Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Frouvne »

For mit vedkommende blev måneden skudt i gang med et par spil Schotten Totten.

Til eftermiddag lokkede min datter mig til et spil CoraQuest. Det er lang tid siden vi har haft det på bordet og jeg tror endnu ikke vi har vundet det første scenarie. Alt ved spillet er så sympatisk. Det kan være, vi skal sørge for snart at få det på bordet igen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Gunness »

Fruen og jeg fik spillet Ark Nova i lørdags. Det har været på låns fra biblioteket og skulle tilbage, så det ender jo nok med, at vi må købe det... ;)
Jeg arbejder stadig på at regne ud, om det bedst kan betale sig at låse op for en ekstra arbejder tidligt, eller man hellere skal satse på at få opgraderet de maksimale fire actionkort. Denne gang valgte jeg sidstnævnte, hvilket betød, at jeg først fik den sidste arbejder relativt sent i spillet. Men det er heldigvis også bare med til at gøre det ekstra interessant.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Rasmus Hviid
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 76
Joined: Tue Jun 26, 2007 8:52 am
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Rasmus Hviid »

Gunness wrote: Mon Oct 03, 2022 9:53 am Fruen og jeg fik spillet Ark Nova i lørdags. Det har været på låns fra biblioteket og skulle tilbage, så det ender jo nok med, at vi må købe det... ;)
Jeg arbejder stadig på at regne ud, om det bedst kan betale sig at låse op for en ekstra arbejder tidligt, eller man hellere skal satse på at få opgraderet de maksimale fire actionkort. Denne gang valgte jeg sidstnævnte, hvilket betød, at jeg først fik den sidste arbejder relativt sent i spillet. Men det er heldigvis også bare med til at gøre det ekstra interessant.
Designeren har udtalt, at han selv til tider tager den ekstra arbejder og nøjes med at vende tre kort. Personligt plejer jeg at gå efter de fire kort i stedet. ;o)
Københavns Brætspilsklub: http://www.strategispil.dk
Jurymedlem for Guldbrikken
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Gunness »

Så mange valg :)
Den ekstra arbejder gør det i alt fald nemmere at låse op for partner-zoologiske haver mv.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Jonezy »

Angående Ark Nova og extra arbejder eller flip et kort, har jeg spillet en del 2-spiller og her føles det bedst at nappe den ekstra arbejder, da der kan gå lang tid i mellem breaks og derfor har man god chance for at bruge den extra arbejder. Det betyder så at man hurtigt får flippet kort via partner zoos og universiteter, så man hurtigere har bedre actions, men måske mangler man så lige det sidste kort flip i slut spillet.

I 3- og 4 spiller spil kommer breaks lidt hurtigere og det kan være sværere at få den extra arbejder i spil i mellem breaks.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Frouvne »

Vi var kun to spillere til den ugentlige spilaften, da nogen åbenbart mener at en tur til Essen er gyldig årsag til fravær! :wink: Vi havde An Attrition of Souls på bordet og denne gang blev der spillet både med Ruhr-distriktet og Event-kort. Tyskerne havde en god aften. I det første spil kom de meget hurtigt så meget foran, at det var ret tydeligt hvilken vej spillet bevægede sig i. Til gengæld gik det tilstrækkelig stærkt til at vi påbegyndte endnu et spil. Her bølgede slaget noget mere frem og tilbage men da Russerne igen sad fast i Baltikum samtidig med at vestfronten alt for længe var fastlåst åd tyskerne sig ind de steder der iøvrigt var åbent og fik drejet spillet i sin retning.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Andrea »

Det gav bogstaveligt talt pote at give et brætspil i bryllupsgave tidligere på ugen, for i går foreslog gemalen så, at vi skulle prøve det. Vi spillede tre omgange Calico, og selvom det er et optimeringsspil (hvilket jeg plejer at have flair for), så havde jeg ikke en chance over for kattehviskeren (aka den katteglade gemal), som vandt alle tre gange :shock:

Det er i øvrigt et spil, der i den grad tricker min grådige side (som primært kommer frem ved optimeringsspil), og så vil jeg klart anbefale at spille det som to- eller evt. tre-personersspil.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Gunness »

I løbet af ugen var jeg begyndt at få lidt ondt af mig selv, nu hvor Essen-buzz'en begyndte at eskalere. Ergo skrev jeg rundt til nogle forskellige mennesker om, at jeg gerne ville reddes fra min brætblues lørdag.
Desværre kom der et par afmeldinger, men jeg fik alligevel min lyst styret med 9½ times spil (inkl. lidt pauser) med en kammerat. Udvalget havde som sådan ikke noget med Essen at gøre, men var bare præget af, hvad der trængte til at blive luftet.

Vi startede med Paleo. Det var mit første spil, men absolut en positiv oplevelse. Efter lidt prioriteringsfejl i starten (hvor er der en fakkel, når man har brug for den?) fandt vi en god kadence og fik efterhånden balanceret opgraderinger, nedlæggelse af mammutter og udførelse af hulemaleri. Det gav mig også anledning til at finde nogle af mine realistiske ressourcer fra Stonemaier frem - det er trods alt ikke så tit, man får brugt kranier og bøffer :D

Hernæst tog vi en gang Mantis Falls. Jeg var selv uskyldig og troede faktisk også, at min kammerat var det, lige til allersidst, hvor han stak mig ned på målstregen. Bastard! Jeg var tæt på at trække ham med i faldet, men desværre lykkedes det ikke. Et godt tænkt og meget stemningsfuldt spil.

Dagens sidste spil var The Everrain, som jeg oprindeligt backede, men endte med at sælge videre til min spillemakker. Men nu havde jeg lokket ham til at tage det med.
Temaet er, at det har regnet uafbrudt i flere år, og jorden er ved at gå under - fordi en mystisk gud af en art er ved at genopstå og vil knuse menneskeheden eller noget i den stil. Spillerne skal samarbejde om at sejle rundt på det oprørte hav og finde spor, der kan stoppe den onde himself.
Spillet er et sandkassespil - du kan opgradere dit skib, hyre ny besætning, undersøge øde øer og skibsvrag, gamble, tage side quests, deltage i søslag eller kæmpe mod den ondes undersåtter på et stormomsust dæk

Image

Stilen er victoriansk, mørk og dyster, så selv om det på papiret kunne lyde som endnu et piratspil, føles det - heldigvis - ikke som sådan. Stemningen er tommetyk, der er masser af spændende valg og ruter at tage, og selv der vanen tro er en halv milliard komponenter, er det ikke nær så fiddly, som det kunne have været.
Vanen lige så tro er regelhæftet noget rod, så vi endte med at "house rule" en række grænsetilfælde for at få spillet til at flyde. Og det var nødvendigt, for hold da magle, hvor var det langt. Inkl. regelforklaring og -opslag brugte vi næsten seks timer - to spillere (hvoraf min medspiller havde prøvet det før) og et medium længde scenarie. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor langt det havde været med tre eller fire spillere eller langt scenarie.
Vi var heldigvis ret investerede i hinandens ture, for der er meget begrænset interaktion undervejs, hvilket er lidt ærgerligt.

Selskabet var godt, rommen smagte fortrinligt og vi havde det sjovt. Men ingen tvivl om, at det er for langt - og ikke kun fordi, vi måtte slå en masse regler op.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Frouvne »

Siden den ugentlige spilledag sidste onsdag er der på papiret blevet spillet en del spil. Faktisk har jeg spillet 15 spil. Men det fordeler sig mellem 7 spil The Game (med to, tre og fire spillere), 5 spil Schotten Totten, 2 spil Loopin' Louie og et enkelt spil Dr. Eureka. Så jeg er ved at være klar til noget, med lidt mere substans i.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Jens_Hoppe »

I Essen spillede vi mest mindre spil, jeg nævner i flæng:

Fasanarie - nyt Friedemann Friese spil, hvor man lægger en "sti" af fasankort med forskellige scoringssystemer op, og spillerne avancerer deres sti på stien og drafter kortene. Sjovt og hurtigt, især sikkert hvis man er mange spillere!

No Mercy - genudgivelse af et simpelt push-your-luck Knizia spil. Der er ikke meget dybde i det, men det er sjovt og velfungerende for hvad det er, og i det rette selskab grines der meget!

Clever 4Ever - det nyeste Clever-spil, og det følger trenden med at være en anelse mere komplekst end forgængerne.


Vi fik dog også et par lidt større spil på bordet:

- First Rat - hyggeligt og relativt velfungerende spil om rotter der vil bygge en rumraket. Det involverer ikke overraskende en del indsamling af ressourcer. Et spil jeg ikke havde noget imod at spille, men som jeg ikke efterfølgende har noget behov for at købe, if you know what I mean. ;-)

- Evergreen - glimrende, hurtigt spil hvor man drafter kort og bygger skove på ens eget lille planet-board.

- Crossing Oceans - Mac Gerdts nyeste "store" spil. Glimrende spil med en naturlig progression af hele tiden nyere, større og hurtigere skibe som overtager ruterne på verdenskortet. Spillet er - som så ofte med Mac Gerdts - drevet af en rondel som spillerne rykker på for at lave actions. Mekanisk minder spillet meget om Navegador, men da det også er mit yndlingsspil fra Gerdts, er det jo kun super.

Min gruppe spillede et par andre ting som jeg ikke deltog i, deriblandt Starship Captains (fik en lidt blandet modtagelse) og Rise (generelt positivt modtaget).
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Gunness »

Vi havde arrangeret en spilleaften i vores boligforening i går.
Jeg introducerede til Paleo, hvilket gik ganske godt efter en lidt presset første runde. Fremover vil jeg nok ikke spille det med fire - man når for lidt hver dag, og man bruger alt for meget tid på at finde mad. Men folk var glade, og det er jo næsten det vigtigste.

Dernæst blev jeg introduceret til Codenames: Pictures, og det har jeg ikke behov for at prøve igen. Jeg har spillet rigtig meget alm. Codenames, og det her fungerede ikke nær så godt. Det er ikke så nemt eller så sjovt at lave finurlige ordspil, og det er vanskeligt at danne sig overblik over kortene. Men det kommer jo nok meget an på, hvad type spiller man er.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Frouvne »

Til onsdagens spilaften var hovedspillet Heat: Pedal to the Metal. Jeg kom lidt skævt ind på det og fik slet ikke presset min bil nok. Det er jeg næsten nødt til at prøve igen for at gøre det bedre. Jeg ser det dog ikke som arvtager til Flamme Rouge. Aftenens sekundære spil blev Roll Camera!: The Filmmaking Board Game. Vi formåede at lave en klassiker dog på den laveste sværhedsgrad. Tror spillet for mig vil vinde meget, hvis man dyrker temaet og bruger tid på at læse alle beskrivelserne på kortene højt.

Vi har nu taget hul på efterårsferien og vi skød den i gang med intro-scenariet til The Animals of Baker Street. Det er et samarbejdsspil og uden at have læst reglerne forstod jeg det sådan, at Sherlock har fået en hund, der er lidt bedaget og derfor ikke længere har så skarpe sanser. Derfor får den hjælp fra fire andre dyr, hvis sanser den gør brug af og som er de figurer, som vi som spillere styrer. Intro-scenariet, hvor man samtidig lærer grundreglerne, var meget ligetil og vi spillede det med vores datter og havde fornøjelse af det. Sværhedsgraden stiger i de kommende scenarier og jeg er spændt på om vi fortsat skal/kan have hende med eller om det bliver et spil primært for voksne. Schotten Totten blev også lige luftet, da det alligevel lå fremme.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Andrea »

I går havde vi et par venner på besøg til brætspilshygge. Jeg havde fundet nogle gamle spil frem, som vi ikke havde spillet i årevis (eller rettere - det ene havde Jens faktisk slet ikke spillet, og jeg kan ikke huske, hvornår jeg i sin tid prøvede det).

Anyway - vi lagde ud med Last Will, hvor man skal være den spiller, der bruger flest penge. Og det viste sig, at det var jeg utrolig ringe til! Det stred fuldstændig mod min optimeringstrang (og sparsommelighed åbenbart), så første spil fejlede jeg totalt. Yay :lol: Andet spil gik noget bedre - tror jeg blev nr to eller tre - men ja, det spil kræver en noget anderledes spillestil. Men forfriskende!

Efter aftensmaden kom Galaxy Trucker på bordet, for det har jeg længe ønsket at spille igen. Og det var om muligt endnu mere kaotisk, end det plejer - sikkert fordi det netop er flere år siden, jeg sidst har spillet det, og vi samtidig valgte at bruge de avancerede rumskibsopsætninger. Ah - det skal klart på bordet igen inden længe!
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Jonezy »

Havde rottet mig sammen med Carsten og Tommy i weekenden. Vi nåede:

Woodcraft
- Ny hypet euro fra Essen. Sjovt tema hvor terninger er træ, som kan skæres i stykker med en ret cool action selection mekanik. Klart frisk på at spille igen. Rigtig moderne euro, som nok bliver bedre med flere spil.

Dune: Imperium
- Ret imponeret over det spil. Ikke den store fan af hverken deck building eller worker placement, så et miks af de to mekanikker burde ikke være for mig, men det er super elegant sat sammen her.

Summoner Wars 2nd edition x2 (bare Tommy og jeg)
- SW er bare godt. Ved ikke helt om det kunne betale sig at hoppe med på 2nd edition, men man er vel fanboy. Artwork er bedre og custom terninger er cool dog.

Hamburg
- Stefan Feld's Bruges i ny indpakning. Muligvis det bedste multi card use spil, som jeg har spillet. Reglerne kunne være mere skarpe, men jeg elsker det selvom jeg åbenbart får røvfuld hver gang.

Amsterdam
- Stefan Feld's Macao i ny indpakning. Aldrig spillet Macao, men endnu et af de bedre spil fra Hr. Feld. Puzzlely gameplay med at skaffe de rigtige farver kuber til at lave de rigtige actions på det rigtige tidspunkt. Lyder som lidt for meget planlægning i forhold til hvad jeg plejer at kunne lide, men det klikkede for mig. Klart en keeper og noget der skal spilles mere af.

La Isla
- Underratet lille Feld spil. Virkelig sjovt med masser af beslutninger, som nærmest kan spilles som en filler.

Point Salad x2
- En lille filler, som jeg har haft liggende uspillet et stykke tid. Det var en rigtig fin og sjov filller.

Full Throttle x2
- En anden lille filler, som jeg har haft liggende uspillet et stykke tid. Camel Up vibes med scooter ræs tema, men det føltes overhovedet ikke som Camel Up kaos. Faktisk rigtig sjovt og elegant lille spil.

Mandala (bare Tommy og jeg)
- Fin lille 2-spiller spil med flot artwork og en spilleplade lavet af klæde.

Lost Ruins of Arnak (med udvidelse)
- Mere worker placement mikset med deck building, som jeg fornøjes med. Et helt andet feel end Dune: Imperium selvom de ofte bliver sammenlignet, da de kom nogenlunde samtidigt med deres miks af deck building og worker placement. Vi spillede med udvidelsen og hold da op de asymmetriske player power var virkelig markant forskellige. Super sjovt. Tror jeg skal i gang med at solo det. Så har man måske også en chance mod Carsten.

Tokaido
- Zen vibes. Elsker det som et wind down spil.

Similo: Animals x4
- Kun prøvet via appen og med mine klasser på skolen. Sjovt at prøve fysisk. Og Carsten, hvordan minder pingviner og tigre lige om hinanden igen?

Booom! Blev der lige spillet igennem?? :D
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Andrea »

Jonezy wrote: Mon Oct 17, 2022 2:22 pm La Isla
- Underratet lille Feld spil. Virkelig sjovt med masser af beslutninger, som nærmest kan spilles som en filler.
Ej hvor pudsigt - det var det tredje spil i stakken i går (som vi så ikke nåede, fordi jeg foreslog, at vi spillede Last Will to gange).

Fedt med så mange brætspil I nåede :)
Post Reply