Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Frouvne »

Så er vi gået i gang med februar. Lad os så få nogle spil på bordet! :D

Jeg har startet måneden med at tage Obsession på bordet. Mest af alt med det formål lige at holde reglerne ved lige. Det blev som solospil. Så er måneden skudt i gang for mit vedkommende!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Jonezy »

Fik spillet Keyper med Jesper igen i dag.

Efter at have fået styr på regler og mekanismer sidste gang gled det noget nemmere i dag og man fandt virkelig ud af, at det er et af de spil, hvor man bare ikke kan nå al det man gerne vil. Follow mekanismen, hvor man kan followe hinandens actions er virkelig interessant interaktion og vi er stadig lidt tvivl om hvad der er smart og hvad der ikke er smart.

Rigtig solid og måske endda en noget underratet euro. Vi tager i hvert endnu en dyst om 14 dages tid.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Frouvne »

Vi var på besøg hos noget familie i dag og de sidste gange vi har besøgt dem, har vi spillet Shipwreck Arcana. Så spillet var stukket i tasken og når de nu selv foreslog det, var det jo godt at være velforberedt! Dejligt spil!

Til aften fik vi Race for the Galaxy på bordet. Vi har spillet det en del, men jeg skal blankt indrømme at jeg bliver en smule frustreret, når det er på bordet. Jeg føler ikke rigtigt, at jeg har nogen kontrol. Jeg har dog på fornemmelsen, at fejlen ligger hos mig...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Taibi »

Vi er startet lidt stille op på februar måned. Det er blevet til 2x 1x Ark Nova hhv. onsdag og lørdag.

I går fik vi taget hul på Messina 1347, men da Vivi fik det dårligt måtte vi indstille spillet efter en runde eller to. Vi fortsatte i dag og fik spillet i alt 2x på A-siden. Spillet er sat op til en kombination til næste gang, forhåbentlig i løbet af den kommende uge. Jeg famlede rundt i den første gennemspilning, men følte allerede i spil nummer to, at der var meget bedre styr på de forskellige muligheder. Klart et spil, som jeg ser frem til at udforske, og umiddelbart en fornemmelse af, at spillet indeholder en fornuftig mængde variation baseret på de 4 player boards og de 4 scroll boards. Dog vil jeg sige, at kvaliteten af de forskellige tiles var lidt ringe. Vi har en del, der ikke kom ordentligt ud af deres punch-board, så to er allerede revet op.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Taibi »

Frouvne - jeg mangler at høre om Dice Realms, for din widget siger, at du har spillet det mellem Shipwreck og RftG. :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Frouvne »

Taibi wrote: Sun Feb 06, 2022 8:33 pm Frouvne - jeg mangler at høre om Dice Realms, for din widget siger, at du har spillet det mellem Shipwreck og RftG. :D
Det er da også rigtigt, at jeg fik spillet et enkelt spil Dice Realms forleden. Det handlede dog meget om lige at få en fornemmelse for spillets flow, da jeg hurtigt havde læst reglerne igennem og egentlig ikke var særligt imponeret over dem. Rent praktisk var jeg positivt overrasket over at der ikke var mere fnidder med at få skiftet siderne på terningerne. Det fungerede fint. Til gengæld skal jeg lige nogle spil dybere ind for helt at forstå konsekvenserne af de terninger jeg får bygget; fra et spil som Dominion, som jeg ikke kan undgå at sammenligne det med, er jeg jo vant til, at jeg altid får de kort, jeg har købt. Ofte ikke præcis når jeg gerne vil have dem, men jeg har altid en god fornemmelse af, hvornår de dukker op indenfor en hånd eller to. Til gengæld er der muligheden for at købe tiles der giver ret til hhv. omslag og en anden (noget dyrere) at sætte en terning på en valgfri side. Men at værdisætte disse ting kontra opgradering af terning, og hvornår jeg skal købe nye terninger m.m. det var en lidt stor mundfuld i første omgang. Så pt føler jeg egentlig bare, at jeg har fået styr på regler og mekanikker. Herefter skal der nok nogle håndfulde gennemspilninger til før jeg har en fornemmelse for fornuftige strategier.

Og så fik vi spillet endnu et spil RftG. Det gik væsentligt bedre end forrige gang. Men jeg følte nok mere at det var kortene, der spillede mig end omvendt. I bund og grund syntes jeg nok bare at San Juan er så meget bedre et spil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Gunness »

Efter fem ugers tørke på spilfronten er der endelig faldet en smule regn - ikke nok til at slukke tørsten, men dog en start.

Lørdag fik jeg prøvet Project L, der nok skal blive en succes som hurtig filler, ikke mindst hvis der bliver koblet nogle ekstra moduler på. Lækker produktion og dejlige brikker, man kan sidde og dimse med :) Vi fulgte op med Ganz Schön Clever.

I går fik vi endelig sat et punktum for Near and Far-kampagnen, desværre med et halvt års forsinkelse siden sidste spil, men skidt pyt. NaF er et ret tilbagelænet spil med en relativt åben historiestruktur, men jeg synes alligevel, at spillet leverer på de fleste parametre. Med Amber Mines-udvidelsen er der tilpas mange taktiske valg, grafisk er det flot, og teksten er velskrevet. Jeg er spændt på, hvad Now or Never kan byde på.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Gunness »

I dag stod den på Wonderland's War, der netop er ankommet. Eventyrland er blevet "normaliseret", og op til fem spillere (vi var tre) - Alice, Jabberwocky, Den Røde Dronning, Hattemageren og Cheshirekatten - kæmper om at gøre landet lige så skørt, som det plejer at være.

Spillet er en blanding af bag building og area control. Det kører over tre runder, der hver består af to faser. Først er der Tea Party, hvor man samler "chips" ind, som man kommer i sin pose, skaffer sig allierede i form af særlige "Wonderlandians" og sender tropper ud til spillets fem områder. Dernæst kæmper man om hvert område efter tur, hvor man har en startstyrke og bygger denne op ved at hive sine "chips" op af posen uden at få for mange af de dårlige, der resulterer i, at man ryger ud af kampen.

Image

Det er bestemt ikke noget billigt spil, men for pokker, hvor er det lækkert produceret :) Jeg havde smidt lidt ekstra penge efter deluxe-udgaven, så alle standees er opgraderet til minis, og chips'ne er gået fra papbrikker til labre plasticjetoner. Ud over table presence er det heldigvis også sjovt. Kampene om de enkelte områder er ret nervepirrende, når man simultant trækker op af posen og samtidig er tæt på at "buste". Der er også hemmelige quests, man kan løse undervejs, der påvirker ens valg i de forskellige områder. Teselskabet har også mange interessante, taktiske valg, og parret med asymmetriske player powers og muligheder for at opgradere disse undervejs, bør variationsmulighederne være på plads.

Dagen blev sluttet af med Project L.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Taibi »

Ja, siden sidst er det så blevet til 2x Caverna og 4x Messina 1347.

Førstnævnte er altid underholdende, men også et spil jeg er virkelig dårlig til. Sidstnævnte er egentlig et hurtigt spil (ca. 60-70 minutter for os to), men kræver en del hjerneaktivitet. Jeg føler mig faktisk godt underholdt, men jeg fornemmer godt, at Vivi ikke er helt så begejstret. Vi har pakket det væk for nu, men måske det ender i bunken af spil, der skal sælges.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Andrea »

Jeg fik lokket gemalen med på at prøve Tiny Epic Dinosaurs, som er lidt mere kompliceret, end det først ser ud til (men nøj nogle fine små dinobrikker...). Glimrende lille spil, selvom et par af mekanismerne virker lidt pudsige.
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Taibi »

Vi fandt en ny-klassiker frem i dag og spillede 2x Ark Nova. :D

Det første spil var en ensidig affære, hvor jeg fik bøllebank af Vivi, som scorede 65 point. I det andet spil var det omvendt, omend det har var med en beskeden score på 14 point, men da fruen havde -33 var det ganske overbevisende.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Frouvne »

Min datter har flere gange ønsket at få Let's Catch the Lion! på bordet i denne weekend og det har glædet mit fader-hjerte. Og så har vi faktisk også brugt noget tid på at spille det på en App, hvor vi har kunnet snakke lidt om det imens vi spillede. Et rigtig, rigtig godt børnespil i mine øjne!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Jonezy »

Carsten og jeg var på besøg hos Tommy i weekenden. Vi spillede igennem...

Det blev til:

3x Ark Nova - Hype holder. Det her kommer blæsende ind i hobbyen som Terra Mystica, Scythe og Terraforming Mars før det. Genialt tema, godt skruede sammen mekanikker og masser af god hjernegymnastik på den gode måde. Eneste anke må blive spilletiden, selvom tiden flyver afsted når man spiller. Elsker det.

3x So Clover - Fint social ord associationsspil, hvor man med 1 ord skal beskrive 2 andre ord. Når ikke Just One's højder og kan være ret frustrerende når man ikke kan finde et godt ord til begge ordene. Seriøst, hvad ville I skrive til 'Rope' og 'Month'? Sjov lille leg.

2x Dice Realms - Tom Lehmann's nyeste. Man bygger terninger i stedet for decks. Meget bedre, men også en del grimmere end Dice Forge. Var godt underholdt.

2x Wonderland's War - Det spil jeg har glædet mig mest til af mine kickstartere og det skuffede heldigvis ikke. Kæft en fest jeg havde. Draft og bag building er 2 af mine favorit mekanikker og de har hver sin fase. Fantastisk produktion med skøn farverig artstyle og et fest fyrværkeri af en oplevelse. Mange sjove beslutninger, men også meget RNG, så det skal man være klar på. Elsker det.

1x Cascadia - Den nye gateway klassiker for a reason og jeg tabte selvfølgelig fordi de fugle er åndssvage. :lol: Elsker det.

1x Fantastic Factories - Kombo spillet, hvor man bruger terninger til at aktivere og bygge forskellige kort. Meget multiplayer solitaire, men virkelig underholdende. Elsker det.

1x Oriflamme - Lille filler, hvor man med en lille håndfuld kort skal bluffe og lure hinanden. Fin lille filler.

1x Remember Our Trip - Meget originalt japansk tile-puzzler. Noget fiddly, men også dejlig anderledes. Fint uden at være prangende.

1x Stroganov - Hansa Teutonica designerens nye spil. En solid omgang ressource management med anderledes ressourcer såsom forskelligt dyreskind og heste i et 1800 tals Sibirisk setting. Kudos for tema og artwork, men gameplay var ikke det helt store sus på første og lidt famlende spil.

1x Terraforming Mars: Ares Expedition - TM i hurtig form. Giver meget af det samme som TM, men må indrømme at jeg fortrækker den længere og mere fokuseret original oplevelse. Men klart godkendt.

Kæft den gik hurtigt den weekend. Ark Nova og Wonderland's War er begge noget af det bedste nye jeg har spillet i meget lang tid og på hver sin måde. Man bliver altså så glad når man opdager nye spil, som har potentiale til at blive blandt ens favorit spil. Det hele hjulpet af et par hyggelige med-spillere. :D
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Frouvne »

Spilgruppen har holdt lav profil siden starten af december, så da Steen kiggede forbi i aftes var det meget passende, at vi kastede os over For Science! hvori man forsøger at opfinde kure. Grunden til at jeg oprindeligt anskaffede mig spillet var klart at R. Eric Reuss stod som designer. Jeg var meget imponeret over hans indsats med Spirit Island. For Science! er en helt anden størrelse. Men også meget original. Spillet når slet ikke samme højder, men et real-time stabelspil, hvor der skal tænkes og kombineres kunne godt udfylde en niché som filler ... i hvert tilfælde for en periode.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Februar 2022

Post by Andrea »

I går blev det til endnu en omgang Terraforming Mars (selvfølgelig med Prelude-udvidelsen). Dejligt dejligt spil. Elsker at der er så mange forskellige strategier, man kan kaste sig over. Vi har dog ikke helt fået mikrobe-dyre-strategien til at shine for alvor endnu. Min egen spiloplevelse var en smule hæmmet af, at de to andre spillere brugte virkelig lang tid i deres ture, så jeg tror, det er et spil, hvor jeg vil foretrække ikke at være mere end tre spillere.
Post Reply