Det Store Spil om København

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Det Store Spil om København

Post by Andrea »

Læs mere på Politiken
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Det Store Spil om København

Post by Larsine »

Tja, så har jeg læst Politikens artikel, og læst hele deres hjemmeside, inkl. Kbh Magasins artikel, og må herned melde at det ikke lyder interessant.

Det undre mig altid når Matador-kloner får så meget omtale :roll:

Lars
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Det Store Spil om København

Post by Mik »

Larsine wrote:Det undre mig altid når Matador-kloner får så meget omtale :roll:
Det undrer mig at det undrer dig. Jeg har altid regnet dig for rimelig intelligent :wink:
Det får så meget omtale fordi det -stadig - er det bedst sælgende spil på årslisterne overalt i den vestlige verden - selv i Tyskland.
Image
User avatar
maim
Posts: 6
Joined: Tue Oct 27, 2009 3:30 pm
Favoritspil: Settlers, Robo Rally.
Location: København NV

Re: Det Store Spil om København

Post by maim »

spøjst egentligt, det er ikke det spil som jeg husker som det bedste, men alligevel har det været i en hver families samling.

Dog i original udgave.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Det Store Spil om København

Post by Larsine »

Mik wrote:
Larsine wrote:Det undre mig altid når Matador-kloner får så meget omtale :roll:
Det undrer mig at det undrer dig. Jeg har altid regnet dig for rimelig intelligent :wink:
Selvom jeg godt kan forstå det, er det vel ikke ensbetydende med at jeg ikke kan undres over det.
Mik wrote:Det får så meget omtale fordi det -stadig - er det bedst sælgende spil på årslisterne overalt i den vestlige verden - selv i Tyskland.
Ja men bare fordi noget sælger godt, er det vel ikke ensbetydende med at vi alle skal omtale alle varianter der kommer af det.

Normalt har journalister vel lov til at have en kritisk sans. Hvorfor gælder det ikke når det kommer til omtale af "nye" spil?

Lars
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Det Store Spil om København

Post by Mik »

Larsine wrote:Ja men bare fordi noget sælger godt, er det vel ikke ensbetydende med at vi alle skal omtale alle varianter der kommer af det.
Nej - og jeg ønsker heller ikke at omtale det. Jeg svarerede blot på dit (retoriske) spørgsmål. :wink:
Normalt har journalister vel lov til at have en kritisk sans. Hvorfor gælder det ikke når det kommer til omtale af "nye" spil?
Hver ting til sin tid. Hvis journalisten blev bedt om at lave en kritisk artikel, har han/hun ikke gjort sit arbejde særlig godt. Men hvis ønsket var at skrive en artikel som kunne være relevant for de fleste af Politikens læsere, har man formodentlig ramt plet - og en journalist på en kommerciel avis skal vel forsøge at sælge aviser, og ikke skræmme folk væk med artikler der ikke interesserer dem.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5127
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 556 times

Re: Det Store Spil om København

Post by Gunness »

Larsine wrote:Normalt har journalister vel lov til at have en kritisk sans. Hvorfor gælder det ikke når det kommer til omtale af "nye" spil?
Du kan sammenligne det med omtale af musik. Selv om de fleste musikinteresserede kender U2 til bevidstløshed, er der større chance for, at deres nye album bliver omtalt, end at et eller andet obskurt - men fantastisk - nyt band får spalteplads. En avis skal favne bredt i sin dækning, og derfor er det en afvejning af, hvad der har de brede massers interesse kontra feinschmeckernes. Hvis journalisten havde smidt en artikel ind om, at den nyeste Dominion-udvidelse var årets udgivelse, havde det interesseret væsentligt færre end en ny Matadorvariant, fordi avisen ikke er rettet mod brætspilsfans.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
rasmus
Posts: 3
Joined: Mon Nov 16, 2009 10:31 am

Re: Det Store Spil om København

Post by rasmus »

Hey Derude.

Syntes også lige jeg ville bidrage til tråden her.

Jeg er nysgerrig for at hører hvor mange af jer derude, der reelt har prøvet at spille Det store spil om København? Selvom jeg ikke vil påstå at der er tale om en helt ny revolutionerende platform, så er der faktisk tilført et helt nyt lag og flere sjove funktioner i spillet, der skaber en høj grad af interaktion, spillerne imellem og strategiske muligheder. Et element som jeg ihvertfald syntes har tilført spillet en helt ny dimension. Et andet element som jeg syntes er cool med denne udgave er den Københavnske fortælling der også ligger i spillet. Ikke som et vidensspil, men som et konstant flow af fortællinger omkring de steder, personer og elementer der indgår i spillet - uden at det bliver klistret! Sidst men ikke mindst skal det naturligvis siges at hardcore spilleentussiaster nok ikke har været den definerende målgruppe, men snarer folk som ikke spille SÅ meget spil, men som holder af en anderledes måde at udforme et spil på, i både design og fortælling, men som ikke kræver flere dages indlæring (ja - jeg ved godt andre spil også kan læres hurtigt. men der er også en trygehed som med U2 eksemplet...)

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg har været med til at frembringe dette spil, men vi får faktisk rigtig meget ros for måden storyline, design og gameplay harmonere på..... også af folk der har spillet - flere gange.

Det var ikke ment som et forsvar - for jeg ved at mange af jer herinde i den grad kender til variationer og muligheder inden for spil, men blot et indlæg fra den anden side af spilkanten

KH Rasmus
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14623
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 655 times
Contact:

Re: Det Store Spil om København

Post by Frouvne »

Hej Rasmus,

du har sikkert ret i, at der ikke er mange af os herinde, der har prøvet spillet og at vi nok heller ikke er spillets målgruppe. Jeg tror såmænd også du kan have ret i, at der kan være en mission i at rykke de store masser en lille smule og at det på sigt kan være mere hensigtsmæssigt end at omvende nogle få. På den anden side er det jo ikke mærkeligt, at man som entusiast godt kan opleve det en smule forstemmende, at graden af nytænkning ikke er større og at medierne ikke gør mere for at bibringe folket de særlige oplevelser, men i stedet mere af det samme måske med en lille drejning. Det kunne være interessant at høre lidt mere om, hvad det er I har tilføjet spillet, når det gælder interaktion og strategiske muligheder, som du selv fremhæver.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5127
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 556 times

Re: Det Store Spil om København

Post by Gunness »

Hej Rasmus,
tak for dit input herfra. Det er altid interessant at høre direkte fra designerne.

Som Frouvne vil jeg også gerne høre mere om, hvilke dele af designet det er, I har pillet ved.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Det Store Spil om København

Post by Larsine »

rasmus wrote:Hey Derude.
Hej Rasmus

Velkomme til vores lille forum.
rasmus wrote:Jeg er nysgerrig for at hører hvor mange af jer derude, der reelt har prøvet at spille Det store spil om København?
Jeg har ikke prøvet det, og ud fra det information jeg kan finde på nettet om spillet, så tror jeg heller ikke jeg kommer til det.

Det lyder ganske simpelt ikke som et spil jeg vil komme til at nyde at spille.

Jeg har forgæves ledt efter reglerne online, for hvis de lå online ville jeg have læst dem, og derved i det mindste kunnet udtale mig med dem som baggrund.

Men som jeg har skrevet før, har jeg læst alt hvad jeg har kunnet finde om spillet, og det lyder "blot" som en matador-klon.
rasmus wrote:Selvom jeg ikke vil påstå at der er tale om en helt ny revolutionerende platform, så er der faktisk tilført et helt nyt lag og flere sjove funktioner i spillet, der skaber en høj grad af interaktion, spillerne imellem og strategiske muligheder. Et element som jeg ihvertfald syntes har tilført spillet en helt ny dimension. Et andet element som jeg syntes er cool med denne udgave er den Københavnske fortælling der også ligger i spillet. Ikke som et vidensspil, men som et konstant flow af fortællinger omkring de steder, personer og elementer der indgår i spillet - uden at det bliver klistret! Sidst men ikke mindst skal det naturligvis siges at hardcore spilleentussiaster nok ikke har været den definerende målgruppe, men snarer folk som ikke spille SÅ meget spil, men som holder af en anderledes måde at udforme et spil på, i både design og fortælling, men som ikke kræver flere dages indlæring (ja - jeg ved godt andre spil også kan læres hurtigt. men der er også en trygehed som med U2 eksemplet...)

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg har været med til at frembringe dette spil, men vi får faktisk rigtig meget ros for måden storyline, design og gameplay harmonere på..... også af folk der har spillet - flere gange.
For nogle år siden udkom der en anden Matador-klon, som var centreret omkring Nørrebro, hvor man skulle købe/sælge narko og prostituerede, alt sammen med et glimt i øjet og en del ironi og humor, så vidt jeg husker. Jeg kan dog ikke huske hvad spillet hedder, og ej heller finde noget om det på nettet.

Det fik også en masse positiv omtale, både i de trykte medier, og i TV, men sjovt nok har jeg aldrig set spillet i en butik, og har aldrig hørt det omtalt efter lanceringen.

Så jeg er ikke i tvivl om at man kan få positiv omtale, men det betyder jo ikke automatisk at spillet bliver en succes.
rasmus wrote:Det var ikke ment som et forsvar - for jeg ved at mange af jer herinde i den grad kender til variationer og muligheder inden for spil, men blot et indlæg fra den anden side af spilkanten

KH Rasmus
Selvfølgelig er det et forsvar, når/hvis jeg får udgivet et spil, vil jeg da også forsvare det. Man udgiver vel ikke et spil som man selv synes er dårligt, så selvfølgelig vil man forsvare det. Det ville jeg da også selv gøre.

Og så er det da sejt at få udgivet et spil i Danmark, det er nogen som mange af os har drømt om i adskillige år, men som kun få har oplevet.

Lars
rasmus
Posts: 3
Joined: Mon Nov 16, 2009 10:31 am

Re: Det Store Spil om København

Post by rasmus »

Hey Lars og jer andre.

Blot så det står klart, så forsvarer jeg til enhver tid dette nye spil, for vi syntes sku det er blevet rigtig lækkert og i den grad har lykkes som vi havde håbet Med forsvar mente jeg blot at jeg ikke ville gemme mig bag et skjold men blot deltage i debatten.

Jo jeg forstår sagtens at man kan undre sig over hvilke spil der slår commercielt igennem og hvilke der ikke gør.... det handler vel, ligesom med stort set allle andre produkter, om måden det lanceres på og de mennesker man aktivere igennem sin lancereing, salg mm

Vi har iøvrigt også netop lanceret Clown world upside down, i sverige, som er et helt nyt spil, med et helt andet gameplay. i kan læse mere om det på wearesailing.se

Desuden vil jeg lige se om jeg ikke kan lægge manualen op som PDF på detstorespil,dk....! Ærgeligt jeg ikke har fået kontakt til jer før, da i jo ellers skulle have været med til releasearrangement i Torsdags, hvor i bla. kunne have spillet spillet.... (eller prøvet det i det mindste....)

I må også endelig tage kontakt hvis i sidder med spændende ideer til spil. Vi er altid åbne for forslag og ideudvikling, vi er jo en ganske lille kreativ virksomhed, så det er bare at skrive en mail eller give et kald......!

Kh Rasmus
rasmus
Posts: 3
Joined: Mon Nov 16, 2009 10:31 am

Re: Det Store Spil om København

Post by rasmus »

..... og i forhold til hvad vi har ændret:

Den væsentligste ting vi har ændret, er måden man køber sine "grunde" på.

Alt er til auktion på det frie marked,- så alle kan købe alt. Den der rykker og lander sted kan vælge hvordan det skal auktioneres. du kan vælge at lukke eller åbne en auktion. Lukker du den koster det dig 500 kr åbner du den får du 500. Åbner du den, kommer den enten på fri auktion, højeste bud vinder eller hemmelig auktion, hvor hver deltager på forhånd skal bestemmer et beløb der skal satses (bydes).

Det betyder basicaly at der ved hvert ryk er aktivitet fra alle deltagere, man kan bluffe, man kan købe sit yndlings nørrerbro, eller gå strategisk efter de gader der markedsmæssigt gå¨r til en god pris i forhold til de indtægter man kan få efter opgradering med antenne system, parkanlæ eller vindenergi......

en lille simpel ændring der har ændret måden man interagere på og særligt din egen indflydelse på spillets gang. (i forhold til at det bare er terningerne der bestemmer det hele og ofte låser spillet.......) endvidere er der mulighed for at frikøbe pantsatte grunde, gemme fordels/skilld cards som f.eks en smutvej på pladen osv...... og grundlæggende har i jo valgt at have MEGET fokus på kommunikationen og kommunikationsdesignet i spillet (hvilket appalere til en helt ny spil målgruppe, der måske ikke normalt køber spil,- men som holder af de butikker vi sælger igennem eller sætter pris på et genneeført design..... som jeg også syntes bidrager til totaloplevelsen..... men det er måske også forskelligt fra spiller til spiller........!

Det var bar lige det jeg ville nævne.....

KH Rasmus
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Det Store Spil om København

Post by Helle »

Hej Rasmus

Fedt, at du melder ind - og især, at du ikke gemmer dig, men åbent og ærligt siger, at du har været med til at lave spillet.
Det er jo nok som flere skriver, sådan, at mange herinde ikke liiiige er målgruppen for noget, der godt nok er nyere og sikkert bedre end Matador, men som så vidt jeg kan læse bygger videre på dette spil.

Der er såmænd nok flere herinde, der har ideer til spil, men jeg vil gætte på, at de fleste bevæger sig over i retning af 'udfordring, kamp og overvejelser' fremfor 'de fleste kan deltage, rummelighed og underholdning'. Og det skal ikke misforstås i retning af nogen nedladenhed eller lignende - jeg vælger som oftest betydeligt lettere spil end mange andre brugere her ... men at spil, der vægter de første elementer ikke er særligt sælgelige til den brede befolkning ...

Helle
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Det Store Spil om København

Post by Larsine »

Nu også en omtale hos AOK.

Lars
Post Reply