Hvad har du spillet i dag? Februar 2023

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Februar 2023

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? Februar 2023
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Febuar 2023

Post by Frouvne »

I aftes spillede vi Dead Reckoning og efter endnu et forsmædeligt nederlag fastholder jeg mit udsagn om, at det er det bedste sandkassespil jeg har prøvet. I aftes inkluderede vi både Dead Reckoning: Sea Dogs Expansion og Saga-udvidelsen Dead Reckoning: Deep Legends. Den første udvidelse indledes med en draft-runde, hvor man får mulighed for i løbet at kunne opgradere fire af sine pirater til at have en særlig evne. Det er dog først, når de når et bestemt level, så i praksis tror jeg at jeg fik aktiveret to. Saga-udvidelsen giver en lille smule variation og storytelling. Det kan være et pirat-skib der bliver slået på flugt men som dukker op nogle kort længere nede i bunken eller lignende. Jeg syntes det fungerede fint uden at komme til at fylde for meget.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Febuar 2023

Post by Gunness »

^Det lyder fantastisk. Jeg må vist hellere få taget hul på Deep Legends.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2023

Post by Gunness »

... men inden da kan grundspillet sagtens bruges :) Jeg havde Dead Reckoning med til et par venner i går. Den ene er mest til figurspil, den anden mest til euros, så jeg var lidt spændt på, hvordan det ville fungere. Men det gik virkelig godt, og alle var prima underholdt. Det lykkedes mig at sætte mig på en pæn del af øerne, lige som jeg ret hurtigt fik opgraderet mit skib. Til gengæld gik det afsindigt sløjt med at købe opgraderinger til mit crew.
Der var en pæn mængde søslag, og det blev der grint meget af.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2023

Post by Andrea »

I går havde vi spilgæster, der blev introduceret til Spirit Island. Det kørte mere smooth end første gang, vi spillede det, og det var i det hele taget en virkelig guddommelig oplevelse... æh... nogen fik et lille powertrip undervejs :D

Derefter blev det til to omgange af en af yndlings-fillerne - nemlig 6 Nimmt! Brutalt og underholdende!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2023

Post by Frouvne »

Udover en række forskellige små-spil fik jeg mulighed for at smide et nyt spil på bordet i dag. Det er endnu et spil i rækken af imponerende originale deduktionsspil, der kommer i disse år. Her tænker jeg på spil som Turing Machine, Décorum, The Search for Planet X og Paint the Roses. Det aktuelle spil er Tiwanaku. Og førstehåndsindtrykket levede i hvert tilfælde op til mine opskruede forventninger.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2023

Post by Gunness »

Efter at have den fulde Western Legends-pakke stående i alt for lang tid, fik jeg endelig grundspillet på bordet med hele familien i går. Og det blev lidt en temadag, hvor vi lagde ud med cowboytoast og -kaffe, og sluttede af med bøf, bønner og æbletærte.
Det er ikke et fantastisk spil i sig selv, men med de rigtige deltagere, der lever sig lidt ind i rollerne, er det i hvert fald sjovt. Folk var gode til at holde hinanden i skak og påtage sig hhv. Wanted- og Marshall-opgaver, og der blev spillet poker, stjålet kvæg og duelleret, så John Wayne ville have været stolt :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2023

Post by Frouvne »

I aftes var spilgruppen decimeret til to personer. Der blev i hast læst op på Twilight Struggle: Red Sea – Conflict in the Horn of Africa, hvor der zoomes ind på en mindre del af verdenskortet end i Twilight Struggle og samtidig med et reduceret antal tidsperioder. Der er blevet ventet i en del år på dette spil og efter at forventningerne har været ret høje er de for mit vedkommende dalet en del efter at de første begyndte at modtage spillet. Denne skepsis blev i aftes gjort til skamme. Vi havde to spil, der begge var engagerende og som efterfølgende har medført eftertanke om hvad der skete og hvad man evt. skal gøre anderledes en anden gang. Udover at der er meget færre områder at øve indflydelse på, da kun Mellemøsten og Afrika er repræsenteret er det meste som vi kender det fra det originale spil. Og så alligevel ikke helt. Egypten hører til begge verdensdele og er kun forbundet med Sudan, der derfor også er et centralt område. Et par områder er ekstra højspændte (flashpoints) og der er Sea Lanes, som der kan være stort incitament i at have kontrol over. Og så går pointtavlen kun til ti point, så man kan ikke læne sig tilbage og passivt vente på bedre tider, hvis modstanderen har fået et forspring på fem-syv point. Jeg var i tvivl om der med spillet var tale om en rent kommerciel udgivelse men jeg føler mig overbevist om at spillet i sig selv har sin berettigelse og at mit eksemplar nok skal blive spillet en del.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2023

Post by Jens_Hoppe »

Siden mit første spil for et par uger siden, er jeg nu oppe på omkring 20 spil af Sea Salt & Paper (som jeg købte på Essen, og som siden bare har fået lov at ligge uspillet). Det er et glimrende lille kortspil, som (for mig i hvert fald) giver lidt samme vibe som når man spiller Mahjong (dilemmaet mellem at stoppe nu for få sikre points, eller satse på noget højere scorende).
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2023

Post by Frouvne »

Til eftermiddag hev jeg Oranienburger Kanal frem, da min havde ført mig til, at det skulle have en rigtig god solo-mode, der samtidig nok er den simpleste af sin type, jeg har set; spillet har syv aktions-felter, en markør blokerer felt nr. 1 i første runde, felt nr. 2 i anden runde osv indtil spillet afsluttes efter den 7. runde. Ikonografien kræver noget arbejde at sætte sig ind i. Heldigvis er den et lille hæfte med til hvert deck, der gennemgår alle kort. Ret hurtigt får man en fornemmelse af hvad alle kort går ud på, men jeg tror ikke man helt løsriver sig fra dette hæfte før der er gået en del spil. Ellers er spillet i høj grad et kæmpe puzzle, hvor man naturligvis hele tiden gerne ville have lidt flere ressourcer, når man skal bygge byen, Brandenburg, op. Grundlæggende bygger man industrier og andre områder op på golde områder og forbinder dem dels ved at forlænge jernbanespor og flodsystemet, samt ved at bygge veje og stier og broer. Et spil man bliver lidt træt i hovedet af at spille ... men det var super-tilfredsstillende og jeg tror, jeg havde heldet med mig med en score på 148 i første spil.


OK.jpg
OK.jpg (141.47 KiB) Viewed 2043 times
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2023

Post by Andrea »

I går havde vi et vennepar på besøg, og de blev introduceret til Paleo. Vi blev dog pænt overraskede over, hvor svært spillet (i hvert fald det scenarie, vi spillede) var med fire personer! Vi tabte lige akkurat - primært fordi vi fik valgt handlinger i forkert rækkefølge i sidste runde.

Derefter fandt vi Tales from the Loop frem. Vi har spillet det én gang før med dem og havde der fundet ud af, at det er ret vigtigt at hacke maskinerne tidligt i spillet. Det nåede vi dog ikke i første scenarie, før vi tabte. Argh! Vi prøvede igen... og spillet var fortsat virkelig svært. Det hjælper så ikke, at det er næsten umuligt at slå succeser med de sekssidedede terninger - det er lige før, at jeg tror, at de er vægtet forkert! Vi skippede et enkelt kort undervejs (da vi i så fald ville have mistet den maskine, vi havde hacket adgang til runden inden, og det var simpelthen for åndssvagt) og nåede helt til slutningen. Her skulle vi klare fire terningeslag igen - og ja, så tabte vi naturligvis på det andet. Men hey, i det mindste var vi tæt på at gennemføre denne gang!
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2023

Post by Gunness »

Generelt har man virkelig ikke mange træk per runde i Paleo, når man er fire, så jeg foretrækker det med max tre.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2023

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote: Fri Feb 10, 2023 3:19 pm Siden mit første spil for et par uger siden, er jeg nu oppe på omkring 20 spil af Sea Salt & Paper (som jeg købte på Essen, og som siden bare har fået lov at ligge uspillet). [...]
Vi fik også spillet et par spil i dag og nåede dermed op på 90 spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2023

Post by Andrea »

Frouvne wrote: Sun Feb 12, 2023 10:11 pm Vi fik også spillet et par spil i dag og nåede dermed op på 90 spil.
Det er vildt! :shock:

*prøver desperat at skjule misundelsen*
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2023

Post by Frouvne »

Så fik jeg langt om længe mulighed for at prøve Freeman's Farm 1777. Det har jeg virkelig set frem til. Et meget simpelt spil men med masser af svære beslutninger er det førstehåndsindtryk det efterlader. For at få en fornemmelse af begge sider i spillet valgte jeg at spille det to-hændigt selvom der faktisk er en ret tilgængelig solo-udgave. Nu vil jeg så vende tilbage til reglerne og gennemlæse dem endnu en gang og så tror jeg også, jeg er godt klædt på til at kunne sætte en anden ind i reglerne, når lejligheden byder sig.


Freemans Farm.jpg
Freemans Farm.jpg (126.58 KiB) Viewed 1938 times
frouvne, administrator

Image
Post Reply