Hvad har du spillet i dag? November 2020

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? November 2020

Post by Frouvne »

Vi har taget hul på november måned med to spil Pandemic Legacy: Season 2, hvor vi sjovt nok spillede os igennem november måned. Vi følte i høj grad, at vi havde oddsene imod os i det første spil og valgte derfor en strategi, hvor vi forsøgte at gøre os klar til at kunne slå spillet i andet forsøg. Andet forsøg kom vi da også meget tættere på målet og på trods af mange overvejelser og små smarte træk - når vi nu selv skal sige det - blev vi alligevel fældet af at også de mindre sandsynlig udfald en sjælden gang er dem, der manifesterer sig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2020

Post by Frouvne »

Begyndelsen af november har været anledning til at rode i bunken med de bedre børnespil, hvor jeg nu har fået introduceret min datter til Dr. Eureka og Speed Colors. Elers er det spil som 5-Minute Mystery, Stellar og The Shipwreck Arcana, der har fundet vej til bordet.

I dag gik vi i gang med "finalen" på vores spil Pandemic Legacy: Season 2. Vi gik i gang med første forsøg på december måned. Det blev et lang og meget interessant spil, hvor vi pludselig var nødt til at lave helt nye strategier. En rigtig interessant udvikling i spillet her i slutfasen. Vi nåede ikke i mål, men var fantastisk underholdt. Vi havde egentlig forestillet os, at vi ville spille spillet færdigt i dag men var alle lidt udmattede ovenpå spillet - vel at mærke på den gode måde - så der var bred enighed om at vente endnu en uge med at komme helt i mål.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2020

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har fået spillet en del på det sidste:

Faiyum, det nye Friese-spil, fungerer godt og er sjovt. Spillerne samler penge og ressourcer, og bygger marker, byer og veje i Faiyum-området i det gamle Egypten, ved hjælp af kort der spilles fra hånden. Nye kort tilføjes løbende spillet, efter et smart system hvor 8 kort altid er synlige, og sorteret efter deres unikke nummer, og når et kort købes (man kan købe de fire f'ørste kort i køen), vendes et nyt og placeres i sin rette position. Kortene bliver så langsomt stærkere og stærkere og køen slutter med en række kort der giver mulighed for at score mange points.

En anden nyhed, Paris, var til gengæld en skuffelse. Det ser flot ud, men usability af komponenterne var horribel, og gameplay var virkelig kedeligt og repetitivt. Ak, Kramer & Kiesling...

Jeg har også fået prøvet Pax Pamir (2nd ed.), og det var sjovt! En typisk Cole Wehrle sandbox inspireret af Eklunds Pax-spil. Komponenterne er superflotte, temaet er allestedsnærværende, og spillet er fuldt af hårde beslutninger.

Endelig har jeg fået spillet 12 episoder - og dermed halvdelen af kampagnen - af Knizias My City, og jeg er ret vild med det. Hver enkelt episode er en lille 20-minutters brainburner som i sig selv er et ret interessant spil, og kampagnen giver masser af variation mellem episoderne.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2020

Post by Gunness »

En flink kammerat har lånt mig sig eksemplar af Atlantis Rising (2nd edition), som jeg har spillet et par gange med familien de seneste dage. Det er et co-op worker placement/push-your-luck-spil, hvor man i fællesskab skal nå at samle nok ressourcer til at åbne en portal, så ens atlantider (?) kan nå at undslippe Atlantis' undergang.
Det særlige her er, at Atlantis består af 6 halvøer, der igen hver især består af 6 dele. På hver del kan man placere sine arbejdere, så de kan høste eller konvertere ressourcer. Disse dele bliver efterhånden oversvømmet ude fra spidserne og ind mod midten. Men nitten er, at man får mest belønning for at placere sine arbejdere ude på spidserne, og spørgsmålet er så, hvor langt ud af hver halvø man tør sætte dem, med risikoen for, at de ender turen med at stå i vand til halsen.

Image

Samtidig skal man også nå at arbejde på den her elendige portal, der i øvrigt låser op for ekstra handlinger, og man vil også gerne have fat i nogle bonuskort, der gør livet nemmere og sætte nogle vandbarrierer op, og og og .... der er rigeligt at se til :) Atlantis Rising genopfinder bestemt ikke den dybe tallerken, men det er et sjovt, familievenligt spil med toplækre KS-komponenter og god synergi mellem spillernes forskellige roller, og presset på spillerne eskalerer passende efterhånden som øen synker.

Så har jeg desuden fået hygget mig gevaldigt med et gratis print&play. Og jeg kan roligt sige, at Under Falling Skies nok er noget af det bedste, jeg har prøvet at fremstille på den konto. Det er ikke uden grund, at CGE har samlet spillet op til normal udgivelse.

UFS er et dice placement-solospil, der ved første øjekast ligner Space Invaders i papform. Hele spillet består af 8 kort, og disse placeres i en lodret søjle. Øverst har vi det onde mothership. Nedenunder en række kort med rumfelter, hvor mothership'et kan vælte små rumskibe ned over den sagesløse spiller. De to nederste kort udgør spillerens base, hvor man kan udføre forskellige actions ved at placere sine terninger. Man kan gøre følgende:
- grave basen dybere, så man får adgang til nye, bedre actions
- samle energi til de forskellige actions
- bygge robotter, der automatisk udfører de forskellige actions hver runde
- researche sit supervåben (som er den måde man vinder spillet på)
- skyde efter de små rumskibe

Image

Det lyder jo ganske simpelt. Men der skal selvfølgelig være nogle komplikationer :)
Jo bedre terningeslag, desto hurtigere angriber de små rumskibe.
Hele spille-"pladen" kan deles op i fem lodrette kolonner, og der må kun placeres én terning per kolonne. Det er noget rigtigt hø, når research og energi er i samme kolonne, for hvilken skal man vælge? Og argh, nu mangler der energi igen....!
Man vil desuden gerne have de små rumskibe til at være på bestemte felter i luftrummet, så man kan skyde på dem, men som sagt flytter de sig efter terningerne, og det er ikke sikkert, at de to ting harmonerer skidegodt.
Og nogle af terningerne slår de andre om, og hvornår skal man nu helst gøre det? Argh argh.

I forhold til, at det er gratis og hurtigt at lave, er der virkeligt mange overvejelser i UFS. Hver runde er et puslespil fyldt med svære beslutninger, og ender i øvrigt med, at mothership'et flytter sig en tak tættere på basen og dermed spillerens undergang, så stressfaktoren er konstant stigende. Det lykkedes min søn og mig at få skudt fem af de små rum-skiderikker ned på én gang, og det er sjældent, at jeg har kunnet mønstre så stor begejstring over nogle selvprintede kort.
Så hvis du mangler et lille gør det selv-projekt til disse coronadage, kan jeg varmt anbefale UFS. Alternativt kan du købe den færdige udgave med ekstra indhold. Den skulle vist være på trapperne.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2020

Post by Frouvne »

Den ugentlige spilaften bød på Anno 1800, der er et lidt atypisk Martin Wallace-spil. Spillet er relativt let tilgængeligt og det handler meget om at opbygge sin egen lille maskine ... og samtidig gerne at have tilpas meget overblik over modspillerne til at kunne overskue, hvor man selv kan lade være med at udvikle sig og i stedet udnytte det de har udviklet. Umiddelbart var det lidt uoverskueligt at bevare overblikket over spillets tech-træ men bortset fra det fungerede spillet godt. Der er ikke tale om et nyt stort spil fra Martin Wallace, men bestemt et spil, der kan spilles nogle gange før nyhedens interesse er dalet tilpas meget til at man næppe vil finde det frem igen.

Til aften prøvede vi endnu et solidt deduktionsspil nemlig The Search for Planet X. Det er endnu et frisk pust indenfor en kategori, der godt nok har appelleret til os, men som ofte har været lidt kedsommelige. Jeg er dog meget imponeret over både dette og Awkward Guests og Shipwreck Arcana. Så vi er godt underholdt i en rum tid fremover.

Udover det har ugen kun stået på børnespil: Klodsmajor, Vildkat og så for første gang Dr. Microbe, der både har et logisk element og et motorisk element. Et fint spil af Roberto Fraga, der i mine øjne dog ikke er nær så godt som hans Dr. Eureka.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2020

Post by Frouvne »

Lørdag spillede vi endnu et spil The Search for Planet X. For mit vedkommende var det - om muligt - en endnu bedre oplevelse. Jeg fik en fin rytme i at stille spørgsmål, der byggede videre på den information, jeg havde i forvejen. Jeg følte, jeg havde god kontrol med spillet men vandt alligevel kun med få point. Så man skal ikke forpasse en mulighed for at aflevere informationer, der jo er vejen til point. P.t. det deduktionsspil jeg har mest lyst til at spille.

Søndag spillede vi sidste spil Pandemic Legacy: Season 2. Vi fik opfyldt den sidste opgave, hvilket var meget tilfredsstillende. I den endelige pointoptælling var vi mere middelmådige. Alt i alt har det været en rigtig god oplevelse og vi har haft mange gode oplevelser med denne anden sæson. Vi spillede den i en rimelig god rytme - dog var der et lille afbræk undervejs og det havde da også negativ indflydelse på oplevelsen. Nu er jeg spændt på om resten af familien er klar på at kaste sig over sæson 0, som nok er den sæson, der har det tema, der tiltaler mig mest.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2020

Post by Frouvne »

Så fik jeg kastet mig over Chronicles of Crime: 1400. Det skete ved at jeg sammen med min datter spillede mig igennem spillets tutorial. Heldigvis var det et af de mindre blodige scenarier, da der blot var tale om lidt utroskab og en forsvunden ring. Så det kunne fint fortælles som en historie på trods af den unge dames alder (5 år). Min intention var egentlig relativt hurtigt at spille mig igennem alle de fire bokse, der ankom i går ... det var først da jeg nu er gået i gang med spillet, at det kun er den første boks (1400), der er så langt fremme i spiludviklingen, at den tilhørende app fungerer til den.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2020

Post by Frouvne »

Vi holder stadig live i The Shipwreck Arcana. Nichen med deduktionsspil er solidt fyldt op for os lige nu, så selvom The Search for Planet X lige nu har indtaget favorit-positionen for mig, er et spil som The Shipwreck Arcana langt mere afslappende ... og så er der naturligvis også dem, der kan spilles med den yngste.

I dag fik jeg taget mig sammen til at få udpakket mit eksemplar af Etherfields. Jeg har skullet samle mod til mig, da regelsættet ikke var det lettest tilgængelige og mængden af kort og deres strukturering virkede meget uoverskuelig. Det krævede også noget tid at få styr på kortene men nu tror jeg, det er lykkedes. Manualen kunne godt have hjulpet en lidt på vej, men det var åbenbart en manddomsprøve man skulle igennem for at kvalificere sig til spillet. :roll: Da jeg nu havde fået styr på kortene kastede jeg mig over spillets tutorial uden at være kommet helt igennem regelsættet. Det blev en noget længerevarende affære end jeg havde regnet med. Til gengæld føler jeg mig nu langt bedre klædt på til at kaste mig over en fuld regelgennemlæsning og det næste scenarie. Førstehåndsindtrykket er positivt og jeg glæder mig meget til at dykke yderligere ned i denne drømmeverden.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2020

Post by Frouvne »

I dag havde min datter besøg af en legekammerat og da de kom anstigende og spurgte om ikke jeg kunne lære legekammeraten at spille Dinosaur Tea Party var det svært ikke bare at kaste sig over et spil med dem. Senere på dagen udbad hun sig at lære at spille Skak, da hun i går havde fået øje på min App Really Bad Chess. Og så var jeg ikke sen til at finde mit gamle skakbræt og brikker frem. :D Det er bare om at nyde det i disse år, hvor de stadig gider at være sammen med en og lave ting, man også selv er interesseret i.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2020

Post by Frouvne »

Søndag morgen ville den yngste spille Skak igen og så er jeg jo ikke den far, der siger nej. Undervejs dukkede hendes bror op og da vi afsluttede spillet meldte han sig under fanerne til et spil. Så jeg måtte lige skrue niveauet lidt op - heldigvis var der lidt rutine fra de unge år at tære på.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2020

Post by Jens_Hoppe »

Allan er ikke den eneste der har spillet skak på det sidste... Efter at vi i familien har set Queen's Gambit serien på netflix, ville min datter også gerne spille skak. Og selv om det ikke er et spil, jeg sådan rigtigt gider længere, havde jeg nok også fået lidt blod på tanden.

Så det er blevet til en masse skakpartier de seneste par dage... :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2020

Post by Gunness »

^Ros til jer begge for at give skak videre til næste generation :) Det er og bliver et spil med imponerende dybde trods de meget simple regler, så det burde jo være enhver brætspillers våde drøm. Jeg keder mig nu alligevel lidt, når jeg spiller det.

Min frue havde ferie i sidste uge, så vi har ad tre omgange udforsket The 7th Continent, der ellers har ligget stille i meget lang tid. Det er noget nemmere, når man kan have spillet stående fremme nogle dage i træk. Denne gang synes jeg virkelig, at vi har fået hul på bylden i forhold til udforskning, løsning af puzzles og styring af vores deck, og jeg tænker (meget naivt!), at det kun er et spørgsmål om kort tid før vi har hævet vores første forbandelse. Det er fanme også på tide :D
Det er stadig et spil, der giver mig en fantastisk oplevelse hver gang.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2020

Post by Frouvne »

Til månedens sidste spilaften var det The Search for Planet X og Push It, der kom på bordet. The Search for Planet X er et deduktionsspil jeg ser meget stort potentiale i. Det bekymrede mig en lille smule, at vi alle tre i samme runde vidste besked om hvor Planet X var placeret. Men vi spillede også begynder-udgaven, så der er forhåbentlig ingen grund til bekymring.
frouvne, administrator

Image
Post Reply