Når man virkelig ikke har lyst til at købe kinesiske varer mere...

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Når man virkelig ikke har lyst til at købe kinesiske varer mere...

Post by Stony »

Det medførte et par løftede øjenbryn, da jeg på min Facebook profil proklamerede at jeg ikke længere ønskede at købe kinesiske varer. Jeg er heller ikke den der sædvanligvis kører en så kategorisk linje, men jeg må konstatere at jeg her føler et behov for at gøre netop det.

Jeg har desuden forsøgt at lave lidt research på hvordan jeg fremadrettet eksempelvis skal gribe min brætspil-hobby an, for der er unægteligt rigtig mange spil der bliver helt eller delvist produceret i Kina. Hvad så?

Måske først lige et ord eller to om hvorfor jeg er kommet dertil. Jeg synes Kina er nogle røvhuller. Ikke kinesere. Men regimet er. De er ambitiøse, målrettede, yderst kontrollerende og fuldstændig skruppelløse. Jeg skal gerne uddybe hvert eneste ord, såfremt der er nogen der føler behov for det.

De er på nippet til at blive verdens største økonomi. Det er ikke et spørgsmål om de bliver det. Kun hvornår og hvor meget større end den amerikanske økonomi de med tiden vil udvikle sig til. Og de penge skal nok komme i brug til at føre regimets ideologi og kontrol ud i livet. Forretningsmæssigt, politisk og militært.

Virksomhederne skal vi desværre ikke forvente kommer til at gøre noget ved det. En del virksomheder gør hvad de kan for at sikre bedre arbejdsvilkår på de kinesiske fabrikker. Andre knapt så meget. Men i bund og grund er det "kun" et spørgsmål om at opretholde basale forhold, så firmaet ikke på den konto kommer til at se skidt ud. Statsmagterne kommer næppe til at gøre noget nævneværdigt ud over at puste sig op og lave løftede pegefingre. Huawei sagen er - indtil videre - en enestående undtagelse. De bliver på den ene side direkte presset af Kina, og på den anden side lobbyet benhårdt af virksomheder med økonomiske interesser i klemme.

Hvis der skal ske noget, så tænker jeg forbrugerne er nødt til at skabe tryk nedefra, som forhåbentlig kan få virksomhederne på andre tanker, og få dem til at flytte produktion til andre steder. Og det er så der at "Boycot China" kommer ind i billedet. Det er en bevægelse der dukker op forskellige steder. Mest i landene omkring Kina. Men så småt også i den vestlige verden. Og det er nok netop dér der er mest brug for den. Og den har jeg nu meldt mig under fanerne på. Jeg vil - så vidt muligt - fremadrettet ikke købe kinesisk producerede varer. Der er steder hvor det kan være noget nær umuligt at undgå, som eksempelvis enkeltdele i en bærbar computer, der kan være produceret og samlet i Kina. Det kunne være et grafikkort. Så selv om computeren eksempelvis er "Made in South Korea", kan den meget vel indeholde nogle dele der er lavet eller samlet andetsteds. Men der må jeg forsøge at navigere, og om ikke andet gå efter produkter der som minimum ikke er angivet som "Made in China".

Nok om det. Hvad med det vigtige? Brætspil! Kan jeg så overhovedet købe brætspil fremadrettet?

Ja, det vil jeg tro. Men det bliver mere besværligt. Det bliver i hvert fald meget mindre Kickstarter. Men der er faktisk producenter der overvejende producerer deres spil udenfor Kina. De mest prominente navne jeg foreløbig har fundet, som lader til primært at producere udenfor Kina er udgivere som Rio Grande og Portal Games. Den mest stabile måde at grave informationerne frem har for mig været gennem bagsiderne af spilæskerne. Enten de fysiske eksemplarer, eller billeder jeg kan finde online. Og når jeg ønsker at købe spil, og laver den indledende research, er det ofte at mit research foregår online, og jeg ikke har en fysisk æske jeg kan kigge på bagsiden af. Måske er spillet slet ikke udkommet. Så er det sjældent at man finder et detaljeret billede af æskens bagside.

Boardgamegeek kan i den henseende være hjælpsom. Det er i hvert fald nemt at gå ind på et spil, trykke på billeder, og så vælge kategorien "Box Back", hvorefter man ser de billeder der eventuelt måtte være lagt op med æskens bagside. Trykker man på billedet får man en forstørret udgave, og trykker man på billedet en gang til, får man billedet i fuld opløsning. Der har jeg fundet en del spilæsker med den oplysning jeg søgte.
Et par eksempler fra førnævnte Rio Grande:
https://boardgamegeek.com/image/5617929/beyond-sun
...og Portal:
https://boardgamegeek.com/image/1149173/51st-state

En alternativ kilde har været at kigge på producenternes sider. Her findes eksempelvis det tyske Ludo Fact. Producenternes sider har ofte en liste af spil de har produceret. Den er som regel meget på bagkant, men kan være formålstjenestelig, når man gerne vil finde udgivere der benytter eksemplevis Ludo Fact.
https://ludofact.de/en/products/references/

Jeg har konstateret at Magic the Gathering lader til at være produceret rent udenfor Kina. Det har jeg benyttet som undskyldning til at samle hobbyen op igen. Bare i det små. Jeg har købt nogle præ-konstruerede deck fra de sidste par serier.

Jeg vil efter bedste evne forsøge at navigere i det. Jeg spiller gerne med hos andre. Også selv om spillet er kinesisk produceret. Jeg vælger bare at sætte foden ned og efter bedste evne undlade at sende mine egne penge i deres lommer. Hvis der er andre der måtte have interesse i at følge med, skal jeg gerne vende tilbage med de observationer jeg gør mig, og de muligheder jeg måtte finde.

Og indtil da, vil jeg forvente at jeg de kommende år kommer til at spendere mindre på brætspil. Det kan så være jeg vælger at bruge nogle af de sparede midler på anden vis, og eksempelvis hjemkøbe en opgradering at mit meget værdsatte Crokinole bræt. Jeg har et godt øje til crokinole.de og deres Autumn Wind:
8cf0f88392.png
8cf0f88392.png (47.68 KiB) Viewed 5302 times

End of rant. Jeg forventer ikke at andre vil træffe det samme valg. Men jeg vil tillade mig at håbe at der er flere - mange flere - der begynder at praktisere det. For jeg er bekymret for hvordan verden ser ud om 20-30 år hvis de ikke gør. Og det er så meget vigtigere end min egen fornøjelsessyge, at ønsket om at eje og spille en masse brætspil må rykke til side.

UPDATE:
Spiludgivere der - ud fra de spil jeg har gennemset - helt eller overvejende producerer udenfor Kina:
Czech Games Edition
Eggertspiele
Giochix
Kosmos
Lookout Spiele
Mayfair
Pegasus Spiele
Portal Games
Ravensburger
Repos Productions
Rio Grande Games
Splotter Spellen

Spiludgivere der - ud fra de spil jeg har gennemset - helt eller overvejende benytter kinesiske producenter:
Academy Games
AEG - Alderac Entertainment Group
Awaken Realms
Cephalofair Games
CMON
Eagle-Gryphon
Fantasy Flight Games
Fred
Garphill Games
GMT
Lautapelit
Roxley
Sierra Madre Games
Stonemaier Games
Stronghold
White Goblin Games
Wizkids Games
Z-Man Games
Last edited by Stony on Wed Mar 10, 2021 2:16 am, edited 15 times in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Når man virkelig ikke har lyst til at købe kinesiske varer mere...

Post by Taibi »

Jeg synes, at det er prisværdigt. Ikke at jeg selv umiddelbart følger samme vej, men dedikationen kan jeg kun lette på hatten af.

Held og lykke med projektet - og jeg ser frem til at høre mere om, hvordan det går.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Når man virkelig ikke har lyst til at købe kinesiske varer mere...

Post by Frouvne »

Stony wrote: Mon Feb 22, 2021 5:45 pm[...] Hvis der er andre der måtte have interesse i at følge med, skal jeg gerne vende tilbage med de observationer jeg gør mig, og de muligheder jeg måtte finde. [...]
Jeg er også af den opfattelse, at det er et meget prisværdigt initiativ. Som i så mange andre sammenhænge ærgrer det mig inderlidt, at det er os som forbrugere, der skal holde os opdateret og agere i det omfang det åbenbart er nødvendigt. Det ville være rart, hvis regeringer, detailkæder etc. tog hoveddelen af det ansvar på sig. Det er træls, at jeg som forbruger skal være opmærksom på om mine tomater på dåse er fra Nord- eller Syditalien; ikke på grund af kvaliteten af produktet men fordi arbejdsforholdene kan være vidt forskellige. Det kan blive til mange etiske valg på en enkelt indkøbstur. Det er da også ærgerligt, hvis ens hobby i den grad skal styres af denne parameter. Jeg vil meget gerne løbende opdateres på, hvad du finder ud af. Det kunne godt være et eksempel til efterfølgelse med den begrænsning, at jeg f.eks. bevidst vælger at tillade mig selv ikke altid at købe økologisk. Det er i mine øjne en hyper-kompleks verden vi lever i som forbrugere og jeg tillader mig at gå på kompromis i min hverdag, vælger på nogle områder at leve videre i min "lykkelige" uvidenhed ... så jeg kan nok også i min fremtid leve med et kinesisk produceret spil hist og pist. Men en moderering af forbruget kunne bestemt komme på tale.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Når man virkelig ikke har lyst til at købe kinesiske varer mere...

Post by Stony »

Jeg vil muligvis også på sigt tillade mig selv at træde ved siden af i ny og næ. Hvis eksempelvis Gaia Project 2 udkommer i morgen... 1'eren blev produceret i Kina. Det vil en eventuel efterfølger sikkert også blive. Der kan det være jeg vælger bevidst at træde ved siden af. Men det skal for mit vedkommende være undtagelsen. Helst en sjælden en af slagsen.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Når man virkelig ikke har lyst til at købe kinesiske varer mere...

Post by Jens_Hoppe »

Steen, jeg forventer ikke en længere afhandling, men kan du give et par eksempler, hvor du synes Kina skiller sig specielt negativt ud? Du nævner arbejdsvilkår på fabrikkerne, men er det andet og mere end det? Hvad konkret er det, der har fået dig til at gøre noget netop nu?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Når man virkelig ikke har lyst til at købe kinesiske varer mere...

Post by Stony »

Dråben har for mit vedkommende primært været Uighurerne

Forud for dem er der flere bække små der bare løber op

Håndteringen af og ageren i forhold til Taiwan og Hong Kong
Tibet
Diverse grænsestridigheder og især deres måde at ekspropriere havområder ved at skabe nye "øer"
Den systematiske forfølgelse af folk der ikke er på linje med partiet, med tilhørende inddragelse af rettigheder, så du ikke engang kan køre med offentlig transport
Selv befolkningsgrupper der ikke har en egentlig holdning, men bare er tilstrækkelig stor til at det bekymrer partiet hvis de en dag skulle få en holdning, som tilfældet har været med Falun Gong

En del er egentlig "old news". Man har været opmærksom på det, og folk tænker at NU må nogen da snart sætte ind. Jeg er i dag blevet af den overbevisning at der heller ikke denne gang kommer til at ske en skid, så derfor melder jeg mig ind i forsøget på at gøre noget nedefra.
Last edited by Stony on Tue Feb 23, 2021 10:23 pm, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Når man virkelig ikke har lyst til at købe kinesiske varer mere...

Post by Jens_Hoppe »

Fint, det er jo svært at være uenig med dig i de sager.

Men jeg kunne godt tænke mig at høre mere om, hvad du tænker effekten af din boycot kunne være. Du siger at du (selvfølgelig) ikke har noget mod det kinesiske folk, men alene mod deres styre, men jeg synes ikke det er oplagt, at en boycot vil ramme dem du siger, du er imod... Hvad nu hvis din boycot bare gør ondt på folket, mens styret er ligeglad?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Når man virkelig ikke har lyst til at købe kinesiske varer mere...

Post by Stony »

Det er absolut en mulighed der foreligger. Jeg nærer ikke nogen illusion om at handlingen ikke har nogen konsekvenser, og hvis det faktisk lykkes at få fælles fodslag og lave tilstrækkeligt tryk nedefra, til at virksomhederne flytter deres produktion - og dermed arbejdspladser - vil det have en konsekvens for det kinesiske folk. Men samtidig bliver der skabt arbejdspladser andetsteds. Så det er i min optik "bare" et spørgsmål om hvilke nationer der i så fald kommer til at nyde godt af at være underleverandør til den vestlige verdens forbrug.
Målet er at stække det primære problem: Regimet. Forhåbentlig i en grad så de ikke har nær så meget økonomi i ryggen. For når du har en økonomi der er større end den amerikanske, så har du sandsynligvis også muligheden for at købe et militær der er større. Og jeg føler mig ikke et øjeblik i tvivl om at det vil komme i brug.
Det er meget muligt det er en håbløs kamp. Men i det mindste kigger jeg ikke bare den anden vej.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Når man virkelig ikke har lyst til at købe kinesiske varer mere...

Post by Neumann »

Det er svært at være meget uenig med dig, og jeg fulgte gerne dit eksempel - men vil nok falde igennem tit. Mit nyankomne amerikansk designede GMT-spil (DS:M), kom vist også ind med en båd fra Kina, og det havde jeg nødigt undværet.

Men Lookout Spieles produkter fremstilles for tiden i Europa, og det finder jeg sympatisk.
Post Reply