Nytårsforsæt 2022

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Nytårsforsæt 2022

Post by Frouvne »

2022 er kommet i gang og der har allerede været en del spil på trods af at Covid-19 har gjort sit for at begrænse mine sociale udfoldelser. Tænker alligevel jeg vil prøve at skitsere et par pejlemærker for året vi netop har påbegyndt gennem et par nytårsforsætter.


1. De forrige år har det meget handlet om strømlining af spilsamlingen ved at skulle skille mig af med spil og samtidig begrænse indtaget af spil. I det kommende år forventer jeg ikke at skulle fylde flyttekasser med spil, der skal ud, da jeg nu syntes samlingen næsten er nede på en acceptabel størrelse. Jeg vil dog fortsat kigge kritisk på de spil, der er på hylderne. Dels fordi nogle ikke bliver spillet og/eller ikke bringer glæde og dels fordi der jo også er nogle ting på vej bl.a. gennem Kickstarter og Gamefound, der skal bruge noget hyldeplads. Mit forsæt bliver at kigge nærmere på de spil, jeg har på hylden og spil for spil forsøge overfor mig selv at retfærdiggøre hvorfor jeg stadig har dem stående på hylden. En del af dette tænker jeg at gøre i en tråd her på forum, så mere om det senere. Jeg forventer ikke at komme igennem alle små- og kortspil. Tænker heller ikke det er interessant hvilke udvidelser m.m. jeg har. Så der bliver tale om en (selv-)kritisk gennemgang af de grundspil der i løbet af året er i min samling. Jeg tænker, at jeg vil eksperimentere lidt med nogle kategoriseringer i stil med hvilke der tilhører "kernesamlingen", hvilke der skal prøves endnu en gang for at vurdere om de stadig hører til i samlingen etc. Og mon så ikke der i den forbindelse er nogle der bliver vejet og fundet for lette?!

2. Familien er dem, jeg primært har spillet med i de forgangne år og da vi også er relativt gode til at få spil på bordet gentagne gange, har jeg en god intention om at finde spil frem, vi kan spille mange gange. Og de kan både blive fundet i samlingen og som nye spil. Mit forsæt her skal nok være at være mere kritisk i forhold til hvilke spil, jeg skal forsøge at introducere familien for i håb om oftere at ramme plet.

3. Og så må der naturligvis også være nogle spil, der skal gøres en ekstra indsats for at få på bordet. Dette punkt tror jeg lige jeg vil kigge lidt nærmere på i den nærmeste fremtid. Men i hvert tilfælde må det lykkes mig at få prøvet Dominant Species: Marine, der endnu ikke er kommet på bordet. Og så tror jeg ikke at hverken, Steam, Brass eller Gaia Project var på bordet i 2021. Det skal ikke gentage sig i 2022!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Nytårsforsæt 2022

Post by Andrea »

Nu er jeg normalt utrolig glad for planlægning, benspænd og nytårsforsætter, men efter to års pandemi er jeg liiiidt forsigtig med at lægge planer i år. I hvert fald planer, jeg ikke kan klare selv men omfatter andre mennesker. Men det ser (7-9-13) heldigvis ud til, at den seneste corona-udgave gør det mere sandsynligt, at vi i løbet af de kommende måneder kan vinke farvel til de fleste restriktioner (og - uden at jinxe noget - så håbe på, at der ikke kommer flere weird mutationer).

Jeg har valgt den helt klassiske med at spille mere. Her i januar, hvor vi ikke rigtig får spillet med andre, så har jeg fået lokket gemalen til at spille bare os to. Det er normalt noget, han ikke er så vild med, medmindre det er samarbejdsspil. Men dem har vi heldigvis flere af.

I 2022 vil jeg spille langt mere, end jeg gjorde i 2020 og 2021. Det er måske lidt fesent sammenlignet med mængden af brætspil, vi nåede mellem de enkelte nedlukninger, men lidt har også ret - i hvert fald nu. Vi har flere spil, vi købte for to år siden, som vi stadig ikke har fået spillet, fordi vi ikke nåede det om sommeren. Jeg har flere spilgrupper, som jeg glæder mig til at se igen, og jeg pønser stærkt på også at snige brætspil ind i andre sociale sammenkomster - bare fordi det er hyggeligt.

Hm. Jeg tror faktisk, jeg vil også, at jeg vil have som nytårsforsæt at spille med Frouvne igen i år. Det er alt, alt for længe siden ;)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Nytårsforsæt 2022

Post by Frouvne »

Andrea wrote: Sat Jan 22, 2022 9:21 pm[...] Hm. Jeg tror faktisk, jeg vil også, at jeg vil have som nytårsforsæt at spille med Frouvne igen i år. Det er alt, alt for længe siden ;)
Det var da et ualmindeligt udmærket nytårsforsæt! Jeg vil straks tilføje et modsvarende forsæt til min (mentale) liste over hvad der skal nåes i år! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Nytårsforsæt 2022

Post by Taibi »

Jeg pralede jo også af, at jeg havde mine mål for 2022 klar. Det har dog knebet med tiden til at få dem nedfældet her. Jeg var dog startet op på den bærbare inden du fik åbnet ballet.

Men, jeg lægger mig i forlængelse af Andrea og håber, at vi i 2022 får større mulighed for at mødes fysisk. Jeg satser især på, at Djengis Con bliver til noget, men også, at vi i Ebeltoft kan få inspireret flere til at spille brætspil.

1. Årets fornemmeste opgave må være at få spillet de ikke-spillede spil. Vores samling består af 156 (uden udvidelser), hvoraf 28 er til salg. Ud af de 128 spil har vi spillet 55 og har altså 73 potentielle nye for os spil til gode. Så det må være målet at få det barberet ned i løbet af året. Og så har vi endda ikke taget højde for de spil, som vi har på vej, mestendels fra Kickstarter. Det drejer sig om 20 spil, hvoraf én er en ny udgave af et vi ejer (og har spillet). Ja, for så ikke at regne med alle de nye spil, som jeg nok får støttet i løbet af året. Omvendt, så ender de jo nok med at belaste 2023... så den tid den sorg.

Så, summa summarum er, at vi skal have barberet det tal ned. Jeg vil sige, at målet må være at der skal være flere spillede end ikke-spillede spil når året er omme.

2. Næste opgave må være at begrænse indkøb, men her synes jeg, at det er sværere at sætte et egentligt mål. Det kan være, at jeg vender tilbage til den i detaljer, men begrænsningens kunst er hovedtermen her.

3. Arbejde med Syddjurs Brætspilsforening på den anden side af pandemien. Vi havde svært ved at få folk af huse, så vi skal have gennemtænkt det. Det kunne være, at sparring med andre foreninger er vejen frem. Det kunne være fedt, hvis vi kunne have et arrangement, hvor der er flere til stede, der ikke er bestyrelsesmedlemmer end der er. Vi har som oftest været nærved fuldtallig fra bestyrelsen (omend Vivi ikke er bestyrelsesmedlem, så tæller hun vel ikke rigtigt i den sammenhæng). Der har som regel været tre til stede - og det har været to fra bestyrelsen og Vivi. Så målet må være 3+ udover det.

4. På det personlige plan har jeg valgt at afbryde mit studie. Det vil sige, at jeg nu er arbejdssøgende for egen regning. Derfor er et job højt på ønskelisten. Så, det vil jeg arbejde målrettet hen i mod i 2022.

5. Vægten svinger. Derfor er det sidste mål, at der skal gang i træningen i det lokale center. Jeg døjer også med lændeproblemer, hvilket giver problemer med kvaliteten af min søvn. Så, der vil være fyldt godt op på plussiden, hvis jeg kunne få gang i træningen. Det første mål er at komme afsted to gange om ugen, siden arbejde mig op på tre gange.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Nytårsforsæt 2022

Post by Frouvne »

Da der nu kun er få dage tilbage af 2022 tør jeg godt gøre status over mine nytårsforsætter.

Frouvne wrote: Sun Jan 16, 2022 10:13 pm 2022 er kommet i gang og der har allerede været en del spil på trods af at Covid-19 har gjort sit for at begrænse mine sociale udfoldelser. Tænker alligevel jeg vil prøve at skitsere et par pejlemærker for året vi netop har påbegyndt gennem et par nytårsforsætter.


1. De forrige år har det meget handlet om strømlining af spilsamlingen ved at skulle skille mig af med spil og samtidig begrænse indtaget af spil. I det kommende år forventer jeg ikke at skulle fylde flyttekasser med spil, der skal ud, da jeg nu syntes samlingen næsten er nede på en acceptabel størrelse. Jeg vil dog fortsat kigge kritisk på de spil, der er på hylderne. Dels fordi nogle ikke bliver spillet og/eller ikke bringer glæde og dels fordi der jo også er nogle ting på vej bl.a. gennem Kickstarter og Gamefound, der skal bruge noget hyldeplads. Mit forsæt bliver at kigge nærmere på de spil, jeg har på hylden og spil for spil forsøge overfor mig selv at retfærdiggøre hvorfor jeg stadig har dem stående på hylden. En del af dette tænker jeg at gøre i en tråd her på forum, så mere om det senere. Jeg forventer ikke at komme igennem alle små- og kortspil. Tænker heller ikke det er interessant hvilke udvidelser m.m. jeg har. Så der bliver tale om en (selv-)kritisk gennemgang af de grundspil der i løbet af året er i min samling. Jeg tænker, at jeg vil eksperimentere lidt med nogle kategoriseringer i stil med hvilke der tilhører "kernesamlingen", hvilke der skal prøves endnu en gang for at vurdere om de stadig hører til i samlingen etc. Og mon så ikke der i den forbindelse er nogle der bliver vejet og fundet for lette?![...]

Beskrivelsen af mine spil gik i stå, da jeg efter at have beskrevet en pæn mængde begyndte at tynde ud i dem på baggrund af det beskrevne og dermed kom til at rykke rundt på hyldernes indhold og mistede overblikket. Der er dog ingen tvivl om, at det var en sund proces og at jeg nok vil tage fat på den igen på et senere tidspunkt. Særlig det at få dem kategoriseret tror jeg kunne hjælpe mig med at tynde yderligere ud. Jeg tror, der er kommet færre spil ind i samlingen i år end de forrige år og også færre end der er røget ud. Men der er dog en kategori der lidt overraskende er vokset mere end jeg havde forudset. Jeg har fået øjnene op for at der i dag produceres solide krigsspil med en noget lavere kompleksitet end dem jeg tidligere har kastet mig over. Det har ført til nogle fristelser, det har været svært at modstå.

Frouvne wrote: Sun Jan 16, 2022 10:13 pm[...]2. Familien er dem, jeg primært har spillet med i de forgangne år og da vi også er relativt gode til at få spil på bordet gentagne gange, har jeg en god intention om at finde spil frem, vi kan spille mange gange. Og de kan både blive fundet i samlingen og som nye spil. Mit forsæt her skal nok være at være mere kritisk i forhold til hvilke spil, jeg skal forsøge at introducere familien for i håb om oftere at ramme plet.[...]

Det er nok her, jeg er lykkedes bedst. Min datter er meget modtagelig og jeg prøver at holde mig i skindet for at presse for komplekse ting på bordet. Jeg syntes vi har haft mange gode spiloplevelser sammen både som to personer men også ved introduktionen af familiespil, hvor det oftest handler meget om samværet. Helle har jeg spillet mere intensivt med i nogle perioder end andre. Vi har genspillet gamle spil (eks.: The Game, Schotten Totten, The Ravens of Thri Sahashri og Saint Petersburg) og har introduceret langt færre spil, hvoraf jeg selv vurderer, der procentuelt har været mange hits (eks. Sea Salt & Paper, Décorum, Paint the Roses, Calico og Turing Machine).

Frouvne wrote: Sun Jan 16, 2022 10:13 pm[...]3. Og så må der naturligvis også være nogle spil, der skal gøres en ekstra indsats for at få på bordet. Dette punkt tror jeg lige jeg vil kigge lidt nærmere på i den nærmeste fremtid. Men i hvert tilfælde må det lykkes mig at få prøvet Dominant Species: Marine, der endnu ikke er kommet på bordet. Og så tror jeg ikke at hverken, Steam, Brass eller Gaia Project var på bordet i 2021. Det skal ikke gentage sig i 2022!

... men det gentog sig i 2022! Ingen af spillene blev spillet. Men jeg har også kunnet se, at jeg har prioriteret at få andre spil på bordet. Så jeg føler det mere som et til- end et fravalg.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Nytårsforsæt 2022

Post by Neumann »

Frouvne wrote: Wed Dec 28, 2022 2:24 pm Da der nu kun er få dage tilbage af 2022 tør jeg godt gøre status over mine nytårsforsætter.

...
Frouvne wrote: Sun Jan 16, 2022 10:13 pm[...]3. Og så må der naturligvis også være nogle spil, der skal gøres en ekstra indsats for at få på bordet. Dette punkt tror jeg lige jeg vil kigge lidt nærmere på i den nærmeste fremtid. Men i hvert tilfælde må det lykkes mig at få prøvet Dominant Species: Marine, der endnu ikke er kommet på bordet. Og så tror jeg ikke at hverken, Steam, Brass eller Gaia Project var på bordet i 2021. Det skal ikke gentage sig i 2022!

... men det gentog sig i 2022! Ingen af spillene blev spillet. Men jeg har også kunnet se, at jeg har prioriteret at få andre spil på bordet. Så jeg føler det mere som et til- end et fravalg.
Men, alligevel: Dominant Species: Marine skulle du ikke udsætte fornøjelsen af endnu et år. Jeg stiller gerne op med 1(-2) modstandere.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Nytårsforsæt 2022

Post by Frouvne »

Neumann wrote: Wed Dec 28, 2022 6:02 pm
Frouvne wrote: Wed Dec 28, 2022 2:24 pm Da der nu kun er få dage tilbage af 2022 tør jeg godt gøre status over mine nytårsforsætter.

...
Frouvne wrote: Sun Jan 16, 2022 10:13 pm[...]3. Og så må der naturligvis også være nogle spil, der skal gøres en ekstra indsats for at få på bordet. Dette punkt tror jeg lige jeg vil kigge lidt nærmere på i den nærmeste fremtid. Men i hvert tilfælde må det lykkes mig at få prøvet Dominant Species: Marine, der endnu ikke er kommet på bordet. Og så tror jeg ikke at hverken, Steam, Brass eller Gaia Project var på bordet i 2021. Det skal ikke gentage sig i 2022!

... men det gentog sig i 2022! Ingen af spillene blev spillet. Men jeg har også kunnet se, at jeg har prioriteret at få andre spil på bordet. Så jeg føler det mere som et til- end et fravalg.
Men, alligevel: Dominant Species: Marine skulle du ikke udsætte fornøjelsen af endnu et år. Jeg stiller gerne op med 1(-2) modstandere.
Det lyder som om, vi har et forsæt for det kommende år! :D Det er jeg meget frisk på!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Nytårsforsæt 2022

Post by Andrea »

Andrea wrote: Sat Jan 22, 2022 9:21 pm Jeg har valgt den helt klassiske med at spille mere. Her i januar, hvor vi ikke rigtig får spillet med andre, så har jeg fået lokket gemalen til at spille bare os to. Det er normalt noget, han ikke er så vild med, medmindre det er samarbejdsspil. Men dem har vi heldigvis flere af.
[...]
Hm. Jeg tror faktisk, jeg vil også, at jeg vil have som nytårsforsæt at spille med Frouvne igen i år. Det er alt, alt for længe siden ;)
Ha! Begge nytårsforsætter blev overholdt! (og megahyggeligt at spille med Frouvne igen :wink: ).

Jeg fik ikke spillet nær så meget med de gamle spilgrupper som ønsket, men til gengæld opstod der nogle nye spilgruppe-konstellationer. Vi fik også prøvet de fleste af de spil, vi havde hamstret under coronabølgerne, og som vi havde manglet spillere til. Fik vi spillet lige så meget Gloomhaven, som vi 'burde'? Nope, men nu har jeg sat kryds i kalenderen i januar, så gemalen og jeg forhåbentlig når lidt længere i historien.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Nytårsforsæt 2022

Post by Gunness »

Jer og jeres fancy nytårsforsætter - som I endda holder 8) :D
Det er aldrig noget, jeg har turdet kaste mig ud i, men nu hvor vi er kommet på plads i lejlighed, burde der være bedre tid til slige ambitioner.

Så.... jeg skriver mig på forsætter for 2023-listen!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Nytårsforsæt 2022

Post by Andrea »

Gunness wrote: Thu Dec 29, 2022 3:57 pm Jer og jeres fancy nytårsforsætter - som I endda holder 8) :D
Det er aldrig noget, jeg har turdet kaste mig ud i, men nu hvor vi er kommet på plads i lejlighed, burde der være bedre tid til slige ambitioner.
Undskyld! Jeg går straks ud i køkkenet og fortsætter designet af den Cthulhu-kage, jeg skal have med til nytår...

(og hvor urealistisk det end lyder, så var det ikke mig, der foreslog temaet... :shock: )
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Nytårsforsæt 2022

Post by Gunness »

^(jeg håber, at det skinnede igennem, at det var sagt med et glimt i øjet! Jeg skulle jo bare være startet selv for længst. Og så god Othello-produktion, i øvrigt :) )
Last edited by Gunness on Fri Dec 30, 2022 10:37 am, edited 1 time in total.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Nytårsforsæt 2022

Post by Bugge »

Nytårsforsæt? Egentlig burde det være et langt filosofisk indlæg, men det hele munder ud i, at hver eneste dag af resten af mit liv skal være kvalitetsdage. Det kræver en del ændringer og blandt dem er helt klart (som sædvanlig) at spille flere brætspil ... :D
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Nytårsforsæt 2022

Post by Andrea »

Gunness wrote: Fri Dec 30, 2022 7:41 am ^(jeg håber, at det skinnede igennem, at det var sagt med et glimt i øjet! Jeg skulle jo bare være startet selv for længst. Og så god Othello-produktion, i øvrigt :) )
Misundelsen var ret tydelig :P

Taktak! Man kommer langt med tentakler. Som man siger.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Nytårsforsæt 2022

Post by Frouvne »

Andrea wrote: Thu Dec 29, 2022 10:21 am[...] Ha! Begge nytårsforsætter blev overholdt! (og megahyggeligt at spille med Frouvne igen :wink: ). [...]
Ja, det må du meget gerne skrive ind i dit nytårsforsæt igen for næste år ... og ellers må jeg jo selv sørge for at få dig indføget i mit! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Nytårsforsæt 2022

Post by Andrea »

Frouvne wrote: Fri Dec 30, 2022 5:43 pm Ja, det må du meget gerne skrive ind i dit nytårsforsæt igen for næste år ... og ellers må jeg jo selv sørge for at få dig indføget i mit! :D
Man kunne måske endda udvide forsættet med, at det skal være mindst to gange? :o
Post Reply