Hvad har du spillet i dag? December 2021

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Jonezy »

Jeg er også røget i Ark Nova hypen. Det startede med at Tom Vasel kaldte det en Terraforming Mars dræber med Zoo tema som han gav en 10'er. Nu er Mr. Vasel ikke lige en go to guide for mig, men det pirrede min nysgerrighed og så begyndte jeg at se videoer af spillet og blev mere nysgerrig. Så nu endte jeg at bruge 1. Juledag på at spille det solo 3 gange på Table Top Simulator (fordi jeg er ikke smart og med på noderne som Taibi... :D).

Det kommer ikke til at erstatte Terraforming Mars for mig, men det kommer til at være et af de mere heavy euroer som jeg godt gider at spille og jeg har lagt en forudbestilling nu.

Alle de unikke kort og puzzlen med at finde synergier i dem giver lidt TM vibes, og det er virkelig lige noget for mig at prøve at få det bedste ud af de kort man har adgang til.

Action selection mekanismen, hvor man har adgang til 5 forskellige aktions kort, som ligger i slots fra 1-5 og så slider ned til 1 når man har lavet aktionen; og hvor ens aktion bliver bedre jo højere slot den ligger i, er en puzzle i sig selv og der skal træffes hårde beslutninger. Man vil jo helst bruge aktionen i slot 5, hvor den er virkelig stærk, men lige nu har man selvfølgelig brug for noget helt andet. Og så kan man også opgradere de forskellige aktions kort undervejs og gøre dem endnu vildere. Masser af lækker hjerne gymnastik her.

Der er også sjov tile-laying med at bygge din zoo med enclosures, unikke bygninger, kiosker og pavillioner. På dit zoo-map er masser af lækre bonusser, som du gerne hurtigt vil have fat i jo, men man skal jo også lige sørge for, at det man bygger passer til de dyr man har tænkt sig skal bo i din zoo.

Og så er der kombo/bonus sjov over det hele, så man kan få sig nogle seriøse ture nogle gange. Man får bonus ting på zoo mappet, på de forskellige tracks og ved at støtte conservation projekter.

Der skal noget til at jeg gider de mere heavy euroer, men tror temaet hjælper mig gevaldigt her og det har virkelig været sjovt at gå på opdagelse i Ark Nova de sidste par dage. Tror det bliver et stort hit, når det bliver nemmere at få fat i. Jeg er i hvert fald ret imponeret.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Frouvne »

2. juledag stod traditionen tro på julefrokost med en del af familien. Da vi kom hjem om aftenen var der alligevel overskud til et første forsøg med Project L. Det ene spil tog det andet og pludselig havde vi spillet fem spil. Æstetisk er det en fornøjelse. Grundspillet er nok ikke det mest interessante, men det er jo en udpræget filler. Så kompleksiteten skal heller ikke være i top. Jeg forventer også, at det med de to udvidelser (Ghost og Finesse) nok skal få en tilpas højnelse af kompleksiteten. Så jeg tænker nok, at det i hvert tilfælde i en periode vil være en hyppig gæst på bordet. Til formiddag fik vi lokket vor søn til at deltage i et spil. Og han var også umiddelbart så positivt stemt, at han lovede at være med til et spil igen senere. Den yngste fik også presset sig ind til en plads ved spilbordet og her blev det Ticket to Ride: First Journey (Europe), der kom på bordet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Andrea »

Jeg har faktisk spillet lidt mere i denne måned, end det ser ud til. I anden uge af december fik jeg nemlig Exit Advent Calendar: The Mystery of the Ice Cave i tidlig julegave af en ven. Da vi allerede var lidt bagud med at åbne låger, så tog gemalen og jeg det stille og roligt og lavede i stedet nogle 'julekalender-sessions' i løbet af måneden i stedet for at åbne én låge per dag. Men det var en virkelig sjov oplevelse - bedre end jeg havde turde håbe på. Der var selvfølgelig nogle låger, som var ret svære, men så kunne man få et hint eller to. Jeg var ret imponeret over kreativiteten, og hvordan udviklerne havde brugt mange forskellige tricks til at få en til at tænke kreativt.

Absolut en af de bedste julekalendere, jeg har haft :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Frouvne »

Frouvne wrote: Mon Dec 27, 2021 4:01 pm 2. juledag stod traditionen tro på julefrokost med en del af familien. Da vi kom hjem om aftenen var der alligevel overskud til et første forsøg med Project L. Det ene spil tog det andet og pludselig havde vi spillet fem spil. Æstetisk er det en fornøjelse. Grundspillet er nok ikke det mest interessante, men det er jo en udpræget filler. Så kompleksiteten skal heller ikke være i top. Jeg forventer også, at det med de to udvidelser (Ghost og Finesse) nok skal få en tilpas højnelse af kompleksiteten. Så jeg tænker nok, at det i hvert tilfælde i en periode vil være en hyppig gæst på bordet. Til formiddag fik vi lokket vor søn til at deltage i et spil. Og han var også umiddelbart så positivt stemt, at han lovede at være med til et spil igen senere. Den yngste fik også presset sig ind til en plads ved spilbordet og her blev det Ticket to Ride: First Journey (Europe), der kom på bordet.
... og noget af det allerbedste ved sådanne feriedage er, at selvom man har spillet tidligt på dagen, kan man sagtens nå meget mere endnu! Vi kiggede således i fællesskab nærmere på vores hylder og blev enige om, at det var alt for lang tid siden, at vi havde spillet Pandemic: Fall of Rome. Vi var godt rustne i det og det kunne man godt mærke på vores spil, men vi nåede at få så meget styr på det, at vi kunne hive en sejr i land. Imens den yngste blev puttet fik jeg lært vores ældste barn reglerne til Saint Petersburg. Så da Helle kom op igen spillede vi et tre-mandsspil. Mit indtryk var, at han godt kunne se, hvorfor vi har spillet det så meget på det sidste. Forhåbentlig kan vi nu lokke ham til at prøve igen indenfor en overskuelig tidshorisont. Da den unge mand havde trukket sig tilbage tog vi endnu et par spil Project L.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Taibi »

Fruen og jeg spillede Ark Nova både i går og i dag. Dagens spil var rigtig tæt på brættet, men jeg havde held eller forstand til at få mine end-game mål i hus, så endte med en overbevisende sejr. Spillet er sat op på bordet til en ny omgang i morgen. Vi er nu på 5 spil over 4 dage.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Frouvne »

Taibi wrote: Tue Dec 28, 2021 9:09 pm Fruen og jeg spillede Ark Nova både i går og i dag. Dagens spil var rigtig tæt på brættet, men jeg havde held eller forstand til at få mine end-game mål i hus, så endte med en overbevisende sejr. Spillet er sat op på bordet til en ny omgang i morgen. Vi er nu på 5 spil over 4 dage.
Hvordan ser det ud med spilletiden, nu I begynder at opbygge lidt rutine?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Frouvne »

Et enkelt spil er det blevet til i dag. Vi var forbi Føtex for at handle ind til nytårsaften og så røg der et eksemplar af Ticket to Ride: Europe ned i kurven til sølle 200,- Vi har nydt at spille børneversionen med vores datter og har flere gange talt om, at vi burde prøve et af grundspillene på et tidspunkt på trods af, at mit førstehåndsindtryk for efterhånden mange år siden var meget ringe. Vi prøvede det her til eftermiddag og mit syn har nok ikke ændret sig så meget. Men det er da meget hyggeligt. Og det skal nok få et par chancer mere. Særligt efter at det er gået op for mig, at nogle af udvidelserne faktisk ser ud til at bibringe spillet noget, der giver mig lyst til at prøve dem. Så jeg vil gøre mig umage med at få et lidt mildere syn på spillet i den kommende tid.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Andrea »

Jeg fik prøvet det nyindkøbte Ten med gemalen i dag. Vi spillede to gange, og jeg begriber simpelthen ikke, hvordan han kan være SÅ heldig i både spil og kærlighed! :shock: Man skulle næsten tro, at han havde pakket kortene...

Derefter tog vi en omgang Isle of Cats, mens en af vores katte sov på en spisebordsstol ved siden af.
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Taibi »

Frouvne wrote: Tue Dec 28, 2021 9:24 pm
Taibi wrote: Tue Dec 28, 2021 9:09 pm Fruen og jeg spillede Ark Nova både i går og i dag. Dagens spil var rigtig tæt på brættet, men jeg havde held eller forstand til at få mine end-game mål i hus, så endte med en overbevisende sejr. Spillet er sat op på bordet til en ny omgang i morgen. Vi er nu på 5 spil over 4 dage.
Hvordan ser det ud med spilletiden, nu I begynder at opbygge lidt rutine?
Jeg tror, at vi rammer 2 timer i snit, måske lidt mere.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Frouvne »

I aftes fik vi igen, igen Saint Petersburg på bordet. Til slut fik jeg 30+ rubler i hver af de tre udbetalinger, så jeg kunne købe praktisk talt alt der kom på bordet. Små justeringer i hvad der bliver indkøbt, har stor effekt. Og det holder spillet interessant. I dag ville den yngste have Kraken Attack! på bordet. Det var nu også ganske hyggeligt. Men ikke synderlig interessant. Eftermiddagen bød på mere Saint Petersburg og så gav vi til aften Pandemic: Fall of Rome endnu en chance efter vi for et par dage siden begge blev lidt skuffet over det. Vores indtryk var noget bedre til aften, så det overlever nok lidt endnu i samlingen. I det lange løb skulle det dog ikke undre mig, om det er det oprindelige Pandemic, der bliver det eneste der forbliver i samlingen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Gunness »

For nogle dage siden fik vi igen prøvet Mantis Falls, hvor jeg denne gang havde fornøjelsen af at prøve at være lejemorder. I modsætning til andre social deduction-spil er det svært at gemme sig i mængden, når man kun er to spillere, men det lykkedes mig at smile pænt og foregøgle, at jeg skam arbejdede for både min og min kones overlevelse. Og ak, hun klarede det da heller ikke ;)
Det var en sjov oplevelse, og jeg glæder mig til at prøve at få nogle af de medfølgende udvidelser på bordet.

I forgårs prøvede vi det lille jule-roll & write, Giftbringer, som Awaken Realms har udgivet ganske gratis. Ikke noget stort spil, men tematisk og hyggeligt.

Og i går kom Viscounts of the West Kingdom igen frem. Jeg hev en komfortabel sejr i land ved at satse hårdt på at bygge på slottet. Som jeg måske har nævnt før er det et udmærket spil, der dog ikke ville tage skade af at blive strømlinet lidt. Der er for mange regler, der bare giver mere "overhead" uden at gøre oplevelsen nævneværdigt sjovere.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Neumann »

Årets sidste - og månedens eneste - spil blev en duel melem undertegnede og min højskolehjemvendte datter over mit nyindkøbte Sorte Fredag. Spillet simulerer angiveligt et større aktiemarkedsammenbrud ved i forløbet af spillet at putte flere og flere panikbrikker i en stofpose, hvorfra man trækker korrektionsbrikker i et større og større antal. I begyndelsen er alle aktier møgbillige, men de kan ved opkøb og spillermanipulation loppes op i pris, hvor kunsten så består i at sælge dem igen lige inden sammenbruddet sker, dvs gætte på, hvornår det så bliver.

Lidt skuffende faldt trækningerne således, at vi aldrig oplevede det spildesignplanlagte store sammenbrud, men blot et mindre antal småfesne aktiekorrektioner. Noget af det skyldtes nok, at vi begge praktiserede "køb og hold", hvilket først udløser flere panikbrikker, når man kommer højt op i niveau. Jeg holdt brandudsalg, da vi nåede niveau 7/9 og begyndte indkøb af guld og sølv, datteren var lige efter, men mine favoritaktier var kommet noget højere op i pris end hendes, og en af hendes favoritter var tilmed ekstra uheldig under korrektionsfaserne.

Slutresultatet endte med 6 guldbarrer til mig mod datterens 5. Men hun vil stadig gerne prøve det igen :D
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Taibi »

Jeg er/ var egentlig begejstret for Sankt Petersburg. Men, jeg mindes, at det måske ikke var så fantastisk med 2 spillere - er det en fejlagtig erindring?
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Frouvne »

Taibi wrote: Fri Dec 31, 2021 6:57 pm Jeg er/ var egentlig begejstret for Sankt Petersburg. Men, jeg mindes, at det måske ikke var så fantastisk med 2 spillere - er det en fejlagtig erindring?
Jeg kan godt se, at BGG siger det er bedst med fire. Det tror jeg aldrig, jeg har prøvet. Vi har stort set kun spillet det med to. Og for os har det fungeret udmærket. Særligt med pokerchips som penge. Så går det stærkt. Jeg kan bestemt anbefale det med to spillere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? December 2021

Post by Frouvne »

Vi holdt en fredelig nytårsaften hjemme, så der var god tid til at få spillet lidt i løbet af dagen. Den yngste fik lokket os voksne til et par spil Outfoxed!. Imens hun så lidt film fandt vi til gengæld en gammel kending frem, nemlig Mr. Jack. Det blev et par meget hurtige spil, da vi (særligt undertegnede :roll: ) var meget rustne og Mr. Jack fik alt for let spil til at slippe bort. Vores sidste to spil i 2021 blev et af vores absolutte yndlingsspil The Ravens of Thri Sahashri. Jeg har registreret 169 spil med det ... og vi er slet ikke færdige med det endnu.
frouvne, administrator

Image
Post Reply