Månedens spiloplevelse oktober 2021

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse oktober 2021

Post by Frouvne »

Med november lige om hjørnet er det tid til at gøre status over oktober måned. Min spilliste så således ud:

Monza - 8
Roll Player Adventures - 5
My First Castle Panic - 4
Klumpeduns - 3
Let's Catch the Lion! - 3
BANG! The Dice Game - 2
echoes: The Dancer - 2
Endeavor: Age of Sail - 2
MicroMacro: Crime City – Full House - 2
Roll Player Adventures: Nefras's Judgement - 2
Cascadia - 1
The Crew: Mission Deep Sea - 1
The Crew: The Quest for Planet Nine - 1
Crokinole - 1
echoes: The Cocktail - 1
Juicy Fruits - 1
Just One - 1
Lost Ruins of Arnak - 1
Nidavellir - 1
Oath: Chronicles of Empire and Exile - 1
Push It - 1
The Shipwreck Arcana - 1
Startups - 1
Unsettled - 1

Denne måned er præget af ekstra mange spil særligt takket være, at jeg var så heldig at deltage i en lille hyggelig privat Con - den første jeg har været en del af i flere år. Det var super-fedt både for den sociale del men også for de mange gode spiloplevelser.

Vores spilgruppe fik spillet os igennem The Crew: The Quest for Planet Nine. Jeg havde høje forventninger til det og de blev i høj grad indløst ... og faktisk lidt til. Niveauet var tilpasset så fint at man gentagne gange blev imponeret over, at vi som team klarede os igennem ... og som oftest i første forsøg. Jeg fik også snuset til efterfølgeren: The Crew: Mission Deep Sea. Jeg har på fornemmelsen, at den er lidt mere kaotisk og nok ikke kan leve op til den oprindelige udgave. Og alligevel tænker jeg, at det kunne være sjovt at prøve kræfter med den, når der lige er blevet lagt lidt afstand til forgængeren.

MicroMacro: Crime City – Full House har vi kun fået prøvet nogle få sager i. Vi bliver nok ikke helt så meget tiltrukket af det, som den oprindelige udgave. Til gengæld er det let at gå til. Og det er rigtig hyggeligt! Så jeg er overbevist om, at vi nok skal få spillet os igennem det i løbet af vinteren.

Et par af de mest interessante møder har været med Oath: Chronicles of Empire and Exile, der desværre nok er lidt for tungt til at det vil komme på bordet gentagne gange indenfor kort tid og så Unsettled, som jeg havde set meget frem til og som virker som et rigtig originalt samarbejdsspil, hvor man virkelig går på opdagelse i en ukendt verden.

Det var rigtig interessant at få prøvet echoes-serien fra Ravensburger, der er en original indgangsvinkel til mysterie-spillene, der har fyldt så meget de seneste år. Jeg syntes dog allerede at opleve metal-trætheden ved det andet spil (der nok også var lidt svagere opbygget end vort første spil), så jeg kommer nok ikke til at opsøge flere end det ene der stadig ligger uspillet.

Månedens spiloplevelse - uden sammenligning - har for mit vedkommende været Roll Player Adventures, som vi har spillet med udvidelsen Roll Player Adventures: Nefras's Judgement. Jeg overvejede egentlig kraftigt at lade det ryge videre uspillet, da jeg nok er løbet lidt træt i disse teksttunge eventyr-spil. Heldigvis fik jeg prøvet det med min søn og vi har i den grad været underholdt. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det er et kæmpe plus, at min søn har haft lysten til at involvere sig i et brætspil med mig, men jeg syntes også at jeg er blevet imponeret både over spilsystemet og historien.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Månedens spiloplevelse oktober 2021

Post by Gunness »

^Spændende månedsrapport. Jeg forstår nok ikke helt den massive begejstring for The Crew, men det er bestemt en sjov idé. Flot klaret, at I kom hele vejen igennem!
Og så må man vel hellere få prøvet noget MicroMacro en gang ved lejlighed :)

Min egen måned var også præget af en spilleweekend:

Regicide 15
BANG! The Dice Game 2
Endeavor: Age of Sail 2
Timeline: Events 2
Watergate 2
Witness 2
Comanauts 1
Exit: The Game – The Pharaoh's Tomb 1
The Isle of Cats 1
Just One 1
Kingdom Builder 1
Oath: Chronicles of Empire and Exile 1
Push It 1
Renature 1
Startups 1
Timeline: Inventions 1
Unsettled 1
Wavelength 1

... og så især af Regicide, som virkelig har imponeret. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har brugt så meget tid på et helt almindeligt kortspil (pro tip: det bliver endnu bedre med et flot kortspil, vi bruger fx. et med Lord of the RIngs-tema, så man skal vinde over Aragorn, Gimli og Saruman i stedet for nogle generiske knægte, damer og konger).

Af de øvrige oplevelser var Oath en interessant oplevelse - efter et par timer. Jeg var lige ved at knække halsen på det, da det virkede komplet uoverskueligt i starten. Lige som Allan ville jeg aldrig få spillet det nok til få den rutine, det kræver. Så jeg er glad for, at jeg ikke backede det - men det var bestemt værd at prøve.
Ud over det var Renature ganske spændende, med en sjov area control-mekanisme. Og så var det rart at blive mindet om, hvor fremragende og tilgængeligt et spil Endeavor er.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply