Månedens spiloplevelse november 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Månedens spiloplevelse november 2023

Post by Gunness »

Knarr - 4
1902 Méliès - 3
Evacuation - 2
Evenfall - 2
Skull - 2
Whale to Look - 2
Ark Nova & Marine Worlds - 1
Beast - 1
Books of Time - 1
Caylus - 1
Forgotten Waters - 1
Just One - 1
Order Overload: Cafe - 1
Run - 1
Splendor - 1
Timeline: Inventions - 1

November var præget af efterdønninger fra Essen - der var mange indkøb, der skulle afprøves - samt en weekendtur med bræt.

Knarr nåede lige at snige sig op på førstepladsen, og det er også et godt spil med fillerlængde men reelt indhold. Det blev ikke til så mange nye spil, men af dem var Evacuation nok det mest interessante. Det bliver langt med fuld bemanding, men med to kører det nu ret glat. Lige i hælene på det kommer nok Ark Nova med udvidelse.
Derudover var det sjovt at genoplive Caylus og at prøve sådan noget som Books of Time.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 44 times
Been thanked: 71 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2023

Post by zfire »

1882: Assiniboia - 1 (1)
1822: The Railways of Great Britain - 1 (2)
Shikoku 1889 - 1 (1)
1849: The Game of Sicilian Railways - 1 (2)
Age of Steam - 1 (8)
A Feast for Odin - 1 (5)
Terraforming Mars - 1 (10)

(parentes er total plays)

Jeg har på det seneste været ret fascineret af 18xx genren, og efter en vellykket tur til Belgien i foråret, gentog jeg successen igen her i sidste weekend.

18xx genren er generelt ret niche, så turen til Belgien gik til en Con dedikeret til at spille 18xx. Mængden man kan nå på sådan en weekend er selvfølgelig også præget af den generelle længde et 18xx spil tager, hvor fredag aften, lørdag aften og søndag er dedikeret til de kortere af slagsen, og lørdag formiddag+eftermiddag så er til et langt et.

Alt i alt må jeg sige at alle spillene var gode, men hvis en skal forhøjes til månedens spiloplevelse så må det være 1849, hvor mit første spil af det var en lidt rodet sag, da jeg ikke havde øjnene åbnet for alle de forskellige værktøjer man har i spillet(og nok stadig langt fra). Spillet er meget præget af at firmaerne langt fra er skabt ens(og de skal startes i en tilfældig bestemt rækkefølge), så det handler meget om at bruge alle værktøjene i spillet til at navigere sig uden om/bruge de dårlige firmaer til at straffe de gode firmaer.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2023

Post by Gunness »

Fascinerende! Jeg har endnu til gode at prøve et 18xx (tog-spil siger mig ikke det store).
Jeg ved selvfølgelig godt, at det er en populær genre, men at have en hel con kun til det, det er da fantastisk :)
Hvor mange deltagere er der?

Jeg regner i øvrigt med, at I alle havde taget toget? :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 44 times
Been thanked: 71 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2023

Post by zfire »

De havde 2 om året kørende, men skifter til 1 om året fremadrettet. Men det er ca 30 om vinteren og 40-50 om foråret(hvor det ligger i pinsen så det er 4 dage).

Mange af dem der kom lokalt fra eller fra UK tog toget, men her fra DK er det enten 12+ timer i tog(og ~4 skift) eller 1 time i fly. Så for mig er der desværre ikke den store fordel i at tage toget :P
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2023

Post by Gunness »

Haha, fair! Men i hvert fald fedt med en kort reportage fra en anden type arrangement :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse november 2023

Post by Frouvne »

November måned var en rigtig fornuftig spilmåned for mit vedkommende hjulpet godt på vej af en tur i sommerhus dedikeret formålet. Alt i alt kom måneden til at se således ud:

Loopin' Louie - 7
Capital Lux 2: Generations - 3
Rory's Story Cubes - 3
The Shipwreck Arcana - 3
Timeline: Inventions - 3
Almost Innocent - 2
Fantasy Realms - 2
Nucleum - 2
Sea Salt & Paper - 2
Skull - 2
20 Strong - 1
Beast - 1
Dead Reckoning - 1
Dr. Microbe - 1
Evacuation - 1
Full Throttle! - 1
Grand Austria Hotel - 1
Just One - 1
Order Overload: Cafe - 1
Push It - 1
The Shores of Tripoli - 1
Spot it! - 1
Tank Chess - 1
Timeline: Events - 1
Trailblazers - 1

Jeg syntes der var mange spil, der udmærkede sig i denne måned. Først kan nævnes Order Overload: Cafe som jeg er så stinkende dårlig til, at det faktisk tændte min lyst til at vende tilbage til det ... måske særligt fordi mine manglende evner til spillet har været delt med stort set alle jeg har set kaste sig ud i det. Blandt deduktionsspillene er det altid en god måned, når The Shipwreck Arcana kommer på bordet. Der var dog også et nyt interessant spil i kategorien denne måned, nemlig Almost Innocent, hvori man faktisk også samarbejder. De første spil har vist gode takter. Desværre har jeg endnu ikke dykket dybere ned i det end det indledende scenarie, så jeg er ikke blevet bekræftet i at det holder. Men interessant var det. Lidt deduktion kan man vel også argumentere for at der skal anvendes i Beast, når man skal finde frem til modspillerens lokation. Det var samtidig rigtig hyggeligt. Der var et par spil, jeg tidligere har prøvet og som jeg efter at have spillet dem igen i denne måned ikke kan udelukke en gang kunne finde på at dukke op i min samling: Skull og Trailblazers. Og så fik jeg langt om længe prøvet Grand Austria Hotel, jeg har forventet kunne være et spil, vi kunne have meget glæde af. Det tror jeg fortsat. Jeg blev dog en smule overvældet over hvor mange ting man fik point for. Det virkede næsten lidt fjollet. Men jeg tror nu stadig på spillet og det er nok bare et spørgsmål om tid inden vi skal prøve det herhjemme.

Nucleum kom også på bordet i denne måned - endda mere end en gang. Det fik vist, at det ikke bare er en samling af dele fra andre spil, så det ser jeg frem til at kunne hive frem med jævne mellemrum. 20 Strong nåede jeg kun at snuse til. Det virkede interessant og det skal nok få tid på bordet. Solo-spil står dog ikke højt på prioriteringslisten. Men jeg vil da gerne nå at genspille grundspillet et par gange mens reglerne stadig står rimeligt friskt i erindringen og så kan det da også være, at Too Many Bones-udvidelsen kunne blive prøvet. Det er nok den der skal afgøre om det bliver i samlingen. Til min overraskelse opstod der en mulighed for at få prøvet The Shores of Tripoli. Det tåler et gen-besøg. Rigtig fint to-spillers spil. Dead Reckoning kom også på bordet. Det er hermed nok udnævnt til et af mine favorit øl-spil. Godt og underholdende ... og det bliver ikke dårligere af at stemningen er til det. Mange spil kunne være blevet månedens spil, for jeg syntes jeg har spillet mange gode spil i denne måned. Titlen lader jeg dog gå til Capital Lux 2: Generations der er dukket op på bordet igen og igen de seneste måneder og som vi på seneste spilaften dykkede endnu dybere ned i ved at prøve nye kombinationer af. Og jeg er ikke den eneste i familien der sætter pris på det; jeg ved det skal på bordet til aftenens pige-spilaften og min søn overvejer også at medbringe det næste gang han skal mødes og spille med gamle gymnasiekammerater.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2023

Post by Taibi »

Der kan kun være én vinder for os:

Ark Nova x14
Ark Nova m. Marine Worlds x4

Vinderen er Ark Nova uden udvidelsen, da jeg tabte 3 af 4 spil med udvidelsen. Når det er sagt, så tænker jeg dog, at vi (jeg) nok skal blive glad for udvidelsen, der introducerer nogen spændende ting uden egentlig at komplicere det voldsomt. Personligt finder jeg udfordringen i de nye aktionkort, som ændrer på spillet og især ift. hvordan vi hver især spiller. Det betyder, at jeg har sværere ved at vurdere, hvad Vivi vil spille.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2023

Post by Gunness »

Actionkortene er absolut det bedste ved Marine Worlds, synes jeg.
Jeg ved ikke, om der absolut var brug for havdyr
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 311 times
Been thanked: 185 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2023

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Wed Dec 27, 2023 1:11 am Actionkortene er absolut det bedste ved Marine Worlds, synes jeg.
Jeg ved ikke, om der absolut var brug for havdyr
Altså hvis valget er blæksprutter eller ikke blæksprutter, så vil blæksprutter jo vinde hver gang.... :wink:
Glæder mig til at få prøvet Marine Worlds selv og tænker jo nok også at endnu flere kort og en ny dyreart måske lige er i overkanten til de i forvejen rigtig mange kort.
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 947
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 237 times
Been thanked: 104 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2023

Post by Taibi »

Jonezy wrote: Thu Dec 28, 2023 11:24 am
Gunness wrote: Wed Dec 27, 2023 1:11 am Actionkortene er absolut det bedste ved Marine Worlds, synes jeg.
Jeg ved ikke, om der absolut var brug for havdyr
Altså hvis valget er blæksprutter eller ikke blæksprutter, så vil blæksprutter jo vinde hver gang.... :wink:
Glæder mig til at få prøvet Marine Worlds selv og tænker jo nok også at endnu flere kort og en ny dyreart måske lige er i overkanten til de i forvejen rigtig mange kort.
Den nye Wave mekanik skaber lidt skub i det, men ikke altid til det bedre. I vores tidligere spil var der en god portion strategi i at kunne styre udbuddet. Det er noget sværere nu, hvor der pludselig kan forsvinde en del kort. Jeg har ikke helt vænnet mig til den, og var nok af den opfattelse, at det ikke var nødvendigt. Omvendt ser jeg mange på BGG, der netop brokker sig over, at de ikke ser mange kort i et spil.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens spiloplevelse november 2023

Post by Gunness »

@Jonezy: Sprutter ftw, klart!

@Taibi: Nej, jeg ved heller ikke hvad jeg skal synes om Wave-mekanismen. Hvis man parrer det med muligheden for at enten få et kort eller få penge, når det fjernes, bliver det lidt mere interessant, men alligevel...
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
Post Reply