Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Gunness »

Neumann wrote: Sat Oct 29, 2022 8:12 pm Oktober har ikke været nogen let måned for mig til at få overtalt min studie/selskabeligheds/erhvervsramte datter til at afse lidt spilletid med mig :(

I dag oprandt endelig dagen, hvor hun forbarmede sig over mig med to omgange Innovation, hvor vi galant nok tog en sejr hjem hver.
Spiller din datter også kun Innovation? Ellers kunne du måske prøve at lokke med noget andet?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Neumann »

Gunness wrote: Sun Oct 30, 2022 12:01 am
Neumann wrote: Sat Oct 29, 2022 8:12 pm Oktober har ikke været nogen let måned for mig til at få overtalt min studie/selskabeligheds/erhvervsramte datter til at afse lidt spilletid med mig :(

I dag oprandt endelig dagen, hvor hun forbarmede sig over mig med to omgange Innovation, hvor vi galant nok tog en sejr hjem hver.
Spiller din datter også kun Innovation? Ellers kunne du måske prøve at lokke med noget andet?
Det gør jeg hele tiden, men hun har sjældent hovedet friskt nok til en regelgennemgang af helt nye spil - eller gamle spil, vi næsten har glemt reglerne til. Jeg har længe drømt om at få Pax Renaissance på bordet (hvis regler ikke virker skræmmende komplekse), men det bliver altid nedstemt. Det ender altid med et kompromis over noget, hvor reglerne sidder fast hos os begge på grund af mange tidligere spil: før Innovation var det næsten altid Ære til Rom eller Rød-7, og en sjælden gang Sorte Fredag - og før det DS:M.

Jeg må vist bare vente på næste Djengis Con :roll:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Frouvne »

Neumann wrote: Sun Oct 30, 2022 12:50 pm [...] før Innovation var det næsten altid Ære til Rom eller Rød-7 [...]
... uden at skulle prøve at friste :wink: men når det nu er den type spil I plejer at blive engageret i, er du så opmærksom på "Kickstarteren" (Backerkit) for Aegean Sea?

https://www.backerkit.com/c/asmadi-game ... gggamepage
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Frouvne »

Vi fik spillet et par spil The Game igen i dag. Det lykkedes os også at vinde det ene. Lidt rutine har vi åbenbart efterhånden i det ... og det nødvendige held.

Seize the Bean har rumsteret en del i mit hoved, siden jeg havde det på bordet i aftes. Jeg er rigtig nysgerrig på hvordan det vil fungere med flere spillere. I spillet er der to "maskiner", man sætter i gang. Den ene er en deckbuildingsdel, der i spillet er ens kunder. Kunderne har alle nogle behov, der skal stilles, når de kommer ind i butikken. Nogle bliver der måske og skal have stillet deres behov igen i næste runde, sammen med de nytilkomne kunder. Nogle driver hypen op, så der næste gang kommer flere kunder i butikken og nogle hverver nye kunder og nogle gange hiver de dem endda direkte ind i butikken, hvilket der måske slet ikke er købt ind til. Og man kan ikke rigtigt sige nej, så når man har sat gang i en proces tænker jeg at den måske ikke altid er lige let at kontrollere. Og så er det ikke sikkert, det kun er de gode anmeldelser - der er spillets point - der strømmer ind. Den anden "maskine" er en tilretning af de aktioner, man har mulighed for at tage. Generelt bliver de bedre og bedre, men når det ikke kun handler om at få flere varer men også flere kunder tror jeg igen der er god mulighed for at man kan blive for optimistisk/grådig og sætte gang i en proces, der hurtigt kan omdanne en succes til en bragende fiasko. Bliver man grebet af spillet er det et hav af variationsmuligheder. Jeg har indtil nu kun stiftet bekendskab med seks af Berlins farverige befolkningsgrupper. I æsken var der 23 forskellige ... og yderligere nogle som vist kun var fra Kickstarteren. Jeg er virkelig nysgerrig selvom det at spille det solo to-håndet i går gav mig en lidt forsigtig start.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Neumann »

Frouvne wrote: Sun Oct 30, 2022 3:54 pm ... uden at skulle prøve at friste :wink: men når det nu er den type spil I plejer at blive engageret i, er du så opmærksom på "Kickstarteren" (Backerkit) for Aegean Sea?
https://www.backerkit.com/c/asmadi-game ... gggamepage
Joeh, jeg kigger, men måske er jeg selv efterhånden blevet lidt mættet af alle de Chudyk-spil. Jeg venter nok, til det har fået lidt spilletid ude i virkeligheden og er blevet sammenlignet med de klassiske Chudyk-spil. Jeg kan faktisk godt holde mig fra enkelte ting, han har lavet, og har eksempelvis aldrig spillet Mottainai 8)

Det eneste spil, jeg virkelig ser lidt frem til, er den mulige genkomst af Derby til næste år. Det er nok nostalgien, der taler, men det spil (gerne fintunet) ville jeg gerne introducere familien til.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Frouvne »

Neumann wrote: Mon Oct 31, 2022 2:24 pm [...] Jeg kan faktisk godt holde mig fra enkelte ting, han har lavet, og har eksempelvis aldrig spillet Mottainai 8) [...]
Selvom Innovation er et af de få spil, jeg tildeler et 10-tal, så har Mottainai heller aldrig fristet mig nok til at få det prøvet selvom det står på mine hylder! :D Aegean Sea lokker dog nok lidt mere... :roll:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Gunness »

I går var jeg forbi en kammerat for at få en introduktion til ISS Vanguard, seneste kolos-spil fra Awaken Realms. Det er et stor, ambitiøst rumspil, hvor menneskeheden har fundet nogle mystiske koordinater på Jorden, der peger på et sted langt, langt ude i rummet.
I første mission var vi skudt ned på en mystisk planet og skulle forberede os på at blive reddet, samtidig med at der var en stor, styg rumkanon, der gerne skulle uskadeliggøres inden redningen nåede frem.

Spillet er en blanding af app-styret historie og terningemanipulation, og spillet har hhv. en udforskningsdel på diverse planeter og en omfangsrig del tilbage på ens rumskib, hvor man opgraderer fartøj og besætning og sætter kurs mod nye mål.

Det er lidt for tidligt at give en vurdering af så stort et spil. Førsteindtrykket er forsigtigt positivt. AR har længe fået hug for deres pivringe regelhæfter, og denne gang har de taget konsekvensen og hyret altid dygtige Paul Grogan fra Gaming Rules til at forestå den opgave. Han har i hvert fald skrevet en fremragende tutorial. Komponenter og artwork etc. er alle af høj kvalitet. Stemmeskuespillet i app'en er noget klichépræget, og det samme kan siges om den del af historien, vi nåede igennem. Solid, men ikke specielt original.

Jeg vil meget gerne prøve det igen, men mit umiddelbare indtryk er, at jeg er glad for at have prioriteret Unsettled over det her.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Stony »

Ovenpå Tainted Grail og Etherfields, som jeg nåede at spille hhv. to og en enkelt gang, før jeg følte jeg helt definitivt kunne afskrive dem som "ikke noget for mig", har jeg skudt Vanguard over i hjørnet for spil, hvor jeg gerne vil se en række reviews før jeg kan lokkes til at prøve endsige smide penge efter spillet.

Hvordan forholder de sig i denne omgang til scenarier der på den ene eller anden led fejler, og man derfor bare må tilbage til start og prøve en gang til? Jeg tænker det har været lidt af en achilleshæl for de to forrige titler. Det er i høj grad historien der bærer spiloplevelsen. Det er de færreste der gider tage den del forfra, når man allerede en gang har været turen igennem, og derfor allerede kender historien. Og spilmekanikken er tilpas "grindy" til at den gider man ikke bruge timer på at grave sig igennem, alene for at komme videre til det næste scenarie på den "rigtige" måde.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Gunness »

Stony wrote: Wed Nov 02, 2022 1:11 pm Ovenpå Tainted Grail og Etherfields, som jeg nåede at spille hhv. to og en enkelt gang, før jeg følte jeg helt definitivt kunne afskrive dem som "ikke noget for mig", har jeg skudt Vanguard over i hjørnet for spil, hvor jeg gerne vil se en række reviews før jeg kan lokkes til at prøve endsige smide penge efter spillet.

Hvordan forholder de sig i denne omgang til scenarier der på den ene eller anden led fejler, og man derfor bare må tilbage til start og prøve en gang til? Jeg tænker det har været lidt af en achilleshæl for de to forrige titler. Det er i høj grad historien der bærer spiloplevelsen. Det er de færreste der gider tage den del forfra, når man allerede en gang har været turen igennem, og derfor allerede kender historien. Og spilmekanikken er tilpas "grindy" til at den gider man ikke bruge timer på at grave sig igennem, alene for at komme videre til det næste scenarie på den "rigtige" måde.
Med alle mulige forbehold, fordi jeg kun har spillet det én gang - men trods alt også læst en del om spillet på BGG mv.:
Det kommer an på, hvad der irriterede dig mest til TG og Etherfields.
Mit indtryk er, at der er skruet ned for grinding, og at der ligger nogle solide puzzles gemt i de enkelte planeter og i hvordan du vælger at opgradere crew mv. i skibsfasen.
Men overordnet er der kun én mulig historie (med diverse mindre side quests), og det er mit indtryk, at der ikke er voldsom variation i planeterne fra gang til gang, når du genbesøger dem - om det så er fordi du fejlede første gang eller har brug for at vende tilbage til den.

tl;dr: Jeg vil mene, at du primært skal spille spillet for historiens og ikke mekanismernes skyld, selv om der bestemt er en vis dybde i, hvilke valg du foretager dig ift skibets og karakterernes opgraderinger i løbet af kampagnen. Med alle mulige forbehold.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2022

Post by Stony »

Gunness wrote: Thu Nov 03, 2022 12:48 pmtl;dr: Jeg vil mene, at du primært skal spille spillet for historiens og ikke mekanismernes
Tjek! Du bekræfter mere eller mindre at spillet sandsynligvis vil stryge mig mod hårene på præcis samme måde. I stedet for at sidde og læse lange passager højt, og i de mellemliggende perioder være lettere uimponeret over mekanismer og beslutninger, så tænker jeg at jeg i stedet får mine gode historier fra en god film eller en god bog, og vælger at bruge min brætspiltid på... noget andet. Tak. :)
Sidst spillet:
Image
Post Reply