Brætspil for farveblinde

Her kan alle med en lille designer i maven diskutere alt omkring brætspilsdesign.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Brætspil for farveblinde

Post by Stony »

Jeg skrev et indlæg på BGG om farvevalg, hvis man nu ville prøve at gøre et spil mere tilgængeligt for farveblinde.

Det lader til at være en håbløs opgave, at vælge 8-10 farver, som er nemme at kende fra hinanden. Ikke desto mindre, skal jeg bruge cirka så mange farver til et af de spil jeg arbejder på. Så er der heldigvis mulighed for at gøre brikkerne genkendelige på anden vis. Eksempelvis med mønstre eller logoer. Så er spørgsmålet bare, hvilke logoer bør man bruge til de enkelte farver?

Hvilket logo kunne passe til gul? En lille sol?
Hvilket logo kunne passe til blå? En bølge?
Hvid? En snemand? Eller bare et snefnug?
Sort? En skorstensfejer? :)

Nogen kreative forslag?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

(Alle logoer skal kunne gengives med eksempelvis sort, og kun i een farve, så det er let at genkende. Også på afstand.)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Einfach Genial er et godt eksempel på et spil, hvor der anvendes såvel form som farve til de enkelte symboler.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Det ved jeg. Men nu har jeg - som jeg også skrev i indlægget på BGG - brug for at stable træskiver. Det begrænser mulighederne en anelse. Disse små logoer jeg søger inspiration til, havde jeg tænkt mig at skulle placeres på siderne af disse skiver.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Steen

Det handler jo ikke kun om symboler, der skal vel også være en overensstemmelse mellem temaet i spillet / stilen i spillet og de symboler vi foreslår ... er det er blødt spil, der kan klare bløde symboler eller er der nogle krav?

Jeg har siddet og lavet en liste - det er ikke så nemt endda, og de symboler jeg har fundet er af en meget rodet sammenblanding.

Så jeg tænkte, hvorfor ikke brugte bogstaver som symboler. Det er noget de fleste kender.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Ja, enten det, eller også noget helt neutralt.

~
*
--
=
|
x

For nu at tage nogle konkrete eksempler.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

- og | er nok ikke smarte hvis det er træskiver der skal stables...
ligesom tal nok heller ikke er for smarte.

runer eller kalligrafi kunne være et godt bud, ligesom eks. astrologi-symboler som dog er komplekse, er genkendelige og adskillelige.

Ellers noget i stil med de army markører der findes i Titan.. DER er der godt nok mange forskellige symboler, og de er på trods af det vidt forskellige, som jeg husker dem.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

Ticket to Ride - kortene har også symboler i hjørnerne (i hvert fald de store...)
Post Reply