Bedste nyere samarbejdsspil?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Bedste nyere samarbejdsspil?

Post by Andrea »

Hvilket/hvilke nyere samarbejdsspil (dvs. spil, der er blevet lanceret i løbet af de seneste fem år) kan du bedst lide? Og hvorfor?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Bedste nyere samarbejdsspil?

Post by Stony »

Spirit Island og Shipwreck Arcana er de to titler der tiltaler mig mest. Begge er udgivet i 2017, og derfor kun lige akkurat indenfor dine søgeparametre. Men de er til gengæld for mit vedkommende noget af det bedste coop overhovedet. Ikke kun for de fem seneste år.

Spirit Island er i min optik et af de mest interessante coop-spil. En smule fiddly, men ganske tematisk. Og der er nu noget tilfredsstillende som en af de indfødte's guder, at fremmane eksempelvis en tsunami der skyller kolonisternes bygninger og soldater væk fra alle kystområder.

Shipwreck Arcana er noget deduktion, og temaet er praktisk taget ikke-eksisterende. Jo det er der, men du kan ikke mærke det. Spillet er en næsten rent abstrakt øvelse. Men det kan alligevel noget. En spiller skal med de tilgængelige komponenter, prøve at guide medspillerne ind på hvilken talværdi/"skæbne" det er de sidder med. Og den aktive spiller må ikke kommunikere med andet end den ene brik de vælger at lægge det sted de synes giver den bedste information. Med mindre et af de aktive kort specifikt siger, at de øvrige spillere eksempelvis har lov til at stille dig et ja/nej spørgsmål el.lign.

Førstnævnte er nok mest for de brætspilvante, mens sidstnævnte godt kan - med lidt kyndig vejledning - spilles med et bredere publikum.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Bedste nyere samarbejdsspil?

Post by Neumann »

Det her skulle næsten have været et Ugens Tema, men skidt.

Jeg kan desværre overhovedet ikke bidrage. Jeg er ikke fan af genren, og det eneste, jeg stadig spiller (ind imellem) er Hanabi Deluxe, og det er jo noget ældre. Jeg har også Den Forbudte Ø, men det ville jeg heller ikke ligefrem betegne som godt - det kan højst kaldes OK. Draculas Raseri, som jeg også har, er vel også lidt kooperativt og meget bedre - men det er både for langt og for gammelt i forhold til oplægget.

Men derudover er de eneste nyere spil, jeg køber, genoptryk af gennemprøvede spil, som har bevist deres værd. Det alene kræver jo næsten alle de fem år, du satte som grænse.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Bedste nyere samarbejdsspil?

Post by Gunness »

Gode bud fra Steen.
Mit bud er Unsettled. Det er det rumforsknings-spil, jeg altid har drømt om. Mekanisk tight, meget tematisk og med mange, svære valg. Og plug'n'play-ideen med nye planeter sikrer variationen uden at tilføre en masse kompleksitet
At det tillige er pænt skader heller ikke
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Bedste nyere samarbejdsspil?

Post by Andrea »

Spændende bud!

Da gemalen og jeg kiggede på brætspil i går, fremhævede han undervejs, at han er ret glad for samarbejdsspil (hvilket også forklarer, hvorfor han yderst sjældent kan lokkes til at spille topersoners spil, hvor man konkurrerer mod hinanden). Og nej, det er ikke overraskende for mig, men jeg en mistanke om, at denne type spil er blevet vigtigere for ham gennem årene.

Det kan være, at jeg skal prøve Shipwreck Arcana igen. Jeg kunne se på BBG, at jeg har spillet det, men jeg måtte gruble lidt, før jeg kunne genkalde mig det.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Bedste nyere samarbejdsspil?

Post by Frouvne »

Samarbejdsspil udgør en stor del af det vi spiller. The Shipwreck Arcana er blandt dem, vi har anvendt meget til at introducere andre til brætspil. Og vi holder selv meget af det. Men det er selvfølgelig meget abstrakt. Lidt i samme boldgade er Paint the Roses, som vi en overgang brugte en del tid på. Det har desværre nok ikke den samme holdbarhed. Décorum er også meget abstrakt og så alligevel vækker det meget konkrete følelser ... og det syntes jeg, man skal prøve.

Uden sammenligning er The Ravens of Thri Sahashri vores mest spillede samarbejdsspil (186 spil i skrivende stund) men er udelukkende for to personer og er også noget ældre end det, du beder om.

I de senere år har vi (stort set) spillet os igennem spil som Harry Potter: Hogwarts Battle og Paleo. Måske ikke jordens fedeste spil, men spil med en udvikling i, som i den grad har fænget os.

Roll Player Adventures nåede jeg desværre ikke så langt i med min søn, men vi er begge meget motiverede for at få det på bordet igen, når vi kan se, at vi kan få spillet det i en periode. Rigtig fin historie og godt konstrueret.

Regicide kan man starte med at prøve med et almindeligt sæt spillekort. Prøv det. Måske er holdbarheden ikke stor for jer, men jeg tror, I vil blive imponeret over originaliteten.

Escape the Dark Sector eller Escape the Dark Castle er hyggelige spil, hvis man gerne vil gennemleve en farverig lille historie og kaste en masse terninger. Jeg er vild med grafikken. Der er ikke meget dybde i spillene, men det er underholdende.

Shadowrun: Crossfire (eller alternativt Dragonfire, hvis man mere er til det tema) håber jeg meget at få spillet på et tidspunkt.

De samarbejdsspil der gerne skal på bordet hos os i den nærmeste fremtid er: burncycle, Roll Camera!: The Filmmaking Board Game og Cantaloop: Book 1 – Breaking into Prison.

Jeg deler i øvrigt Stonys begejstring for Spirit Island. Vi havde nogle fede spil, men det har været svært for mig at vende tilbage til. Af en eller anden grund virker det lidt kompliceret at gen-lære... men det skal nok komme og nu kommer der jo også en light-udgave af det.

Så er der kastet nogle flere titler på bordet... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Bedste nyere samarbejdsspil?

Post by Andrea »

Holy moly! Jotak, så er der lidt at kigge på :D

He, Paleo havde jeg helt glemt, men det har jeg før overvejet. Det ryger på ønskelisten med det samme.

Hm... det kan være, at jeg bliver nødt til at invitere mig selv på besøg til at prøve burncycle. Begyndte næsten at savle, da jeg så designet!!

Er der tilfældigvis nogen herinde, der har prøvet Star Wars: Outer Rim, Masters of the Night eller Between Two Castles of Mad King Ludwig ?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Bedste nyere samarbejdsspil?

Post by Frouvne »

Andrea wrote: Sun Sep 25, 2022 8:51 pm Holy moly! Jotak, så er der lidt at kigge på :D

He, Paleo havde jeg helt glemt, men det har jeg før overvejet. Det ryger på ønskelisten med det samme.

Hm... det kan være, at jeg bliver nødt til at invitere mig selv på besøg til at prøve burncycle. Begyndte næsten at savle, da jeg så designet!!

Er der tilfældigvis nogen herinde, der har prøvet Star Wars: Outer Rim, Masters of the Night eller Between Two Castles of Mad King Ludwig ?
Ang. burncycle er jeg meget interesseret i at få det spillet, så jeg er spændt på at se, om du får inviteret dig selv,,, :wink: Tror dog lige at der er lidt forarbejde med at få reglerne ind under huden.
frouvne, administrator

Image
Post Reply