Månedens spiloplevelse april 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14584
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 630 times
Contact:

Månedens spiloplevelse april 2023

Post by Frouvne »

Så gik den april måned og det blev ikke til det store for mig på brætspils-arenaen.

Sea Salt & Paper - 8
UNO - 6
Hansa - 3
Twin It! - 3
HerStory - 2
Socken zocken - 2
Too Many Bones - 2
Too Many Bones: Ghillie - 2
Capital Lux 2: Generations - 1
Finders Keepers! - 1
Moonrakers - 1
Palm Island - 1
Den Store Dyre quiz - 1

Et af højdepunkterne for mig var et gensyn med Hansa, som jeg stadig syntes er et fint spil. Moonrakers var ganske sjovt at prøve men afslutningen blev anti-klimatisk. Og da Capital Lux 2: Generations, som vi også fik spillet i denne måned, giver mig mindelser om det, og jeg syntes det faktisk var sjovere ser jeg heller det vende tilbage til bordet. HerStory vil jeg nok ikke anbefale vidt og bredt men med en datter i huset, interessante fortællinger om kvindeskikkelserne i spillet og velfungerende mekanismer, skal vi nok få det spillet i en periode. For mig var det største dog endelig at få Too Many Bones på bordet. Og så gled de to spil jeg fik spillet langt lettere end jeg havde forventet. Uden sammenligning månendens oplevelse for mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 488 times
Been thanked: 524 times

Re: Månedens spiloplevelse april 2023

Post by Gunness »

Jeg havde en rigtig fin måned, der ikke så overraskende var præget af DjengisCon:
Aeon Trespass: Odyssey - 3
Earth - 2
Root - 2
The Shipwreck Arcana - 2
Under Falling Skies - 2
Cartographers - 1
Chronicles of Crime: 1400 - 1
Cosmic Encounter - 1
Fauna - 1
Glass of Venice - 1
Four Humours - 1
Inis - 1
Pizza Delivery - 1
Project L - 1
Raiders of the North Sea - 1
Rise of Tribes - 1
The Spill - 1
Spire's End: Hildegard - 1
Splendor - 1
Tides of Time - 1

Måneden blev afrundet med div. mindre spil med et vennepar plus børn (Fauna, Cartographers), ligesom jeg fik taget hul på det fortrinlige Under Falling Skies - hidtil har jeg kun prøvet p&p-udgaven. Førsteindtrykket af Pizza Delivery, som min frue vandt på DC, var desværre ikke særligt godt - spillet virker meget ensformigt, og med flere spillere bliver det også nemt ret svært at planlægge noget som helst. Reglerne er lidt mangelfulde, så måske har vi misset nogle deltajer.
Men ellers var jeg specielt glad for at få prøvet Inis, og ekstra glad for endelig at få prøvet Root lidt grundigere. Dog er der ingen tvivl om, at Aeon Trespass endnu en gang er månedens oplevelse. Det er overvældende og meget gennemført.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Månedens spiloplevelse april 2023

Post by Neumann »

Denne måned kunne jeg næsten forveksles med én der rent faktisk spiller brætspil:
  • Dominant Species: Marine - 2 spil
  • John Company (2. udgave) - 1 spil
  • Brass: Birmingham - 1 spil
  • Hansa Teutonica - 1 spil
  • Ave Caesar - 3 løb
  • Innovation - 2 spil
Det er selvfølgelig Djengis Con (og dermed Brian og Eva), der har æren for, at april ikke lignede det seneste års ørkenvandring.

Som nævnt andetsteds var det den for mange andre gamle traver (Hansa Teutonica), som fascinerede mig mest på Con'en, men siden jeg nu har fået spillet Dominant Species: Marine to gange på lige så få uger, og siden jeg for første gang prøvede dette områdekontrolspil i sin tiltænkte 4-spillersudgave, løber DS:M altså med prisen som min måneds spiloplevelse - dog stærkt forfulgt af Hansa Teutonica, som jeg lige har fået hjem fra Frankrig.
Post Reply