Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

Morgenen blev skudt i gang med nogle spil Schotten Totten, der er et spil, vi er vendt tilbage til med mellemrum igennem mange år. Hyggeligt lille spil, hvor man næsten kommer til at køre på auto-pilot. Bagefter tog vi lige nogle spil Timeline: American History.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

Eftermiddagen bød på nogle flere spil Schotten Totten og så fandt vi for variationens skyld Timeline: British History, som vi også fik spillet nogle spil af.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

Til aften har vi spillet Watergate i et forsøg på at afgøre, om det kunne være et spil, der skal med på sommerferie i år. Det var rigtig fint at få det på bordet igen. Den præcise fordeling af kortene skal lige på plads igen, men jeg var i hvert tilfælde rigtig godt underholdt og kan godt se mig selv spille det igen i de kommende uger. Nu må jeg så afvente, hvordan juryen dømmer. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

Til morgen fik vi igen Watergate på bordet. Som Nixon er jeg i begge spil gået efter at lægge pres på Momentum-markørerne fra start. Det gav et par kedelige sidste runder, da al energi blev kanaliseret den vej. Strategien har dog været meget effektiv. I næste spil tror jeg, vi er nødt til at skifte side.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

Vi var ude hele dagen i går (faktisk så længe at jeg lå i hængekøje sammen med den yngste kl. 2 om natten og så stjerneskud) og det gav blandt mange andre ting lejlighed til at finde et par spil frem, der ikke har været luftet længe. Blandt disse var Mamma Mia!, som vi da også bare lige skulle i gang med for at huske hvor meget jeg hader det. Og så skete der ikke værre eller bedre end, at jeg alligevel blev lidt grebet af det inden spillet var omme og vi endte med at spille det tre gange i streg! :lol: Vi fik også spillet Yinsh, der fortsat holder. Nu kunne jeg dog godt tænke mig snart at få en af de øvrige favoritter fra serien på bordet. Det var der egentlig også gjort klar til i går, men så skete der så mange andre ting...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

Vi er for alvor gået i ferie-spils mode og fandt i dag Fugitive frem. Det er mange år siden, vi har prøvet det. Men det har nu sin charme. Vi fik et par intense spil…. Og så er de jo overstået på 15 minutter. Vi sluttede aftenen af med et spil Mamma Mia!, der også er blevet genoplivet her i ferien.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Neumann »

Datteren kom hjem fra en uges sommerhøjskole og medbragte en ven derfra, som ovenikøbet havde brætspil med i bagagen. Det var populært!

Vi spillede således til eftermiddag en slags "Lav din egen rollespils-helt" kaldet Call to Adventure. Man skaber sin RPG-helt ud fra nogle egenskabskort og et skæbnekort. Denne start udbygger man så ved at vinde flere kort fra et fælles marked. Kortene opnår man ved at slå plat eller krone med nogle "runesten", dvs jo flere sten jo bedre chance. Runestenene får man ud fra sit forudgående tableau eller køber med allerede vundne points.

Som spil imponerede Call to Adventure desværre ikke. Beslutningerne, man burde tage, var for mig at se helt åbenlyse ud fra status på bordet og udløste ingen dilemmaer overhovedet. Ikke uventet lå vinderafgørelsen helt i terningernes (runestenenes) vold, og jeg endte på 2. pladsen.

Til aften fik vi heldigvis lejlighed til at spille et rigtigt spil, nemlig Innovation, som vi nåede to gange, og - ahem - som jeg vandt begge gange ved at abe efter min søn, dvs pointmaskine. Navnlig sidste spil var virkeligt smukt: Vi var nået til æra 7, jeg dominerede på pærer, blade og (kortvarigt) fabrikker. Med Eksplosives flyttede jeg en masse forskellige små ærakort fra de andres hænder til min hånd, Dernæst spillede jeg Lightning som pga kortdiversitet gav mig først 3x7 siden 3x8 points, hvorefter jeg kunne skovle de generiske storværker # 4-8 ind over få omgange.

Ellers er ugen gået med at nærstudere reglerne til Pax Renaissance. Lykkeligvis ser de ikke nær så indviklede ud, som jeg frygtede, og jeg er ved at være klar til et prøvespil. Jeg skal bare have ryddet bulen for gæster og overtale datteren, inden hun om få dage stikker af på en ny tur med nogle veninder.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

Søndag fortsatte vi med Mamma Mia og Fugitive og udvidede med Würfel Bohnanza.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Gunness »

@Neumann: Jeg har godt hørt, at Call to Adventure skulle være en noget tam omgang, men ærgerligt alligevel.

@Frouvne: Godt at se, at Fugitive stadig rammer bordet ind imellem. Der er netop annonceret en 2nd edition, men jeg synes nu, at spillet fungerer ganske fint, som det er.

Lørdag aften spillede fruen og jeg Altiplano. Der blev vekslet mange ressourcer dén aften :D Tematisk er spillet virkelig ikke noget særligt, men det kræver alligevel noget planlægning at nå godt i mål, og bag building-elementet fungerer fint.

Søndag havde vi lokket vores yngste med til Lost Ruins of Arnak. Jeg havde kun prøvet spillet en enkelt gang før, og jeg synes, at det var noget mere interessant denne gang. Der er måske ikke så meget Indiana Jones over det, som forsiden signallerer, men det kombinerer en række mekanismer i en lækker indpakning, så det kan forhåbentlig blive spillet igen snart :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

@Gunness Vi bruger ikke event-kortene, da jeg ikke forestiller mig, de vil gøre spillet bedre for os. Så en version 2 af spillet tror jeg ikke, jeg behøver. Mig glæder det at høre, at du har fået et mildere syn på Arnak. Temaet er tyndt men mekanikkerne holder.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Neumann »

@Frouvne&Gunness: Arnak er afprøvet på DC, og mig sagde det ikke noget godt. Et så appellerende tema fortjener bedre end en spilmekanik uden nogen overbevisende forbindelse til temaet.

I dag kom jeg for skade at tabe Innovation ved at glemme at snuppe Monument. Den plejer man at opnå ved at spille fire tårn-kort via Masonry, men den kan også opnås ved at dobbelt-dogme Industrialization, og havde jeg set det, havde jeg kunne fået min femte og vindende bedrift i hus, inden vi ramte Æra 11 og gav sejren til ham med den store pointbunke i stedet.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Neumann »

Vi nåede til aften lige et enkelt spil Innovation fra jeg kl 17 var færdig med dagens hjemmearbejde og til datteren blev afhentet til sin stærkt forlængede tøseweekend. Det var et højst underligt spil. Jeg har aldrig før vundet et spil, hvor jeg først fik så læsterlige prygl! Længe lå jeg med to af farverne og rodede rundt nede i æra 1-2 men havde til gengæld to andre farver højresplayet og en blad-drevet mulighed (Reformation) for hele tiden at tucke i de farver. Pludseligt blev vi katapulteret op i æra 9, og hurtigt fik jeg mine ynkeligheder ud i fuldt splay og fik et ganske pænt tableau op at stå. Det gjorde datteren også, og så fór der en djævel i hende: Med Skyscrapers amputerede hun totalt to af mine farver med ure på toppen (øverste urkort går til hende, næste kort til min pointstak, og resten returneres). Derfor udløste jeg to gange Genetics-selvmordsdogmet, hvor jeg trækker og spiller en 10'er og sender hele resten af farvens bunke i min pointstak. Så stod jeg uden noget videre tableau men med en sindssygt stor pointbunke - og så var det bare at skovle bedrifter ind, indtil sejren var sikret.

Jeg har i øvrigt lige bestilt to ekstra sæt af spillet. Det ene på datterens vegne - hun er jo aldrig hjemme længere - og det andet som sikkerhedskopi. Skidtet kunne jo være ude af print, når jeg har slidt min nuværende kopi op, og det lader til at være planen.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

Så fik vi prøvet Hidden Games The Case of Little Gomersal. Det er bestemt det spil i den kategori, der har givet mig den mest helstøbte spiloplevelse. Vi fandt alle de oplysninger vi skulle finde og kombinerede dem som de skulle. Det eneste lille minus for vores oplevelse var, at vi havde en fornemmelse af at vi skulle dømme på baggrund af indicier. Det gjorde os lidt usikre på, om vi havde misset noget, så vi brugte en del tid på efterfølgende at tjekke alle hints for om vi skulle have misset noget. Men alt i alt en rigtig god oplevelse med en solid sag.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

Torsdag spillede vi et par spil San Juan. Det er mange år siden det har været på bordet og vi var begge lidt skuffede. Jeg tror, jeg vil prøve at tage udvidelseskortene ud og give det endnu et forsøg uden inden ferien slutter.

Til formiddag spillede jeg Sherlock 13 Hostages med min datter. Den serie af spil har jeg mildest talt ikke været imponeret over. Men det var en hyggelig aktivitet med min datter.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2022

Post by Frouvne »

I går blev der spillet 31 og 500 med familiens yngste. Vi håber, at det kan være med til at bringe lidt overblik, der på sigt vil gøre hende i stand til at spille nogle andre spil.

Vi voksne fik også spillet San Juan, The Ravens of Thri Sahashi og Würfel Bohnanza. Og så havde jeg den fornøjelse, at gå i gang med Edgar Allan Poe: The Horror Gamebook. Jeg har i mange år været ret vild med Edgar Allan Poe og stemningen er indfanget ret godt. Det er selvfølgelig en af de fortællinger, hvor man undervejs foretager nogle valg, der har konsekvenser. Det er understøttet af nogle Keywords man får tilknyttet undervejs, der gør det noget mere interessant end de traditionelle man-vælger-selv-sit-eventyr bøger.
frouvne, administrator

Image
Post Reply