Viktory II?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Viktory II?

Post by MesterLars »

I et af mine utallige surfs på BGG er jeg stødt på et der hedder Viktory II

Og det er jeg jo blevet lidt fascineret af. Nogen der kender det?

Jeg har kigget lidt efter "wargames" på et overordnet plan med et verdenskort og noget kamp om verdensherredømmet. Ja for at sige det lige ud en RISK-killer... Beer and Pretzel!

Synes ikke der er ret mange af den type.. de ender altid at være noget om den amerikanske borgerkrig eller en tysk delstat...

Og ser ud til Viktory II har lidt potentiale indenfor genren. Det er en blanding af Settlers og Risk, der kan spilles på kort tid. Og med mekanismer der opfordrer til attack, attack, attack (og så lige et skud tilfældigheder mht. random hex-placement).

I øvrigt hvis man kan lide at læse om spil design er der en meget interessant beskrivelse fra designeren http://www.viktorygame.com/viktoryiihistory/
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14653
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 468 times
Been thanked: 674 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jeg havde ikke hørt noget om den titel før, men det ser da rigtig interessant ud! (Faktisk så interessant at det snarest vil være på vores hylder...) Også interessant at komme lidt bagom spillets tilblivelse... det var lige før linket hører til i vores designer-kategori! :wink:
frouvne, administrator

Image
Marcussen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 270
Joined: Thu Aug 10, 2006 9:04 am

Re: Viktory II?

Post by Marcussen »

MesterLars wrote:I et af mine utallige surfs på BGG er jeg stødt på et der hedder Viktory II

Og det er jeg jo blevet lidt fascineret af. Nogen der kender det?

Jeg har kigget lidt efter "wargames" på et overordnet plan med et verdenskort og noget kamp om verdensherredømmet. Ja for at sige det lige ud en RISK-killer... Beer and Pretzel!

Synes ikke der er ret mange af den type.. de ender altid at være noget om den amerikanske borgerkrig eller en tysk delstat...

Og ser ud til Viktory II har lidt potentiale indenfor genren. Det er en blanding af Settlers og Risk, der kan spilles på kort tid. Og med mekanismer der opfordrer til attack, attack, attack (og så lige et skud tilfældigheder mht. random hex-placement).

I øvrigt hvis man kan lide at læse om spil design er der en meget interessant beskrivelse fra designeren http://www.viktorygame.com/viktoryiihistory/
En god Risk-Killer er Attack! med Expantion... Spillet er ikke realistisk med det kan man jo heller ikke klandre Risk for :)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14653
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 468 times
Been thanked: 674 times
Contact:

Post by Frouvne »

Man skal i øvrigt være opmærksom på, at spillet åbenbart forhandles i såvel en 1 til 4 spillers udgave som en udgave for op til 6 spillere!
frouvne, administrator

Image
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Post by MesterLars »

Overvejede lidt at bestille det fra ham designeren, men det kunne jo være man skulle vente til I får det hjem.

Ja så godt det med 4p og 6p versioner.

Stjernene skal virkelig stå rigtigt på himmelen før jeg får samlet 6 spillere til et brædtspil... men hvad så hvis man er 5.. så vil man jo ærgre sig over den lille version :).. ej.. tror nu jeg ville tage den lille.. man kan vist også købe reservedele fra ham senere hen, hvis det er.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Faldt lige over en Battle Report fra Viktory II (dukker op på side 66), så jeg tænkte at det var ok at genåbne denne tråd... det ser faktisk MEGET interessant ud synes jeg.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9192
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

netsapiens wrote:Faldt lige over en Battle Report fra Viktory II (dukker op på side 66), så jeg tænkte at det var ok at genåbne denne tråd... det ser faktisk MEGET interessant ud synes jeg.
Jamen, det kan da gøres bedre endnu. Som de skriver, så lavede de et review af Viktory II i det forrige nummer.

http://www.fictionalreality.org/archive ... s/fr26.pdf
(Side 29)

Jeg skimmede det lynhurtigt, og fangede i sidste afsnit, at han løst sammenligner det med RISK og Axis & Allies, for hvis man kan lide disse, er der gode chancer for at synes om Viktory II.
Skal jeg deraf konkludere at han synes det er et møgspil?!? :shock:
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Det virker meget sjovt. Virker som om vægten er lagt på at det skal være sjovt og ikke så mange beregninger og regler. Det er jo som det skal være :D

Jeg kunne nok godt lokkes til at spille det, hvis nogen køber det :wink:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9192
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

qute wrote:Det virker meget sjovt. Virker som om vægten er lagt på at det skal være sjovt og ikke så mange beregninger og regler. Det er jo som det skal være :D
Nu håber jeg da at ALLE brætspil er lavet, for at man kan have det sjovt med at spille det. Det er så bare forskelligt hvad hver person synes er sjov.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Stony wrote:
qute wrote:Det virker meget sjovt. Virker som om vægten er lagt på at det skal være sjovt og ikke så mange beregninger og regler. Det er jo som det skal være :D
Nu håber jeg da at ALLE brætspil er lavet, for at man kan have det sjovt med at spille det. Det er så bare forskelligt hvad hver person synes er sjov.
Well, jeg mener nogle spil i højere grad går ud på at vinde over den anden mens andre spil lægger mere op til at hygge, mens man spiller.

F.eks. Skak vs. Guns'n'Cash
Jeg har sjældent grinet under et spil skak :wink:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9192
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

qute wrote:Jeg har sjældent grinet under et spil skak :wink:
Ahhhh. Jeg tror du blander "sjov" og "klappe-på-låret-morsom" sammen. :P

Ordkløveri nok for denne gang. Jeg omformulerer det til "underholdende". Så bliver forskellen forhåbentlig tydeligere.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14653
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 468 times
Been thanked: 674 times
Contact:

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] Jeg skimmede det lynhurtigt, og fangede i sidste afsnit, at han løst sammenligner det med RISK og Axis & Allies, for hvis man kan lide disse, er der gode chancer for at synes om Viktory II.
Skal jeg deraf konkludere at han synes det er et møgspil?!? :shock:
Jeg ville nok ikke springe for hurtigt til den konklussion... selvom den selvfølgelig kan vise sig at være korrekt. Axis & Allies har jeg ingen erfarigner med men til gengæld har spillet min del Risk i min tidlige ungdom. Risk er et spil, jeg har mange gode minder bundet til. Ja, der var bestemt ting ved spillet, jeg absolut ikke brød mig om, men andre sider der tiltalte mig. Jeg kan da sagtens forestille mig et spil i samme kaliber, der ville kunne underholde mig i dag. Måske ikke tryllebinde mig, men mindre kan jo også gøre det. Endvidere er det måske en genre, der kunne have lidt bredere appel, hvilket ville betyder, at jeg kunne spille med endnu flere mennesker... :P

I øvrigt kan jeg sagtens følge din første reaktion... og ville formentlig have tænkt nogenlunde det samme, hvis oplevelsen ikke først var blevet filtreret gennem dit indlæg. :roll:
frouvne, administrator

Image
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

Det virker som et spil jeg vil være meget interesseret i at sætte tænderne i. Hex-discovery ala. settlers og simpel warfare ala Memoir '44.

Det undrer mig en kende at se der ikke lader til at være nogen former for kort, resourcer eller andet "ekstra" der kan gøre spillet yderligere kompliceret. Som en fanatisk elsker af spil der inkluderer kort, gør det mig trist.
:::...---== Bananlikør ==--...:::
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3962
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 143 times
Been thanked: 137 times

Post by Andrea »

qute wrote: F.eks. Skak vs. Guns'n'Cash
Jeg har sjældent grinet under et spil skak :wink:
Så har du ikke prøvet Knightmare Chess. Her får du mulighed for at grine - ondt! :twisted:

Mht. Victory så er det næppe et spil, jeg kommer til at spille. Alene designet trækker ned i points hos mig, og sammenligningen med Settlers giver det nærmest nådestødet.
Post Reply