Hvad har du spillet i dag? April 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2023

Post by Gunness »

Til vores månedlige spilledag i beboerforeningen blev jeg introduceret til The Spill, der er et coop-spil om at bekæmpe olieudslip og redde dyr fra forureningen.
I hver runde smides et antal terninger (= olie) gennem et dice tower, og de lander mere eller mindre tilfældigt i fire forskellige zoner på det runde spilleområde. Inden for hvert zone er der seks områder til terningværdier 1-6, og hvert område har plads til tre terninger af samme værdi. Så hvis man fx. får for mange femmere i det ene område, er det ude med de stakkels havdyr.
Spillerne bruger deres tur på at bevæge sig, redde dyr og fjerne olieforurening, og vinder ved at løse forskellige opgaver (red X dyr, fjern Y olie etc.). Til gengæld taber de, hvis der er for mange olieindsmurte dyr, eller hvis udslippet breder sig for meget.

Image

Spillets største trækplaster er nok det medfølgende dice tower - for det er sgu meget sjovt. Det tilføjer også en del kaos, for spillerne bevæger sig langsomt rundt, og det er lidt øv, hvis terningerne flere runder i træk primært lander i én zone, som de andre ikke kan nå hen til. Ellers er inspirationen fra Pandemic mere end tydelig - her er spillerroller, eskalation af krisen og fjernelse af sygdom/olie, men muligheden for at mitigere en uheldig runde virker ret begrænset. Og så er vinderkriterierne ind imellem lidt sære. F.eks. kan det være "Red to dyr, der er ramt af olie", og så må man sige til delfinen "Sorry, delfin, vi kunne redde dig nu, hvor du har det godt - men vi venter lige, til du svømmer rundt i en oliepøl. Hej hej"
Ganske sjovt, men ikke noget jeg har behov for at spille mange gange.

Vi afsluttede aftenen med Splendor.

I går aftes nåede jeg lige at prøve Tides of Time en sidste gang, fordi jeg skulle sælge det. Men så sprang køber fra, så det kan da være, at jeg skal prøve det et par gange mere. Et hyggeligt lille 2p-spil.

Og så nåede jeg et par gange Shipwreck Arcana med mine kolleger i frokostpausen i dag. Første gang gik katastrofalt, anden gang vandt vi sikkert.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2023

Post by Neumann »

Til eftermiddagen kom jeg med datteren hjem fra Djengis Con. Som vanligt virkelig velorganiseret, virkelig sjovt, og virkelig udmattende. Mine egne planer om hovedsageligt at spille halvtunge spil for 4+ deltagere blev gennemført til overmåde. Det var en prioritet, fordi jeg ellers aldrig har chancen for at prøve sådan noget.

Fredag aften stod den på John Company (2. udgave) i stive 3½ klokketimer. Som simulation af den historiske periode en stor oplevelse, som spiloplevelse, tjaeh - næste spil ville nok blive med en mere tilfredsstillende fornemmelse af, at kunne vide lidt om, hvordan man skulle forhandlingsmøve sig bedre frem til en bedre plads på vinderpodiet.

Lørdag morgen prøvede jeg Brass: Birmingham - en ganske udmærket euro, men en, hvor jeg ikke syntes temaet helt overbeviste. Det kan godt ødelægge det lidt for mig, hvis jeg lidt for let kommer til at lægge fokus på den abstrakte mekanik. Men spillet holder givetvis.

Eftermiddagen gik med en 5-personers Hansa Teutonica. Her kunne jeg lidt bedre bilde mig selv ind, at temaet holdt vand - eller også blev jeg bare så fascineret af at prøve at komme ind i min-max-kampen, jeg syntes jeg genkendte fra Agricola. Godt spil, som jeg naturligvis tabte læsterligt.

Lørdag aften stod vi selv for: En 4-personers Dominant Species: Marine sammen med pudsigt nok et andet far-datterpar. Det tog også 3½ time (efter regelgennemgang), men fløj fint afsted, og den anden pater vandt et ærværdigt stykke foran mig.

Søndag morgen skal helst ikke være for krævende, så der satte jeg en 3-løbs turnering op af Ave Caesar i den gamle Ravensburger-udgave op for 4 andre spillere. I starten opstod der lidt forvirring, for nogle troede, de havde skrevet sig op til noget "Romerbingo" (Rise to Augustus?), men de blev siddende og der blev derefter bedrevet indædte svinestreger i et par muntre timer, hvorefter der var frokost og hjemfærd.

Stor tak til Brian og Eva for alt slæbet.

Håber på igen at se nogle af jer andre til næste år.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2023

Post by Gunness »

Vi har også vendt snuderne hjemad efter årets Djengis. Og for en gangs skyld var alle fire med - vores datter var dog ramt af togkaos efter en studietur, så hun dukkede først op lørdag eftermiddag.

Fredag aften lagde vi ud med Root med et par gamle venner. Det blev et meget intenst opgør, hvor jeg som Woodland Alliance nok fik lidt for meget plads. Men det var sjovt og lærerigt hele vejen igennem, og jeg glæder mig allerede til næste spil.
Vi fortsatte med Cosmic Encounter, et af de spil, jeg på mystisk vis aldrig har fået prøvet. Det var skidesjovt, ikke så kaotisk som frygtet, lidt for langt og også en stor fornøjelse.

Lørdag morgen fik jeg prøvet Raiders of the North Sea med begge udvidelser. Det er lidt lettere end de to andre Shem Phillips-titler, jeg har spillet (Paladins og Viscounts of the West Kingdom), men minder visuelt utroligt meget om dem. Det klikkede overraskende godt rent tematisk, hvor især Paladins lidt meget føles som at sidde og skubbe farvede kuber rundt (og det kan også være sjovt nok, bevares). Men nu hvor hr. Phillips har bevæget sig fra nord via vest til senest syd (Wayfarers of the South Tigris var til salg på Con'ens bazar) er det i stigende grad svært at huske forskel på hans spil.

Lørdag eftermiddag havde Stony taget sit Moonrakers med, et spil jeg gerne ville prøve men syntes så meget dyrt ud ift. indholdet. En helt klassisk deck builder, men med et interessant forhandlingsaspekt, hvor spillerne er nødt til at løse missioner (= spille kort) sammen. Slutspillet blev lidt antiklimaktisk, for alt samarbejde stoppede, da vi nærmede os målstregen, og så var det bare et spørgsmål om hvem der var først til at trække en mission, de kunne klare alene. Men ellers sjovt, og min søn og jeg var vældigt godt underholdt. Herefter nåede vi et spil Project L.

Aftenen var afsat til test af Aske Christiansens (Living Forest) prototype på et nyt halvtungt euro med arbejdstitlen Glass of Venice, der handler om de - i hvert fald i datiden - berømte glaspustere fra Venedig. Centralt i spillet er en rondelmekanisme, der var ret godt tænkt, og spillet dækkede hele glassets rejse fra indsamling af ressourcer og nye opskrifter til salg, udstilling og bestikkelse med glas af samfundets klasser. Der var et par mekanismer mere end der behøvede at være, og der var noget skattebetaling, der ikke fungerede helt optimalt. Men det viste bestemt godt takter, og jeg er spændt på at se, hvordan det udvikler sig videre frem mod crowdfunding. Aske var i øvrigt en utroligt rar fyr og et godt indslag at have ham med.
Godt baldrede i hovedet burde vi nok være stoppet, men jeg ville gerne lige introducere nogle venner til Four Humours. Det gik ok, men jeg tror, at vi alle var lidt for trætte til den type spil.

Søndag introducerede jeg til Earth, og alle lod til at synes godt om spillet, der virkelig er nemt at inddrage nye spillere i.

Og således gik endnu en DC, min 11. af slagsen. Det er altid en kæmpe fornøjelse at møde nye og (masser af) kendte ansigter. Brian og Eva lægger et stort arbejde i at drive det, og det er vi meget taknemmelige for. Og fedt at se, at Stonys indsats med at få con'en op at stå lever videre.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2023

Post by Neumann »

Datterens gamer-computer er hos mekanikeren, så endelig kunne det blive til lidt pap igen.
Vi snuppede to slag Innovation og vandt ét parti hver.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2023

Post by Frouvne »

Her har der været travlt på andre fronter, så den seneste tid har det været minimalt, hvad der er blevet spillet; det har været små spil og de fleste af disse endda børnespil: Twin It!, Sea Salt & Paper, Socken zocken, Finders Keepers!, Palm Island og Den Store Dyre quiz.
frouvne, administrator

Image
Post Reply