Essen 2009 foreløbigt

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Essen 2009 foreløbigt

Post by larkin »

Hej Stony.

Det har været super5 fedt, at du har været GG-korrespondent fra Essen. Det har været spændende at læse om dine dage, og høre dine umiddelbare førstehåndsindtryk af spillene.

Glæder mig til at høre mere (specielt om Vasco da Gama).....
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9189
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Essen 2009 foreløbigt

Post by Stony »

Dette års Essen haul. Ovenfra og ned:
Dice tray
Richard III
Hansa Teutonica
Peloponnes
Night & Day
Shipyard
The Boardgamegeek Game
At the Gates of Loyang
Greed Inc.
Carson City
Tobago
Vasco da Gama
Dungeon Lords
Stronghold
Powergrid - Factory Manager

Nedenfor i læseretning:
White Moon expansion. Jeg smed æsken ud i Essen for at spare plads. Komponenterne ryger alligevel over i min Ghost Stories æske.
Bezier AoS maps. Beer & Pretzels blev smidt ud i Essen, efter at jeg havde set hvad det gik ud på.
Warfrog træ-penge i de to hvide poser.
Mayfair trætog til Steam
Spoils incl. fem preconstructed decks.

15 Euro for en pose træpenge og 18 Euro for trætogene. Og så skulle træ-komponenter være billige...? Jeg kunne have fået to hele spil for de penge.

Der var også lidt andet merchandise. Jeg fik bl.a. et ekstra kraftværk til Powergrid, og Ubergeeks kortet til Agricola. Dem auktionerer jeg på BGG for geekgold, til folk der går op i den slags. Jeg fik også et ekstra rollekort til Carson City. Det ligger naturligvis i Carson City.

Image
Sidst spillet:
Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Essen 2009 foreløbigt

Post by larkin »

Fantastisk syn. Tillykke med købet.

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14645
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 463 times
Been thanked: 663 times
Contact:

Re: Essen 2009 foreløbigt

Post by Frouvne »

Stony wrote:Dette års Essen haul. Ovenfra og ned:
Dice tray
Richard III [...]
Når jeg lader øjnene glide ned over din liste over ny-erhvervelser studser jeg en smule over at se Richard III, når jeg tænker på, hvordan du modtog Hammer of the Scots. Er der noget særligt der gør, at du har forhåbninger til at Richard III adskiller sig så meget fra Hammer of the Scots, at det er et spil, du må eje. Skal jeg være helt ærlig har jeg endnu ikke fået læst så meget op på spillet, men mit umiddelbare indtryk har været, at der bygges videre på grund-skelettet fra Hammer of the Scots.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9189
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Essen 2009 foreløbigt

Post by Stony »

Jeg har gjort mere end at købe Richard III. Jeg har faktisk også generhvervet Hammer of the Scots. Det er efter at jeg har leget lidt med spillets problem i mit lille hovede, og min løsning vil jeg prøve i praksis.

I spillet har du et deck med kort. Nogle kort er bedre end andre. Ret beset er det "bare" en anden måde at slå med en terning på. Eneste forskel er at hvis du trækker en dårlig hånd, så ved du at du ikke bare er "screwed over" i dette træk, men også de næste træk. Jeg spekulerede over det, og tænkte at det må kunne gøres bedre, så jeg tænkte på at blande kortene normalt, og derefter dele bunken i to. Hver spiller får sin egen bunke. Når man har været hele bunken igennem, bytter man, og får den anden spillers bunke. Kortene kommer stadig tilfældigt, men hver spiller burde trække et meget mere ligeligt fordelt antal 3'er kort, 2'er kort og 1'er kort. Så trækker du muligvis stadig en dårlig hånd, men du ved at du nok skal få de gode kort senere. Spillet er blevet lidt mindre tilfældigt.

Desuden kan jeg rigtig godt lide temaet i Richard III, og vil gerne se hvordan det er blevet implementeret.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14645
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 463 times
Been thanked: 663 times
Contact:

Re: Essen 2009 foreløbigt

Post by Frouvne »

Det er værd at prøve. Jeg kan dog have et par bekymringer. Gad vidst om det ikke vil være en smule kedeligt at vide, hvem der har hvilke specialkort i sin bunke, som man jo vil, efter at bunkerne er blevet byttet om? Og godt nok får man de samme kort, men hvis den ene starter med at få de "gode" kort og derfor har presset den anden godt og grundigt i bund er det jo ikke sikkert, kompensationen ved at få de gode kort senere er stor nok til at det udjævner spillet. Er kortene skævt nok fordelt er spillet vel også afgjort inden man overhovedet når så langt. Og når man overhovedet igennem bunken? Det er så lang tid siden jeg har spillet et helt spil, at jeg ikke kan huske det. Jeg er ikke overbevist om, at det vil virke - men det vil givetvis rette op på ubalancerne i nogle spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14645
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 463 times
Been thanked: 663 times
Contact:

Re: Essen 2009 foreløbigt

Post by Frouvne »

Med en smule tidsmæssig distance til Essen, er der så nogle ting, du særligt ærgrer dig over, at du ikke fik med - var der noget, der smuttede udenom radaren eller som det blot ikke var til at få fat i i de hektiske dage? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9189
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Essen 2009 foreløbigt

Post by Stony »

Næ. Jeg fik de spil med hjem, som jeg havde sat næsen op efter. Jeg ville gerne også have medbragt Opera og Dominion Seaside, men de stod nederst på ønskelisten, og jeg løb tør for plads i kufferten. Dominion Seaside figurerer så lavt på listen, at jeg næppe erhverver det, med mindre jeg får det prøvet, og det skulle overraske positivt.
Sidst spillet:
Image
Post Reply