Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Frouvne »

Så er sommeren over os!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Frouvne »

Så fik jeg taget hul på måneden med et spil Skak sammen med min søn. Vi er nogenlunde lige dårlige til Skak og så er det et fint spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Frouvne »

Til formiddags fik jeg lejlighed til at prøve Cat in the Box: Deluxe Edition. Desværre var det i to-personers udgaven ... og det tror jeg, man skal holde sig fra. I spillets to runder styrede start-spilleren fuldkommen slagets gang. Og det var der ikke meget sjov i. Jeg er godt klar over, at det ikke nødvendighvis er muligt hver gang, men uden at nogen af os havde prøvet spillet på forhånd formåede vi begge at udnytte startspiller-fordelen til fulde. Spillet skal nok få nogle chancer med flere spillere. Men som to-spillers spil vender jeg ikke tilbage til det.

Vi fik også spillet et enkelt spil The Ravens of Thri Sahashri, som det er nogen tid siden vi sidst har spillet. Vi fik ganske få point men kørte dog en sikker sejr hjem.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Gunness »

^Hvad er Cat in the Box for en størrelse? Jeg har slet ikke hørt om det.

Maibritt og jeg fik spillet årets første terrassespil i går, nemlig Rocketmen, som jeg har haft stående i alt for lang tid. Det er på ingen måde premium Martin Wallace, men som kompakt deck builder med et par interessante elementer(ingen deck-thinning, en underholdende push-your-luck-mekanisme) fungerer det fint. Og det er hurtigt at gå til. Så må vi se, hvor længe det overlever. Jeg har set en del kopier til salg på FB, så det er under alle omstændigheder ikke her, at min pensionsopsparing ligger ;)

Bagefter spillede vi Awkward Guests med min datter og en af hendes venner.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Tue Jun 06, 2023 8:50 am ^Hvad er Cat in the Box for en størrelse? Jeg har slet ikke hørt om det. [...]
Meget kort fortalt er det et trick taking spil, hvor kortene så længe de er på hånden ikke har nogen farve. Først når kortet spilles får det sin farve. Deri den lidt spinkle reference til Schrödinger's cat. Og da der kun kan være en rød 1'er etc. og der dels (muligvis) er en 1'er mere end der er farver og man frejdigt kan have meldt ikke at have flere røde, hvilket binder en senere kan der opstå parakdokser (spilterm), hvor man ikke kan spille et kort. (Du kan prøve spillet ved lejlighed, hvis senere gennemspilninger efterlader en bedre smag i munden. Det er slet ikke så kompliceret som det måske kan lyde.)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Gunness »

^Hmmm.... interessant idé, og sjovt som "tage stik"-genren har fået en renæssance efter The Crew. Det prøver jeg da gerne ved lejlighed.

Maibritt og jeg var forbi en kammerat, der læser musikvidenskab, for at spille Lacrimosa. Det er et sjovt tema, især i det rigtige selskab. Selv om det føles det som mekanik-suppe, er samspillet mellem elementerne ret velfungerende. Jeg kunne især godt lide dobbeltbrugen af kort (lidt a la Revive). Ikke noget jeg behøver at eje, men jeg spiller det meget gerne igen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Frouvne »

Til aften kom min søn frem, da der faldt ro over hjemmet og så tog vi hul på det nyerhvervede Tank Chess. Vi tog to spil og de forløb ret forskelligt. Jeg tænker, det kommer til at tage nogle lærespil helt at forstå hvordan man skal positionere sig, at kende de enkelte tanks indbyrdes værdi m.m. Men det var langt lettere at huske hvordan alle brikker rykkede end jeg havde håbet og vi var begge ret begejstrede og fulde af mod på at udforske det mere.

Bagefter tog vi et spil Skak. Og det kan altså også noget, når man er nogenlunde jævnbyrdige. Det kan vi i hvert tilfælde også hygge os med!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Gunness »

To omgange spil her i boligforeningen - i forgårs med et par, der gerne ville introduceres til Blood Rage. Det er klart en fordel at kende spillet, da der ligger mange point gemt i at dø på det rette sted og tidspunkt. Maibritt og jeg vandt stort, men det var dog ikke værre end at de gerne ville prøve det igen :)

Og i går var der spilleaften i vores spillegruppe. Ved mit bord fik jeg først prøvet den nye deluxe-udgave af Ra. Spillet er det samme som altid (dvs. skidegodt), men det har selvfølgelig fået et kæmpe komponent-boost (alene Ra-figuren burde være stor nok til at holde en kamin kørende i en halv times tid). Artwork'et er flot og tematisk, men ikke nær så overskueligt som det gamle. Skidt pyt, det var sjovt.
Vi lukkede aftenen med en lidt for lang omgang af go'e, gamle Citadels.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Frouvne »

Ugens spilaften bød på en række små-spil. Aftenens første spil var Cockroach Poker Royal, som jeg faktisk ikke tror det tidligere er lykkedes mig at få spillet, selvom det i en årrække var på hylderne og jeg flere gange har tænkt at det skulle prøves. Jeg tror ikke det ville gøre noget, at der var en spiller eller to mere med. Men det var under alle omstændigheder hyggelig underholdning. Herefter stod den på Order Overload: Cafe. Spillet var der som sådan ikke noget i vejen med - men min hjerne er tydeligvis ikke indrettet til den slags hukommelsesspil. Det var en udpræget ynkelig indsats fra min side. SCOUT kunne jeg lidt bedre se fidusen i og selvom det nok også med held kunne spilles med en spiller mere trådte potentialet noget tydeligere frem for mig. Aftenen blev afsluttet med Cat in the Box: Deluxe Edition, som helt sikkert var mere interessant med tre end med to. Det kunne næsten heller ikke være gået den anden vej for med to fungerede det overhovedet ikke. Jeg tror faktisk også det kunne pynte på oplevelsen, hvis man tilføjede en spiller til dette spil ... så tre mand var nok bare lige i underkanten til de spil, vi havde sat på aftenens menu. Men hyggeligt var det nu alligevel!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Frouvne »

Onsdagens spilaften var desværre aflyst, så jeg benyttede lejligheden til at læse op på reglerne til Eleven: Football Manager Board Game. Det er et spil fra Portal Games og traditionen tro er det måske heller ikke de helt lykkedes dem at lave det bedste regelhæfte denne gang. Min regelgennemgang løb dog lidt ud i vasken, da Helle syntes vi skulle bestemme os for et spil til sommerferien og hendes valg faldt på Too Many Bones. Jeg gik derfor i gang med at repetere dette regelsæt, da jeg ikke ville lade denne chance gå fra mig. Derfor var jeg klædt på til et test-spil her til morgen, hvor jeg endnu en gang lod det gå ud over Ghillie. Det gik ikke super godt... så har jeg ikke sagt for meget. Ved frokosttid tænkte jeg, at jeg hellere måtte få Eleven: Football Manager Board Game imens det jeg havde forstået af reglerne endnu stod nogenlunde klart. Det virker ikke særlig kompliceret. Jeg havde dog mine problemer med at have de rette ressourcer til rådighed på de rigtige tider og oveni det klarede mit hold sig også rigtig elendigt i ligaen. Ressourcerne tror jeg nok, jeg skal få styr på ... at få styr på ligaen ser jeg som værende en lidt større udfordring. Men jeg skal nok vende tilbage til spillet. Da Helle kom hjem fra arbejde spillede vi så et fælles spil Too Many Bones, så hun kunne blive introduceret til spillet. Til aften efter at den yngste var blevet lagt i seng læste vi begge op på Boomer og så prøvede vi et to spillers spil. Det er første gang, jeg prøver spillet som andet end solo-spil og det er da helt tydeligt sådan, det skal spilles. Det var endnu sjovere. Vi endte med at tabe efter at have været oppe imod Nom flere gange. Det var op ad bakke, men vi havde heller ikke heldet med os.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Andrea »

Vi var forbi familien Gunness i går, hvor værterne var så venlige at (gen-)introducere os for Ra - altså den originale udgave. Jeg var ret sikker på, at jeg havde spillet det før, men da vi sad med brikkerne, blev jeg i tvivl om, hvorvidt min hukommelse spillede mig et puds, og jeg havde blandet det sammen med Amun-Re. Jeg kan dog se i BGG, at jeg har spillet det en gang før - for 15 år siden! Og så er det altså ok ikke at kunne huske det særlig detaljeret :D

Men Ra er et glimrende eksempel på et velfungerende spil med ganske få regler. Det er nærmest forfriskende i forhold til mange af de spil, vi har spillet de senere år, som har været regeltunge. Og så var det tilmed så up to date, at flood-brikkerne var nærmest ikke-eksisterende... :?

Derefter spillede vi et kortspil med børn, der byggede fort (her må Gunness lige træde til med navn, for det kan jeg ikke huske). Konceptet var sjovt, men spillet i sig selv var lige lovlig random til min smag.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Frouvne »

Andrea wrote: Fri Jun 23, 2023 9:09 am[...] Derefter spillede vi et kortspil med børn, der byggede fort (her må Gunness lige træde til med navn, for det kan jeg ikke huske). Konceptet var sjovt, men spillet i sig selv var lige lovlig random til min smag.
Det lyder meget som Fort. Og så er jeg i øvrigt meget enig i din vurdering af Ra. Det holder!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Andrea »

Frouvne wrote: Fri Jun 23, 2023 9:46 am Det lyder meget som Fort. Og så er jeg i øvrigt meget enig i din vurdering af Ra. Det holder!
Haha selvfølgelig! Meget ligetil ift navnet :D
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Gunness »

@Andrea: Tak for besøget - mit første indtryk af Fort var også, at det var ret tilfældigt. Men ved genspilning synes jeg ikke, at det er et problem. Man skal være god til at tilpasse sit deck og få brugt sine venner i hver runde, så de ikke ender med at være "up for grabs".
Der er selvfølgelig noget tilfældighed i, hvilken rækkefølge kortene dukker op i, men det gælder alle kortspil, og i øvrigt bliver dit deck aldrig synderligt stort, så det er muligt at justere det hen ad vejen :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2023

Post by Frouvne »

I dag var Ghillie og Boomer igen i aktion. Puha! Det var op ad bakke for dem! Hele missionen løb ud imellem fingrene på os... og det allerede fra missionen blev startet. Nå, men det afholdt os ikke fra at prøve igen senere. Og denne gang blev det nogle lange og intensive kampe. Den sidste konfrontation med Nom og de øvrige baddies blev lang og udmarvende. Det endte med at være til vores fordel og vi endte dermed med at hive en sejr i land.
frouvne, administrator

Image
Post Reply