Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Vi har også tidligt valgt at sætte vores dvd'er i små lommer. Men tilsammen fylder de alligevel rigtig meget. Og der er meget af det, jeg ved, jeg aldrig kommer til at se igen. Det er jo ikke sådan at vi smider alt ud. Det tog os også en årrække at få de sidste VHS-bånd ud.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Founding Fathers - det politiske tema tiltaler mig i spil. Og så gør det jo ikke noget, når temaet gør en nysgerrig på historien. Et virkelig interessant spil, som jeg fik spillet en ret afgørenede regel galt i den ene gang, jeg kan huske at have spillet det.

Robinson Crusoe er et af de bedst tematiserede samarbejdsspil. Nu har jeg for nyligt læst historien højt nogle gange, så mon ikke det kommer frem igen på et tidspunkt. Reglerne er ikke elegante ... men lidt usikkerhed om en regel hist og her betyder mindre i et samarbejdsspil.

Nations var jeg mere begejstret for end mine omgivelser. Jeg mente der var stort potentiale i spillet. Jeg har siden anskaffet mig udvidelsen. Men det er godt nok lang tid siden det har været på bordet.

Mr. Jack er et spil, der med års mellemrum kommer på bordet hos os. Og så bliver det gerne spillet i en periode. I første omgang blev jeg lidt skuffet over, at det ikke var mere deduktionsspil, men da jeg var kommet mig over det blev spillets charme tydelig.

Mr. Jack in New York er til gengæld sjældent kommet på bordet. Jeg kunne godt tænke mig, at det fik en chance mere.

Red Flags over Paris er helt nyt på hylden. Det skal prøves, men der er desværre allerede en del spil, der har overhalet det indenom. To-spillers spil kan i periode have det svært med at komme på bordet, hvis ikke det er noget, jeg kan spille med Helle.

Fauna er et af mine favorit-quiz-spil. Det er pakket med Terra og America, der begge anvender samme system. Terra har også sin charme men temaet interesserer mig mindre. America er der mange sjove oplysninger, men rigtig mange ting, hvor man ikke har en jordisk chance for at kende svaret.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Witness har jeg været på nippet til at lade ryge ud flere gange. Det er blevet fordi Helle gerne har villet have det. Det er dog også en rigtig original idé. Så måske man skulle prøve at få det spillet en gang igen. Tænker det kræver den rigtige gruppe og at man er præcis fire mennesker.

Istanbul: The Dice Game var en rigtig fin lille filler. Det er et af de spil, der kunne skiftes ud på et tidspunkt. Men det er langt bedre end hovedparten af disse små terninge-spil. Og det har sin charmerende side.

The Lost Expedition er et af de bedre solo-spil. Og så fylder det passende meget (=lidt). Det er en keeper i den kategori. (Nå ja, det kan godt spilles med flere, men det har jeg ikke umiddelbart nogle intentioner om).

Mykerinos var jeg meget imponeret over. Det er en mellemting mellem lidt nostalgi og et håb om at få det spillet igen der gør at det bliver.

Race for the Galaxy har jeg det meget ambivalent med. Jeg er ikke særlig god til det og syntes ikke jeg har så meget kontrol over det. Og så har jeg bare hele tiden syntes, at San Juan er et meget federe spil. Men jeg bliver også ved med at blive tiltrukket af RftG og da min kone gerne vil spille det, er det et spil, vi vender tilbage til med års mellemrum.

Patchwork har nok haft sin storhedstid. Tænker dog at det er et spil der som minimum får lov til at blive indtil min datter er blevet gammel nok til at have prøvet det.

FlowerPower sagde mig ingenting. Min kone har ikke villet skille sig af med det og nu tænker jeg at også dette får lov til at blive til min datter har prøvet det.

Dominion er et af de spil jeg straks blev meget fascineret af, da Mik introducerede en prototype. Jeg tror ikke jeg gider spille det med nogle der ikke har prøvet det før og sikkert kun som to spillere. Vi har nu set deck-building i så mange versioner, men det var her det startede. Vi har skilt os af med alle udvidelser, så det bliver nok mest af nostalgiske årsager det bliver fundet frem igen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Gunness »

^Witness er jeg virkeligt glad for at have i samlingen. Ja, det kræver fire spillere, der er med på spøgen, men så er det også en unik idé, der sammen med nogle veludtænkte puzzles skaber en masse sjove stunder. Hurtigt at få på bordet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Taibi »

Mykerinos købte, spillede og solgte vi. Jeg har tit fortrudt det.

Jeg er nysgerrig på Nations, men mindes at have hørt rygter om, at der er en ny udgave på vej.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Har sat et par flyttekasser frem til spil, jeg tænker der skal ud. Da øjnene gled henover hylderne røg følgende spil ned til dem, der allerede lå i kasserne:

Ticket to Ride: Europe - efter at have prøvet børneudgaven havde vi fået lyst til at (gen-)prøve en af voksenudgaverne. Det efterlod præcis sammen indtryk som da vi prøvede dem tidligere.

Eclipse - virkelig elegant spil. Jeg var dog ikke så begejstret for afslutningen på spillet. Tænker at jeg gerne spiller det igen, men det bliver ikke mig, der får det til bordet. Så vil jeg hellere kæmpe for at få Xia: Legends of a Drift System frem. Xia: Legends of a Drift System er ikke et bedre spil rent mekanisk (langt fra!) men til gengæld langt mere charmerende.

Og så røg der også et par uprøvede spil i kassen:

Intrepid
Stroganov
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Taibi »

... og i mens venter vi andre stadig på vores Stroganov. :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Taibi wrote: Thu Feb 17, 2022 9:32 pm ... og i mens venter vi andre stadig på vores Stroganov. :D
Ja, det kan godt virke lidt utaknemmeligt, at jeg så smider et uspillet eksemplar på skrot-bunken. Men der skal prioriteres! :)

Der er nogle flere spil, der har fulgt efter i dag af samme årsag.

Final Girl - tror jeg sådan set stadig, at der er stort potentiale i. Men det fylder meget af et solo-spil at være og så syntes jeg også at jeg brugte for meget tid på opsætningen i mit første spil. Noget skyldtes nok netop at det var første spil, men spillene får ikke så mange chancer, når der er rift om pladsen og spilletiden. Og jeg ved, at der dukker andre ting op, som jeg hellere vil prioritere solo-tid på.

Unmatched - ryger det meste også videre af. Jeg har simpelthen ikke fundet nogen at spille det med. Ellers et rigtig fint system og en grafik jeg fandt meget fascinerende.

SHASN - sjovt og fascinerende spil. Mekanisk er det ikke særlig interessant men det kunne være sjovt at spille noget mere. I kategorien er jeg dog sikker på, at vi foretrækker Die Macher, så det vil blive prioriteret.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Splendor nød vi en overgang. Og det kunne godt komme til at ske igen. Det er et rigtig filler-spil men også et af de spil, der lige kan blive hevet frem en hverdagsaften og blive spillet ... og så lige blive spillet igen. Det er der også andre der kan, men jeg syntes der var et godt flow i dette spil og så tænker jeg også, at det vil være et godt intro-spil til min datter om nogle år.

Can't Stop! er en gammel klassiker. Jeg holder nok mere af det end jeg burde. Det er endnu et spil, jeg tænker der også skal spilles med min datter, når hun er klar til det.

Flamme Rouge er aldrig kommet på bordet. Men jeg håber en gang at få det på bordet med dem jeg fik det af, og så tænker jeg at der nok skal være en hyggelig eftermiddag i det, da de ikke er så spilvante.

The Quest for El Dorado er pakket med The Quest for El Dorado: The Golden Temples. Det er noget af det nyere Knizia, jeg virkelig syntes har fungeret. Jeg har haft det en del gange på bordet, men jeg tror faktisk aldrig, jeg har fået introduceret Helle for det og jeg tænker potentielt det også kunne være et spil, vi kunne dyrke i en periode.

Lord of the Rings er en af de Knizia-titler, der er blevet stået på hylderne. Og den er jeg faktisk meget nysgerrig på, hvordan den holder i dag. Tænker igen at det kompleksitetsmæssigt er et spil, jeg vil kunne spille med min datter indenfor et par år og så må vi se om det brister eller bærer. Jeg har gode minder med det, men har for længst luget ud i udvidelserne, så jeg kun har en enkelt eller to.

Black Orchestra har jeg flere gange læst op på og været klar på at sætte på bordet. Egentlig har jeg ikke de høje forventninger, men tematisk gør det, at jeg forventer at kunne lokke min søn til at spille det. Og det holder jeg meget af, når vi kan lykkes med det.

Beasts of Balance kan stå i lange perioder på hylden. Men det skal nok komme frem igen. Og spiller man det med folk der ikke er vant til at spille, har det en vis WOW-værdi, der kan lokke dem til at blive i spillet i et par timer. Og så er det hyggeligt at spille med børn og svært ikke selv at fortsætte solo med, når det nu alligevel står fremme.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Jeg må hellere komme videre...

Letters from Whitechapel har igennem en del år haft en rimeligt sikker placering på hylden. Det er lang tid siden vi har spillet det, men vi har holdt meget af oplevelsen. Jeg tænker, at vi vender tilbage til det. Deduktionsspils-kategorien kommer der dog løbende spil i. Hidden-movement er ikke noget vi går os så meget i, så for os skilder det sig lidt ud fra de fleste andre spil i kategorien selvom der er kommet flere lignende til på salgssiderne de seneste år. For nyligt har jeg anskaffet mig Whitehall for at få det prøvet. Det skulle jo næsten kunne det samme men på en brøkdel af tiden. Vi må se om der er plads til dem begge på sigt.

51st State var jeg dybt imponeret om, da det udkom. Det var jeg ret ene om. Det står ved siden af stand-alone-udvidelsen The New Era. Jeg overvejer om de skal ud og jeg skal opgradere til den nye udgave, der er på Kickstarter i disse dage. Det giver ikke mening i.f.t. hvor lidt det har været på bordet. Kunne håbe at regler og komponenter er opgraderet, så det kunne være lettere at få i spil. Det har jeg et par dage til at overveje.

Lost Ruins of Arnak har vi haft stor glæde af det sidste års tid. Så for nu har det en solid placering. Til min store overraskelse tog Helle ikke så positivt imod udvidelsen. Vi må se om den ikke får en chance til. Grundspillet i sig selv kan vi dog også sagtens spille alene mange gange endnu.

Så stor der tre spil - næsten side om side - som måske ikke skal være i samlingen på lang sigt, men som i hvert tilfælde bliver der et par år endnu, til jeg har haft lejlighed til at spille dem med min datter:

Qwirkle

Einfach Genial

The Adventurers: The Temple of Chac
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Så er der kommet lidt konsekvenser af gennemgangen. Nogle spil er blevet solgt fra og er dermed ude af samlingen:

Oath
Maracaibo
1960: The Making of the President
Fort Sumter: The Secession Crisis, 1860-61
Intrepid
Stroganov
Ticket to Ride: Europe
Og så en del af min Unmatched-samling

Og så er 51st State /The New Era / The Ruins røget på salgslisten. Jeg valgte at opgradere til den nye version. Frygter selvfølgelig, at det er lidt som at gå tilbage til en fuser, da jeg ikke har haft den store succes med at få det på bordet. Syntes dog også at de oprindelige regler gjorde spillet lidt for fnidret. Det ser ud som om, der er gjort seriøse tiltag for at rydde op i det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Andrea »

Frouvne wrote: Sat Mar 05, 2022 3:10 pm 51st State var jeg dybt imponeret om, da det udkom. Det var jeg ret ene om. Det står ved siden af stand-alone-udvidelsen The New Era. Jeg overvejer om de skal ud og jeg skal opgradere til den nye udgave, der er på Kickstarter i disse dage. Det giver ikke mening i.f.t. hvor lidt det har været på bordet. Kunne håbe at regler og komponenter er opgraderet, så det kunne være lettere at få i spil. Det har jeg et par dage til at overveje.
Arh, der er du altså ikke helt alene - jeg kan godt lide 51st State :)
Har ikke prøvet den nye version, så kan du evt. opridse kort, hvad forskellen er udover oprydning i regler?
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by digter »

Taibi wrote: Sat Feb 12, 2022 10:20 pm Mykerinos købte, spillede og solgte vi. Jeg har tit fortrudt det.

Jeg er nysgerrig på Nations, men mindes at have hørt rygter om, at der er en ny udgave på vej.
Det rygte har jeg også hørt! Men uanset hvad, så er 1st ed. stadig et af mine absolut yndlings "euros". Hvis du nogensinde kommer til Odense frouvne, så spiller jeg det gerne med dig!
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Andrea wrote: Fri Mar 11, 2022 8:13 pm
Frouvne wrote: Sat Mar 05, 2022 3:10 pm 51st State var jeg dybt imponeret om, da det udkom. Det var jeg ret ene om. Det står ved siden af stand-alone-udvidelsen The New Era. Jeg overvejer om de skal ud og jeg skal opgradere til den nye udgave, der er på Kickstarter i disse dage. Det giver ikke mening i.f.t. hvor lidt det har været på bordet. Kunne håbe at regler og komponenter er opgraderet, så det kunne være lettere at få i spil. Det har jeg et par dage til at overveje.
Arh, der er du altså ikke helt alene - jeg kan godt lide 51st State :)
Har ikke prøvet den nye version, så kan du evt. opridse kort, hvad forskellen er udover oprydning i regler?
Jeg sammenligner med 1st edition, så der er kæmpe forskelle. Regelændringerne er nok det vigtigste for mig. Mere funktionel grafik på kortene, 8-9 factions, flere udvidelser inkluderet, lækrere komponenter...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Min spilsamling 2022 - et forsøg på at gennemgå den

Post by Frouvne »

Nå, det må være på tide at komme lidt videre. Der kommer stadig spil ind ad døren, så skal der være plads til dem, er der nødvendigvis nogle andre, der må ud. Planet Unknown kan være et eksempel herpå. Det er næsten lige kommet ind ad døren, men er ikke blevet prøvet endnu. Tænker dog at der er grænser for hvor mange Tetris-spil, der behøver at være i min samling. Og Project L er nok et godt bud på det spil, da det er en oplagt filler, hvilket jeg syntes passer godt til hvad man kan strække den mekanik til.

Der er dog også mange, der ikke ryger nogen steder. Steam er et godt eksempel herpå. Det er en del af den absolutte kerne-samling.

Automobile tror jeg, at jeg har fået spillet en gang. Men de gode Martin Wallace-spil ryger ingen steder og det er formentlig i den bunke.

Liberté var jeg vildt begejstret for de første gange jeg prøvede det. Siden har jeg efter mange års pause spillet det igen og der virkede det faktisk ikke så intuitivt. Men det står alligevel mit hjerte nær og det er et spil, der skal findes frem igen på et tidspunkt.

Struggle of Empires har jeg kun spillet en enkelt gang eller to. Oplevelsen var rigtig god, men det er nok lige langt nok til at det kommer på bordet. Og så kræver det også flere spillere end jeg foretrækker at spille med. Original-illustrationen til kortet hænger indrammet i vores stue, så der er ingen tvivl om, at det spil ingen steder skal hen.

A Few Acres of Snow. Det kan godt være at der var en optimal strategi. Den finder jeg aldrig, for så meget spiller jeg ikke et spil, og jeg sætter mig ikke og læser andres bud på den. Der er jo ingen grund til at ødelægge spiloplevelsen for en selv. Et af de første seriøse bud på at inkorporere deck-building i et spil. Og det virkede.

Princes of the Renaissance er nok indbegrebet på et af de spil, jeg godt kunne tænke mig at genopdage. Jeg syntes det var fantastisk, men der var øjensynligt ikke helt den samme holdning i min omgangskreds. Og så er det jo svært at få på bordet. Men hvis det holder endnu, kan det jo være, at der er nogle der er blevet klogere eller nogle andre man kunne spille med...

After the Flood husker jeg som et rigtig godt og strømlinet tre-spillers spil. Til gengæld husker jeg det slet ikke som værende så langt, som der foreslås på BGG (180 min.)

Byzantium er et højst originalt spil. Det var bestemt heller ikke intuitivt, men jeg gad virkelig godt prøve det et par gange i træk.

Lincoln er et af de uspillede spil. Her er det nok mest temaet, der gør at jeg holder fast i det og så at det er et Martin Wallace-spil. Men det er ikke i denne genre han shiner, så mine forhåbninger er nok ikke så store.
frouvne, administrator

Image
Post Reply