Månedens spiloplevelse oktober 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Månedens spiloplevelse oktober 2023

Post by Frouvne »

Så nåede vi igennem oktober måned. Det blev ikke til så mange brætspilsoplevelser for mit vedkommende. Særligt et sommerhusophold med familien (søskende og deres børn samt vores forældre) gav dog en perlerække af mindre spil på bordet. I den sammenhæng var det tydeligt, at HINT er et solidt spil i den slags sammenhænge ligesom Push It var rigtig populært. Jeg fik også prøvet Rear Window, hvilket jeg glæder mig til at kigge lidt nærmere på. På et hotelophold med en del af kernefamilien blev min datter meget interesseret i Timeline: General Interest. Det er også min favorit i serien og hendes interesse går meget godt i hånd med at hun holder meget af at læse bøger med historiske temaer. Blandt mit meget begrænsede Essen-Loot har særligt to titler givet mig løfter om gode fremtidige oplevelser på baggrund af første gennemspilning. Almost Innocent gætter jeg på bliver det jeg kommer til at spille mest men Nucleum snupper alligevel titlen grundet kombinationen af forventningerne til potentialet i et relativt dybt spil og at de i første omgang blev indfriet.


Timeline: General Interest - 8
Crokinole - 6
Push It - 5
Codenames: Pictures - 3
Klumpeduns - 3
Almost Innocent - 2
HINT - 2
SET - 2
Beast - 1
Illusion - 1
The Key: Murder at the Oakdale Club - 1
Nucleum - 1
Rear Window - 1
Scram! - 1
Whale to Look - 1
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Månedens spiloplevelse oktober 2023

Post by Gunness »

^Jeg har aldrig prøvet HINT. Eller Sequence. Eller en del af de her andre populære, danske (?) familiespil. Det burde man vel en dag, bare for at kunne sige, at det er gjort.
Jeg har ikke fulgt med i TImeline-serien - er G.I. det samme som det gamle Inventions (som jeg stadig synes er det sjoveste)? Det er ærgerligt, at man kun kan få de neddroslede udgaver nu, for jeg møder jævnligt folk, der gerne vil købe spillet.

Min egen måned var præget af Essen - både besøg og hjembragte titler. Der er ikke noget at klage over :)
Whale to Look - 6
OTLO Stones: Free Mini-version - 4
Knarr - 3
The Light in the Mist - 3
1902 Melies - 2
Almost Innocent - 2
Coral - 2
Evenfall - 2
Ark Nova + Marine Worlds - 1
BIRTH or BURST - 1
Make10 - 1
Mirror Garden - 1
Mycelia - 1
Neotopia - 1
Orion Duel - 1
Philharmonix - 1
The Quacks of Quedlinburg - 1
RUN - 1
Scram! - 1
Solarius Mission - 1
Stick Collection - 1

Der er en del småting iblandt, hvor især Whale to Look har skilt sig ud med en fin blanding af deduktion, bluff og lemminge-effekt :) Knarr er en glimrende, kompakt engine builder, som nok skal blive luftet en del gange. Almost Innocent er den type deduktionsspil, jeg er elendig til, men det var nu stadig sjovt.
Blandt de større spil var jeg især imponeret over Mycelia (selv om det kun var en prototype) og Evenfall. Og så kan 1902 Méliès også noget jf. sit tema.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse oktober 2023

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Thu Nov 02, 2023 10:48 am ^Jeg har aldrig prøvet HINT. Eller Sequence. Eller en del af de her andre populære, danske (?) familiespil. Det burde man vel en dag, bare for at kunne sige, at det er gjort.
Jeg har ikke fulgt med i TImeline-serien - er G.I. det samme som det gamle Inventions (som jeg stadig synes er det sjoveste)? Det er ærgerligt, at man kun kan få de neddroslede udgaver nu, for jeg møder jævnligt folk, der gerne vil købe spillet. []
HINT har jeg spillet flere gange i sociale sammenhænge og det har hver gang været en stor succes. Så det skal man ikke rynke på næsen af! Men det skal selvfølgelig spilles i den rigtige sammenhæng. Det er ikke et spil jeg under nogen omstændigheder kunne finde på at sætte på bordet, når den faste spilgruppe er på besøg.

Jeg har også kun de gamle Timeline-spil og kan til fulde tilslutte mig ærgrelsen over at de har skiftet format. Jeg tror det er rigtigt at det vi spiller også kaldes Invention. Det er det af spillene, hvor man kommer længst med at snakke sig frem til et resultat, når man ikke på forhånd kender svaret.
frouvne, administrator

Image
Post Reply