Organizers

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Organizers

Post by Frouvne »

I den forgangne uge fik vi efter nogle års pause Spirit Island på bordet. I forbindelse med at jeg efterfølgende fandt spillet frem fandt jeg samtidig en æske med en Organizer fra Broken Token, jeg sikkert ret impulsstyret har købt for år tilbage og blot parkeret usamlet. Så da resten af familien satte sig og juleklippede tænkte jeg, at jeg passende kunne sætte mig og hygge mig med at samle denne Organizer. MEN. Der er jo en grund til at jeg aldrig har valgt at samle samlesæt eller at bygge Märklin-baner og bygge byer op omkring dem! Efter 1½ har jeg samlet under en fjerdedel og er smurt ind i lim. Er det besværet værd? Opnår man på et tidspunkt en rutine, der gør processen lidt mindre lidelsesfuld for en selv og ens omgivelser?
frouvne, administrator

Image
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 44 times
Been thanked: 71 times

Re: Organizers

Post by zfire »

Jeg har kun erfaring med Folded Space organizers, men synes ikke jeg havde nogen problemer med at samle dem. Jeg brugte bare trælim/skolelim og påførte en lille mængde på kontaktfladerne og trykkede dem sammen. Fjernede hvad end lim der blev trykket ud med fingeren(trælim fjernes nemt fra fingre, enten ved at tøre det af i køkkenrulle eller bare hive det af efter det er tørret) og så ellers bare lade det stå og tørre lidt tid.

Folded Space organizers er også relativt fit(da det er pap på skum), så det holder stort set sig selv uden lim, hvilket gør det nemmere at stille fra sig til at tørre.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Organizers

Post by Gunness »

+1 til Folded Space.
De er lette at samle, når man har prøvet det et par gange - tror jeg har samlet ca. 15 i alt. Og både pris og vægt er noget mere overkommeligt end træinserts.

Noget siger mig dog, at herr forumejer får det til at lyde værre end det er ;) Jeg har ikke så meget erfaring med inserts af træ, men besværligt har det heller ikke været. Så find din indre Jørgen Clevin frem her i julen og lim træ sammen i stedet for at lave juleklip.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Organizers

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Sat Dec 16, 2023 10:53 pm[...] Noget siger mig dog, at herr forumejer får det til at lyde værre end det er ;) Jeg har ikke så meget erfaring med inserts af træ, men besværligt har det heller ikke været. Så find din indre Jørgen Clevin frem her i julen og lim træ sammen i stedet for at lave juleklip.
Nå ja, overdrivelse fremmer forståelsen... Men når det så er sagt, syntes jeg det har været bøvlet og jeg tror ikke jeg er mere end en tredjedel igennem. Jeg er sikker på noget rutine vil hjælpe, men nogle af tingene kræver næsten vold at mase sammen og når der så er lim på (og sikkert i lidt for rigelige mængder) bliver det let noget griseri. Jeg er spændt på om det gør spiloplevelsen bedre med en hurtigere opsætning. Jeg syntes jo det er en luksus, når man har en Gametrayz-løsning som i Carnegie ... i hvert tilfælde deluxe-udgaven.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Organizers

Post by Gunness »

Ja, der kan Folded Space noget, for der er ingen elementer, der skal presses ind i hinanden på den måde.

Det sagt, så er jeg da en komplet sucker for Gametrayz og lignende, og det er bare nemmere at sætte sådan nogle direkte på bordet. De følger jo med en del Kickstartere o.l., og det er bestemt nogle ekstra penge værd, hvis det i praksis betyder, at man får spillet sit spil lidt oftere.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Organizers

Post by Taibi »

Gunness wrote: Mon Dec 18, 2023 4:10 pm Ja, der kan Folded Space noget, for der er ingen elementer, der skal presses ind i hinanden på den måde.

Det sagt, så er jeg da en komplet sucker for Gametrayz og lignende, og det er bare nemmere at sætte sådan nogle direkte på bordet. De følger jo med en del Kickstartere o.l., og det er bestemt nogle ekstra penge værd, hvis det i praksis betyder, at man får spillet sit spil lidt oftere.
Jeg er helt enig med alt, du siger her, så den citerer jeg bare. 8)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Organizers

Post by Mikkel »

Jeg arbejder på et bibliotek hvor vi har et Makerspace.

I vores Makerspace har vi både 3D printere og lasercuttere. Et par af vores bruger bruger vores maskiner til at printe eller skære inserts til deres brætspil og andre brætpilsrelateret ting.
De ting som de har lavet ser simple ud og nemme at samle og er man lidt kreativ så kan man selv designe sine inserts, eller måske være heldig at finde dem på nettet og så printe/skære dem ud.
Og så er prisen også pludselig en helt anden når man gør det selv :)
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Organizers

Post by Gunness »

Ah, det kunne jeg virkelig godt tænke mig at kunne gøre brug af :D
Jeg har ind imellem kigget på hjemmelavede inserts mv. fra Etsy, men det ender med at koste næsten lige så meget som selve spillet. Aeon Trespass kunne i den grad have glæde af et insert, men til 800 kroner uden forsendelse... nej tak.
Så skulle man selv have en 3D-printer stående, men de fylder, de afgiver dampe, og så vidt jeg ved går de også tit i stykker?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Organizers

Post by Mikkel »

Gunness wrote: Thu Dec 28, 2023 3:42 pm Ah, det kunne jeg virkelig godt tænke mig at kunne gøre brug af :D
Jeg har ind imellem kigget på hjemmelavede inserts mv. fra Etsy, men det ender med at koste næsten lige så meget som selve spillet. Aeon Trespass kunne i den grad have glæde af et insert, men til 800 kroner uden forsendelse... nej tak.
Så skulle man selv have en 3D-printer stående, men de fylder, de afgiver dampe, og så vidt jeg ved går de også tit i stykker?
En plade finér eller MDF som har en størrelse på 70x50 cm., koster 30,- i vores Makerspace. Den kan du så proppe i lasercutteren, og så skærer den designet millimeterpræcist ud (hvis det vel og mærke kan være på den størrelse plade) - så skal det bare samles efterfølgende. Så det er absolut en billig og hurtig løsning!

Hvad 3D print angår, så er det lidt en anden ting, for som du siger, så kan de leve lidt sit eget liv. Vi havde fire stk, der nærmest natten over pludselig ikke virkede. Men vi er heller ikke skarpe nok på hvordanvi fixer dem - men som regel er det en lille ting der hurtigt kan klares.
Men med 3D print, så tager det lang tid og prisen er lidt en anden. Men et skud fra hoften, så ville et insert til Fallous koster omkring 200,- (+/-)
Og når du printer med materialet PLA, så bruger du majsrester - så her kræves der ikke udluftning pga. dampe. Resinprintere derimod, de kræver noget mere opmærksomhed hvad dampe angår :)

Her på Thingiverse.com har jeg søgt på "boardgame insert". Denne side kan man finde gratis 3D desings:
https://www.thingiverse.com/search?q=bo ... ert&page=1
Image
Post Reply