Hvad har du spillet i dag? November 2021

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Frouvne »

November er godt i gang og der er så småt kommet gang i månedens brætspil for mit vedkommende.

I aftes var spilgruppen samlet og det var langt om længe tid til, at vi skulle prøve kræfter med et spil i Quartermaster-serien. Det er jo efterhånden en del år siden første spil i serien kom (vist 2014) og det har fået mange pæne ord med på vejen. Jeg ved ikke om det er det bedste spil i serien men med min vinkel på historien var det det med det mest interessante udgangspunkt, vi kastede os over: Quartermaster General: The Cold War. Der var ikke meget kold krig over den oplevelse; der var mange direkte angreb. Men det gjorde det også rigtig underholdende. Vi gik friskt til den og der blev ikke spekuleret længe over trækkene og jeg tænker også, at det er sådan, det skal spilles. Jeg var rigtig godt underholdt, men det var ikke noget stort spil og mit behov er ikke stort for at genspille det. Til gengæld vil jeg heller ikke have nogen stor modstand imod at spille det under de rette omstændigheder, hvilket nok må inkludere nogle øl og en god stemning.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Frouvne »

I dag var det så Lost Ruins of Arnak, der kom på bordet. Det gik forbløffende godt for mig. Jeg plejer ellers at få fokuseret alt for meget på at konstruere et godt deck, der kan give mig flere kort på hånden og rense de dårlige kort ud. Jeg glemmer normalt bare at jeg også skal nå at gøre brug af mit deck. Så der er simpelthen noget med timingen, hvor det oftest lykkes mig at gå helt galt i byen. I dag prøvede jeg bevidst at tage nogle andre valg... og fungerede åbenbart.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Gunness »

Hvordan fungerer Arnak som solospil (hvilket jeg tænker dit seneste spil var)? Som jeg forstår det, er det i forvejen ret meget multiplayer solitaire, så på den måde burde solodelen fungere ret godt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Sun Nov 07, 2021 12:45 am Hvordan fungerer Arnak som solospil (hvilket jeg tænker dit seneste spil var)? Som jeg forstår det, er det i forvejen ret meget multiplayer solitaire, så på den måde burde solodelen fungere ret godt.
Det var et to-spillers spil, som de fleste af mine spil har været. Jeg har nogle få gange spillet det med tre, men aldrig solo. Der er en bunke tiles til solo-spil, så jeg formoder det er noget med, at nogle felter bliver blokeret og de små præmier for at være først disse steder samtidig fjernes. Men jeg ved det ikke. Der er vist også noget solo-scenarie-baseret på deres hjemmeside, men igen er det ikke noget jeg har sat mig ind i. Det kan godt være, at folk føler at det er multiplayer solitaire, men det er noget sludder. Der er rigtig meget timing i.f.t. at få lov at tage de enkelte spots. Og det syntes jeg ofte er et problem at time tingene både så du kan komme på de rigtige spots men også at få fat i de rigtige ressourcer inden du rammer dem. Når modstanderen at blokere står du måske i stedet og mangler andre ressourcer. Og det sker hele tiden. Samtidig er spillet relativt let at gå til - der er ikke så mange kringlede regler at glemme fra spil til spil, så det er for tiden et af vores absolutte favorit-spil at kaste os over, når vi har en times tid til at spille.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Gunness »

Ok, tak for afklaringen. Jeg må jo hellere få det prøvet på et tidspunkt :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Sun Nov 07, 2021 10:21 am Ok, tak for afklaringen. Jeg må jo hellere få det prøvet på et tidspunkt :)

Jeg introducerer gerne. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Frouvne »

I dag fik vi spillet os igennem et par historier i MicroMacro: Crime City – Full House. Særligt den ene overraskede mig noget, da jeg med de første spørgsmål syntes at de var alt for trivielle men da vi så kom til at skulle afsløre den skyldige endte jeg med at blive meget imponeret over hvor subtile de anvendte hints var.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Frouvne »

I eftermiddags bad min datter om at få My Little Scythe på bordet. Det er lang tid siden vi sidst havde spillet det, men hvor er det dog et gennemført lækkert udført spil. Og så føles det som et solidt spil, hvilket der trods alt er langt imellem blandt børnespillene.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Andrea »

Splitte mine bramsejl! I går var vi forbi familien Gunness for at spille Forgotten Waters. Vi var fem gæve og meget lovlydige pirater, der gjorde verdenshavene (u)sikre, og det var en vældig hyggelig oplevelse. Glæder mig til næste spilgang, hvor vores vigtige færd fortsætter ;)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Gunness »

Det er lige præcis hvad det er - superhyggeligt! Appen gør det bedst mulige i spilsammenhæng - den sætter stemningen og løfter en vigtig opgave, men den trækker ikke opmærksomheden unødigt til sig, og man ender ikke med at sidde og glo på en skærm hele aftenen.
Jeg ved ikke hvor meget spil, der reelt er over FW, men det er sjovt, så who cares? :D

Tirsdag aften fik Maibritt og jeg gjort Holding On: The Troubled Life of Billy Kerr færdigt. Forstået på den måde, at vi spillede scenarie 5 færdigt og så snød med resten ved bare at læse historien op. Det lader til at være den del, der har haft designernes interesse, for spilmekanisk er det ret monotont, og alle scenarier skal nogenlunde løses på samme måde. Lidt ærgerligt, for det er en rigtig god historie, og man vil meget gerne høre den til ende.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Frouvne »

Onsdag fik vi spillet Dune: Imperium. Det har taget lang tid at få det på bordet selvom jeg fik det straks efter at det udkom. Men det var ventetiden værd. Og det tror jeg egentlig, at vi alle var enige om. Det sted jeg fornemmede vores opfattelse adskilte sig mest var, at jeg oplevede det som værende meget lidt tematisk. Der var de øvrige spillere ikke enige. De havde så også for nyligt set den nye udgave af filmen, som grafikken ser ud til at være baseret på. Der er jeg ikke nået til. Det har jeg egentlig også haft på To-Do listen længe ... premieren blev jo udskudt en del. Jeg ved ikke om det er fordi jeg stadig føler mig forbundet til bogen og den tidligere filmatisering, som jeg - på trods af hvad andre måtte mene - altid har syntes var en fantastisk udgave af fortællingen. Nå, men vi fik i hvert tilfælde et spændende spil og det kunne gå alle tre veje, da vi nåede det, der blev den sidste runde. Forhåbentlig får vi det på bordet igen i den kommende uge.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Frouvne »

For nyligt fandt jeg Sankt Petersburg frem og i dag kom det så på bordet. Og det var et glædeligt gensyn! Og det er jo ikke en ting, man kan tage for givet, når et spil har været væk i en længere årrække. Jeg tror en del af baggrunden for at det var en positiv oplevelse var, at vi nu havde fundet poker-chips (a.k.a. Iron Clays fra Brass) frem, som vi brugte som penge. Det gjorde det til en langt mere glidende oplevelse end jeg husker det som, når man sad og kom op at slås med papir-penge, som vi altid tidligere har gjort. Og på den baggrund var det virkelig en fornøjelse og det blev et tæt opløb, så der var spænding hele vejen. Det er ikke blevet sat tilbage på hylden, for det er vi da nødt til at prøve igen nu hvor reglerne stadig sidder helt fast.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Neumann »

Hæh - mit uspillede eksemplar har stået urørt i nu 2 år, så jeg anede ikke engang, at der var penge i det spil. :oops:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Frouvne »

Neumann wrote: Sun Nov 14, 2021 12:18 pm Hæh - mit uspillede eksemplar har stået urørt i nu 2 år, så jeg anede ikke engang, at der var penge i det spil. :oops:
Der ryger ustandseligt penge frem og tilbage henover bordet. Jeg vil tro, at hver spiller omkring 40 køb og så er der måske omkring 20 gange, der udbetales penge. Og med papirspenge der skal tælles op og lægges i stabler og hele håndteringen med at planlægge hvad man kan få råd til, så giver det en masse fnidder. Jeg kan huske, at det irriterede mig lidt - særligt når vi spillede mere end to spillere. Men ikke mere end, at jeg altid har syntes, det har været et rigtig godt spil. Men jeg har netop opgraderet min vurdering af spillet på BGG - og det er normalt ikke noget, der sker for et 17 år gammelt spil. Snarere det modsatte.

Vi havde spillet på bordet igen her til morgen. Hvor min timing i går var elendig og jeg hele tiden manglede penge på de forkerte tidspunkter og fik låst min hånd ved at have taget så mange kort på hånden som jeg kunne fungerede det hele bare i dag - og det endda sådan at jeg ikke blot følte jeg havde fint mange penge (man kan jo altid bruge flere!) men også at jeg tidligt fik nogle af de tunge scoringskort ned, der trak point hver eneste runde.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2021

Post by Frouvne »

Helle havde fundet YINSH frem. Det kom på bordet i eftermiddags. Det var jeg godt nok rusten i. Vi gentog det til aften og det gik lidt bedre. Bagefter fandt vi Sankt Petersburg frem. Det ser ud som om der er en lille trend med at finde de gamle spil frem. Men så længe de holder, er det også en fornøjelse!
frouvne, administrator

Image
Post Reply