Hvad har du spillet i dag? December 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Frouvne »

Andrea wrote: Mon Dec 12, 2022 1:11 pm
Frouvne wrote: Sun Dec 11, 2022 11:50 am Lørdag var nissen forbi familien med et eksemplar af The Adventures of Robin Hood af Michael Menzel.
Er det et spil, som en spilgruppe kun med voksne også kan hygge sig med?
Vi har spillet det igen i dag og jeg tror endnu ikke, jeg kan give et entydigt svar. Hvis man kun spillede voksne ville man kunne sætte tempoet en del op i forhold til når vi spiller det. Og det ville nok gøre spillet godt. Udelukkende med voksne ville jeg personligt nok snarere søge i retning af Roll Player Adventures. Det er noget mere dystert og virker rigtig godt. Men er man favorit af fortællingen er The Adventures of Robin Hood jo ikke et særlig omkostningsfuldt spil, så det vil ikke være den store satsning. Og vi skal i hvert tilfælde nok få mange fornøjelige timer med det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Frouvne »

Andrea wrote: Mon Dec 12, 2022 1:13 pm Her i weekenden fik vi indhentet de låger i Exit: The Game – Advent Calendar: The Hunt for the Golden Book, som vi var bagud med. Vi klarede os rigtig godt bortset fra en enkelt låge, hvor gåden var temmelig snørklet. Stadig rigtig hyggeligt koncept!
Vi åbnede første låge i vores Exit julekalender den første december og siden har alle tre voksne i familien ikke været samlet om den på grund af de mange andre ting, der sker i december måned... :oops:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Andrea »

Frouvne wrote: Mon Dec 12, 2022 10:36 pm Vi åbnede første låge i vores Exit julekalender den første december og siden har alle tre voksne i familien ikke været samlet om den på grund af de mange andre ting, der sker i december måned... :oops:
Argh - ja, det er faktisk den største udfordring ved kalenderen :cry:
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Gunness »

I går var min søn og jeg forbi en kammerat i vores boligforening for at spille Merchants of the Dark Road, som jeg desværre kun har fået spillet én gang før. Reglerne lå lidt langt væk, så de blev pløjet igennem - desværre missede jeg en vigtig detalje om slutscoringen, men alle spillede under samme forudsætninger og endte også meget tæt på hinanden.
Der er en del mekanismer i spil - man kan manipulere prisen på varer, opgradere varer, lege Tetris med sine varer, samle personer op og droppe dem af andre steder, tage på missioner med andre spillere, der er et sindrigt action dice-system, hvor man bump'er én ud af tre terninger væk med en ny og udløser én af tre handlinger... ingen af tingene er komplekse, men der er mange ikoner og mange små undersystemer at holde øje med. Indtrykket er som første gang, at det er ski-de-flot, lidt mere fiddly end godt er, og ganske underholdende.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Frouvne »

Til onsdag aften blev der med lidt kort varsel læst op på to spillers spillet Flashpoint: South China Sea. Af samme grund var der en del regler, der først dæmrede for os i løbet af første spil. Af samme grund spillede vi straks efter endnu et spil. Og det gjorde noget godt for oplevelsen. Af et CDG at være syntes jeg umiddelbart at temaet skinnede lidt for lidt igennem. Det skyldes nok også at nogle kort tydeligt gik igen omend med forskelligt tema - her bliver det så "skabelonen", jeg genkender og ikke de enkelte events. Nå, men jeg ser nu frem til at få genlæst reglerne og måske også at læse lidt tekst bagom begivenhederne. Og så håber jeg selvfølgelig, at spillet kommer på bordet igen indenfor en overskuelig tidsperiode. Inden vi rundede spilaftenen af nåede vi endnu et spil Sea Salt & Paper - med endnu et nederlag til følge. Og så tog faktisk yderligere et spil senere på aftenen, hvor alt tydede på, at jeg endelig skulle vinde et spil ... indtil det eftertrykkeligt blev ændret, så jeg igen fik djævelske stryg i spillet!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Jonezy »

Fik en Lost Ruins of Arnak dyst med Jesper igår, og det var en stor fornøjelse.

Det spil overrasker mig, da jeg finder det enormt underholdende selvom det egentlig bare er en solid omgang ressource management. Tænker temaet hjælper mig gevaldigt til fornøjelsen, samt det at mixet imellem deck building og worker placement, hvor man skal bruge kort for at aktivere dine 'workers', gør hver runde til en stor puzzle, hvor man skal få det bedste ud af sine 5 trukne kort.

Forstår godt det var populært da det udkom for et par år siden, men jeg er altså lidt sent til festen og glæder mig til at spille det endnu mere. Har også allerede udvidelsen der gør spillet ekstremt asymmetrisk med helt unikke player powers.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Frouvne »

Både i går og i dag har vi fået spillet et par spil Sea Salt & Paper. Min modtagelse af spillet har mildt sagt været skeptisk. Heldigvis har jeg tidligere læst flere udtale sig om, at de også er kommet skævt ind på spillet men pludselig har fået et langt mere positivt forhold til det. Det skete både for Helle og mig i går. Selvom der ikke er mange regler er de utroligt uklare. Vi rettede et par detaljer ind i.f.t. scoring, hvor vi har tænkt at reglerne indikerede noget vi ikke helt fandt intuitvt. Det gjorde sit. Samtidig har vi fået større fokus på den alternative slutning, hvor man giver sine modspillere en ekstra tur, at det er en mulighed at lukke ved syv point men ikke en nødvendighed, hvordan man skal bruge stikkenes bonus-aktion, farve-bonusserne m.m. Så det er mange små detaljer vi begge har ændret lidt syn på, hvordan skal spilles, og det har i den grad ændret vores opfattelse af spillet og oplevelsen af i hvor høj grad det er styret af tilfældigheder. Bevares, der er tilfældigheder, men de fylder mindre end først antaget.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Gunness »

Kan du sætte et par ord på hvilken type spil SS&P er? Har kun set forsiden af æsken.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Sat Dec 17, 2022 1:33 pm Kan du sætte et par ord på hvilken type spil SS&P er? Har kun set forsiden af æsken.
Det er i hvert tilfælde et af den vanedannende type! :wink: Vi har spillet yderligere fire spil i dag.

Sea Salt & Paper er et spil om at tage stik. Der er stik med to kort, der alle giver et point og udløser en bonus-aktion, når de spilles såsom at man må tage en ekstra tur, tage det øverste kort i tagbunken, man må fiske et kort ud af de to udsmidningsbunker etc. Så er der også stik med mere end to kort, hvor der scores nul point for første kort og så et vist antal mere per ekstra kort (der er en enkelt undtagelse, hvor første kort i sig selv giver et point). Endvidere er der kort, der giver bonus-point for hvert kort af en bestemt type man har, kort der giver point for farven på de kort man har. Farverne er ujævnt fordelt, og antallet af de forskellige typer af kort er ligeledes ujævnt fordelt. Når man har syv point, kan man vælge at slutte - men man behøver ikke at gøre det. Når man på et tidspunkt vælger at afslutte kan man enten afslutte straks og så får alle spillere det antal point de har (også point for de kort man har på hånden) eller man kan alternativt satse og lade de andre få yderligere en tur. Satser man, er det man kan opnå, hvis man fortsat har flest point, yderligere et point per kort i den farve, man har flest kort af samt at modspillerne ikke får point for deres kort men som kompensation får et point per kort i den farve, de har flest af. Har man satset og en anden spiller har flere kort end en får man ikke sine point men et point per kort i den farve, man har flest af mens de andre får de point, de har optjent. Man spiller til 30-40 point afhængig af antallet af spillere. Spillet fungerer rigtig godt med to spillere og det er der også en del, der siger er det ideelle antal. Både baseret på egne og andres erfaringer, skal man nok berede sig på lidt frustrationer i starten og at man skal give det nogle forsøg på trods af det. For os klikkede det først i fjerde spil. Til gengæld har vi allerede spillet 10+ spil. Det kan godt være, det lyder som noget, man har prøvet før - men det er tilpas anderledes til at alligevel slet ikke forholder sig sådan.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Gunness »

^Ok, tak for omtalen. Nok ikke lige min kop te, men godt, at det er så velfungerende :)

En af mine kolleger gik på juleferie i går, så jeg havde lokket mit kontor (fire plus mig selv) til at spille Giftbringer, Awaken Realms lille, hyggelige jule-roll'n'write. Det fungerer ret godt, når ikke alle er lige vant til at spille. Det grafiske design er en smule overlæsset, men ok, spillet er gratis, så det er svært at være rigtig utilfreds.
Det fungerede så godt, at jeg fik lokket kone og unger til at spille det igen i går aftes. En lille anbefaling til familiehygge i juledagene - kan hentes her
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Frouvne »

Fjerde søndag i advent var en afslappet en af slagsen og det blev til seks spil Sea Salt & Paper samt endnu et kapitel i The Adventures of Robin Hood.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Frouvne »

For tiden skal der åbenbart ikke være en dag uden et par spil Sea Salt & Paper ... :D Meget tyder på, at det er det spil i år, hvor der er størst udbytte i forhold til investeringen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Gunness »

Der var besøg af et par Djengis Con-gutter i går til Wonderland's War - jf. dit "udbytte vs. investering", Allan, så ved jeg ikke, om jeg nogensinde når derhen med WW, for det var pænt dyrt. Men hvis skalaen hedder "mest sjov for pengene", så vil det her ligge i den meget høje ende. Det er bare en fantastisk sjovt, underholdende og intenst spil. Masser af mulige strategier, men stadig med en pæn sjat held og deraf grin og gråd. Det var konstant skift i førstepladsen, hvilket kun var med til at holde spillernes fokus.

Det eneste større minus er, at det tager lang tid, både at sætte op, spille, og pille ned igen. Så jeg sælger ikke mit Quacks lige med det samme - men det kommer nok ikke til blive spillet så meget, hvis jeg vil have mit bag building-fix.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Andrea »

Vi har spillet noget mere Exit-julekalender, og i dag snuppede vi også låge nr. 24 (yesyes, total snyd). Årets kalender var lettere end den fra sidste år (med isgrotten). Historien var mere juleagtig (og hyggelig), men fortællerammen gav desværre ikke altid mening. Men alt i alt en yderst hyggelig julekalender.

Rigtig glædelig jul alle sammen!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2022

Post by Frouvne »

Indtil nu en uge med mange mindre spil:

Mandag: Vildkatten og Sea Salt & Paper x2

Tirsdag: Swish og Sea Salt & Paper x2

Onsdag: Würfel Bohnanza, Radlands, Timeline: Inventions x2 og Sea Salt & Paper x7

Torsdag: Spot it!, Monza og Sea Salt & Paper

Fredag: Swish og Sea Salt & Paper x8
frouvne, administrator

Image
Post Reply