Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Gunness »

Så må det vist være på tide med en dugfrisk tråd :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Frouvne »

Ja, det er det da! Og vi tog da også hul på måneden i går aftes. Vi samledes omkring et par mindre spil. Men det betyder bestemt ikke, at aftenen blev mindre hyggelig. Vi startede med Tiwanaku. Det var blot anden gang jeg prøvede dette deduktionsspil, som jeg havde haft høje forventninger til forud. I spillet skal man afsløre hvilke landskaber, der hører til på brættets felter samt hvilke afgrøder der hører til hvor. Det er ikke to seperate processer ... men i praksis kommer det næsten til at virke sådan, da man afslører størstedelen af landskabet før man bliver i stand til at afsløre afgrøderne. Særligt den sidste del, der er den rigtige deduktionsdel, finder jeg top-underholdende. Vi sluttede aftenen af med to spil Mists over Carcassonne ... et spil der da også lige havde fundet vej til bordet mens vi ventede på spilgæsterne.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Gunness »

I weekenden fik vi både lørdag og søndag Aeon Trespass: Odyssey på bordet - eller rettere, det blev stående hele weekenden, for der er en del arbejde i op- og nedtagning.
Det må være det spil i min KS-samling, hvor der er mest valuta for pengene. Holy moly, hvor er der meget indhold! Hvis spillet er sjovt, er der utroligt mange timers underholdning at hente til en overordentlig pris. Hvis det er sjovt. Ellers er det bare meget stort hyldefyld.

Men vi er langsomt ved at få bedre greb om det. Vi satte fra land på Kreta efter at være blevet sat på en mission af en lokal prinsesse. Vi er nået at blive lidt mere venner med en gruppering, lidt mindre med en anden, komme op at slås med en flok udstødte unge, samle ressourcer til en masse dejlige våben - og så have et stort, komplekst opgør med et mangearmet gigamonster, hvor vi huggede nogle hænder af og selv havde fornøjelsen af at blive kastet gennem en søjle eller to.

Det er alt for meget. Der er fjollet mange regler og komponenter at holde styr på. Kort og tokens breder sig ud bordet som en anden mytologisk syndflod.

Men det er også vildt fedt. Skrivestilen er gennemført. Der lader til at være valg, der gør en reel forskel for den drejning, historien tager. Kampene er voldsomme, og med mange taktiske muligheder. Der har været skrevet meget om spillets kampsystem på forhånd, og det lever op til forventningerne.
Centralt er den såkaldte Triskelion:
Image
Din Rage stiger, jo flere gange du kæmper - og den låser efterhånden op for forskellige bonusser, du bl.a. kan give til næste spiller
Din Fate stiger, hvor gang du slår terninger om - gør du det for tit, bliver monstrenes angreb voldsommere.
Din Danger stiger, når du bliver såret - men jo tættere du er på at dø, desto voldsommere angreb kan du lave.

Det er simpelthen drøngodt tænkt. Kampene bliver stadigt voldsommere og mere taktisk interessante, efterhånden som dit liv ebber ud. Men stiger nogen af værdierne for meget, er det godnat - så det skal balanceres.
Ja, jeg er lidt forelsket :D

Men om vi på den lange bane kan finde tiden til at komme bare halvvejs i mål.... det må jeg blive klogere på hen ad vejen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Frouvne »

I dag fik jeg for første gang prøvet solo-spillet Lanzerath Ridge af David Thompson (I). Det er en del af The Valiant Defense series, som jeg har læst baggrundshistorierne til alle spillene og så puslet lidt med Pavlov's House. Umiddelbart virker Lanzerath Ridge til at være en lille smule simplere. Men dog ikke simplere end at jeg efter omkring en fjerdedel af et fuldt spil pakkede sammen for lige at give reglerne endnu en gennemlæsning. Det tror jeg var en meget fornuftig beslutning for at kunne få en mere flydende spiloplevelse næste gang. Tænker dog at grundmekanismerne var meget godt på plads og de gav en fornuftig førstegangsoplevelse. Min fornemmelse er dog, at der skal optimeres, hvis man skal have held til at holde stand hele den dag spillet dækker - og det tror jeg ikke første gennemlæsning af reglerne havde sat mig i stand til.

Æstetisk syntes jeg selve spillet fungerer rigtig fint ... men hvordan man har fundet på at kreere den æske til spillet er mig en gåde.

LR1a.jpg
LR1a.jpg (69.99 KiB) Viewed 1991 times
LR2a.jpg
LR2a.jpg (107.33 KiB) Viewed 1991 times
LR3a.jpg
LR3a.jpg (118.97 KiB) Viewed 1991 times
LR4a.jpg
LR4a.jpg (106.64 KiB) Viewed 1991 times
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Frouvne »

De sidste par dage er det blevet til nogle spil Skak med min datter, der er blevet nysgerrig på det og så er Kvaksalver igen begyndt at komme på bordet. Det er indbegrebet af et hyggeligt spil. Så må vi se, hvor længe interessen holder sig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Taibi »

Vi havde en legeaftale med S. i dag og fik prøvet Amsterdam to gange. Fornøjeligt, langt, og ikke noget, jeg behøver eje. Det er også en rar oplevelse. :)

Til aften fik V. og jeg spillet Lost Ruins of Arnak.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Frouvne »

Til morgen spillede vi Sea Salt & Paper.

Til eftermiddag fandt jeg Votes for Women frem og gjorde et første forsøg mod Oppbot'en. Reglerne til spillet virker meget rene. Til gengæld er jeg ikke sikker på, jeg spillede bot'en 100% rigtigt. Men da det primært handlede om at få en føling for spillet gad jeg ikke konstant referere til regelsættet for at sikre mig den del. Da modstanderne blot skal have 13 stater til at stemme imod forslaget føler man sig ret presset hele vejen. Man skal trods alt som forkæmper for kvindernes valgret i modsætning hertil overbevise 36 stater. Interessant at se hvordan ens handlinger bliver mere og mere magtfulde jo længere tid der går. Derfor må timingen i.f.t. hvornår man forsøger at få sat spørgsmålet til afstemning være helt afgørende. Jeg er sikker på, at jeg vil nyde spillet langt mere mod en menneskelig modstander ... jeg frygter dog, at det måske vil være endnu sværere... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Andrea »

Jeg fandt Criss Cross frem og tog et hurtigt solospil. Yderst simpelt og hurtigt spil, der sagtens kan være med på farten. Vil dog langt hellere spille That's Pretty Clever, hvis man er flere.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Gunness »

For nogle dage siden havde jeg en kammerat på besøg, der gerne ville prøve Brass: Lancashire, og min søn, der har prøvet det én gang før, ville gerne spille med. Det var en sjov oplevelse for alle. Der blev sukket og stønnet og argh!'et rundt om bordet, når folk ikke kunne få deres planer til at gå op, eller en ondsindet modspiller satte sig på en forbindelse, man lige havde udset set. Vi endte meget tæt. Jeg burde nok give Birmingham nogle flere forsøg, men det er svært, når originalspillet gør det så godt.

I lørdags kiggede vores kommende Djengis Con-værter, Brian og Eva, forbi. Vi lagde ud med Wonderland's War, hvor jeg vanen tro klarede mig elendigt. En eller anden dag finder jeg nok ud af, hvad jeg gør galt :) Skidt pyt, folk hyggede sig godt med spillet.

Image
Bagefter var vores dreng med til at afprøve Earth, der lige er landet fra Kickstarter. Det er en klassisk engine builder om at konstruere det bedst mulige økosystem, men med simultane handlinger - så når en spiller vælger en action, får de andre spillere adgang til samme action bare i en svagere udgave. Det er måske ikke voldsomt tematisk, men det er hurtigt, taktisk og pænt at se på. What's not to like? :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Gunness »

Earth kom på bordet igen i går, da der var spilleaften i vores boligforening. Der er potentiale for nogle virkeligt effektive combo'er, og samtidig er man nødt til at holde øje med sine medspillere, så man ikke hjælper dem for meget ved at vælge en specifik handling. Absolut en god investering.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Frouvne »

I aftes spillede vi Ankh: Gods of Egypt. Jeg tænker, at der var en del lighedspunkter med spil som Blood Rage, Rising Sun, Kemet og den slags spil; et rimelig overskuelig kort med relativt få figurer og nogle vilde ture, hvor der virkelig kan ske noget fra runde til runde. Og det var sådan set både godt og skidt. Jeg blev nærmest udryddet flere gange fordi jeg gentog den samme fejl ... men jeg kunne også rejse mig næsten lige så hurtigt igen. Og så var der et originalt slutspil, som jeg egentlig fandt rigtig forfriskende, hvor de to af os der var bagud blev forenet i en hær og endte med at spille sammen. Det gav os nogle store fordele i slutspillet, hvor jeg tænker, at man som den førende med rette kunne føle sig noget presset over det kontroltab der fandt sted fordi vi pludselig kunne lave den samme aktion to gange i træk og dermed fik kontrol over aktions-trackene. Jeg syntes det er en underholdende kategori af spil ... men det er også en kategori af spil jeg ved, der næppe kommer på bordet. I sidste ende er det ikke den type spil, der tiltrækker os mest. Og jeg har faktisk svært ved at sige om jeg syntes dette spil var bedre eller dårligere end de andre jeg ovenfor sammenligner med for det der i aftes gjorde det til en sjov oplevelse kunne faktisk også være lidt utilfredsstillende en anden gang. Originalt at man sammenlægger hære ... men måske også lidt antiklimatisk og måske særligt hvis man spiller tre spillere som vi gjorde.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Gunness »

^Det er ikke så sært, at det minder en del om Blood Rage og Rising Sun, da alle tre spil har samme designer og er del af en (lidt løs) trilogi.
Jeg har desværre ikke prøvet Ankh endnu, men det er mit indtryk, at folk generelt synes, at det er det svageste af de tre. BR er mere rendyrket dudes on a map, mens Rising Sun er forhandling og bluf og kræver flere spillere for, at det er sjovt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Stony »

Jeg tænker det afhænger af hvem du spørger, og om deres foretrukne spilleform trækker mod mange eller få spillere.
De reviewere jeg har set/læst der fremhæver Ankh som et af deres foretrukne spil, fremhæver samtidig at de foretrækker det med få spillere. Men BGG viser at brugerne lader til at være lidt polariserede på det punkt. De er dog enige om at tre spillere ikke er det bedste antal spillere. Enten to eller fire.
Af de tre titler har Blood Rage den højeste BGG rating og Rising Sun den laveste.
Jeg følte mig fint underholdt, men nogen ny favorit bliver det næppe. Jeg tænker dog det ved lejlighed skal prøves igen med enten to og/eller fire spillere, for at få en bedre fornemmelse for hvad der skaber den polarisering. Jeg tror vi berørte det i går da vi efterfølgende snakkede om spillet, og Allan nævner det også. De to samlede guder får i et tre-spiller spil en høj grad af kontrol. Med to spillere er der ikke nogen guder der bliver slået sammen. Med fire spillere er der stadig to modstandere udenfor deres kontrol, hvilket sandsynligvis vil have en betydning på hvordan slutspillet opleves.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Frouvne »

De sidste to dage har vi spillet syv spil Kvaksalver. Det har overtaget rollen som det spil vi hiver frem, når vi skal lave noget sammen og som vi gerne lige snupper et ekstra spil af, når nu komponenterne alligevel er fundet frem. Indtil i aftes har vi kun spillet med standardopsætningen men nu prøver vi med lidt variation og ser om det gør spillet mere eller mindre interessant.

Min datter har også vist interesse for at spille Skak, så det har vi fundet frem og spillet nogle gange. Det har så også betydet at min søn har vist interesse. Så forhåbentlig kan vi også få spillet lidt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2023

Post by Frouvne »

I denne uge blev der spillet om tirsdagen. Som opvarmning til at gæsterne dukkede op spillede vi Kvaksalver. Aftenens hovedspil var Libertalia: Winds of Galecrest, som jeg ikke tidligere har prøvet. Heller ikke i den oprindelige version. Det syntes jeg ikke jeg kan sige noget ondt om. Det var et rigtig hyggeligt spil. Ikke noget at skrive hjem om. Men et spil der sagtens kunne slutte en lidt for kort spilaften af til en afrunding. Jeg spiller det i hvert tilfælde gerne igen. Vi rundede denne aften af med nogle gamle traverer. Først Coloretto, som jeg nok har et blødt punkt for. Nok mest fordi det er så let tilgængeligt og man hurtigt kommer i dilemmaet mellem at ville spænde ben for modstanderne samtidig med at man godt ved, at det nok mest er en selv, det går ud over. Derefter stod den på No Thanks!, som man jo næsten kan sige det samme af. Og så blev punktummet sat med The Shipwreck Arcana.
frouvne, administrator

Image
Post Reply