Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Frouvne »

Lad os så se, hvad marts måned bringer! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Frouvne »

Så fik jeg skudt måneden i gang med et spil Obsession. Jeg fik lige pudset reglerne op; det har været et af de spil, jeg langt hen ad vejen har lært via instruksion-videoer og i et spil med så mange varianter, åbner det for misforståelser. Så nu håber jeg, at jeg samtidig kan få taget mig sammen til at kigge lidt nærmere på en af udvidelserne, så jeg kan få styr på det fulde spil. For det lyder på mange som om det er værd at bruge lidt kræfter på at inkludere i hvert tilfælde den ene udvidelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Taibi »

Frouvne wrote: Thu Mar 03, 2022 9:26 am Så fik jeg skudt måneden i gang med et spil Obsession. Jeg fik lige pudset reglerne op; det har været et af de spil, jeg langt hen ad vejen har lært via instruksion-videoer og i et spil med så mange varianter, åbner det for misforståelser. Så nu håber jeg, at jeg samtidig kan få taget mig sammen til at kigge lidt nærmere på en af udvidelserne, så jeg kan få styr på det fulde spil. For det lyder på mange som om det er værd at bruge lidt kræfter på at inkludere i hvert tilfælde den ene udvidelse.
Hvilken udvidelse er det, du tænker på?
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Frouvne »

Obsession: Upstairs, Downstairs.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Frouvne »

Der var lidt ro i huset under Disney-sjov i aftes, hvor vi så fandt The Ravens of Thri Sahashri frem. Det var tydeligt, at det ikke er så længe siden vi har haft det fremme, så vi klarede os igennem uden på noget tidspunkt at være presset med en ok score på 10 point.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Neumann »

I dag rejser datteren igen bort en uges tid, men inden blev der lige tid til 3xRød7, 2xSushiZock og 1xGuillotine.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Frouvne »

Til morgen ville min datter meget gerne spille Dobutsu Shogi in the Greenwood og det passede mig rigtig fint, da jeg har været ret nysgerrig på det. Umiddelbart virkede starten lidt langsommere end jeg havde forventet; det er svært ikke at sammenligne med Skak. Men jeg tror tempoet vil ændre sig med rutinen. Er der nogen, der har indsigt til at kunne sige om reglerne til det oprindelige Shogi er præcis de samme som i denne udgave?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Gunness »

Lidt forskelligt fra de seneste dage:
Tirsdag spillede vi Wingspan for første gang i meget lang tid. Jeg synes stadig, at det er et vældigt pænt og lettere tamt spil, og især føles slutspillet sært antiklimaktisk. Men det er nemt at gå til, og jeg kan godt forstå, at det er populært.

Torsdag stod jeg for et brætspilsarrangement i min boligforening. Der gik lidt tid med generel "overhead", men jeg nåede da at introducere og spille Endeavor: Age of Sail. Det gik nogenlunde, bortset fra, at jeg endnu engang havde undervurderet behovet for Occupy-actions, så jeg løb lidt tør for damp (og sejl) i de sidste to runder. Vi sluttede aftenen af med Deep Sea Adventure.

DSA kom også et par gange på bordet på arbejde i sidste uge. Spillet er nogenlunde udspillet for mit vedkommende, men det er nu hyggeligt nok til en kort pause.

I går havde jeg lokket kone og søn til at spille Awkward Guests, og det gav anledning til en del grin og riven sig selv i håret :) Knægten forstod det så godt, at han endte med at vinde.

I frokostpausen på arbejde i dag fik vi prøvet danske Ole Steiness' nye Last One Alive. Et zombie-terningespil med et strejf af push your luck, hvor man i hver af sine ture skal overleve et zombieangreb. Enten ved at dræbe dem eller ved at sende aben videre til næste spiller. Meget hyggeligt i det rette selskab men meget tilfældigt og ikke noget jeg har det store behov for at gentage.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Jonezy »

Det er lykkedes mig at overbevise min chef om, at brætspil kan styrke flere matematiske kompetencer, så jeg har i samarbejde med en anden brætspils glad kollega fået lov at lave et såkaldt talenthold med 10-12 elever fra 4. og 5. årgang, hvor vi skal spille og snakke brætspil.

I dag var første gang og den brugte vi til at lære hinanden at kende, så det blev en omgang Dixit, hvilket var en stor succes. Håber i hvert fald at ungerne kommer glade til næste gang, hvor vi blandt andet skal spille Can't Stop.

Jeg skal også lave et hold for 2. og 3. årgang, men det skal jeg stå for alene. Så jeg venter lige til vi har haft det andet hold igennem et par gange, så jeg forhåbentligt kan lære lidt om hvad der virker godt og hvad der ikke virker så godt.

Hvis I har gode ideer til spil, som I endelig sige til. Planen er at vi spiller nogle spil, og så skal der også være tid til reflektere over dem. Hvilke strategier er der? Hvad virkede godt og hvad virkede ikke så godt? Så det skal være spil, hvor det ikke er ren tilfældighed det hele og som også er relativ lette at gå til.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Gunness »

Hvad med Hey, That's My Fish? Pingvinerne er søde, reglerne er nemme at lære, og børn plejer at få en øjenåbner, når de pludselig ser muligheden for at spærre en anden pingvin inde. Rent matematikmæssigt er der noget med at genkende mønstre og forudse ruter.

Nu har jeg lige skrevet om Deep Sea Adventure, men det tror jeg også ville fungere fint med børn. Skal man gå efter de bedste skatte? Hvad laver de andre mon imens? Skal jeg ændre taktik, når andre gør det?

Og måske Splendor? Det er hurtigt lært, og brikkerne er lækre at spille med.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Taibi »

Weekenden her i Ebeltoft har stået i Ark Novas tegn. Vi nåede 4 spil lørdag, 5 søndag og så et enkelt i dag, mandag.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Gunness »

Taibi wrote: Mon Mar 07, 2022 10:09 pm Weekenden her i Ebeltoft har stået i Ark Novas tegn. Vi nåede 4 spil lørdag, 5 søndag og så et enkelt i dag, mandag.
Hvis du nogensinde løber ind i pladsproblemer på hylderne, kan du bare sælge alt andet end Ark Nova :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Mon Mar 07, 2022 6:52 pm Hvad med Hey, That's My Fish? Pingvinerne er søde, reglerne er nemme at lære, og børn plejer at få en øjenåbner, når de pludselig ser muligheden for at spærre en anden pingvin inde. Rent matematikmæssigt er der noget med at genkende mønstre og forudse ruter.

Nu har jeg lige skrevet om Deep Sea Adventure, men det tror jeg også ville fungere fint med børn. Skal man gå efter de bedste skatte? Hvad laver de andre mon imens? Skal jeg ændre taktik, når andre gør det?

Og måske Splendor? Det er hurtigt lært, og brikkerne er lækre at spille med.
Tak for gode forslag Jacob. :)

De ryger lige på listen. Splendor var allerede på listen; det indeholder flere gode elementer man kan snakke om og så er det let at lære.

Vi kommer nok også til at spille noget Ticket to Ride, Pandemic, The Crew, No Thanks, Kingdomino, Carcassonne, Zombie Kidz, Heck Meck, Karuba, Adventureland og Can't Stop. :)

Byd endelig ind med flere gode ideer.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Frouvne »

Det er efterhånden lang tid siden vi har haft succes med at gennemføre en spilaften med fuld besætning. Derfor blev det to-spillers spillene, der blev luftet i denne uge. Men det er jo heller ikke dårligt! :D Vi kastede os over Caesar!: Seize Rome in 20 Minutes! Da vi nåede mod slutningen af andet spil, blev der opdaget en graverende regelfejl. Tænker ikke nødvendigvis den gjorde spillet dårligere, men vi tog et tredje spil for at prøve det korrekt. Det tænker jeg er et spil, der bliver let at få til bordet. Reglerne er meget simple, spilletiden er overskuelig og så var det faktisk interessant. Det var egentlig meningen, at Obsession skulle have været på bordet, men det blev valgt fra i denne omgang for at det ikke skulle blive for sent. Til gengæld introducerede jeg til Let's Catch the Lion! og efter det var skridtet ikke så stort til Dōbutsu Shōgi in the Greenwood. Det er rigtig interessant, men man fornemmer at det er som at sætte sig til at spille Skak uden nogensinde at have prøvet det før; at alt hvad man gør er uendelig naivt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Marts 2022

Post by Andrea »

Vi var forbi familien Gunness i går til årets første brætspilssession! her blev vi introduceret til Wonderland's War. Det kan godt være, at det meget farverige spil ligner et sjovt og skørt børnespil, men det er det på ingen måde! Det er dødeligt alvor... eller... det er i hvert fald ret regeltungt, og jeg syntes, jeg brugte en del af spillet på at famle mig rundt i reglerne. Alligevel gik det ganske godt, så jeg blev primært 'straffet' ved dels ikke at have luret, at man ikke fik andenplads-point, når man 'bustede' i en kamp og dels at jeg ikke fik holdt øje med et af quest-målene, fordi det var afskærmet af brikposen*

Der er nogle interessante mekanismer i spillet, og jeg tror, at det bliver mere spændende, jo flere gange man spiller det.

*denne forklaring lyder megaweirdo, hvis man ikke har prøvet spillet...
Post Reply