Hvad har du spillet i dag? September 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Frouvne »

Jonezy wrote: Sun Sep 17, 2023 4:12 pm Fik endelig spillet Too Many Bones igen igår. [...]
Jeg går også og tripper for at få det på bordet igen! Jeg tænker også at det er planen, at vi skal kaste os over Age of Tyranny men tror dog lige vi skal igennem de fleste Tyrants i almindelige spil først.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Frouvne »

Til aften har vi spillet selskabsspillet Hard to Get nogle gange. Jeg nøjes med at konstatere, at når jeg ser på BGG at spillet har en rating på 8.5 må det være udtryk for at designeren er velsignet med mange gode venner.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Frouvne »

Onsdag aften blev jeg introduceret til Age of Innovation. Spillet præsenteres som: "a standalone game set in the world of Terra Mystica". Og det er da også svært at få øje på de store forskelle i den centrale del af spillets mekanismer. Jeg skaffede mig af med Terra Mystica, da jeg aldrig blev særlig begejstret for det på trods af at der i mit sind aldrig har været tvivl om, at det var et rigtig godt spil. Bare ikke et rigtig godt spil for mig. Jeg ved ikke om de i dette spil var sluppet bedre fra at få præsenteret hvordan racerne fungerer eller om det blot var fordi jeg fik en meget simpel en af slagsen (hvilket jeg gjorde) men min oplevelse var bedre end jeg havde forventet. Jeg tiltales stadig mere af Gaia Project, men ingen tvivl om at også Age of Innovation er udmærket. Om man har behov for både at have Terra Mystica og Age of Innovation vil jeg nok stille spørgsmålstegn... og jeg klarer mig såmænd nok fint uden dem begge. Men en positiv oplevelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Gunness »

Lige som i filmbranchen er remakes og re-tematiseringer (og nye, pænere versioner) det helt store på brætmarkedet. Og lige som der bliver ved med at komme endnu mere Terraforming Mars og endnu flere varianter af Great Western Trail, er Terra Mystica åbenbart også tilpas gangbart til, at det kan tåle en tur mere :) Jeg kan nu meget godt lide TM, så jeg prøver gerne AoI ved lejlighed, men hvis der ikke er helt helt store lavet om, har jeg næppe brug for det.

I øvrigt er der noget utroligt ironisk over at justere lidt på et eksisterende spil og så kalde det Age of Innovation :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Andrea »

Vi har ENDELIG fået spillet brætspil igen efter alt for lang tids tørke. Og så kom der endda et nyt spil på bordet (aka et, der har stået uåbnet et stykke tid).

Vi lagde ud med at introducere et vennepar for Living Forest. Det er nu tredje gang, jeg spiller det, og spillet blev igen vundet ud fra en ny strategi. Det er alligevel pudsigt, at de tre spil er blevet vundet med hver sin strategi (dog ikke af mig hver gang :) ).

Vi tog derefter hul på Sleeping Gods. Jeg var lidt skeptisk over for mekanismen med, at kaptajnen følger førstespiller-rollen, men det fungerede ganske fint, og der var tilpas megen dungeon crawl over det. Vi satte ekstra pris på, at selvom vi prøvede at blive slået næsten til plukfisk i en kamp, så kunne vi alligevel kravl... æh komme videre derefter. Der er Sleeping Gods lidt mere tilgivende end flere af de andre store spil, vi har prøvet de senere år. Jeg ved ikke, om det er et spil, jeg spiller mange gange eller over mange år, men førstehåndsindtrykket var i hvert fald positivt.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Gunness »

^Jeg har stadig et punkt på min liste over nytårsforsætter, der hedder "Komme i gang med Sleeping Gods". Jeg kan generelt godt lide Ryan Laukats designs, så det er godt at vide, at det her er til at komme i gang med (når det sker en gang).

Image

Lørdag fik jeg lokket kone og søn til at prøve Beast. Spillet er én mod alle, hvor en af spillerne agerer et monster, som de øvrige spillere skal jage og fange. Der har fået en ret blandet modtagelse, hvor fx. Dice Tower gav det tommelfingeren nedad, mens Shut Up & Sit Down var meget begejstrede. Det springende punkt er nok, hvad spiloplevelse man forventer. Beast er markedsført blandt andet som et hidden movement-spil, og hvis det er det eneste, man forventer, bliver man nok lidt skuffet. Modsat sådan noget som Fury of Dracula, hvor man famler rundt efter den skjulte spiller i noget, der føltes som timer, er bæstet her nødt til jævnligt at afsløre sin position - dette sker både når jægerne søger efter det, men også når det angriber et af de ret nuttede får eller andre levende væsner på brættet.
Men der er også drafting i spillet, og her skal jægerne virkelig overveje, hvilke kort de sender videre til bæstet. I løbet af runderne kan spillerne købe nye engangs-handlinger, og mellem runderne kan man opgradere sine evner.

Umiddelbart var spillet en succes. Både mht. drafting, der affødte en del hovedbrud, og mht. den fortsatte katten-efter-musen i runderne, der endte med et meget tæt resultat. Æstetisk er spillet en kæmpe fornøjelse, og såvel bræt som kort sælger ideen om at være på jagt i en sumpet og tåget skov i det mørke Skandinavien. Og det store spørgsmål er, hvem der jager hvem, for det kan hurtigt vende.

Image

Der hvor jeg især ser et problem er "hate drafting". Der er ikke så mange angrebskort i spillet, så hvis jægerne enes om at prøve ikke at give nogle af dem videre til bæstet, kan denne spiller godt få det svært. Nå, vi må se, hvor stort problemet er i praksis.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Frouvne »

Brætspil fylder ikke så meget hjemme hos os i disse uger. Søndag fik vi dog spillet et par spil Crokinole. Crokinole er til gengæld kommet til at blive en del af mit Youtube-forbrug. Det er interessant at se de spillere, der for alvor kan spille spillet og begynde at aflure spillets taktiske finesser.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Fri Sep 22, 2023 2:22 pm[...]I øvrigt er der noget utroligt ironisk over at justere lidt på et eksisterende spil og så kalde det Age of Innovation :D
:lol: Godt spottet! Og det er da svært ikke at være enig i din betragtning. Vi spillede spillet igen i aftes og jeg må så alligevel erkende at tilføjelserne umiddelbart både virker til at forbedre spillet og også på mig virker til at gøre det mere tilgængeligt for mig. Jeg har i hvert tilfælde større lyst til at spille Age of Innovation end Terra Mystica bl.a. fordi det virker mere tilgængeligt for mig. Om det blot er udtryk for nogle erindringsforskydninger hos mig eller om det er fordi mit forhold til Terra Mystica var så belastet at jeg gik i baglås overfor det ved jeg ikke.

Inden vi nåede dertil havde Helle og jeg spillet tre spil Crokinole. Og det gik ikke så godt... Heldigvis fik jeg i dag mulighed for at spille yderligere tre spil imod hende og der fik jeg rettet lidt op på statistikken.

I dag havde jeg i øvrigt også muligheden for at introducere et par unge mennesker for Dr. Microbe. Jeg er ikke sikker på, at jeg syntes det er så interessant som spil men det er en rigtig fin lille mental øvelse at blive udsat for.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Gunness »

^Hvad går din "blokering"/irritation over Terra Mystica på? Jeg kan huske, at det virkede lidt overvældende de første par gange (hele energi-cyklussen, beregning af største gruppe huse (er det vist) hen over vand etc. Men så synes jeg til gengæld også, at det var vildt fedt. Spiller det desværre alt for sjældent.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Thu Sep 28, 2023 10:08 pm ^Hvad går din "blokering"/irritation over Terra Mystica på? Jeg kan huske, at det virkede lidt overvældende de første par gange (hele energi-cyklussen, beregning af største gruppe huse (er det vist) hen over vand etc. Men så synes jeg til gengæld også, at det var vildt fedt. Spiller det desværre alt for sjældent.
Jeg tror mit problem med spillet nok har været en uheldig kombination af to ting. For det første at jeg ikke kom så hurtigt i gang med det og dermed havde spillet spillet færre gange end dem, jeg spillede det med. Og så problemer med at overskue de særlige egenskaber ved de forskellige racer. Det er en giftig kombination, der kan ødelægge oplevelsen (for mig). Hvis jeg sidder og kæmper med overhovedet at forstå hvad jeg selv kan og at få startet min maskine op og en anden spiller så dukker op ud af det blå og blokerer mig fordi det er hans specielle evne. Men ingen tvivl om, at det er et fantastisk godt spil. Det skal blot spilles af jævnbyrdige spillere.

I går pillede vi vores Crokinole ned og spillede det henover det meste af eftermiddagen og aftenen. Jeg tror det i alt blev ti spil og det er sjovt at se hvordan vores tilgang til spillet løbende ændrer sig. Det glæder mig også at se at Helle hurtigere henter ind på mig end jeg formår at forbedre mig. Det lover godt for at vi kan holde fast i at få det spillet.

Til morgen har vi straks kastet os over nogle spil Crokinole imens vi gør os klar til at komme ud af døren til dagens familiearrangement.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Gunness »

Vi havde spillearrangement i vores beboerforening i onsdags, hvor jeg fik Beast på bordet. Og det kom det igen i går, hvor jeg havde det med på arbejde og spillede det med et par kolleger. De to gange føltes dog ret forskellige:

Første gang var jeg bæst selv (samme som ved første spil), og det lykkedes lige akkurat at kante mig uden om de to jægere, selv om de var sporet af mig i lang tid.
Andet spil var med nyt monster (en kæmpe frø, der kan hoppe langt samt sende nogle ekstra polyp-væsner ud, der kan eksplodere) - og denne gang var det min tur til at være jæger. Alle mine tanker om "Herregud, hvor svært kan det dog være at finde det møgdyr?" forsvandt som dug for solen :lol:
Men det er en spændende opgave at prøve at regne sig frem til, hvor dyret kan være henne, samt lidt overvejelser om risiko/belønning. Dette spil var også præget af, at vi alle tre havde prøvet det før, så det føltes egentlig som en ganske ligeværdig kamp.

Der er stadig et par strategier, jeg er nødt til at tænke lidt mere over om udgør et problem, men ellers er jeg godt tilfreds med mit køb.
Last edited by Gunness on Sat Sep 30, 2023 12:05 pm, edited 1 time in total.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote: Sat Sep 30, 2023 9:38 amMen ingen tvivl om, at det er et fantastisk godt spil. Det skal blot spilles af jævnbyrdige spillere.
Der er ingen tvivl om at man kan blive rigtigt god til Terra Mystica, og at begyndere kan få nogle gevaldige hug af en der har spillet det meget.

Men jeg har ikke set noget i Age of Innovation der får mig til at tro, at det forholder sig anderledes der. Spillet er tæt på Terra Mystica at det må have mindst lige så stort et potentiale for at være et "hajspil" (selvom det mere dynamiske setup med flere muligheder sikkert gør at det tager lidt længere tid at blive en haj til det). Så også her gør man nok klogt i at spille det med folk på samme niveau som en selv.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2023

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote: Sat Sep 30, 2023 11:58 am
Frouvne wrote: Sat Sep 30, 2023 9:38 amMen ingen tvivl om, at det er et fantastisk godt spil. Det skal blot spilles af jævnbyrdige spillere.
Der er ingen tvivl om at man kan blive rigtigt god til Terra Mystica, og at begyndere kan få nogle gevaldige hug af en der har spillet det meget.

Men jeg har ikke set noget i Age of Innovation der får mig til at tro, at det forholder sig anderledes der. Spillet er tæt på Terra Mystica at det må have mindst lige så stort et potentiale for at være et "hajspil" (selvom det mere dynamiske setup med flere muligheder sikkert gør at det tager lidt længere tid at blive en haj til det). Så også her gør man nok klogt i at spille det med folk på samme niveau som en selv.
Jeg er i virkeligheden meget enig. Jeg tror heller ikke, at Age of Innovation er et spil, jeg kommer til at dyrke. Det helt skøre er jo så, at jeg regner Gaia Project som et af mine favorit-spil. Og det kan man jo sige præcis det samme om.

Vi afsluttede måneden med nogle spil Crokinole ... det kunne ikke være anderledes! :D
frouvne, administrator

Image
Post Reply