Nytårsforsæt 2023

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Nytårsforsæt 2023

Post by Frouvne »

Det må være på høje tid med at få gang i nogle nytårsforsætter, hvis jeg skal have mere held med at gennemføre dem end sidste år!

Blandt de spil jeg indkøbte sidste år var der igen en række krigsspil - en kategori jeg ellers har haft erfaringer med at få svært ved at få på bordet. I denne omgang har jeg forsøgt at researche ekstra godt og at gå efter spil med en lavere kompleksitet end jeg tidligere har gjort i denne kategori. Det syntes jeg afspejlede sig i at jeg allerede sidste år lykkedes lidt bedre med at få dem på bordet. Blandt andet med udgangspunkt i at denne kategori af spil ikke skal stå uspillet held vil jeg forsøge at få spillet mindst ti spil i kategorierne: Krigsspil, store solospil (og her tænker jeg også multi-playerspil mod bot) og store 2-spillers spil. Og i min verden er store spil ikke nogle der behøver tager hele aftenen; det dækker over en kombination af spilletid, tyngde og oplevelse. Og: Ja, de fleste af de krigs-/konfliktspil jeg håber at få på bordet vil typisk også tælle i en af de andre kategorier.


¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤ - Krigsspil
[Twilight Struggle: Red Sea – Conflict in the Horn of Africa, Twilight Struggle: Red Sea – Conflict in the Horn of Africa, Lanzerath Ridge, Caesar: Rome vs. Gaul, The Shores of Tripoli]
¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤ - Store solospil
[Carnegie, Carnegie, Oranienburger Kanal, Lanzerath Ridge, Votes for Women, Too Many Bones, Too Many Bones, Too Many Bones, Eleven: Football Manager Board Game, Too Many Bones, Freelancers: A Crossroads Game]
¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤ - Store 2-spillers spil
[Twilight Struggle: Red Sea – Conflict in the Horn of Africa,Twilight Struggle: Red Sea – Conflict in the Horn of Africa, Oranienburger Kanal, Caesar: Rome vs. Gaul, The Shores of Tripoli]

I løbet af året vil jeg også gerne se mit H-indeks gå en enkelt eller to pladser op. Det vil tvinge mig til at genbesøge nogle af de spil, vi faktisk har spillet en del gange og derfor på et tidspunkt har haft meget fornøjelse med.


H-indeks i starten af 2023: 27 - Start september: 29


I det kommende år håber jeg også at få plottet lidt flere spilaftaler ind i kalenderen. I hverdagen syntes jeg at jeg får dækket mit behov for at spille fint via den ugentlige spilaften og familiens indsats. Men det kunne også være hyggeligt at møde nogle andre mennesker omkring spil og måske ville der også komme nogle andre spil på bordet eller spillene ville blive luftet en ekstra gang i godt selskab.

Og så skal der da også være et par forsætter omkring min fysiske aktivitet. Mit løberi er praktisk taget gået i stå. Mit mål er at få nogle perioder, hvor jeg igen løber fast. I løbet af foråret vil jeg også sætte mig for at prøve at komme ud at løbe med den lokale løbegruppe. Løb har aldrig været en social aktivitet for mig, så det er jeg meget åben overfor måske ikke bliver en succes. Men det skal have en chance.

Og så skal der også dyrkes lidt mere discgolf. Jeg var ude for første gang i sommers og det blev nok til fem besøg på discgolfbaner. Det skal der være mere af i år. Lad os se om jeg kan komme afsted ti gange.

¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤ - Discgolf
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Nytårsforsæt 2023

Post by Jens_Hoppe »

God ide med discgolf - jeg er selv stor fan.

Jeg spillede første gang for mange år siden, men det er først de sidste par år, at det virkelig har accelereret: Lidt med familie og venner, men mest med mine nærmeste kollegaer (hvor vi er en 10-12 stykker der spiller), og i 2022 var vi vel ude et par gange om måneden i gennemsnit. Jeg har efterhånden fået prøvet stort set alle baner omkring København (og en del i Jylland), og der er ret mange fede baner, skulle jeg hilse og sige. :)

(Jeg har så også fået noget andet end brætspil at bruge penge på - min kone klager sig over at der er discs overalt i huset!)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Nytårsforsæt 2023

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote: Mon Jan 16, 2023 3:40 pm God ide med discgolf - jeg er selv stor fan.

Jeg spillede første gang for mange år siden, men det er først de sidste par år, at det virkelig har accelereret: Lidt med familie og venner, men mest med mine nærmeste kollegaer (hvor vi er en 10-12 stykker der spiller), og i 2022 var vi vel ude et par gange om måneden i gennemsnit. Jeg har efterhånden fået prøvet stort set alle baner omkring København (og en del i Jylland), og der er ret mange fede baner, skulle jeg hilse og sige. :)

(Jeg har så også fået noget andet end brætspil at bruge penge på - min kone klager sig over at der er discs overalt i huset!)
Du må meget gerne anbefale gode baner. P.t. har jeg primært benyttet mig af den i Virumparken dels fordi den er let at komme til og fordi det virker som en rigtig god begynderbane. Mit første møde med sporten var på en bane i Høje Tåstrup og der var rigtig meget vand, hvilket tog lidt af fornøjelsen for en flok nybegyndere, der efter et par ture i vandet spillede mere og mere konservativt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Nytårsforsæt 2023

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote: Mon Jan 16, 2023 3:57 pm Du må meget gerne anbefale gode baner. P.t. har jeg primært benyttet mig af den i Virumparken dels fordi den er let at komme til og fordi det virker som en rigtig god begynderbane. Mit første møde med sporten var på en bane i Høje Tåstrup og der var rigtig meget vand, hvilket tog lidt af fornøjelsen for en flok nybegyndere, der efter et par ture i vandet spillede mere og mere konservativt.
Virumparken er ganske rigtigt virkelig begyndervenlig - omend der er en lille smule vand på et af hullerne. :) Omvendt er den som mange af de små park-baner også en lille smule kedelig. Andre korte (nemme) baner kunne for eksempel være den i Gundsølille, eller den i byparken i Måløv.

Og ja, Mølleparken i Høje Tåstrup er en total dræber: Jeg mistede selv en disc første gang jeg var der alene, og da jeg var der med kollegaerne, tror jeg vi mistede en 3-4 discs på de første 3 huller... Ikke bare til søerne, men også det-der indhegnede område til højre for 3. hul.

Min yndlingsbane er nok den i Karlebo, som ligger i et helt fantastisk, kuperet terræn. Men den er lang og krævende, så som begynder bør man nok bruge de korte, røde teesteder (det er det eneste jeg har prøvet, og det er mere end rigeligt). Spiller man gul eller hvid får vandløbene også en meget større rolle, og mange af hullerne vil nok opleves som for svære og frustrerende. Men på rød er de fine!

Roskilde Ring banen og banen på RUC er også begge virkelig gode - begge involverer dog kast over søer, men man kan i begge tilfælde spille forsigtigt rundt om, hvis man vil.

Endelig er der selvfølgelig Valbyparken, som nu om dage er en supergod 18 hullers bane, og som indtil for et par år siden var den eneste bane jeg havde prøvet. :)

Alle de ovennævnte baner er længere og involverer mere natur end de mindre park-baner, og jeg ville altid spille fra rødt tee på dem, hvis jeg ikke havde været der før.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Nytårsforsæt 2023

Post by Gunness »

Hey, nytårsforsæt - det plejer jeg ikke at gøre, og da slet ikke på brætspilsområdet. Men det lyder som en sjov idé, og forhåbentlig kan det hjælpe lidt med motivationen.

Spille 15 af mine "gamle" uspillede spil mindst to gange hver
¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤
Cryo, Root, Under Falling Skies, It's a Wonderful World, Far Space Foundry, Gugong, Rocketmen, The Ratcatcher, Kemet: B&S, Vienna Connection, Maquis, Rise of Tribes
(med gamle menes der spil, jeg ejede ved årets start, ikke alle de nye, skinnende sager, der dukker op med posten i årets løb)
Uspillede spil er i udgangspunktet noget skidt, og jo længere tid der går, desto større chance er der for, at de bliver overset. Jeg vil gerne spille dem mindst to gange for at kunne få et nogenlunde ordentligt indtryk af dem.

Få malet mindst fire større spil med miniatures færdig
¤¤¤¤
Museum
Jeg har en tendens til at gå i gang med at male på mange forskellige ting uden at blive helt færdig med nogen af dem. Det skyldes bl.a., at det er lidt håbløst at nå i bund med nogle af de virkeligt massive (Mythic Battles: Pantheon, Conan etc.). Så det bliver nok noget lidt mindre ambitiøst.

Solospil og kampagnespil - mindst fem gange hver

Disse to kategorier er typisk nogle af de sværeste at få gang i for mit vedkommende.
The Ratcatcher ¤¤¤¤¤
Nemo's War ¤¤¤¤¤
Under Falling Skies ¤¤¤¤¤

Sleeping Gods ¤¤¤¤¤
Aeon Trespass: Odyssey ¤¤¤¤¤
Vienna Connection ¤¤¤¤¤

Endelig - intet nytårsforsæt uden mindst ét sportsligt indslag.
Jeg tager den slagne vej i motionscenter lige som så mange andre, men det er for uambitiøst. Derfor hæver vi barren lidt:
Ikke gennemføre et halv- eller helmarathon i år ¤
Er det muligt? Det må tiden vise...
Last edited by Gunness on Mon Jan 01, 2024 7:38 pm, edited 21 times in total.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Nytårsforsæt 2023

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote: Mon Jan 16, 2023 6:54 pmIkke gennemføre et halv- eller helmarathon i år ¤
Er det muligt? Det må tiden vise...
Jeg er ikke meget for nytårsforsætter, men med det her er jeg sgu fristet til at springe med på vognen! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Nytårsforsæt 2023

Post by Gunness »

^Jeg tror, at vi har en bedre chance for at klare det, hvis vi står sammen!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Nytårsforsæt 2023

Post by Frouvne »

1. maj nærmer sig så den første tredjedel af året er ved at være gået. Der er blevet skåret hårdt i spilsamlingen og tilgangen af nye spil er også dramatisk faldet til ro. Men det er jo faktisk slet ikke en del af mine forsætter i år.

At få spillet spil indenfor de kategorier jeg havde sat mig for er egentlig kommet godt fra start. Til gengæld er jeg ikke rigtig lykkedes med at få lavet andre typer af spilaftaler. Det hænger nok også sammen med at vi som familie har haft fokus på andre projekter. H-indekset har rykket sig og det har faktisk været meget sjovt at holde lidt øje med hvilke spil der kunne være med til at presse det yderligere op. Selvom jeg principielt er i mål med dette forsæt vil jeg forvente at det da nok skal nå at tage et enkelt hop eller to yderligere inden året er omme.

De fysiske mål, der omhandler at komme ud at løbe og at få spillet lidt discgolf har været i ro. Discgolfen er jeg meget fortrøstningsfuld i forhold til. Vi var ude i december og alt det mudder discene blev sølet ind i syntes jeg tog lidt af fornøjelsen. Så jeg går og venter på at jorden bliver tør ... og det ved jeg også at dem jeg påtænker at spille med gør. Så der tænker jeg, at vi nok skal holde hinanden lidt i ørerne. I.f.t. har jeg været ude, men jeg har været lidt pivet i.f.t. at komme i gang imens kulden stadig havde sit faste tag. Den undskyldning holder ikke meget længere ... så må vi se om jeg finder en anden eller finder ud på vejene.

Frouvne wrote: Fri Jan 13, 2023 6:06 pm[...]

¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤ - Krigsspil
[Twilight Struggle: Red Sea – Conflict in the Horn of Africa, Twilight Struggle: Red Sea – Conflict in the Horn of Africa, Lanzerath Ridge, Caesar: Rome vs. Gaul]
¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤ - Store solospil
[Carnegie, Carnegie, Oranienburger Kanal, Lanzerath Ridge, Votes for Women, Too Many Bones, Too Many Bones]
¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤ - Store 2-spillers spil
[Twilight Struggle: Red Sea – Conflict in the Horn of Africa,Twilight Struggle: Red Sea – Conflict in the Horn of Africa, Oranienburger Kanal, Caesar: Rome vs. Gaul]


[...]


H-indeks i starten af 2023: 27 - Medio februar: 28


I det kommende år håber jeg også at få plottet lidt flere spilaftaler ind i kalenderen. I hverdagen syntes jeg at jeg får dækket mit behov for at spille fint via den ugentlige spilaften og familiens indsats. Men det kunne også være hyggeligt at møde nogle andre mennesker omkring spil og måske ville der også komme nogle andre spil på bordet eller spillene ville blive luftet en ekstra gang i godt selskab.

Og så skal der da også være et par forsætter omkring min fysiske aktivitet. Mit løberi er praktisk taget gået i stå. Mit mål er at få nogle perioder, hvor jeg igen løber fast. I løbet af foråret vil jeg også sætte mig for at prøve at komme ud at løbe med den lokale løbegruppe. Løb har aldrig været en social aktivitet for mig, så det er jeg meget åben overfor måske ikke bliver en succes. Men det skal have en chance.

Og så skal der også dyrkes lidt mere discgolf. Jeg var ude for første gang i sommers og det blev nok til fem besøg på discgolfbaner. Det skal der være mere af i år. Lad os se om jeg kan komme afsted ti gange.

¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤ - Discgolf
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Nytårsforsæt 2023

Post by Frouvne »

Jeg er så småt ved at få gang i den fysiske del af mit nytårsforsæt. Jeg har været ude et par gange, hvor der er blevet spillet discgolf. Om jeg når op på ti gange i løbet af sæsonen er det endnu svært at sige noget om, men det har været oplevelser af en hyggelig karakter med en passende (lav) fokus på den sportslige del. Jeg er stadig vildt overrasket over at jeg ikke kan kaste mine discs længere end jeg kan. Men designet af discs til discgolf er naturligvis også et helt andet end det var på den slags discs jeg spillede med i 80'erne og 90'erne. En dag vil jeg tage nogle af de gamle discs med ud og se om det er min hukommelse der spiller mig et puds eller om jeg rent faktisk kan kaste længere med den gamle type.

Og så har jeg også så småt fået gang i at løbe. Det er en stor tilfredsstillelse. Det er stadig ikke mange gange jeg har været ude, men rutinen gør at jeg kan løbe de fem kilometer uden større problemer og på nogle tider der ikke er demoraliserende lave. Om det lykkes mig at gøre det til en social aktivitet i denne sæson ved jeg ikke. Jeg vil i hvert tilfælde gerne først træne mig op til at løbe lidt længere distancer på egen hånd.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Nytårsforsæt 2023

Post by Frouvne »

To-tredjedele igennem året kan man jo nok begynde at ane nogle tendenser i.f.t. sandsynligheden for at årets nytårsforsæt bliver gennemført.

Store solospil er jeg for længst i mål med hvorimod interessen for krigsspil har været dalende ... nok fordi mulighederne for at få dem spillet har været få. Alt for få. Det trækker ligeledes målet med større to-spillers spil ned. H-indekset er hoppet et par skridt op og det kan såmænd godt nå at rykke sig mere inden året er omme, men det ser jeg ikke som et mål jeg har tænkt mig at gøre noget for at opnå.

Spilaftaler udover de programsatte har der været alt for få af. Til gengæld har der været meget mere spil på hjemmefronten end jeg havde forventet. Så behovet har måske heller ikke føltes nært så stort for at få noget arrangeret.

De fysiske mål har det ligeledes været en broget affære med. I sommerperioden fik jeg for alvor gang i at løbe. Det har været en stor fornøjelse. Det har været svært at holde fast efter feriens afslutning men det må der gøres en indsats for. Mit tempo var lavere end jeg havde håbet til gengæld kunne jeg starte ud med at løbe 4 km og det tog ikke lang tid at fordoble distancen. Så jeg er fortrøstningsfuld i.f.t. også på længere sigt at holde fast i at det er en måde jeg kan komme i lidt bedre form på også selvom jeg ind imellem mister fokus og tager et halvt år eller mere borte fra at komme ud at løbe. At få spillet Disc-golf har været sløjt. Jeg har dog fået etableret en vifte af folk at spille med, så jeg regner egentlig også med at det er kommet for at blive og at statistikken vil se bedre ud ved årets afslutning end nu omend jeg næppe når ud ti gange.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Nytårsforsæt 2023

Post by Gunness »

Jeg kan konstatere, at min motivation for at male har været meget svingende, og at det derfor mest er blevet til mindre projekter. Malearbejde kræver ro og koncentration, og ikke mindst tid når alt udstyret skal findes frem.

Til gengæld er det gået noget bedre med at få spillet nogle af de uspillede ting, og jeg kan konstatere, at målet har været en udmærket motiverende faktor. Til gengæld tror jeg ikke, at vi for alvor får taget hul på Sleeping Gods, så længe Aeon Trespass nøgternt set udfylder samme spilmæssige opgave.
Hvad solo-spillene angår har jeg stadig et svagt håb...
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Nytårsforsæt 2023

Post by Frouvne »

Som så ofte før er jeg (selvfølgelig) ikke nået i mål med mine nytårsforsætter. På en eller anden måde bliver man indhentet af virkeligheden men som så mange gange før betyder det ligeledes at man måske ikke når/opnår det man havde forestillet sig men at noget helt andet ... og nogle gange endda endnu bedre ... sker. Året har f.eks. indtil nu budt på 90 spil Crokinole og mit tidligere uspillede Too Many Bones blev primært henover sommerperioden spillet 43 gange. Det ville jeg aldrig have inkluderet i et nytårsforsæt fordi det ville virke helt urealistisk.

Og selvom jeg i år ikke havde nogle ambitioner om at reducere i spilsamlingen, som jeg har haft forsætter om så mange gange før, tror jeg at jeg kvalitativt er begyndt at ændre syn på min samling. Det har betydet, at jeg har kunnet skære meget dybere i spil jeg er sikker på jeg ville kunne sætte pris på men som jeg ikke har nogen at spille med. Der er også røget spil der måske mest har været i samlingen af nostalgiske årsager, fordi de har været klassikere - men ikke for mig - og spil der bare aldrig eller i hvert tilfælde ikke i flere år har været på bordet. Processen fortsætter. Deri er der ikke noget nyt, men som sagt tror jeg at de briller jeg tager på, når jeg sorterer er blevet skarpere end de tidligere har været.

Som jeg tidligere på året konkluderede nåede jeg tidligt i mål med kategorien Store solospil. Manglende muligheder for at få krigsspil på bordet virkede negativt ind på interessen, så der nåede jeg ikke i mål. Jeg syntes, jeg var blevet meget mere kritisk nu da interessen for den kategori genopstod, men jeg vil nok være endnu mere kritisk fremover. For tiden med krigsspil er ikke ovre, men der kommer nok aldrig til at komme særlig mange krigsspil på bordet hos mig, så det skal udelukkende være virkelig gode oplevelser. De store to-spillers spil fik heller ikke den tid, jeg havde regnet med. Men igen hanlder det nok også om definitioner for størstedelen af mine spil Too Many Bones har været med to spillere og har dermed i praksis fyldt den niché ud.

H-indekset nåede at tage et par hop i år. Det var mest for sjovt jeg kiggede på det, da det først gik op for mig, hvad det stod for før årsskiftet sidste år. Mit indeks er nu 29 og med ganske få målrettede spil kan det jo snildt hæves et par pladser. Sjovt er det særligt at et spil som Too Many Bones er hoppet direkte ind på den i år, da den for mit vedkommende er en lidt rodet liste over en blanding af mine absolutte favoritter, små-spil og børnespil.

Spilaftaler udover de programsatte har der været alt for få af. Til gengæld har der været meget mere spil på hjemmefronten end jeg havde forventet. Så behovet har måske heller ikke føltes nært så stort for at få noget arrangeret. Det er dog fortsat noget jeg godt kunne tænke mig at gøre en indsats for at opdyrke lidt mere. Måske i det nye år?

De fysiske mål var en broget affære. Jeg endte med at få gang i at løbe. Den positive side er at det gik meget lettere end jeg havde frygtet og at jeg hurtigt kom ud at løbe 8 km. Den ærgerlige var at det hurtigt gik i stå igen. Jeg kan dog mærke at lysten igen er der og så er det godt at have i baghovedet, hvor let det egentlig var at komme i gang. Disc-golfen kom der heller ikke så meget gang i som jeg havde håbet til gengæld var den anledning til at mødes med gamle folkeskolekammerater ved et par lejligheder med efterfølgende fælles madlavning og socialt samvær. Så om ikke andet er den ved at blive integreret i noget, der potentielt er større end det jeg oprindeligt havde tænkt det som en del af.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Nytårsforsæt 2023

Post by Gunness »

Jeg tror, at det er første gang jeg laver et spil-nytårsforsæt, så det var et noget famlende første forsøg. Af samme grund har jeg det ok med, at jeg ikke er nået i mål, for det var nok lidt ambitiøst nogle steder :)
Men det har været fint at have som pejlemærke for, hvor jeg (eventuelt) kunne lægge noget ekstra energi.
Alt i alt har det været et udmærket spilår, hvor jeg fik flere ting på bordet herhjemme end ventet, har haft rimelig succes med at få lavet spilleaftaler, og vi har fået vores lokale spillegruppe her i vores beboerforening til at køre stabilt, med ni spillegange sidste år.

Nå, til selve listen:
Spille 15 af mine "gamle" uspillede spil mindst to gange hver
¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤
Cryo, Root, Under Falling Skies, It's a Wonderful World, Far Space Foundry, Gugong, Rocketmen, The Ratcatcher, Kemet: B&S, Vienna Connection, Maquis, Rise of Tribes
Her har det været godt at have et mål at stræbe efter, og 12 ud af 15 er ikke dårligt. Det sidste af året var præget af Essen og høsten derfra, og derfor kom de spil pludselig i forreste række. Den gode nyhed er, at alle spillene allerede er blevet spillet, og for de flestes vedkommende flere gange.

Få malet mindst fire større spil med miniatures færdig
¤¤¤¤
Museum
Det holdt så slet ikke. Motivationen har bare ikke været der, både fordi jeg rent teknisk står i stampe, og fordi jeg jævnligt synes, at mine figurer hverken er flotte nok til at blive "udstillet" eller kommer nok på bordet. Men nu har jeg meldt mig til et malekursus i februar og håber på, at det kan sparke mig igang igen.

Solospil og kampagnespil - mindst fem gange hver
Disse to kategorier er typisk nogle af de sværeste at få gang i for mit vedkommende.
The Ratcatcher ¤¤¤¤¤
Nemo's War ¤¤¤¤¤
Under Falling Skies ¤¤¤¤¤

Sleeping Gods ¤¤¤¤¤
Aeon Trespass: Odyssey ¤¤¤¤¤
Vienna Connection ¤¤¤¤¤

Solospillene har det stadig svært. Jeg har dog et mål om at få set på Nemo's War her i januar, men ellers må jeg nok indse, at jeg er for meget selskabspapegøje til at blive god til solo.

Aeon Trespass har uden problemer været årets spiloplevelse, og derfor var det ikke noget problem at nå det mål. Vienna Connection fik vi først taget hul på her til jul, men det tænker jeg da også, at vi kommer videre med her i januar. Og så har jeg en halv aftale om at få prøvet Sleeping Gods med en kammerat, så måske det hele flasker sig alligevel... :)

Endelig.... en bragende succes til sidst:
Ikke gennemføre et halv- eller helmarathon i år ¤
-> Den lykkedes sgu! Uden forbehold :D
Last edited by Gunness on Tue Jan 02, 2024 12:18 pm, edited 2 times in total.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Nytårsforsæt 2023

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote: Sun Dec 31, 2023 12:38 pmH-indekset nåede at tage et par hop i år. Det var mest for sjovt jeg kiggede på det, da det først gik op for mig, hvad det stod for før årsskiftet sidste år. Mit indeks er nu 29 og med ganske få målrettede spil kan det jo snildt hæves et par pladser.
Jeg synes at H-indeks er en lidt sjov måde at måle sine spillede spil på. Ikke mindst den implicitte antagelse, at et højere H-indeks nødvendigvis er bedre end et lavt. Selvfølgelig, hvis vi antager at vi spiller spil fordi vi godt kan lide det, må 30 forskellige spil hver spillet 30 gange være "bedre" end 10 spil spillet 10 gange hver (men det kræver så også 9 gange så mange plays at opnå)!

Men er det i virkeligheden det højere H-indeks der er målet for den bedre spilstatistik, eller er det bare det samlede antal plays? Sagt på en anden måde, er de 30x30 plays bedre end de 10x10 bare fordi 900 er bedre end 100, eller er det fordelingen af de 900 hhv. 100 plays der er vigtig?

Jeg synes fordelingen er vigtig, men synes til gengæld ikke at H-indeksets måde at måle den ideelle fordeling passer mig særligt godt. Hvis jeg f.eks. spiller 100 spil på et år, er mit maksimale H-indeks for det år selvfølgelig 10. Spørgsmålet er så, om det så også er det H-indeks jeg ville sigte efter, og min konklusion er, at det er det nok ikke. Min ideelle brug af 100 spillede spil vil nok mere være noget i retning af 10 forskellige spil spillet 2 gange hver (for trods alt lige at prøve nogle forskellige ting), ét spil spillet 30 gange, og et spil spillet 50 gange - og det jo kun et H-index på 2 for året - og i den samlede statistik ville en sådan fordeling sikkert ikke bidrage med det store!

Med andre ord, selvom flere "plays" alt andet lige er bedre end færre, er jeg ikke specielt interesseret i at bruge mine plays på at følge H-indeksets ideelle fordeling - jeg får en langt bedre oplevelse af at spille det samme spil mange gange. I de sidste ti år er mine bedste spiloplevelser mine mange spil Terra Mystica, mine endnu flere spil Terraforming Mars, og mine mange spil Azul og Sea, Salt & Paper.

Måske et bedre mål for hvor godt det er gået med ens spillede spil kunne være blot at se på det spil man har spillet flest gange? Med det mål var min score i 2023 på 59, hvilket er det bedste jeg har oplevet i årevis! (i 2018 var den 102) :)
Last edited by Jens_Hoppe on Tue Jan 02, 2024 12:24 pm, edited 1 time in total.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Nytårsforsæt 2023

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote: Tue Jan 02, 2024 12:16 pmEndelig.... en bragende succes til sidst:
Ikke gennemføre et halv- eller helmarathon i år ¤
-> Den lykkedes sgu! Uden forbehold :D
Yessir, jeg klarede den sgu også! :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply