Spil til små børn?

Kommentarer, spørgsmål, strategier og husregler.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by Helle »

Foppwin wrote:Lego builder skal også nævnes.

Det er et memory spil, hvor de skal finde de klodser de har på deres tegning, og når de så har fået alle 5, så skal de samle figuren.

kan være svært at finde da det ikke kan købes i butikkerne mere.
Er det ikke det spil, der hedder, my first builder?
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spil til små børn?

Post by Larsine »

Nu har jeg gransket min hjerne, og min spilliste, og kan komme med følgende anbefalinger:

Zwergen Ziehen, Tsuro, Regn med Fætter Bjørn har vi spillet med 5-årige.

Sky Runner, Animal Express, Mulvarpekompagniet har vi spillet med 4-årige.

Aber på rov, Den fortryllede labyrint, Bombay Bazar, Bug Buddies, Hønsefræs, Coco Crazy, Fire på stribe, Pakke Æslet, Myretuen, Spøgelser, Kvikke Krokodiller, Memory, Noah's Ark, Kaste Gris, Ludo, Reiner Knizia's Amazing Flea Cirkus, Egern i Nød, Sodavandsfabrikken, Sorteper, Spejleæg, Kryds og bolle, fisk, og krig har vi spillet med 3-årige. Specielt vores mindste fik spillet en del spil lidt tidligere, da hendes storesøstre var 3½ og 6 år ældre end hende, og hun ville jo også være med.

Lars, som stadig ikke kan anbefale at du bruger penge på Kids of Catan, med mindre du vil købe mit eksemplar.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spil til små børn?

Post by Larsine »

Jeg har hørt at Kids of Carcassonne skulle være et OK spil med børn fra 3-6 år, men som sagt er det kun et rygte, og jeg har ingen praktisk erfaring.

Her er dog et link til reglerne, så kan du jo selv vurdere ud fra dem.

http://www.riograndegames.com/uploads/G ... eRules.pdf

Lars
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by ozimek »

Larsine wrote:Jeg har hørt at Kids of Carcassonne skulle være et OK spil med børn fra 3-6 år, men som sagt er det kun et rygte, og jeg har ingen praktisk erfaring.

Her er dog et link til reglerne, så kan du jo selv vurdere ud fra dem.

http://www.riograndegames.com/uploads/G ... eRules.pdf

Lars
Tak for tippet, men jeg tror at det er lidt for kompliceret på nuværende tidspunkt. Måske om ½ års tid. :)
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by ozimek »

Jeg necro'er lige denne tråd for at give en tilbagemelding med mine erfaringer med nogle konkrete titler. Vildt at det snart er to år siden, jeg startede tråden! :shock:

Det er lidt en blanding af spil jeg har købt på opfordringer fra brugerne her, og gaver fra bedsteforældre osv..

Obstgärtchen aka. The Little Orchard et et ret stort hit herhjemme. Frida (nu 4,5 år) har helt fanget spillet, og er måske på grænsen til at være for gammel til det. Storm (2 år+4mdr) er lidt for lille til det. Der går lidt tid før de fanger, at man skal prøve at huske hvor ravnen er, og de store som har fanget det, er MEGET flinke til at coache de små.. Det med at man skal være stille når der kommer et sovende dyr er en super måde at få de passive spillere engageret.
Hvis man skal sætte fingeren på noget, er det lidt uheldigt design at nogle terningslag er nitter, når man har taget den pågældende blomsts kirsebær.

Lille Storm siger godnat
Grundlæggende et memory-spil med nogle få begrænsninger i rækkefølgen man skal tage brikkerne i. Deruover er der et tema, som i dette tilfælde er "putning". Ikke et super stærkt spil, efter min mening. Temeat er ikke specielt godt integreret med spillets mechanics.

My First Monopoly er elendigt. Der er en plastikbil med, som har en elektronisk tællemekanisme. Den kører elendigt på de medfølgende skinner, og hvis børnene forstår spillet i det hele taget, ville de nok alligevel kunne tælle øjene på en terning. Det var (selvf.) en gave fra velmenende ikke-gamers.. :roll:

Hello Kitty Muffinspil
Roll&move: saml sæt med din farve muffins. Ikke super, men temaet er selvf. et kæmpe hit :roll: Igen en gave fra ikke-gamers.

Monkey Madness aka Affenbande "Billedlotteri" med farvede plastikaber. Ingen interaktion eller spiller beslutninger. Kan være fint til at lære de helt små (2år) de grundlæggende præmisser for brætspil. Dvs at vente til det bliver deres tur osv.

The Kids of Carcassonne
Forsimplet carcasonne (surprise). Frida har helt forstået reglerne, men har en tendens til at hjælpe de andre spillere med at lukke deres veje (med vilje). Jeg skal have påvirket hende til at være mere cutt-throat :evil: . Har ikke prøvet med Storm endnu. Vi spillede med en pige på 3 år den anden dag, og hun fangede det ikke helt.

Den Fortryllede Labyrint aka. The aMAZEing Labyrinth
Frida synes spillet er ret sjovt, men kan ikke helt overskue de taktiske følger af sine handlinger. Hun skal med andre ord hjælpes lidt. Grundlæggende er det let at forstå, at man skal igennem gangene for at finde den næste skat, men det kræver lidt at gennemskue bevægelserne i labyrinten.

Creationary
Selvom de har meget erfaring med Duplo, er de ikke helt store nok til at bygge så meget endnu. De kan dog sagtens være med til at gætte hvad de voksne bygger.

Generelt siger de altid JA! når jeg spørger, om vi skal spille et spil, og det er vildt fedt! Der er dog stadig lang vej til Napoleonskrigen.. :wink:
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Spil til små børn?

Post by Brichs »

Jeg havde som nævnt andetsteds min nevø på besøg her i weekenden. Han er 5, og har ikke nogen erfaring med brætspil. Vi spillede et spil af 2-spiller spillet Fjords, og den fangede han faktisk så godt, så han gav mig tæv, selvom jeg ikke decideret lod ham vinde.

Om det siger mere om mig eller ham lade vi stå usagt hen... Men det er i hvert fald et spil, der kan kigges på, hvis man alligevel falder over det.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Dahl
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 191
Joined: Tue Dec 19, 2006 9:49 pm
Location: Hillerød

Re: Spil til små børn?

Post by Dahl »

Schatz der Drachen kan klart anbefales herfra.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by Frouvne »

Dahl wrote:Schatz der Drachen kan klart anbefales herfra.
Det kan det! Og det kan såmænd også anbefales til voksne, hvilket kun gør det endnu bedre! :)
frouvne, administrator

Image
AnniSøren
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 33
Joined: Tue Aug 28, 2012 10:31 pm
Location: Ølstykke

Re: Spil til små børn?

Post by AnniSøren »

Så genopliver vi en aldrende tråd, men det er jo rart at få inspiration til de små. Sally (22måneder) har kastet hendes kærlighed på "mein mäuschen-farbspiel" (nok mere legetøj end spil, men man kan begynde at arbejde med regler og brug af terning). Og så er storm-spillene store hits ved os (ikke efter de officielle regler endnu, men som en sorteringsleg).

Hilsen
Søren
Rink
Posts: 1
Joined: Thu Apr 24, 2014 1:00 pm
Favoritspil: Jeg holder mest af Carcassonne :)
Location: Vanløse

Re: Spil til små børn?

Post by Rink »

Jeg har er en datter på 2 år, Er det et spil som hun kan være med til at spille ?
Spilgalleriet
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 18
Joined: Thu Sep 01, 2011 10:44 am

Re: Spil til små børn?

Post by Spilgalleriet »

Rink wrote:Jeg har er en datter på 2 år, Er det et spil som hun kan være med til at spille ?
Jeg vil anbefale Quips

Det er til at få i T'r'Us eller andre boghandlere.

Du slår 2 terninger. Den ene har farver på og den anden har tallene 1-3. Resten giver sig selv.
Vi havde den husregel at slog man en farve man ikke kunne bruge, så måtte man slå igen, og kunne man stadig ikke få noget, så måtte man sige pyt og lade turen gå videre.

Husk på med små børn, at de finder tryghed i ting de kender, så de skal prøve det et par gange.
Post Reply