Hvad har du spillet i dag? April 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Andrea »

Gunness wrote: Sun Apr 17, 2022 2:49 pm ^Haha, "tarvelige tricks" er vist meget dækkende for mit indtryk af serien :)
Vi blev i hvert fald introduceret til noget nær alle de listige tricks, de kunne, da vi havde en julekalender fra dem sidste år. Hvilket jeg i øvrigt kun kan anbefale! Superhyggeligt, og så kunne man jo - som vi gjorde - tage det lidt i bidder frem for død og pine at skulle åbne en låge hver dag (jaja, jeg ved godt, at det er pointen med julekalendere, men jeg er simpelthen blevet for gammel til at lade mig diktere af den slags ;) ) #rebel
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Neumann »

Den 15. april var en glædens dag for datteren og mig :D

Der skrev Brian nemlig og fortalte mig om to afbud til Djengis Con, som vi kunne få, hvis vi ville - og det ville vi meget gerne. Idioten her havde nemlig totalt glemt, at vi ikke længere havde coronakrise og at planlægningen var flyttet ret meget ud af dette forum, så vi aldrig havde fået tilmeldt os.

Jeg havde min tvivl over, om vi kunne gennemføre, for min datter har haft nogle sjælelige udfordringer og har det generelt meget svært med fremmede mennesker - men fordi hun det seneste år havde taget et gigantisk ryk til det bedre, ville vi gerne vove det. Det var lidt et blindt sats, fordi jeg aldrig selv har været på DC, men indtrykket herinde fra har altid været rigtig godt og normalt er folk jo flinke.

Det blev bestemt ikke gjort til skamme: Vi har haft en fantastisk oplevelse og kun truffet søde og sjove mennesker over hele weekenden, og vi har spillet mere på denne weekend end vi har gjort i enkelte hele år.

Fredag aften introducerede Stony os til The Shipwreck Arcana, mens aftenens hovedprogram bød på fliselæggerne Ingefærkagehuset og Roms Fundamenter (der var godt nok meget plastic :shock:). Bagefter overtalte jeg et par ofre fra samme gruppe (heriblandt vores DC-vært, Goblen) til et slag Ære til Rom i min egen hjemmelavede kopi.

Lørdag morgen koblede jeg mig på familien Gunness og spillede med på deres eksemplar af Eventyrlands Krig, mens min datter gik med på Codenames og Decrypto på nabobordet. Eftermiddagen gik med Nusfjord og bagefter Reykholt og aftenen blev sluttet af med 4 (!) timers Arnaks forsvundne ruiner, som jeg forresten vandt :P

Søndag morgen blev vi introduceret til og omgående afhængige af en af os hidtil undgået Chudyk-sag, kaldet Innovation. Mange tak til SmiteMeister for oplæringen og for bagefter at sælge mig sit gamle eksemplar. 8)

En sidste stor tak til Eva for at holde os delikat velnærede over weekenden og til Brians medarrangører, som jeg aldrig rigtig opdagede hvem var, og ikke mindst til alle deltagere. Det var en uforglemmelig fornøjelse at mødes med jer og rigtig sjovt endelig at få sat ansigter på jer, jeg kendte fra indlæg her på forum.


Lars Erik og Mille
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Frouvne »

Dejligt at det lykkedes at komme med og at det blev en succes. Det er efterhånden ved at være nogle år siden, at jeg selv har haft fornøjelsen af at deltage.
Neumann wrote: Sun Apr 24, 2022 5:31 pm[...] og aftenen blev sluttet af med 4 (!) timers Arnaks forsvundne ruiner, som jeg forresten vandt :P

Søndag morgen blev vi introduceret til og omgående afhængige af en af os hidtil undgået Chudyk-sag, kaldet Innovation. Mange tak til SmiteMeister for oplæringen og for bagefter at sælge mig sit gamle eksemplar. 8) [...]
Det lyder godt nok vildt, at et spil Lost Ruins of Arnak kan tage 4 timer. Jeg har primært spillet det med to spillere og der holder vi os et godt stykke under en time. Og så er det en fornøjelse. Fire timer ville jeg nok have svært ved at acceptere som spilletid... Fedt at I fik prøvet Innovation. Det er et af mine absolutte favorit-spil og vi har netop i dag snakket om at få det på bordet igen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Frouvne »

Lørdag læste jeg op på udvidelsen Paleo: A New Beginning for at vi skulle spille den. Da vi så satte os omkring bordet blev vi enige om at spille de to missioner, vi ikke tidligere havde fået afsluttet med grundspillet først. Og så syntes vi alligevel det var så længe siden vi havde prøvet det, at vi blev enige om, at vi egentlig godt gad at spille det helt forfra. Så det gik vi i gang med. Søndag ville vi så spille anden mission. Der fik vi i den grad rumpen på komedie, så det kommer vi snart til at skulle vende tilbage til igen. I løbet af dagen har vi også fået spillet et par spil The Ravens of Thri Sahashri. Vi havde to ekstremt forskellige spil, hvilket egentlig var meget rart at se stadig kan ske nu da vi har spillet spillet så meget vi har.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Taibi »

Neumann wrote: Sun Apr 24, 2022 5:31 pm Den 15. april var en glædens dag for datteren og mig :D

Der skrev Brian nemlig og fortalte mig om to afbud til Djengis Con, som vi kunne få, hvis vi ville - og det ville vi meget gerne. Idioten her havde nemlig totalt glemt, at vi ikke længere havde coronakrise og at planlægningen var flyttet ret meget ud af dette forum, så vi aldrig havde fået tilmeldt os.

Jeg havde min tvivl over, om vi kunne gennemføre, for min datter har haft nogle sjælelige udfordringer og har det generelt meget svært med fremmede mennesker - men fordi hun det seneste år havde taget et gigantisk ryk til det bedre, ville vi gerne vove det. Det var lidt et blindt sats, fordi jeg aldrig selv har været på DC, men indtrykket herinde fra har altid været rigtig godt og normalt er folk jo flinke.

Det blev bestemt ikke gjort til skamme: Vi har haft en fantastisk oplevelse og kun truffet søde og sjove mennesker over hele weekenden, og vi har spillet mere på denne weekend end vi har gjort i enkelte hele år.

Fredag aften introducerede Stony os til The Shipwreck Arcana, mens aftenens hovedprogram bød på fliselæggerne Ingefærkagehuset og Roms Fundamenter (der var godt nok meget plastic :shock:). Bagefter overtalte jeg et par ofre fra samme gruppe (heriblandt vores DC-vært, Goblen) til et slag Ære til Rom i min egen hjemmelavede kopi.

Lørdag morgen koblede jeg mig på familien Gunness og spillede med på deres eksemplar af Eventyrlands Krig, mens min datter gik med på Codenames og Decrypto på nabobordet. Eftermiddagen gik med Nusfjord og bagefter Reykholt og aftenen blev sluttet af med 4 (!) timers Arnaks forsvundne ruiner, som jeg forresten vandt :P

Søndag morgen blev vi introduceret til og omgående afhængige af en af os hidtil undgået Chudyk-sag, kaldet Innovation. Mange tak til SmiteMeister for oplæringen og for bagefter at sælge mig sit gamle eksemplar. 8)

En sidste stor tak til Eva for at holde os delikat velnærede over weekenden og til Brians medarrangører, som jeg aldrig rigtig opdagede hvem var, og ikke mindst til alle deltagere. Det var en uforglemmelig fornøjelse at mødes med jer og rigtig sjovt endelig at få sat ansigter på jer, jeg kendte fra indlæg her på forum.


Lars Erik og Mille
Fedt at I havde en god oplevelse. Og lidt pudsigt, for de to pladser var fruens og min, men vi måtte melde afbud af personlige årsager. Pudsigt fordi vi havde en aftale om at spille med Hanne og Brian/ Goblen fredag og familien Gunness lørdag formiddag inden vi måtte trække os.

Og dejligt, at du fandt Innovation. Også her i huset en stor favorit, selvom det er længe siden sidst.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Gunness »

@Neumann: Hyggeligt at møde dig og din datter, Lars Erik, og sjovt at finde ud af, hvem der gemmer sig bag en GG-profil :) Dejligt at høre, at I havde en god oplevelse med con'en! Folk plejer nu også at være meget imødekommende.

Vi havde også en god Djengis-oplevelse alle tre. Stony har (mestendels) givet stafetten videre til Brian, der sammen med sin søde kone havde sørget for en god weekend i hyggelige rammer.
Fredag aften spillede vi alle tre Townsfolk Tussle, der er en boss battler med en Betty Boop/Cuphead-agtig setting og æstetik.
Image
Man skal bekæmpe fire bosser, der løbende bliver sværere at sværere at overvinde, og bruge både landskab og bygninger i det område, kampene foregår i. Man kan selvfølgelig skaffe sig alle mulige mere eller mindre tegneserieagtige våben og forsvarsmidler, og så er det ellers om at hjælpe hinanden efter bedste evne.
Spillet er egentlig ikke specielt kompliceret, men de fire kampe tager alligevel lidt (for) lang tid. Man havner også let i situationer, hvor der reelt ikke er så meget, man kan lave. Men selskabet var godt og folk levede sig ind i spillets univers, så vi hyggede os.

Lørdag havde vi, som beskrevet ovenfor, fornøjelsen af at introducere Wonderland's War for Neumann og en femte spiller. Om eftermiddagen introducerede Stony til Dwellings of Eldervale, som jeg var en smule træt til, men det efterlod et lovende indtryk.
Om aftenen introducerede Brian til Boonlake, der ved første øjekast ligner et Alexander Pfister-greatest hits med lån fra bl.a. Great Western Trail og Maracaibo. Jeg havde på forhånd været lidt bekymret for regel- og ikon-overload, men spillet gled heldigvis ret godt, og det blev et langt, intenst opløb med spænding til det sidste. Som så ofte med hans spil tror jeg ikke, at Boonlake ville blive dårligere af at droppe et par bonusscoringer eller småregler, og i alt fald ville reglerne blive lettere at huske, hvis temaet var lidt stærkere (det her er noget mystifistisk, psdeuo-western-agtigt noget). Men absolut en positiv oplevelse. Klokken var nu ca. 23.30, og jeg blev kort efter kuppet til et "lille, simpelt" spil. Broom Service endte alt i alt med at tage ca. halvanden time, og jeg er stadig ikke helt sikker på, hvorfor jeg vandt, men det var ganske sjovt.

I dag var alle behørigt småtrætte, så jeg nåede kun at spille Lost Cities og Jamey Stegmaiers Rolling Realms, der var en interessant lille roll&write-oplevelse med en masse overvejelser, som jeg ikke lige havde mental kapacitet til at gennemtænke :D

Kæmpe tak til arrangørerne for en dejlig weekend i pappets tegn :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Neumann »

Taibi wrote: Sun Apr 24, 2022 9:08 pm Fedt at I havde en god oplevelse. Og lidt pudsigt, for de to pladser var fruens og min, men vi måtte melde afbud af personlige årsager. Pudsigt fordi vi havde en aftale om at spille med Hanne og Brian/ Goblen fredag og familien Gunness lørdag formiddag inden vi måtte trække os.
Jamen vi takker meget for chancen. Vi havde ikke mange valgmuligheder at gøre godt med, når vi nu blev tilmeldt så sent. På de skemalagte moduler var der nærmest kun de huller, som jeres afbud havde efterladt. Så det er nok ikke så underligt, at vi endte med at spille efter jeres planer :)

Men det var bestemt ingen skuffelse. Kun ærger det mig, at jeres ene plads ved Gunness-bordet var blevet snuppet af Britt, så der kun var plads til enten mig eller min datter. Og der vandt min egoisme over min ædelmodighed, så jeg overlod Stony til at hjælpe datteren til rette ved nabobordet. Det gjorde han selvfølgelig fantastisk godt sammen med Carsten DJ, som jeg ikke ved om huserer herinde.
Frouvne wrote: Sun Apr 24, 2022 7:36 pm Det lyder godt nok vildt, at et spil Lost Ruins of Arnak kan tage 4 timer. Jeg har primært spillet det med to spillere og der holder vi os et godt stykke under en time. Og så er det en fornøjelse. Fire timer ville jeg nok have svært ved at acceptere som spilletid.
Det var nok meget min fejl. Jeg glemte konstant at melde mig færdig, og det forvekslede de andre spillere med AP. Meget kan man sige om mig, men jeg lider ikke af AP. Til gengæld taber jeg rigtig meget. :D

Det betød alt i alt, at der modsat forventningen aldrig blev så mange anledninger til spontant at bryde ud i spil udenfor program, men vi enten spillede, spiste eller sov under hele opholdet, så ingen spildtid overhovedet.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Neumann »

Her til aften nåede vi to spil Innovation, hvor jeg vandt første spil ved at tømme epoke 10 bunken efter at have stjålet hele datterens pointstak. Andet spil gik dog til hendes listige brug af bio-ingeniørkortet, som skænker sejren ubetinget til den med flest bladikoner.

Hun er for resten allerede ved at kunne se behovet for nogle udvidelsespakker, for efter vores kun 3 spil, synes hun allerede, hun begynder at have set det meste af, hvad der er at se. Jeg medgiver, hun er kvik, men her tror jeg, hun overvurderer sit overblik - men derfor kan det da godt være, jeg skal på udkig alligevel.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Frouvne »

Neumann wrote: Tue Apr 26, 2022 10:19 pm Her til aften nåede vi to spil Innovation, hvor jeg vandt første spil ved at tømme epoke 10 bunken efter at have stjålet hele datterens pointstak. Andet spil gik dog til hendes listige brug af bio-ingeniørkortet, som skænker sejren ubetinget til den med flest bladikoner.

Hun er for resten allerede ved at kunne se behovet for nogle udvidelsespakker, for efter vores kun 3 spil, synes hun allerede, hun begynder at have set det meste af, hvad der er at se. Jeg medgiver, hun er kvik, men her tror jeg, hun overvurderer sit overblik - men derfor kan det da godt være, jeg skal på udkig alligevel.
Vi har spillet 100+ spil og har tre af de fire udvidelser, der alle står uspillede. En stor del af charmen for os er at vide præcist hvilke kort der er tilstede i spillet. Jeg tror I kunne have fornøjelse af at dvæle lidt længere ved spillet i den rene form. Jeg tror, der er lidt flere nuancer i det end man måske lige lægger mærke til i første omgang. Men det handler selvfølgelig - som altid - om at man skal have det sjovt. Og hvis det er sjovere at udforske nye mekanikken er der heldigvis nogle udvidlser at kaste sig over.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2022

Post by Frouvne »

Så er det vist på tide med en lille opdatering.


Det er blevet til nogle spil The Ravens of Thri Sahashri. Under de seneste spil har vi helt undtagelsesvis (det er imod spillets regler) haft nogle snakke om, hvorfor vi gør som vi gør. Vi har flere gange været lidt overraskede over bevæggrundene, hvilket har været lidt sjovt at erfare her efter 170+ spil.

På opfordring er det også blevet til nogle spil Monza, der er blandt de bedre begynder-børnespil jeg kender til.


Og så lykkedes det at få samlet en fuld spilgruppe for første gang siden starten af december! Vi endte med at få Brass: Lancashire på bordet. Og det var et meget famlende spil ... mere for nogle end for andre! :roll: Det fortjener snarligt at komme på bordet igen, så der kan blive rettet lidt op på et forsmædeligt nederlag.


I dag har Paleo fyldt spisebordet store dele af dagen. I tredje forsøg kom vi endelig igennem det andet scenarie, så nu er vi klar til at fortsætte mod nye udfordringer.
frouvne, administrator

Image
Post Reply