunder.
Den betragtning er jeg fuldkommen enig i. I praksis kan jeg også se, at det virker sådan for mig; der var en bestemt tysk hjemmeside vi gjorde flittigt brug af. På et tidspunkt begyndte de også at sælge computerspil med det resultat at jeg aldrig siden handlede der og faktisk kun besøgte siden få gange efter forandringen. Men helt så simpel er problemstillingen måske alligevel ikke, for der er jo også forhandlere som Amazon, som jo ikke på nogen måde kan siges at være dedikerede til netop denne niche. Hos dem kan jeg dog godt finde på at smide et spil i kurven, når jeg alligevel lige skal købe en film, en bog og et computerspil. Hvor stor en del af markedet de tager, har jeg ingen idé om, men de er naturligvis også en spiller på markedet, man nok ikke kan komme udenom.

For hobbyens skyld håber jeg, at der også i fremtiden vil være danske forhandlere, der kan vejlede kunderne - men jeg kan da godt se, at oddsene kan være temmelig barske, hvis man skal leve af sit salg.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Gunness »

Hvis vi taler andet end brætspil, har lige netop Amazon den fordel, at deres udvalg er så absurd stort.
De fleste sites, der spreder sig ud til nye områder, gør det tit lidt halvhjertet. Derfor ender jeg med at blive frustreret over, at de ganske vist skriver, at de har varegruppe X, men med et gudsjammerligt udvalg.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Frouvne »

Det lyder som om du er meget alsidig i din smag, når det gælder spil, Tobias. Hvad betyder æstetikken i denne sammenhæng - har den afgørende betydning eller er det blot et ekstra plus, hvis et spil har lækre komponenter etc.?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Tobias »

Hvad betyder æstetikken i denne sammenhæng - har den afgørende betydning eller er det blot et ekstra plus, hvis et spil har lækre komponenter etc.?
Komponenter, plade og selv kassen betyder absolut noget men er ikke nødvendigvis afgørende faktor for oplevelsen.
Brætspil som man skal sidde bøjet over i så lang tid må gerne være en fryd at se på. Det er ikke nødvendigvis maleriske detaljer der skal til men en minimalistisk enkelthed med træ cubes kan også gøre det.
Specielt er det blikfanget som kan være en afgørende faktor for, om spillet havner i kurven. Der er dog grimme spil, som finder vej til samlingen trods et hæsligt ydre men det kræver nok ofte, lidt mere overtagelse i form af positive reviews.
Gloty to Rome er et godt eksempel på et ”grimt” spil. Jeg havde kræset om det i lang tid men de total fejlplacerede illustrationer, som til og med havde en grim streg, afholdte mig fra at købe det i lang tid.
Hvis jeg ligeledes skal give et eksempel på ”smukke” brætspil kan jeg nævne Conflict of Heroes og Command & Colors: Ancient.
Så til sidst, et hurtigt ord om et par gode kasser (spar mig for ironien). Jeg har mine brætspil i samlingen stående som bøger og det fryder mig når kassen er en pryd.
Specielt GMT’s kasser med den glatte overflade er i høj kurs. Af spil med denne finish kan nævnes:
Twilight Struggle, Pax Romana, Command & Colors og Black Beard.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Jens_Hoppe »

Tobias: Hvad vil du helst - spille dit yndlingsspil mod folk du egentlig ikke bryder dig om at spille med, eller spille et spil du ikke er så vild med sammen med dine yndlings-spilpartnere? :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Tobias - februar 2010

Post by Tobias »

Hvad vil du helst - spille dit yndlingsspil mod folk du egentlig ikke bryder dig om at spille med, eller spille et spil du ikke er så vild med sammen med dine yndlings-spilpartnere
Kigge mig efter nogen nye venner :D
Image
Post Reply