Hvad har du spillet i dag? November 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Andrea »

I dag havde vi besøg og benyttede muligheden for at introducere vennerne for 7 Wonders (inkl. anden udv.). Vi var fem personer, og vi lå ekstremt tæt til sidst - mener der var fire points forskel mellem spilleren med højeste og laveste antal points.

Derefter fandt vi When I Dream frem. Trods de meget korte regler havde vi en ret falmende start, men derefter kom der et fint (og kaotisk) flow. Fint lille spil.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Gunness »

Det er lige godt et år siden, vi prøvede Comanauts første gang, og desværre ikke kom videre med trods gode intentioner. Efter at have kigget på hylden med uafsluttede kampagnespil blev fruen og jeg enige om, at denne efterfølger til Stuffed Fables ville være et godt sted at starte (igen).
Af forskellige årsager fik vi denne gang spredt spillet ud over et par aftener. Og første aften var igen præget af nogle af de frustrationer, vi havde første gang. Sværhedsgraden er rated 2,59 på BGG, alligevel havde vi problemer med at få et af de centrale koncepter til at klikke. Så dumme synes jeg heller ikke, at vi plejer at være.
Men efter at have genlæst reglerne og tjekket nogle BGG-tråde (vi var ikke de eneste forvirrede), kørte spillet som smurt anden aften. Det er ikke så svært endda. Vi var nok også lidt trætte første aften :)

Spillet foregår (stadig) i en g(eni)al videnskabsmands underbevidsthed, hvor vi denne gang både kom forbi hans teenage- og voksenliv. Den stakkels mand har en masse problemer med sig i bagagen, og det er virkelig godt skrevet. Samtidig er der ganske god variation i de opgaver, man skal løse undervejs. Mekanisk kunne man godt savne nogle flere muligheder i de enkelte scenarier, så det er nok et spil, der skal videre, når vi er gennem kampagnen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Gunness »

Jeg mødtes med et par gamle venner i går og havde et par spil med.
Mens vi ventede på maden, introducerede jeg til Four Humours. Det er sjovt med to spillere, men endnu bedre med tre. Reglerne klikkede hurtigt, og der blev grint og jamret en del, når folk troede de havde regnet ud, hvad de andre ville spille - og så blev snydt på det groveste :D Fint spil med meget passende længde.

Aftenens hovedspil var Cryo, der er co-designet af Luke Laurie (Dwellings of Eldervale). Spillerne har været ombord på et stort kolonirumskib, der er blevet saboteret og nu er styrtet ned på en kold, gold planet. Så er det med at komme i gang med at redde kolonister, der ligger i cryo-sleep (hov, der var sørme en spiltitel lige dér) og få dem ned i huler under planetens overflade inden den lokale sol går ned. For så dør alle, der ikke er kommet i sikkerhed, af kulde. Og det er som bekendt ikke så behageligt.

Image

Spillet er basalt set worker placement og ressourcestyring, hvor man efterhånden kan låse op for en elegant form for ressourcekonvertering. Desuden har man kort, der enten kan bruges som opgraderinger, fly (til at flyve kolonisterne ned i de varme huler), slutscoring eller ressourcer.

Nu tænker læseren nok: "Ok, det her da være et samarbejdsspil!", men nej, det er det ikke. Man kan endda sprænge modstandernes kolonister i luften. Det er en smule sært at have folk fra et og samme koloniskib, der skal skynde sig at redde så mange som muligt ned i nogle huler, der er store nok til alle - og så alligevel skulle bruge energi på at stikke en kæp i hjulet på hinanden. Nå, det skal man vist bare affinde sig med.

Spillet er meget tight, og hvis man som en af mine medspillere forventer at kunne bygge en god engine op, bliver man skuffet over, hvor lidt man kan nå. Er man indstillet på, at det er et relativt kort (60-90 minutter) spil med en del interaktion og konstant svære valg, så er det interessant nok.
Jeg blev i første omgang fanget ind af æstetikken, der giver klare Linda og Valentin-vibes, og den er ret gennemført, selv om ikonografien godt kunne have brugt en ekstra overhaling.

Aftenen blev sluttet af med to hurtige spil. Først Knizias Kariba, et af den slags småspil manden må designe mens han venter på, at morgenkaffen er klar. Ultra-ultra-simpelt koncept om at tage nogle kort med andre kort, der derefter igen kan tages af andre kort. Ok filler, der gerne måtte have været bare lidt mere i.

Dernæst Tucano, et spil om at tage én ud af tre bunker med kort, der hver kan indeholde gode og dårlige kort, som man samler i sæt a la Sushi Go. Hyggeligt nok men også en lille smule ligegyldigt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2022

Post by Gunness »

^Jf. ovenstående undrede jeg mig så meget over Cryos tematiske brist - hvorfor går alle og saboterer hinanden, når de burde hjælpe i stedet? - at jeg skrev et indlæg på BGG. Og Luke Laurie var heldigvis hurtig til at svare:
"I'm not sure this helps - but the game was rethemed from the original design. Tom Jolly and I created "Beyond Jupiter" - the sabotage tokens were comets coming down and destroying planets in the solar system. People are scrambling to build starships and load their crew onto them to escape the cometary barrage. Then they would fly the starships through the wormhole and off to distant planets.

I like Cryo's re-theme and appearance, but I agree that the sabotage tokens sound much more devious than some inevitable force of nature."

Så nogle gange er der en god grund, man bare ikke er klar over :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply