Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

En stor del af mit nytårsforsæt i år handler om at få set min spilsamling igennem. Præcis hvad det betyder er ikke helt klart for mig selv her fra starten. Men tanken er at få øje på hvert enkelt spil for at vurdere dets placering i min spilsamling ... og selvfølgelig også i sidste ende vurdere om det overhovedet hører til der. Indledningsvis tænker jeg, at jeg vil hæfte et par ord til hvert spil. Kommentarer er velkomne. Undervejs i processen vil jeg nok komme til at forsøge at kategorisere spillene på forskellig vis. Til formål har jeg reserveret det første indlæg under dette. Så må vi se, hvor langt jeg kommer i denne omgang.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

[Reserveret til senere brug]














Kerne-samling (spil jeg ikke tænker der foreløbigt forlader samlingen: Favoritter, nostalgi)

Perikles
Die Macher
Taluva Deluxe
Modern Art
Freedom: The Underground Railroad
Robinson Crusoe
Mr. Jack
Fauna (pakket med Terra og America)
1775: Rebellion



Spil lige udenfor kerne-samling men som p.t. har en fast plads
Shadowrun: Crossfire
Alubari: A Nice Cup of Tea
Nations
Faiyum
The Lost Expedition




Nostalgi-sektionen ... men er det et argument for at blive i samlingen?
Subbuteo
Ursuppe
Dominion
TAMSK


Virkeligt gode spil der måske burde blive spillet for at bevare en plads i samlingen

Wallenstein
Navegador
Hansa
Mr. Jack in New York
Founding Fathers
Witness
Istanbul: The Dice Game
Mykerinos
Race for the Galaxy



Spil med en funktion (eks. at skulle spilles med min familie/datter)
Boggle
Patchwork
FlowerPower




Hm - status og holdning til dem uafklaret
Torres
Star Wars: Epic Duels


Nyt - skal prøves før det kan indplaceres:
Red Flags over Paris

Spil på vej ud

Endeavor
Pueblo
Super-Skill Pinball: 4-Cade
Eclipse
51st State
The New Era

Solgt fra:

Oath
Maracaibo
1960: The Making of the President
Fort Sumter: The Secession Crisis, 1860-61
Intrepid
Stroganov
Ticket to Ride: Europe
Og så en del af min Unmatched-samling

----------------------------------



---
Letters from Whitechapel
Whitehall

Lost Ruins of Arnak
Qwirkle
Einfach Genial
The Adventurers: The Temple of Chac






--------

Planet Unknown[/b
Project L
Automobile
Liberté
Struggle of Empires
A Few Acres of Snow
Princes of the Renaissance
After the Flood
Byzantium
Lincoln
Barrage
Tramways
Mythopia
Brass
Age of Industry
P.I.
Terraforming Mars
London
Ships
Let's Catch the Lion!
Dobutso Shogi in the Greenwood
Caesar!: Seize Rome in 20 Minutes!
Dominant Species
Dominant Species Marine
Cuba Libre
Hammer of the Scots
Twilight Struggle



Pandemic

Pandemic Fall of Rome

Pandemic Rapid Response

Baseball Highlights 2045

Football Highlights 2052
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Vi starter i øverste venstre hjørne... :D

TAMSK er måske nok et af de svageste spil i Gipf-serien. Men det er til gengæld et af de mest originale spil, jeg i min brætspilskarriere er stødt på. Så det får en plads i nostalgi-hjørnet. Der er et par mennesker, jeg godt kunne tænke mig at prøve det med. Kommer det frem, kan det godt være at de kritiske øjne kommer tilbage på det.

Subbuteo spillede jeg med min bror i vores barndom. Jeg har stadig et fromt ønske om, at vi kunne finde på at spille det igen. Jeg må dog også sige, at jeg faktisk stadig syntes det fungerede overraskende godt sidst jeg spillede det ... og det er så nok 10 år siden.

Wallenstein. Jeg tabte nok lidt mit hjerte til dette spil. I min bog er det et øl-spil, der ikke skal tages for alvorligt og særligt sidste runde har det med at blive meget kaotisk.

Eclipse var jeg temmelig imponeret over. Elegant rum-spil. Blev dog lidt træt af den sidste runde. Har flere gange overvejet at skille mig af med det. På mange måder er det et bedre spil end f.eks. Xia: Legends of a Drift System. Men Xia: Legends of a Drift System er bare en langt federe oplevelse. Så Eclipse står i en yderlig position.

Boggle. Lyden er til at få kuldegysninger af. Med en datter der lige er startet i skolen får det naturligvis lov til at stå i et par år endnu. Udover med et barn ved min side, har jeg ikke behov for ordspil i min samling. De har haft deres tid.

Perikles er ikke blandt de bedste fra Martin Wallace. Men også langt fra hans dårligste. Jeg har været rigtig godt underholdt af det og så er det ikke så tungt som hans bedste spil. Og så lærte vi det i Essen og originalillustrationen til forsiden hænger på væggen. Så det bliver i samlingen.

Torres har været på nippet til at forlade samlingen. Det var en gang et favoritspil og vi har bestemt os for at give det en chance eller to mere.

Shadowrun: Crossfire har jeg primært spillet solo. Fedt spil.

Alubari: A Nice Cup of Tea. Er jo i bund og grund en videreudvikling af Snowdonia. Af en eller anden grund virkede Alubari: A Nice Cup of Tea mere imødekommende og jeg har haft større held med at få det til bordet. Så selvom jeg måske nok foretrækker Snowdonia er der gode grunde til at beholde spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Faiyum - en perle af Friedemann Friese. Desværre var alle i spilgruppen ikke lige begejstrede for det. I mine øjne er det ikke blandt mine ti eller tyve bedste spil ... men kommer meget tæt efter.

Die Macher er en klassiker. Fedt, fedt spil. Og efter vi fandt ud af, at vi godt kunne nyde det i den let beskårne udgave (jeg tror det var to runder færre) blev det meget mere tilgængeligt. Der går lang tid mellem det kommer på bordet. Men det står mig nært. Et rigtigt par-spil - men man skal selvfølgelig lige finde det andet par, der også er til den slags spil. Spillet er dog omgærdet af så meget Holy Grail-støv at det faktisk sjældent har været et problem at finde nogle at spille med, når lysten har meldt sig.

Taluva Deluxe - et spil vi med års mellemrum vender tilbage til. Et spil jeg tænker der er i samlingen for at blive! Jeg bliver lige imponeret over det hver gang vi finder det frem. Og en af de seneste gange vi fandt det frem er der således også blevet opgraderet til Deluxe-udgaven. Oprindeligt var jeg ret imponeret over tykkelsen af tiles i den oprindelige udgave. "Desværre" kom jeg til at spille Deluxe-udgaven og så virkede de pludselig lidt sølle.

Oath - kommer nok til at forlade samlingen ved denne lejlighed. Det virkede super-interessant den ene gang jeg har fået det prøvet, men realistisk finder det ikke vej til mit spillebord.

Star Wars: Epic Duels - opdateret af Unmatched. Jeg er faktisk lidt uafklaret på spillets status hos mig. Jeg kunne lige så godt bare beholde lidt Unmatched. Men det har jeg ikke rigtigt kunnet få på bordet. Og det har jeg ikke så mange følelser bundet i, så Unmatched kunne let ryge ud... og så har jeg jo ikke alternativet...

Modern Art - et af de bedste auktionsspil. Sjovt nok er det aldrig mit eksemplar, der er kommet på bordet. Men det tænker jeg p.t. er tæt på at være i kernesamlingen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Gunness »

Interessant øvelse! Nu har I jo i flere af været i færd at køre Marie Kondo hen over samlingen :) Og det kan jo være nyttigt i forhold til at få gjort de virkeligt gode spil mere synlige. Hvad er slutmålet? Vil du gerne ned uden et bestemt antal? Det kan jo være relevant at have in mente, når du kommer til spil, der ligger på vippen.

Jeg kan sagtens forstå behovet, når jeg fx. kommer til brugere på BGG, der har registreret 4.000 spil. Min egen samling er pt. på ca. 250, og det er nok lidt for meget, men jeg synes ikke meget. Det er rart med spil med forskellige kompleksitet, mekanisme, tema og spilletid i forhold til forskellige brugssituationer.

Af de konkrete spil, du nævner:
Oath var jo virkelig "the hotness", måske især pga. Cole Wehrles navn på designerpladsen. Men det er mit indtryk, at rigtigt mange sender det videre, fordi det simpelthen er for tungt at få på bordet.

Eclipse har jeg haft stående i lang tid. Det skal i hvert fald have en chance mere.

Die Macher kan jeg sagtens se attraktionen i - på papiret. I praksis har oplevelsen dog været, at man startede fra nul hver gang ift regler og strategi. Jeg håber, at Hegemony kan dække lidt af det samme behov på en mere overskuelig måde.

Modern Art er fantastisk! Det kommer jeg heller ikke til at skille mig af med.

Faiyum fangede mit øje pga. den grafiske stil, men ja, jeg kan forstå, at holdningerne er ret blandede til det.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Thu Feb 03, 2022 12:53 pm Interessant øvelse! Nu har I jo i flere af været i færd at køre Marie Kondo hen over samlingen :) Og det kan jo være nyttigt i forhold til at få gjort de virkeligt gode spil mere synlige. Hvad er slutmålet? Vil du gerne ned uden et bestemt antal? Det kan jo være relevant at have in mente, når du kommer til spil, der ligger på vippen.

Jeg kan sagtens forstå behovet, når jeg fx. kommer til brugere på BGG, der har registreret 4.000 spil. Min egen samling er pt. på ca. 250, og det er nok lidt for meget, men jeg synes ikke meget. Det er rart med spil med forskellige kompleksitet, mekanisme, tema og spilletid i forhold til forskellige brugssituationer.
Jeg har aldrig selv læst Marie Kondo - men ja, det er den type tankegang, der bl.a. har været med til at sætte processen i gang. Og det handler såmænd ikke blot om mine spil, men også stort set alt andet i vores hjem. Kan man retfærdiggøre at have en LP-samling, når man ikke har haft en pladespiller i 20 år? Hvor mange dvd'er skal man have stående, når man aldrig kan finde noget man gider at se og man alligevel genanskaffer det man virkelig gerne vil se f.eks. via Blockbuster for altid at have det tilgængeligt? Osv. Processen er oprindeligt sat i gang under et vist eksternt pres (det behøves formentlig ikke specificeres nærmere! :roll: :lol: ) men er efterhånden blevet internaliseret (de fleste læser nok: Missionen er lykkedes!!! :lol: ); der er auktionsspil i min samling, som jeg ikke vil kunne finde på at tage frem fordi der er andre, jeg hellere vil spille etc. og så føles det mærkeligt at beholde dem. Så jeg er helt enig i, at min samling også skal indeholde spil der tjener mange forskellige formål. Men der er måske ikke plads til at have spil stående i femten år uden at de bliver spillet, at have uspillede spil, der ikke længere har min interesse, at have spil, hvor jeg vil ærgre mig over at folk ønsker at spille dem, fordi jeg hellere selv ville spille et andet spil indenfor samme kategori osv. osv.

Så en del af processen er af praktisk art: vi føler stadig at vi har for mange ting i.f.t. den plads vi har. En anden del er mere mental-hygiejnisk; for mange ting giver visuel støj og det på mange planer. Og så gør det mig også mere målrettet i.f.t. nyanskaffelser. Jeg kan stadig være relativt impulsiv, men så skal det også prøves og evt. videre kort efter.

Den med at have spil til mange brugssituationer kender jeg også alt for godt. Jeg kan godt lide at spille i mange sammenhænge og med mange forskellige folk med helt forskellige spilpræferencer. Min datters spil (eller dem der er målrettet hende) er placeret på hendes værelse og er ikke en del af denne gennemgang. De spil der bliver spillet mest er dem, der bliver spillet med min kone. Dernæst er der min spilgruppe, men der har vi ofte hvert vort eksemplar og det er måske også en ting, der ikke er nødvendig. For mange af dem kommer jeg alligevel ikke til at spille med andre. Spil til mere familiære sammenhænge er der ikke længere det store behov for, da vi efterhånden sjældent tager spil med i byen. Så jeg tænker også, at jeg nok skal gøre nogle erkendelser i.f.t. hvilke brugssituationer jeg skal supportere og i hvert tilfælde i hvilket omfang. F.eks. er andelen af to-spillers tunge spil dalet kraftigt. De ser ofte meget appetitlige ud men bliver i praksis nærmest aldrig spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Og så gør jeg lige kort proces med et par spil, der bliver plukket ud mellem de næste spil og lagt i en kasse m.h.p. at blive ekspederet videre:

Endeavor har længe stået i flere versioner, da jeg ikke har kunnet bestemme mig for hvilken version, der skulle videre. Egentlig har jeg nok mest været stemt for at gemme den gamle version, men da min kone også er interesseret i det følger jeg hendes råd om at bevare det nye.

Pueblo har nok mistet lidt af magien for mig. Så det skulle mere være for nostalgien. Og så nostalgisk er det bekendskab heller ikke! :wink:

Maracaibo var fint. Men jeg blev ikke revet væk med det og tænker f.eks. hellere at jeg vil spille Great Western Trail

1960: The Making of the President. Blev aldrig revet nok med af det. Så hellere Twilight Struggle.

Fort Sumter: The Secession Crisis, 1860-61. Fik ikke rigtig gjort nogen i min omganskreds interesserede i det. Med Red Flag Over Paris har jeg fundet et nyt spil i samme serie, jeg i stedet vil se om jeg kan lokke nogen til at prøve.

Super-Skill Pinball: 4-Cade var der ikke så meget spil i. Mere en solo-oplevelse. Men var ikke voldsomt underholdt af det selvom jeg godt kunne se hvorfor nogen har spillet det en del. Solo-spil kommer sjældent på bordet hos mig og der har jeg kandidater, der trækker mere i mig end dette.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Gunness »

Du behøver ikke selv at have læst Kondo, bare du kender nogen, der har :lol: Det var også blot for at hive et navn ud af luften.

Vi lever jo i en tidsalder, hvor voldsomt mange fysiske ting kan erstattes af noget digitalt. Hvorfor have LP'er, dvd'er, LP'er og bøger, når det hele kan fås som 0'er og 1-taller? (Og lidt flabet - hvorfor have et køkken, når flere og flere af danskerne efterhånden alligevel lever af take-away og halvfabrikata? Vores nye køkken er i alt fald designet mere til at se godt ud end til at lave mad i)
Fysiske ting kan bare noget andet. Der er noget meditativt over at sætte en LP eller CD på i forhold til en stream. Køb en pladespiller til din LP-samling og se, om det ikke giver dig noget glæde. Vi har i alt fald haft stor glæde af at genoplive LP'erne.
Jeg har en kæmpe filmsamling, og når jeg ser det rædderlige udvalg på streamingtjenesterne og i øvrigt den stigende tendens til revisionisme og censur, er jeg glad for at have den stående. Men der er jeg i mindretal, det ved jeg godt :)
I princippet kunne jeg godt læse bøger på en tablet, men det ødelægger oplevelsen for mig, og mere skærm minder mig bare om arbejde. Så det springer jeg også over. Også selv om bøgerne fylder.
Digitale brætspil vælter jo også frem alle steder, men det siger mig nu heller ikke det store.

Alt det sagt, så er det selvfølgelig en sund øvelse at se kritisk på samlingen, og spørge sig selv, om man samler for samlingens skyld eller reelt for at spille skidtet. Og nej, man behøver ikke at have alle spillene stående selv. Bytteøkonomi er vel stadig lidt en ting, og jeg ville ønske, at spilbyt blev mere udbredt, så vi ikke alle behøvede at have de samme spil stående.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Thu Feb 03, 2022 3:47 pm[...] Hvorfor have LP'er, dvd'er, LP'er og bøger, når det hele kan fås som 0'er og 1-taller? [...] Fysiske ting kan bare noget andet. [...]
Hvor er du dog bare bagstræberisk; en rigtig god gammeldags teknofob! :wink: :lol: I disse tider med NFT'er er det jo ikke nogle tilfældige, udskiftelige 1-er og 0-er; det er nogle helt særlige 1-er og 0-er med deres egen historie og det er MINE 1-er og 0-er! :lol:

Jeg kan jo godt følge dig. I hvert tilfælde et stykke af vejen. Men noget tror jeg nu også det har med vores alder at gøre. Jeg gider ikke at spille computer. (Jeg har brugt min del af ungdommen på det, så det er ikke for at være hellig.) Det siger mig bare ikke noget. Derfor trækker brætspil med Apps ikke synderlig meget i mig. Ikke at jeg ikke kan syntes de kan være OK. Men det taktile betyder mere. Så i forhold til brætspil kan jeg sagtens følge dit argument. Og om muligt næsten endnu mere, når det kommer til bøger. Musik og bøger har jeg aldrig haft et særlig passioneret forhold til. Så der er der ikke så meget på spil for mig. Og derfor er jeg nok også lidt mere kynisk, når det kommer dertil. Særlig musik har jeg denne afstumpethed overfor. Jeg kan ikke høre (den store) forskel på hvilke højttaler lyden kommer ud af. Og som forbruger er det lettere for mig med det digitale medie. Jeg har mange gode minder fra min fortid med plader og ville givetvis også nyde det ved en sjælden lejlighed. Men ikke nok til at det kan retfærdiggøre at tage en kubikmeter af min stue fra mig. Jeg skal også gerne indrømme at jeg nyder en film mere, når jeg er i biografen. Fokus er et andet. Men så er der andre ting, jeg ikke har kontrol over; f.eks. at man nogle steder har en helt forkvaklet forestilling til, hvor højt man skal skrue op for lyden. I.f.t. til film er det mange år siden jeg VHS-båndene blev smidt ud. Nu er det så blevet DVD-ernes tur ... men som med brætspillene er det selvfølgelig ikke alt der ryger ud. Men der er godt nok mange film, bøger, CD-er, brætspil, osv. osv., der ikke har været brugt i mange år. Og jeg tør godt fremskrive, at det ikke vil ændre sig stort. Så jeg tør godt fortsætte med at rydde ud. Langt hen ad vejen syntes jeg, det er en lettelse at slippe af med ting. Og jeg er da heller ikke mere kritisk end at det har taget mange år at nå hertil, så det er få ting, der ryger ud uovervejet. Og det er godt nok ikke mange gange, jeg efterfølgende har ærgret mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Freedom: The Underground Railroad - jeg var ikke bekendt med begrebet The Underground Railroad forud for spillet, så det gav anledning til at få læst op på et virkeligt interessant kapitel i Amerikansk historie. Fantastisk tema og så er det et af de samarbejdsspil, hvor jeg har oplevet at der har været mest koordinerende snak undervejs.

1775: Rebellion forbinder jeg mest med Djengis Con, hvor jeg primært har spillet det. Et rigtig hyggeligt spil, hvor man spiller i par.

Intrepid er nyt på hylden. Gunness var lidt kritisk i sine kommentarer af det og jeg kan godt mærke, at det har gjort noget ved motivationen for at få det på bordet. Det skal gerne snart spilles. Ellers må det videre.

Navegador var jeg godt underholdt af. Begejstringen blev ikke helt delt i spilgruppen. Må se om det kan komme på bordet i en anden sammenhæng.

Ursuppe har jeg nok et lidt nostalgisk forhold til. Jeg blev grebet af originaliteten men må nok indrømme at mine spil af det måske ikke har været nær så sjove som erindringen om det. Kunne godt tænke mig at prøve det igen. Men det er nok i samlingen på et spinkelt mandat.

Hansa har vi haft stor fornøjelse af. Jeg bilder mig ind, at vi vil kunne genfinde fornøjelsen. Tænker det er et spil, der skal gen-prøves med Helle. Så må vi se om det er blevet for simpelt... men jeg tror stadig på det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Gunness »

^Jeg ved ikke, om jeg skal være ked af det, hvis jeg har skræmt dig væk mht. Intrepid. Men jeg håber da, at du snart får det prøvet, så jeg kan høre din vurdering. Jeg har jo også kun selv prøvet det den ene gang.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Sun Feb 06, 2022 3:40 pm ^Jeg ved ikke, om jeg skal være ked af det, hvis jeg har skræmt dig væk mht. Intrepid. Men jeg håber da, at du snart får det prøvet, så jeg kan høre din vurdering. Jeg har jo også kun selv prøvet det den ene gang.
Det tænker jeg da ikke. Jeg tænker, at jeg har haft stor glæde af at læne mig op af andre brugeres både gode og dårlige erfaringer. Selvfølgelig er det lidt ærgerligt, når man nu har fået fat i spillet. Men der er jo en grund til at jeg anskaffede mig det i første omgang og det vejer jo også. Men det er røget længere ned i køen ... og er det et af de spil, der så ikke når at blive spillet indenfor de næste måneder er der da en sandsynlighed for at det ikke bliver spillet her.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Taibi »

Det virker som en god idé at foretage sådan en gennemgang.

Jeg har lært af erfaring, at jeg er nød til at spille spillene før jeg sender dem videre. Alternativt ender jeg med at købe dem op til flere gange. Omvendt så er der dog også nogen på vores til-salg liste, som jeg bare ved, at dem får jeg ikke fruen til at spille, og så kan de lige så godt ryge ud.

Hvis du/ I kommer til Djengis Con, så er der vel også mulighed for at afsætte nogen af spillene på bazaren.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har gemt alle mine dvd'er. Jeg har bare måtte erkende, at rigtig meget af det jeg har ikke kan findes på de forskellige streamingtjenester (og selv det der kan er sikkert væk i morgen). Ideen er, at hvis jeg har lyst til at gense f.eks. Peep Show om fem år, kan jeg det, selvom det ikke er til at opdrive på nettet... (Jeg har dog placeret alle mine dvd'er i mapper, så de fylder ikke så meget).
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Gunness »

Det er også lidt samme princip, jeg navigerer efter - plus (som nævnt ovenfor) en stigende tendens til, at ældre ting redigeres og censureres efter hvordan vindene blæser lige netop på det tidspunkt. Det er voldsomt irriterende.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply