Hvad har du spillet i dag? August 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Frouvne »

Så er vi i gang med en ny måned og vi er i hvert tilfælde kommet godt fra start.

Vi sorterede udvidelseskortene fra i San Juan og endte med at tage tre spil. Det fungerede langt bedre for os på den måde. Det glædede mig meget at se, for jeg har holdt meget af det spil.

Vi fik spillet et enkelt spil af et af vores mest spillede spil: The Ravens of Thri Sahashri.

Dagen blev sluttet af med Decktective: Nightmare in the Mirror, der fungerede langt bedre end det spil i samme serie, som vi havde på bordet i weekenden.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Frouvne »

I går blev der spillet 31 og 500 med familiens yngste. Vi håber, at det kan være med til at bringe lidt overblik, der på sigt vil gøre hende i stand til at spille nogle andre spil.

Vi voksne fik også spillet San Juan, The Ravens of Thri Sahashi og Würfel Bohnanza. Og så havde jeg den fornøjelse, at gå i gang med Edgar Allan Poe: The Horror Gamebook. Jeg har i mange år været ret vild med Edgar Allan Poe og stemningen er indfanget ret godt. Det er selvfølgelig en af de fortællinger, hvor man undervejs foretager nogle valg, der har konsekvenser. Det er understøttet af nogle Keywords man får tilknyttet undervejs, der gør det noget mere interessant end de traditionelle man-vælger-selv-sit-eventyr bøger.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Frouvne »

Der er stadig feriestemning, så både San Juan og The Ravens of Thri Sahashri har været på bordet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Gunness »

Frouvne wrote: Wed Aug 03, 2022 6:24 pmOg så havde jeg den fornøjelse, at gå i gang med Edgar Allan Poe: The Horror Gamebook. Jeg har i mange år været ret vild med Edgar Allan Poe og stemningen er indfanget ret godt.
Den må du gerne fortælle lidt mere om. Er det sådan noget Choose Your Own Adventure-noget?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Frouvne »

Vi har været på farten det meste af dagen, men jeg nåede da lige et enkelt spil Shephy i morges. Dermed har jeg fået spillet alt, der har været slæbt med på ferie. Det kan jo ofte være svært at forudse, hvad og hvor meget, der skal spilles men i år lykkedes det vist meget fint.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Jens_Hoppe »

Den anden dag spillede jeg Sherlock Holmes: Consulting Detective med min datter, en af sagerne fra sættet "The Thames Murders & Other Cases". De sager har jeg faktisk spillet før, den gang der bare var grundspillet med 10 sager fra Sleuth Publications: Det var tilbage i 1980'erne, og den gang spillede jeg dem med min far.

Så jo, man kan sagtens spille sagerne i boksen mere end en gang hver, hvis man bare venter 35+ år, har man glemt de fleste af detaljerne! Bortset fra det var det et underholdende gensyn: Vi var ret dygtige (syntes vi selv), vi kunne svare på næsten alle spørgsmål i sagen, og det eneste hår i suppen var nok, at mens Sherlock løste sagen ved at besøge 4 lokationer, måtte vi op på 39 for at nå dertil. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Neumann »

Det er mig pløk umuligt at overtale datteren til at prøve Pax Renaissance - nu, hvor jeg ellers mener at have fået reglerne på plads.

Det eneste, hun kunne overtales til, var at tæve mig i Innovation, så det gjorde hun ret eftertrykkeligt.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Gunness »

@Jens: som altid er Holmes synsk og i kontakt med guder, astrallegemet og satellitovervågning, når han opklarer forbrydelser. Derfor nøjes hsn med fire lokationer.

I øvrigt er jeg imponeret, hvis du skal bruge 35 år på st glemme sagerne. Jeg kan ikke huske detaljer i dem efter fem :P
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Thu Aug 04, 2022 12:49 pm
Frouvne wrote: Wed Aug 03, 2022 6:24 pmOg så havde jeg den fornøjelse, at gå i gang med Edgar Allan Poe: The Horror Gamebook. Jeg har i mange år været ret vild med Edgar Allan Poe og stemningen er indfanget ret godt.
Den må du gerne fortælle lidt mere om. Er det sådan noget Choose Your Own Adventure-noget?
Det helt korte svar er: Ja. Og så er det alligevel nok ikke helt så simpelt. Jeg er dog ikke nået dybere ind i historien siden sidst, så tag det lige med lidt forbehold. Grundstrukturen er, at man vælger imellem nogle muligheder. Oveni det kommer så, at du kan erhverve dig ting eller få andre Keywords, når du har haft nogle oplevelser, der også er med til at dirigere din færd gennem historien. Oven i det er det nogle kort med (geografiske), jeg dog endnu ikke har brugt, der er en række puzzles, hvor din evne til at løse dem har indflydelse på historiens gang, der er tre kuverter med, jeg endnu ikke ved, hvad der er i. Og så er den helt store forskel nok, at historien er bygget på nogle af Edgar Allan Poes fineste historie og man godt kan mærke, at det er nogle, der har gjort noget for at forsøge at få den stemning ind i fortællingen. Der er f.eks. også en sketchbook med med illustrationer udover de (ikke så mange) der er i bogen. Hvordan - og om - de bliver brugt ved jeg ikke. Afslutningsvis er der i øvrigt også nogle sider sat af til løsninger på fortællingen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Frouvne »

Til formiddag har vi haft visit, der endte med at vi lige skulle spille et lille spil. Der har et af første-valgene i en længere periode været Shipwreck Arcana. Det var det også i dag og det faldt i lige så god jord, som så mange gange før. En af de triste ting ved at anvende dette spil er dog, at det ikke er så let at få fat i, så folk går ikke hjem og spiller videre efter at have indkøbt deres eget eksemplar. Men så må de jo bare vende tilbage og prøve noget andet godt, der er mere tilgængeligt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Frouvne »

Til ugens spilaften blev der spillet Hadrian's Wall. Jeg vidste ikke noget om spillet, så der var ikke de store forventninger. Min fornemmelse fra start af var nok, at det var lidt uoverskueligt. Men i løbet af spillet, blev jeg nok mere begejstret for det efterhånden som man fik flere ressourcer at gøre godt med i sin tur. Det var dog en meget abstrakt øvelse. De sidste par ture kørte vi simultant og på den måde, vil man kunne spille det langt hurtigere, hvilket nok også på sigt vil være nødvendigt, hvis det skal være interessant for der var praktisk taget ingen interaktion alligevel.

I eftermiddags blev der lagt nogle små-spil på bordet. Vi spillede fire spil Red7 med vores søn og kunne også lokke ham til et par spil The Mind. Det var også først i andet spil, at vi var nogenlunde synkroniseret. Bagefter fortsatte Helle og jeg med The Game. De to sidste af tre spil følte vi, at vi havde rigtig god kontrol og spillene gik da også derefter.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Frouvne »

Søndagen blev indledt med et par spil Schotten-Totten, der er et spil, vi er vendt tilbage til igen og igen igennem årene. Der kan gå år imellem, men det er et kært gensyn, når vi finder det frem. Om eftermiddagen fandt vi den store udgave af Le Passe-Trappe frem. Jeg syntes, det er rigtig hyggeligt og ret sjovt. Men det er klart, at det er på ingen måde nær så interessant som et spil som Crokinole. Der er en i familien, der håber at få det ud af døren og jeg kan egentlig godt forstå det, da det er meget sjældent det bliver spillet og det fylder det samme som en lille hoveddør. Vi må se, hvad der sker med det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Gunness »

Der har været spillemæssig tørke i hele tre uger (argh), men heldigvis blev der rettet op på det i weekenden.

Jeg har haft Five Tribes stående og se dumt ud på hylden i næsten fem år, men jeg fik endelig spillet det med fruen i lørdags. Det var et glimrende udendørsspil, perfekt egnet til en lørdag aften på terrassen. En fin spilletid, overskuelige regler og mange svære valg - de forskellige djinn'er gør, at der er forskellige veje til sejr. Det gik så godt, at vi fik lokket vores søn med til at spille det søndag aften, og han vandt og var vist ganske godt tilfreds med det :)

Image
Søndag eftermiddag stod den på Perseverance episode 1 hos en kammerat. Spillerne er rejsende på et krydstogsskib, der er strandet på en ø - der desværre/heldigvis viser sig at være overrendt af dinoer. Og så er det ellers om at overleve.
Spillet er grundlæggende et worker placement-spil (terninger) med area control-elementer. Og dinoer. De gør næsen alle spil en smule bedre :D
Man skal bygge en lejr op, samle ressourcer, træne soldater og sende dem på patrulje - og samtidig beskytte lejren ved at lægge fælder ud, bygge mure og sende fornævnte soldater op for at forsvare, hvis murene ikke holder.
Spillet er det seneste fra Mindclash, der med Trickerion, Anachrony og Cerebria har gjort en karriere ud af knudrede spil med 117 ikoner og tommetykke regelhæfter. Det er meget en smagssag, om man synes, at det er fedt eller for meget, og er man ikke fan, er Perseverance næppe spillet, der får én til at ændre holdning.
De enkelte mekanismer er simple nok, men det er svært at gennemskue langtidskonsekvenserne af, hvad man laver. Skal man beskytte murene, så man er mere populær, når runden slutter? Ofte en soldat i munden på en raptor eller hellere sende ham på patrulje, så han kan skaffe mad, så man kan bygge mere lejr? Påvirke officererne, så man får ekstra point for at bygge fælder?

Hen mod slutningen begyndte taktikkerne i Perseverance at give mere mening, og selv om det er komplekst, er det alt i alt nok et nøk mindre kompliceret end den fulde udgave af Trickerion. Hvis man har lyst til at dyrke det, er der utvivlsomt mange strategier at afprøve. Jeg har dog rigeligt med tunge spil, så jeg er glad for, at det ikke er mit.

Men det er nu nogle flotte dinoer....
Image
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Gunness »

Det blev til endnu en gang terrassespil i det varme sommervejr i går aftes.
Jeg havde en nabo på besøg til Mantis Falls. Denne gang var jeg snigmorder, og det lykkedes mig at spille så passende uskyldig, at min medspiller ikke opdagede noget, før det var for sent.
Uheldigvis var jeg nødt til at gøre noget smådesperat hen mod slutningen for at få ham aflivet (en håndgranat og et baseballbat indgik), og godt nok blev han hårdt såret, men han nåede lige at kontakte nogle venner, så det endte meget dramatisk med at vi døde begge to = uafgjort.

Herefter stod den på Five Tribes, hvor jeg hev en stor sejr i land især pga. penge og paladser. Tre spil på tre dage, så nu får det lige en lille pause.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2022

Post by Frouvne »

Til aften har vi brugt et par timer i godt selskab med spillet Cantaloop: Book 1 – Breaking into Prison. Det er et spil, der emulerer et point-and-click adventure game. Og det fungerer! Humoren er den samme som man mødte i den slags spil og man bevæger sig rundt og undersøger ting, samler ting op, kombinerer ting, har dialoger med andre personer osv. osv. Den største forskel fra når vi spillede disse spil i gamle dage er, at jeg syntes vores succes-rate i.f.t. at få fornuftig respons var lidt bedre i dette spil. Nu har vi desværre et par travle aftener foran os, men jeg håber meget at kunne komme videre i spillet, når vi nærmer os weekenden for jeg er virkelig blevet nysgerrig på historien.
frouvne, administrator

Image
Post Reply