Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Frouvne »

Gunness wrote:[...] Jeg vil også sige, at løbet nok er kørt for mig mht. mange af de større, mere komplekse spil. Hvis jeg skulle have noget seriøst ud af Revolution: TDR, Dune, Die Macher, WotR og lignende, skulle jeg have tid til at spille en del gange inden for en overskuelig periode, og det sker bare ikke. [...]
Nu lyder du som en mand, der er lige så gammel som ham på din avatar! Spil som Dune og Die Macher er jo ikke en gang særligt komplicerede, så hvis det ikke er fordi du med seriøst mener, at du skulle spille dem på konkurrence-plan, ser jeg ingen grund til at du ikke skulle kunne spille dem og få stor fornøjelse ud af det selvom der måske endda går år imellem det sker. At komme med denne udmelding med hensyn til spil som Revolution: The Dutch Revolt 1568-1648 og War of the Ring kan jeg bedre forstå - men mon ikke du skal prøve mit eksemplar af War of the Ring Collector's Edition, når det dukker op. Og så kan det jo godt være, at du skifter mening! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Gunness »

netsapiens wrote:Hvis du kunne invitere hvem som helst, og ikke nødvendigvis kun én, hjem til dig selv til en aften med brætspil. Hvem skulle så inviteres og hvad skulle der spilles?
(både nulevende og døde kan medtages, når nu vi alligevel leger med tanken)
Fantastisk idé. Svært spørgsmål.
Men ok - Alexander den Store og Napoleon til at spille Hannibal: RvC. Så ville jeg sætte mig i et hjørne og se, hvad to store strateger kunne finde på
Hvis jeg selv skulle deltage, ville Djenghis Khan komme med som fjerdemand. Så skulle vi nok spille War of the Ring. Jeg formoder, at Napoleon ville være bedst til at forklare regler. Jeg ville naturligvis minde Djenghis om, at det er dårlig stil at hugge hovedet af sine modspillere, bare fordi man taber. Det ville nok være sikrest at være på hold med ham under alle omstændigheder.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Stony »

Gunness wrote:Det ville nok være sikrest at være på hold med ham under alle omstændigheder.
...med mindre han mener at du var skyld i at I tabte...
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Gunness »

... jeg finder det uendeligt usandsynligt, at vi skulle kunne tabe til sådan et par amatører :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Tobias »

Alexander den Store og Napoleon til at spille Hannibal: RvC.
Det ville ellers være oplagt at få Cato og Hannibal til at spille mod hinanden. Det kunne godt gå hen og blive en spændende dyst...om end noget kort, når Cato siger sin berømte sætning, som nok ville tænde Hannibal af :D
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Gunness »

Frouvne wrote:dels genskabelsen af arter der tidligere har levet som det sker f.eks. i BBC's serie Walking with Dinosaurs og dels tendensen til at man i naturfilm oftere og oftere får indflettet en historie, hvor man f.eks. følger et dyr igennem en dag eller nogle gange gennem hele dets livscyklus?
Det første er ok, så længe man ved, at der er en del fri fantasi og gisninger indblandet. Men det andet.... bladvr! Drama-dokumentar har for længst gjort sit indtog blandt naturprogrammer, og selv om idéen er sympatisk, ender det altid et sted mellem kvalm nuttethed og misforstået antropomorfisme. Når jeg ser et program om løver, krummer jeg tæer, når det pludselig om to løver hedder "Birthe og Zaza holder fagligt møde - de ved ikke, om de længere har lyst til at være med i flokken" eller "Nu holder hannerne fest, inden de skal til afdansningsbal med Lisbeth og de andre løvinder".
Naturprogrammer er tit reduceret til bare at være flot fyld på HD-kanaler og som demo-materiale i tv-forretninger. BBC holder fanen højt, men Discovery, Animal Planet mv. burde ha' nogen smæk.
Frouvne wrote:Virker denne interesse for dyr og natur ind, når du skal spille et spil? Er det f.eks. sådan at du bliver mere nysgerrig når du ser titler som Ursuppe, Erosion, American Megafauna, Origins: How We Became Human og Dominant Species end du gør, når du ser andre typer af tematisering?
Jeg faldt i alt fald for Reef Encounter, da jeg fandt ud af, at det var inspireret af The Blue Planet :mrgreen: Nu spænder mine interesser vidt, også pga. min historie-baggrund, men ja, natur-spil trækker da lidt ekstra. Problemet er typisk, at temaet enten virker lettere påklistret (Ursuppe) eller at spillene ved nærmere eftersyn i større eller mindre grad halter (Phil Eklund) [ud fra hvad jeg har læst, jeg har ikke prøvet nogen af dem]. Dominant Species var jeg ikke obs på, men det lyder interessant. Jeg tror, at det er svært at destillere fascinationen ved naturen ned til noget, der fungerer rigtig godt på et bræt. Som et sidespring bør Spore vel nævnes som eksempel på et pc-spil, der rammer nogle af evolutionsidéerne.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Gunness »

Frouvne wrote:Nu lyder du som en mand, der er lige så gammel som ham på din avatar!
Nu er det jo enhver mands grundlovssikrede ret at få til til at blive a) en bitter mand og b) en gammel gris (I nærværende tilfælde er a) nok mest relevant :D)
Jeg har jo ikke prøvet Dune endnu, men jeg bildte mig ind, at det krævede adskillige spil at mestre det nogenlunde. Ligeledes er det mit indtryk, at Die Macher skal prøves et par gange eller tre - med relativt kort mellemrum - for at få styr på strategierne. Så vidt jeg husker fra rapporter om genvalg, er det heller ikke hver dag, det kommer på bordet i det hellerup'ske? :wink:

Og mht. WotR... jo, jeg kan nok lokkes! Jeg glæder mig bestemt også til at prøve det. Men jeg når nok ikke at blive god til det.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Frouvne »

Når man læser dine indlæg her på forum, virker det som om at et godt tema har meget stor betydning for dig, Jacob. Det kunne være interessant at høre lidt mere om din vægtning af tema kontra mekanik; betyder tema så meget, at du kan leve med lidt sløje mekanismer etc.? Hvilket spil, som du holder af, syntes du bedst formår at integrere tema og mekanismer? Hvad er dit / dine favorittemaer og er der nogle temaer, vi ser alt for lidt til i brætspil?

Det kunne også være interessant at høre lidt om, hvis der alligevel er nogle helt abstrakte spil, der falder i din smag. Hvis der er det kunne det dels være interessant at høre hvilke spil, der er tale om, og om du har gjort dig nogle overvejelser over hvorfor det netop er disse abstrakte spil, der vækker din interesse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Stony »

Hvilke spil har over årene givet dig flest fornøjelige timer ved spillebordet? Og hvad var det ved netop de spil, der fik dig til at vende tilbage igen og igen?

I har jo for nylig købt hus. Er der blevet plads til et spilleværelse? Eller alternativt en privat biograf til alle dine film? :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Helle »

Stony wrote:Hvilke spil har over årene givet dig flest fornøjelige timer ved spillebordet? Og hvad var det ved netop de spil, der fik dig til at vende tilbage igen og igen?

I har jo for nylig købt hus. Er der blevet plads til et spilleværelse? Eller alternativt en privat biograf til alle dine film? :)
Nej, Jacob dog ... har I købt hus?
Det var jeg ikke klar over ... Tillykke med det :D
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Gunness »

Den med temaet tager jeg lige senere.
I årenes løb har jeg nok alt i alt haft mest morskab ud af Puerto Rico. Jeg ved det, jeg ved det - det er ikke noget synderligt originalt valg, men for mig har spillet en virkelig vellykket sammensætning af spilletid, interaktion, taktisk variation og sværhedsgrad. Mekanismerne giver overordnet set hæderlig mening i forhold til temaet. Og så er der ikke noget smukkere end at høre lyden af varer, der dumper i havnen. Især når det ikke er ens egne :mrgreen:
Jeg har så afgjort prøvet spil, der var bedre og mere engagerende, men de er typisk længere og er sværere at spille med ikke-spillere. Ergo bliver de ikke spillet så ofte. Jeg ved også, at der er lavet mange analyser af hvordan man "knækker" PR. Men dem har jeg undladt at læse, så jeg lever videre i lykkelig uvidenhed og synes stadig spillet er alle tiders :)

Huskøbet blev desværre ikke til noget, så vi leder stadig med lys og lygte (det er ikke helt så sjovt længere). Der skal være plads til projektor og surround, men selvfølgelig har vi også vores spillebehov i tankerne. Spillebord og spillager er bare mere fleksibelt at installere end skrummelhøjttalere og lærred :) Og så er det jo dejligt med en partner, der selv fremhæver potentielle film- og spilleværelser, når man ser på hus!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Helle »

Gunness wrote:
Huskøbet blev desværre ikke til noget, så vi leder stadig med lys og lygte (det er ikke helt så sjovt længere). Der skal være plads til projektor og surround, men selvfølgelig har vi også vores spillebehov i tankerne. Spillebord og spillager er bare mere fleksibelt at installere end skrummelhøjttalere og lærred :) Og så er det jo dejligt med en partner, der selv fremhæver potentielle film- og spilleværelser, når man ser på hus!
Ja, du har ikke været helt uheldig med Maibritt ... :-)
Angående huskøb troede jeg lige, at det var blevet til noget på baggrund af Stonys skriblerier!

Men Jacob, nu hvor jeg har dig ... hvis spil har du indkøbt særligt til dine børn ... ?

Og i øvrigt, mener du, at man bør overholde aldergrænserne på film?
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Andrea »

Godt! Nu slipper du ikke længere!

1. Hvad er din yndlingstoaster?
2. Hvad er din mening om Steve Irving?
3. Hvis du var et dyr fra Zooloretto - hvilket dyr ville du så være?
4. Ville det være en krænkelse af din maskulinitet, hvis du skulle spille med lyserøde brikker til en spilaften?
5. Ynder du at drikke alkohol til en brætspilsaften - og i så fald hvad?
6. Er det et kompliment at blive kaldt nørd?
7. Hvilket brætspil skammer du dig mest over at eje?
8. Hvis du kunne være med på settet én dag til en hvilken som helst film, der er optaget - hvilken film skulle det så være?
9. Risk skulle efter sigende være i gang med at blive filmatiseret - hvor lang tid tror du, at den film vil vare?
10. Og skal du se den?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Frouvne »

Helle wrote:[...] Men Jacob, nu hvor jeg har dig ... hvis spil har du indkøbt særligt til dine børn ... ? [...]
Jeg kunne også godt tænke mig, at der blev gravet lidt dybere i temaet omkring børn og brætspil og her med fokus på, om du har gjort dig nogle overvejelser i.f.t. det at gøre brætspillere ud af børnene; om du bevidst gør noget for at indgyde interessen for brætspil hos dem?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens bruger: Gunness - januar 2010

Post by Gunness »

Andrea wrote:Godt! Nu slipper du ikke længere!
Jeg har også ventet i længsel!

1. Hvad er din yndlingstoaster?
Gaius Baltar - eller evt. denne her:
Image

2. Hvad er din mening om Steve Irving?

:twisted: :twisted: :twisted:
Dette klip fra South Park opsummerer perfekt min opfattelse af herr Irwins klovnerier.

3. Hvis du var et dyr fra Zooloretto - hvilket dyr ville du så være?
Nu har jeg ikke spillet det, men jeg ville selvfølgelig være et næbdyr, der som bekendt er det sejeste dyr på planeten. Og hvis der ikke er næbdyr med, kommer det forhåbentlig snart i en udvidelse.

4. Ville det være en krænkelse af din maskulinitet, hvis du skulle spille med lyserøde brikker til en spilaften?
Hvilken maskulinitet?? ;) Men nej, der skal mere til at slå mig ud af kurs. Et lyserødt bræt kunne dog godt sætte mig under pres.

5. Ynder du at drikke alkohol til en brætspilsaften - og i så fald hvad?

Det kommer an på, hvor meget koncentration det kræver! Men en god vodka hhv. whiskey er uundværlig for statsmandsfølelsen, når man spiller Twilight Struggle. Og ellers er jeg nok mest til en årgangsrom ved de mere seriøse spil, og en dunkel satan af en øl til de letbenede.

6. Er det et kompliment at blive kaldt nørd?

Ja, nørder er jo de mest interessante mennesker!

7. Hvilket brætspil skammer du dig mest over at eje?

Jeg tror jeg har skaffet mig af med evt. pinagtigheder, modsat en af mine goder venner, hvis eksemplar af Klar Parat Barn stadig afføder et par små-arrogante bemærkninger, når jeg er på besøg :)

8. Hvis du kunne være med på settet én dag til en hvilken som helst film, der er optaget - hvilken film skulle det så være?
Puha da da, det er jo næsten umuligt at vælge. Men Casablanca, Raiders of the Lost Ark - eller The Abyss (sidstnævnte fordi den var så afsindig svær at optage, og fordi instruktøren James Cameron går for at være en hidsigprop af dimensioner. Det kunne da være interessant at overvære.)

9. Risk skulle efter sigende være i gang med at blive filmatiseret - hvor lang tid tror du, at den film vil vare?
Jeg har en grum formodning om, at den godt kunne snige sig op på 2½-3 timer. Når en legetøjsreklame som Transformers 2 kan vare over 2½ time, så ved man, at der er noget galt med det moderne Hollywood.

10. Og skal du se den?
Fra nudansk ordbog: PICO-SEKUND ['piko] - den tid det tager et rationelt menneske at komme til den soleklare erkendelse, at brætspilsfilmatiseringer er pengene ud af vinduet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply