Børnenes præferencer: Tematiske og/eller abstrakte spil?

Kommentarer, spørgsmål, strategier og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Børnenes præferencer: Tematiske og/eller abstrakte spil?

Post by Frouvne »

Der er en ting, jeg har studset over nogle gange og har aldrig rigtigt kunnet finde ud af, hvad jeg skal mene. Derfor vil jeg nu høre jer andre, hvilke erfaringer I måtte have...

Når jeg tænker på børn og spil, tænker jeg umiddelbart, at temaet må være det helt centrale. Sjældent er der reelt meget spil, når man kigger under overfladen - o.k. det er selvfølgelig sat på spidsen - så det eneste, der virkelig kan holde liv i et spil, må vel være temaet.

Erfaringsmæssigt taler noget for, at der kunne være noget om snakken her i det lille hjem. Eksempelvis har min søn de seneste dage gentagne gange ønsket at spille hans nye spil, Rocket Race, der omhandler en af hans store interesser: Raketter. Og meget spil er der helt sikker ikke her! Spillet er næsten totalt rippet for beslutninger. Din primære funktion som spiller er at trykke på en knap (terning-funktionen i spillet), rykke en brik, rotere et par skiver og trykke på en blæsebælg. Men knægten gider (p.t.) at spille det.

Image

Størst succes har vi dog haft med abstrakte spil. Alt andet lige er reglerne til de fleste abstrakte spil meget simple. At optimere sine træk er til gengæld sjældent simpelt, men det er på den anden side heller ikke en forudsætning for at komme i gang.

Image

Selvom jeg selv umiddelbart mest ville tro på, at det var den første kategori af spil, de tematiske, der vakte størst interesse hos børn, er jeg blevet rystet i troen. De spil brænder ofte meget hurtigt ud her hos os.

Er der nogen, der har nogle erfaringer, de gerne vil dele?

På forhånd tak! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Det jeg kan huske fra barndommen er helt klart at legetøj hurtigt bliver kedeligt. Så temaet i et ikke-sjovt spil, bliver nok ret hurtigt gammelt.

Ved ikke om et abstrakt spil er bedre. Kan huske jeg gik meget op i skak da jeg var omkring 10-12år. Spillede hver dag :lol:
Post Reply