Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Post by Taibi »

Vi spillede Obsession én gang med fire og var underholdt, men endte så med at sælge det fordi den "nye" udgave kom, som jeg så også endte med at sælge. Nu har jeg så købt det hele igen. Jeg er nemlig også vild med den tematiske integration og håber, at det holder stadig. Det kunne din umiddelbare reaktion jo tyde lidt på. Så satser jeg på, at du har fundet den gode kombination inden vi får Ark Nova af bordet.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Sun Jan 23, 2022 8:21 pm ^Jeg kender flere, der er ret begejstrede for Obsession, så det vil jeg meget gerne introduceres til i nærmeste fremtid :)
Det skal vi da spille sammen! Vi skal nok lige en uge eller to længere frem; samtlige mine kollegaer lå med Covid for en uge siden, så socialt holder jeg lav profil lidt endnu. Vi har netop spillet yderligere et spil og jeg tror heller ikke det gør noget, hvis jeg får spillet endnu et par spil inden jeg introducerer for mange. Jeg tænker lige at jeg vil løbe regelbog og Glossary igennem igen og måske endda overveje om der skal tilføjes flere varianter og/eller evt. en udvidelse. Jeg er umiddelbart faldet pladask for spillet. Helle er lidt mere tilbageholdende selvom det ellers er et tema hun holder af. Men hun er bestemt ikke afvisende, så jeg håber, hun stadig kan nå at blive grebet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Post by Andrea »

Vi havde brætspilsgæst i går og fandt Terraforming Mars frem igen - denne gang med Prelude-udvidelsen. Oooog... vi fik en lidt sjov start, fordi nogen fik taget udvidelsen og brugt som generel bunke frem for at blande dem ind i grundkortene, hvilket vi så opdagede efter et par runder. Det gjorde også, at vi kom lidt senere i gang med at indtage planeten, og at spillede nok varede længere, end det behøvede. Men vi hyggede os, og jeg fik prøvet en anden spillestil af, end jeg er vant til, da jeg kørte big spender-stilen (sig mig, jeg er Elon Musk!) og samtidig skrabede pointkort til mig. Det spil kommer sandsynligvis også på bordet næste gang, vi skal spille med ham :)
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Post by Neumann »

Årets og månedens første - og givetvis eneste - spil blev endnu en duel melem undertegnede og min datter over mit nyindkøbte Sorte Fredag.

Lidt skuffende faldt trækningerne således, at vi aldrig oplevede de samme højder som ved første spil i sidste måned, og stadig kun småfesne aktiekorrektioner. Vi nåede ikke over 130 i aktiekurserne- og heller ikke under 58, efter at musikken spillede.

Slutresultatet blev 27 sølvbarrer til datteren mod mine 24. Men hun var meget tilfreds med at opdage, hvordan spillet klikkede for hende, så måske går der mindre end 4 uger før næste gang.

… og så har jeg øjensynligt også fået mig en svigersøn, og hvis ikke han vil spille med, så har han næppe nogen lys fremtid her på matriklen :evil:
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Post by Taibi »

Hov, jeg er vist bagefter igen.

Siden sidste opdatering for en uge siden er det blevet til 10x Ark Nova med fruen. Vi er tydeligvis stadig godt underholdt. Der er tale om, at der arbejdes på en udvidelse, men indtil videre har vi det glimrende med det spil vi har.

I tirsdags blev det til 2x Caverna med udvidelsen Forgotten Folks. Den gør virkelig spillet endnu bedre med de asymetriske racer, der hjælper én med at finde nye vinkler på spillet. Det gik dog ikke så godt. Første spil endte uafgjort, men i spil nummer to fik jeg tæsk. Jeg har dog nydt gensynet med spillet, så jeg har generhvervet det til min egen samling, så kan jeg også spilteste strategier hjemmefra. :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Post by Frouvne »

Spilleriet er her gået mere eller mindre i stå i forbindelse med at vi har besøg af Omikron. I dag fik jeg dog introduceret min datter til Einfach Genial. Det er jeg godt tilfreds med, at det har fået lov til at blive stående på hylderne. Så må vi se, hvor mange af de abstrakte spil, der får lov at stå, når hun bliver større. Men med børn i hendes alder syntes jeg, at de er rigtigt gode.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Post by Taibi »

Av og øv. Må I hurtigt komme ovenpå igen.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Post by Frouvne »

Taibi wrote: Sat Jan 29, 2022 8:50 pm Av og øv. Må I hurtigt komme ovenpå igen.
Takker for omsorgen. Heldigvis har det i første omgang ramt mildt. Og som folk har fået det i min daglige omgangskreds har alt tydet på, at det kun var et spørgsmål om tid.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Post by Jonezy »

Besøgte Carsten i Borup igår. I stedet for den normale omgang Too Many Bones, vi plejer at kaste os ud i, havde vi snakket om at få støvet nogle af de spil af, som havde ligget lidt længe uspillet på hylderne.

Derfor startede vi med et kærligt gensyn af Legacy: The Testament of Duke de Crecy. Det havde vi sidst spillet sammen tilbage i januar 2015.... :o Legacy er faktisk en relativt simpel medium euro, hvor man bygger sit eget stamtræ. Man starter som familiens overhoved og finder sin kone/mand og så skal man ellers i gang med at få børn og børnebørn som skal giftes ud til ægtefolk, som forhåbentligt passer lige ind i familien (læs: giver de rigtige bonusser og special abilities som passer til din synergier). Temaet bliver faktisk ret hyggeligt, da artworket tydeligt viser, at det her ikke er noget som skal tages alt for seriøst. Største udfordring med spillet er, at det måske går ned i verdenshistorien, som det kortspil, der fylder mest på et bord, da hvert ægtepar kan få 3 børn og med 4 generationer stikker det helt af til sidst med alle de kort på bordet, men det var hyggeligt og underholdende og Carstens britiske gren af familien gav ham en grim dosis VPs, som jeg ikke kunne hamle op med. Virkelig et kærligt gensyn.

Bagefter kastede vi os ud i Time Stories. Vi spillede de 5 første scenarier tilbage, da Time Stories var hot (vi spillede det sidst i juli 2017....) og min åndede FOMO havde gjort at jeg stadig havde 5 scenarier liggende i shrink, så nu skulle det være. Time Stories kræver tid og er ret fiddly og så blev det nok udkonkurreret af bølgen af escape room spil, som i meget kortere spilletid gav meget af den samme spiloplevelse, så derfor har det så ligget i et skummelt hjørne på min ene Kallax uspillet i en årrække.

Vi spillede først det lille demo scenarie Santo Tomás de Aquino for at lære spillet at kende igen og som opvarmning til det efterfølgende større eventyr Brotherhood of the Coast. Sådan 2 scanarier tager så lige det meste af en lørdag. Vi brugte 2-3 runs på den lille opvarmning inden vi brugte 4-5 runs på det store scenarie. Vi spiller rimelig chill og undersøger det hele (lidt ligesom man bør spille Sherlock Holmes: Consulting Detective), så derfor bliver det en lang omgang.

De 2 scenarier hang sammen og vi var på tidsrejse tilbage i den caribiske pirattid i året 1685, hvor vi i det første scenarie reddede dem vi skulle spille som i det store scenarie. Så vi var altså pirater hele lørdagen, hvor vi sejlede rundt i mellem Port Royal, Tortuga og San Juan på jagt efter 4 brødre, som vi skulle finde og slå ihjel (de var faktisk tidsrejse agenter som os og havde lavet rod i tidslinjerne). Igennem de forskellige runs fik vi opgraderet vores lille sloop skib til en galleon og fundet de fleste af hemmelighederne rundt omkring i de forskellige havnebyer. Det var en stor fornøjelse.

Jeg kan faktisk godt lide konceptet med at man har et run og skal finde så mange informationer som muligt inden tiden løber ud og så starte forfra igen. Jeg er også imponeret over hvordan spillet er sat sammen og egentlig bare bygget op af et sæt kort. Men Time Stories er al for fiddly og tidskrævende og efter 4-5 timer er man altså helt drænet med at holde styr på alle informationerne. Kan godt forstå at denne slags oplevelser i dag er blevet app-drevet eller i mindre mundfulde med escape room spil. Så Time Stories er altså lidt et akavet spil, men det var stadig helt enormt underholdende at tilbringe en lørdag som pirater og løse mysteriet omkring de fire Coxon brødre.
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Post by Neumann »

Jonezy wrote: Sun Jan 30, 2022 11:33 am
Legacy: The Testament of Duke de Crecy. Det havde vi sidst spillet sammen tilbage i januar 2015.... :o Legacy er faktisk en relativt simpel medium euro, hvor man bygger sit eget stamtræ. Man starter som familiens overhoved og finder sin kone/mand og så skal man ellers i gang med at få børn og børnebørn som skal giftes ud til ægtefolk, som forhåbentligt passer lige ind i familien (læs: giver de rigtige bonusser og special abilities som passer til din synergier). Temaet bliver faktisk ret hyggeligt, da artworket tydeligt viser, at det her ikke er noget som skal tages alt for seriøst. Største udfordring med spillet er, at det måske går ned i verdenshistorien, som det kortspil, der fylder mest på et bord, da hvert ægtepar kan få 3 børn og med 4 generationer stikker det helt af til sidst med alle de kort på bordet,…
Det spil har jeg også, men det har kun set 2-3 spil her. Jeg havde lidt ufortjent nostalgi over et gammelt spil, Blood Royale, som jeg håbede, dette spil ville afhjælpe. Det gjorde det desværre bare ikke.

Vores spise- og spillebord er også alt for lille, men værre er nok, at jeg aldrig følte nogen konsekvenser af andre handlinger end at yngle løs. Indkøb af herresæde, eksempelvis, virkede ret … ligegyldigt.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Post by Jonezy »

Neumann wrote: Sun Jan 30, 2022 1:20 pm Det spil har jeg også, men det har kun set 2-3 spil her. Jeg havde lidt ufortjent nostalgi over et gammelt spil, Blood Royale, som jeg håbede, dette spil ville afhjælpe. Det gjorde det desværre bare ikke.

Vores spise- og spillebord er også alt for lille, men værre er nok, at jeg aldrig følte nogen konsekvenser af andre handlinger end at yngle løs. Indkøb af herresæde, eksempelvis, virkede ret … ligegyldigt.
Ja, det er ikke her, at du får et spil fuld af crunchy beslutninger med store konsekvenser. Man skal hygge sig med at lave sit familietræ og grine lidt af hvordan den tyrkiske krydderihandler kom ind i familien, da vi havde 'finansielle udfordringer'.
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Post by Neumann »

Jonezy wrote: Sun Jan 30, 2022 1:38 pm Ja, det er ikke her, at du får et spil fuld af crunchy beslutninger med store konsekvenser. Man skal hygge sig med at lave sit familietræ og grine lidt af hvordan den tyrkiske krydderihandler kom ind i familien, da vi havde 'finansielle udfordringer'.
… det kommer godt nok også lidt tæt på min aktuelle virkelighed som førstegangs-svigerfar til en alenhøj bengel med grønfarvede puddelkrøller :shock:

Men jeg bliver nok stadig lidt endnu på Friedemann Frieses fredagsfrembringelse (hin sorte), og så mangler jeg også at få taget dyden på Libertalia - og ellers lade være med at falde for Ark Nova hypen - eller Obsession. Det varer nok lidt, før den gode hertug ryger på bordet igen.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Post by Gunness »

Neumann wrote: Sun Jan 30, 2022 3:16 pm… det kommer godt nok også lidt tæt på min aktuelle virkelighed som førstegangs-svigerfar til en alenhøj bengel med grønfarvede puddelkrøller :shock:
Haha, det lyder da fantastisk :D Ma være en oplagt brætspilsmakker.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2022

Post by Taibi »

Det er blevet til lidt mere Ark Nova og 2x Botanik, som var nyt for os. Så, allerede én mindre på listen over ikke-spillede spil. 8) :D

Jeg ved ikke helt rigtig, hvordan jeg skal forklare spillet, så måske det er nemmere at henvise til BGG. Men, vi var faktisk godt underholdt. Den ene del af spillet er et spørgsmål om at sikre sig de rette tiles til ens mecha-have. Den anden del handler om at placere disse tiles i de rette konfigurationer, så der scores point på blomster og kombinationer af forskellige farver. Disse skal dog alle være forbundet med kilden for at blive hængende. Selve udvælgelsen foregår ved at placere tiles på et delvist fælles ressource område, hvor du kan frigøre en tile til dig selv, men også potentielt din modstander. Ganske fornøjeligt og ret thinky.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Post Reply