Hvilke Crowdfundede spil ser du mest frem til?

Her stilles hver uge et nyt tema til diskussion. Kom og deltag i debatten!
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Hvilke Crowdfundede spil ser du mest frem til?

Post by Frouvne »

Hvilke Crowdfundede spil ser du mest frem til?

For mig er Crowdfunding (heldigvis) blevet en mindre ting. Men på trods af det, er der dog stadig en række spil i den kategori, som jeg går og glæder mig til. Her har jeg forsøgt at udvælge dem fem crowdfundede spil, som jeg pt ser mest frem til. De kommer fra henholdsvis Kickstarter og Gamefound.

Øverst på listen som det spil jeg ser mest frem til, vil jeg pt placere: Football Manager Board Game. Akilleshælen er nok, at det er et spil, jeg tænker der oplagt kunne egne sig til solo-spil. Og det er sjældent jeg lykkes med at få dem på bordet. Men måske Football Manager-spil er en undtagelse? Der er i hvert tilfælde mange, der har hevet år ud af deres kalender på den konto. Og for mig er det i hvert tilfælde et kæmpe plus, at spillet primært fokuserer på Manager-delen.

Som nummer to på listen placerer jeg Too Many Bones. For helt at overholde begrænsningerne i dette indlæg skal det måske for god ordens skyld være Too Many Bones: Unbreakable, jeg nævner... i praksis bliver det dog nok det oprindelige spil, jeg tager på bordet først for at reducere i regelkompleksiteten. Jeg har holdt øje med Too Many Bones siden den første gang landede på Kickstarter. På det tidspunkt skræmte både pris og kompleksitet. Jeg har efterhånden brugt mange timer på at se gennemspilninger og regelforklaringer af de enkelte gearlocs. Og det er intimiderende. Men som et potentielt solo-spil eller i hvert tilfælde kooporativt spil tænker jeg, at man godt kan lappe de værste huller undervejs og så eventuelt senere tjekke op på de officielle udlægninger af reglerne. Det er i hvert tilfælde et spil, jeg tænker, jeg er nødt til at prøve at give en chance. Og jeg glæder mig vildt til at give det et forsøg.

Arydia: The Paths We Dare Tread har jeg holdt øje med i årevis og endelig har der været en Kickstarter, så man reelt kan begynde at tælle ned. Designeren Cody Miller er vildt sympatisk og jeg syntes, han har fat i nogle originale ideer i.f.t. at få et rpg-eventyr til at fungere i en brætspilsverden. Hans store bedrift Xia: Legends of a Drift System har jeg stor respekt for. Som spil rangerer jeg det måske ikke specielt højt, men det er et spil, jeg på trods af det har stor lyst til at vende tilbage til.

I Arkeis skal man undersøge krypter m.m. i en Steampunk-udgave af Egypten. Det er et samarbejdsspil med designere som Antoine Bauza og Ludovic Maublanc bag, der skal kunne spilles i kortere episoder på omkring en times varighed. Med masser af tema og terningekast og kampagne-drevet lyder det som noget, der kunne appellere bredt i familien. Og det er da også mit håb, at det vil kunne blive spillet på den måde.

Endelig vil jeg fremhæve Endless Winter: Paleoamericans, hvor temaet fra Paleo - som vi har sat meget pris på - går igen og som af de første pre-viewers fik skyhøj ros. Det virker som om det er et solidt spil, der er velfunderet i euro-mekanismer, men som samtidig har et solidt tema, der taler til mig. Endnu et spil som jeg håber, at kunne lokke min kone med til at undersøge nærmere.

... og så er der vel tradition for, at der lige skal et bonus-spil med. Det må i givet fald være endnu en titel fra Chip Theory Games, nemlig: burncycle. Også her lavede jeg et solidt forarbejde i forhold til at se prereviews og gennemspilninger og var i tvivl så længe, at jeg var tæt på ikke at hoppe med. Men pusleriet så virkelig solidt ud, temaet var igen fedt. Jeg har stadig en fornemmelse af, at man måske kommer til at styrte igennem anden etage af bygningerne, men det må komme an på en prøve.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvilke Crowdfundede spil ser du mest frem til?

Post by Gunness »

Godt at se, at ugens tema lever! Det er sjovt med de emner, hvor man svinger sig lidt højere op end "bare" at se på enkelte spil.

>For mig er Crowdfunding (heldigvis) blevet en mindre ting
Det er måske at åbne for den berømte "can of worms", men hvorfor "heldigvis"? Synes du, at det har været svært at styre antallet af backede spil, eller har kvaliteten været for dårlig?
Jeg synes stadig, at det at crowdfunde spil er en spændende proces, men jeg følger ikke så godt med længere, som jeg gjorde en gang, og kombinationen af nye momsregler og afsindige forsendelsespriser gør afgjort, at jeg er blevet mere selektiv med, hvad jeg backer. Men senest har jeg fx modtaget Unsettled, hvilket har været en af mine bedste investeringer i lang tid.

Nå, det var et sidespring. For lige at tage din liste først:
- Too Many Bones har jeg kun fået prøvet en enkelt gang. Det var interessant, men også noget overvældende første gang, og jeg synes, at spillet blev meget langt. Men bestemt noget, der skal prøves igen ved lejlighed.
- Arydia var jeg også umiddelbart interesseret i, men jeg synes, at prisniveauet (~1600 kr. inkl. shipping) var over, hvad jeg synes virker rimeligt for et spil.
- Arkeis har jeg også backet, som du med henblik på at spille det med familien. Siden da er spillefrekvensen med mine børn faldet til stort set nul, og jeg tror, at det er for letbenet til, at Maibritt og jeg for alvor får spillet det. Nu må vi se.

Nå, mine egne bud, i en ikke specielt skarpt prioriteret liste:
1. Wonderland's War - Lewis Carroll's verden lokker, og det her ser ud til at være et interessant area control-spil med høj table presence, der samtidig har en spilletid, der er til at overskue.

2. Aeon Trespass: Odyssey ser utroligt spændende ud, og jeg er spændt på, om de kan leve op til de vidtløftige ambitioner. Blandingen af græsk mytologi med et drys science fiction, mekanismer, der låner fra både 7th Continent og KDM og et boss-kampsystem, hvor spillerne bliver stærkere, jo tættere de er på at dø.... jeg er solgt. Hvor let det bliver at få på bordet ved jeg ikke, men så kan jeg da glæde mig over den visuelle side imens.
Image
Jeg synes, at det er hammerflot :)

3. Dead Reckoning er sørøvere, udforskning og "card crafting", eller hvad nu eller systemet hedder - altså at man bygger et kort op af forskellige delelementer i gennemsigtige sleeves. Pirater er mildest talt overbrugt som tema, men DR ser mekanisk solidt ud, og jeg tænker, at det vil gøre sig godt med et par øl eller glas rom til.

4. In Too Deep er nyeste spil fra Burnt Island Games, der imponerende mig med genudgivelsen af Endeavor og In the Hall of the Mountain King. Her er vi ude i en cyberpunk-setting, hvor man hacker sig ind i hjernen på kriminelle, og via en push your luck-mekanisme skal afgøre, hvor langt man tør at gå for at opklare forbrydelserne.

5. Fractal: Beyond the Void - jeg har stort set ingen 4X-spil i samlingen, og det her ser tilpas tilgængeligt ud til, at jeg tror på, at det kommer på bordet. Det er næppe nogen spilmekanisk revolution, men hvis det gør hvad det lover inden for en overskuelig tidsfrist, er jeg godt tilfreds.

Boblere: Ligesom hr. Frouvne vil jeg også have lov til at snyde ved at komme lidt ekstra på listen ;) Mosaic er Glen Drovers bud på et civ-spil, hvor der ser ud til at være tematiske mekanismer, overkommelig spilletid og ikke voldsomt stort fokus på kamp (som ikke interesserer mig synderligt). Og Beast lokker med én mod alle-hidden movement og en spændende drafting-mekanisme - og igen er jeg ret begejstret for det grafiske udtryk, der lover dyster, nordisk stil :)
Last edited by Gunness on Tue Nov 09, 2021 8:55 am, edited 3 times in total.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Hvilke Crowdfundede spil ser du mest frem til?

Post by Frouvne »

Ja, jeg er for så vidt enig i, at Crowdfundede spil er en interessant ting. Og som du selv peger på, er særligt processen spændende. Jeg holder fortsat af at følge en god kampagne og betaler gerne noget ekstra, når den fungerer godt. For det er en medrivende oplevelse. Når jeg siger, at jeg heldigvis ikke følger så mange kampagner længere hænger det primært sammen med en erfaring af at der er en stor procentdel af disse spil, jeg aldrig får på bordet, når de endelig lander hos mig. Der er altså sket noget i mellemtiden mellem kampagnen og de endelig kommer mig i hænde. Og så syntes jeg også kvaliteten af spillene har været ekstremt svingende både når det kommer til kvaliteten af komponenter og til oplevelsen af at have oplevelsen af et fuldt udviklet produkt. Nogle komponenter er vanvittigt flotte mens andre er langt under standard. Alt for mange har været fusere når det kom til selve spiludviklingen, til manualer og andre helt centrale ting. Oveni dette er der så kommet en prisudvikling, der virker til at være helt ude af proportioner og en bevidst udnyttelse af at alt for mange af os let bliver grebet af FOMO.

Af spillene på din liste har jeg vist luret på dem alle... og i højere eller mindre grad været fristet. Kun Dead Reckoning var tæt på at komme på min liste. Det er et spil, jeg også venter på og som jeg håber bliver lige så interessant, som jeg har håbet. Jeg syntes John D. Clair laver nogle rigtigt interessante ting - flere er desværre alligevel faldet lidt til jorden for mig. Jeg syntes, der er håb for at mekanismer og tema kunne gå op i en højere enhed i dette spil. Og jeg har ikke et godt sørøver-spil, så det ville jo være fantastisk, hvis det lykkes.

Og så kommenterer du Too Many Bones. Min grundlag for at kommentere på spillet er svagere end dit, da jeg overhovedet ikke har prøvet det. Men alt hvad jeg har hørt, læst og set om det spil indikerer, at man bør starte med de allersimpleste gearlocs og de simpleste tyrants. Og at man så skal holde fast i at spille med den samme gearloc måske fem eller endnu flere gange inden man kaster sig over den næste. Så det lugter i høj grad til at være et spil, man skal være beredt til at investere tid og kræfter i. Er man ikke klar til det, tror jeg, man skal holde sig fra det.
frouvne, administrator

Image
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvilke Crowdfundede spil ser du mest frem til?

Post by AndersC »

Jeg har også skruet ned for min crowdfunding-aktivitet - jeg oplever at prisen er steget så pledges starter ved 100 USD + 40 USD fragt + evt. VAT. Vel og mærke for et spil som ikke nødvendigvis er færdig-udviklet og hvor der ikke er nogen uvildige anmeldelser.. Desuden aftager min interesse som regel også stille og roligt over de 1½-2 år som det normalt tager.. Og når man sammenligner med hvad man kan få af nye hotte retail udgivelser, hvor man kan se anmeldelser, så er det sjældent at crowdfunding vinder. Crowdfunding lader til at fungere bedst for miniature-spil og 'lifestyle' spil som skal spilles mange gange - ikke dét jeg brillerer mest i..

Men her kommer top 3 alligevel :)

1 - ISS Vanguard. Episk co-op space exploration kampagne. Blev nok tiltrukket af fokus på exploration og 'ship management' i stedet for det sædvanlige 4x Space tema. Og så elsker jeg co-ops og idéen om kampagner. I praksis er det sværere at komme igennem - det er ikke ligefrem fordi jeg er gennem Tainted Grail og Etherfields - så det kan også være ISS Vanguard lider samme skæbne.

2 - Oathsworn: Into the Deepwoods Fordi man jo åbenbart ikke kan få nok episke kampagne co-ops.. Her med fokus på boss-fights - card driven, så håber det mekanisk er ligeså godt som Gloomhaven. Og desuden afbrudt af narrative indtalte choose-your-own-adventure.

3 - Trudvang Legends Som jo så er endnu et episk narrativt co-op spil som jeg aldrig får gennemspillet. Men super lækker setting - og mere light end de to andre. Spillet er lavet drastisk om siden den oprindelige kampagne - jeg tror det var et godt valg; men vi må se hvordan slutproduktet er..

De 3 andre spil jeg venter på (børnespil undtaget) kan så være boblerne: Monumental, Endless Winter og Robinson Crusoe - Collector's Edition
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvilke Crowdfundede spil ser du mest frem til?

Post by Gunness »

@Frouvne: Jeg er enig i, at der har været svipsere blandt de crowdfundede spil, og at komponenterne ikke er i top hver gang. Det sagt, så er komponenterne i gennemsnit stadig over det niveau, jeg finder i retail-spil, og Kickstarter mm. har da, på godt og ondt, været med til at give spilkomponenter og visuel kvalitet et stort løft for ALLE brætspil. Men det har også været med til at presse prisniveauet op i et leje, hvor jeg ikke har lyst til at være med ret meget længere. Jeg oplever det ikke kun som grådighed - ikke mere end man ser hos Asmodee og lignende - men mere, at forventningerne til Gametrayz, metalmønter og realistiske ressourcer nok er gået lidt meget amok. Og så hjælper de nye momsregler jo heller ikke.
Jeg synes stadig, at prisniveauet på grundspillet er dyrt, men til at leve med, i de fleste kampagner. Det er så afgjort dér, at man får mest af pengene. Men hvis man absolut vil have all in og en neoprenmåtte oven i, så bliver det meget pebret. Og hånden på hjertet: hvor mange når nogensinde at gennemføre bare halvdelen af de her gigaspil? Uden at dømme i øvrigt synes jeg, at mængden af "all in-pledge, coreboks spillet 2 gange, alle syv udvidelser uåbnet"-salg på Facebook taler deres eget sprog. Er det at udnytte FOMO, eller er det at give folk det, de efterspørger? Jeg synes ikke, det er så enkelt at svare på.

Indvendingen om, at begejstringen er forsvundet, når spillet først ankommer, hører jeg tit (også jf. AndersCs indlæg), men jeg kan nok ikke helt genkende det. Jeg synes, at de fleste kampagner er så gode til at holde én til ilden undervejs mod modtagelsen af spillet, at jeg stadig glæder mig, selv om der er gået 1½-2 år.

Du har nok ret i, at TMB byder på meget - ligesom Cloudspire fx. Jeg tror ikke, at jeg nogensinde vil kunne smide nok timer efter det til få det under huden, men jeg prøver det meget gerne igen :)

@AndersC: Uh, ISS Vanguard var jeg meget tæt på at hoppe på. Det lignede lidt et godt Star Trek-agtigt udforskningsspil. Men så var der Unsettled, der dækkede lidt af samme behov. Og jeg var lidt træt af Awaken Realms' udgivelsesstrategi og pivringe regelhæfter (Etherfields er virkelig slem, The Great Wall skulle også være skidt på den konto - jeg håber, at Paul Grogan redder dagen denne gang).
Oathsworn var også et, der lokkede, men det blev lige dyrt nok, og endnu et kampagnespil, argh! :D
Trudvang var jo et spændende koncept, men også meget symptomatisk for CMONs måde at udgive spil på. Det er simpelthen useriøst at køre en kampagne for et spil, man signalerer er nogenlunde færdigt, og så relativt kort efterfølgende annoncere, at man vil lave det helt om, og at det i øvrigt bliver et år forsinket. Jeg tror, at det er det rigtige at gøre, men det ville da klæde dem at fastlåse deres design bare en smule mere næste gang.

Monumental er jeg spændt på at prøve en gang - det visuelle lokkede, men gameplay'et lød ikke som om, det var helt noget for mig.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvilke Crowdfundede spil ser du mest frem til?

Post by AndersC »

Gunness wrote: Tue Nov 09, 2021 12:04 am Jeg synes stadig, at prisniveauet på grundspillet er dyrt, men til at leve med, i de fleste kampagner. Det er så afgjort dér, at man får mest af pengene... Er det at udnytte FOMO, eller er det at give folk det, de efterspørger?
Basegame er som regel også rigeligt for mig (især fra Awaken Realms som smider et par expansions i via stretch goals) - med Marvel United som mulig undtagelse. Og jeg vil give dig ret i at der lader til at være en blanding af FOMO udnyttelse og at give folk det de gerne vil have. Til de 'store' kickstarters er folk indstillede på at all-in er 200-400 USD - og nogle ville blive skuffede hvis der ikke undervejs blev annonceret nye udvidelser, som nogle gange skaber begejstring undervejs i kampagnen. Dem af os der mest er på 'base game' kan så være lidt trætte af at spiludviklingen bliver forsinket ½-1 år for at lave nogle halvbagte udvidelser der som regel ender på en hylde i plastic..
Gunness wrote: Tue Nov 09, 2021 12:04 am @AndersC: Uh, ISS Vanguard var jeg meget tæt på at hoppe på. Det lignede lidt et godt Star Trek-agtigt udforskningsspil. Men så var der Unsettled, der dækkede lidt af samme behov.
Ja, jeg synes også at Unsettled så spændende ud.. Men da jeg opdagede den havde jeg allerede backet ISS - jeg satser på at Grogan laver en god video hvis regelbogen ikke er god :D
Sidst spillet:
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvilke Crowdfundede spil ser du mest frem til?

Post by Taibi »

Nu hvor Unsettled er tilbage på Kickstarter er det en god mulighed for nogen til at sælge os andre på den... 8) :lol:
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Post Reply