Design et kortspil - konkurrence

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Design et kortspil - konkurrence

Post by Stony »

En gut på BGG har startet en lille konkurrence. Man skal designe et kortspil. Med almindelige kort og/eller Tarot-kort. Man må bruge ligeså mange sæt kort man har lyst til. Det skal bare være kort der er relativt nemme at anskaffe sig.

Jeg har selv lige smidt et forslag. Det kunne være der var andre der gerne vil være med. Deadline 1. august.

http://www.boardgamegeek.com/thread/421774
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Design et kortspil - konkurrence

Post by Robert »

Interessant kortspil. Det virker en smule kompliceret, men det er det formentlig ikke i praksis. Hvor lang tid tager det?
The goal of the game, is firstly to win the Royalty cards of each suit. If you manage to get (at least) two Royalty cards of a given suit, you will automatically win the rights to that country, disregarding the amount of spoils each player may have gained, as the people of that land will rally to your cause. If neither player manages to obtain at least two Royalty Cards, that kingdom's fate is decided by how much Spoils each player has gathered in that particular suit. In the case of a tie, neither player gains control of the land. The primary goal is to gain control of more lands than your opponent. In the event of each player controlling the same number of lands, the winner will be decided by counting your spoils in the suit where you have gathered the least. (Royalty cards have a value of zero) If that ties, you move on to the the second-weakest and so on. (In honor of Dr. Knizia) If this still ties, the game ends in a tie.
Dette er en smule uklart - specielt slutningen. The least of what? Spoils? Cards? Formentlig spoils, det er vel relativt oplagt. Og hvem er der tale om? En fælles sammentælling - begge har jo lige mange lande, så begges lande skal formentlig tælles? Et eksempel havde været en hjælp.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Design et kortspil - konkurrence

Post by Stony »

Jeg prøver at kigge på det når jeg engang er hjemme igen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Design et kortspil - konkurrence

Post by Robert »

Jeg læser en anden fortolkning nu:

b) Begge tæller det land, de har færrest point i. Den, der har mindst, har tabt. Hvis de er ens, fortsættes til det land, der er næstfærrest (er det et korekt ord?) point i. osv.

Den første fortolkning jeg havde kan formuleres (på dansk) som følger:

a) For hvert land tælles det samlede antal point for begge spillere. Den, der har flest point i det land, der har færrest point totalt, vinder.

Ved nærmere eftertanke giver b) mest mening.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Design et kortspil - konkurrence

Post by Stony »

Så er der blevet suppleret med et par eksempler, som forhåbentlig kaster lys over sagen. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Design et kortspil - konkurrence

Post by Robert »

Det er helt klart bedre.

Bliver det ikke lidt for uforudsigeligt at du bruger en tlfældig halvdel af det ene sæt kort som "spoils"? Det er ikke til at vide hvor mange billedkort der er i denne halvdel, og det ser ud til at kunne være ganske afgørende.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Design et kortspil - konkurrence

Post by Stony »

Først havde jeg hele sættet med, men det viste sig hurtigt at give et alt for langt spil. Der skulle du så også erhverve alle tre billedkort, for at få sejren den vej rundt. Så besluttede jeg mig for at halvere det. Det bringer lidt tilfældigheder ind i spillet. Men nu er der en del tilfældigheder i kortspil generelt, så jeg ser det ikke som et problem. Du kan bare ikke være sikker på at der kommer et Royal kort mere i samme kulør, efter at du har erhvervet dig det første. Jeg kunne så overveje at give spilleren noget man kan gøre med kortet, såfremt man ikke forventer at få fat i et Royal kort mere.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Design et kortspil - konkurrence

Post by Stony »

Afstemningen er gået igang. Indtil videre lader det til at gå nogenlunde hæderligt. En foreløbig fjerdeplads ud af feltets 29 deltagere, mens Time Gradient begynder at ligne en favorit.
Sidst spillet:
Image
Post Reply