Mansions of Madness

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Mansions of Madness

Post by Frouvne »

Mansions of Madness

Designet af: Corey Konieczka
Artwork af: Christopher Burdett og Henning Ludvigsen
Udgivet af: Fantasy Flight Games
Antal spillere: 2-5 spillere (heraf en keeper)
Spilletid: ca. 2 timer
Opsætningstid: 20 min
Indeholder 307 brikker
Indeholder 350 kort
Indeholder 24 monstre og 8 spillerfigurer

Mansions of Madness er mere end noget andet et udstyrsstykke. En keeper styrer monstrene og det onde, mens den gode side spilles af mellem 1 og 4 investigators. Investigatorne går rundt i en lokation, som skifter efter den enkelte historie. Med grundspillet følger 5 historier, som kan varieres afhængig af de valg, som keeperen tager.

Umiddelbart ser spillet stort og uoverskueligt ud – men indholdet i spillernes ture er enkelt, man må bevæge sig og udføre en aktion i vilkårlig rækkefølge. Det ‘krøllede’ består i konsekvenserne af alt det, der kan opstå undervejs. Der kan komme monstre, opstå brand, blive mørke eller man kan blive ‘stunned’. Det betyder, at der sker modifikationer til, hvordan investigatorne kan bevæge sig og til de ‘tests’, der skal laves i tide og utide. Om ‘noget’ går godt eller dårligt afgøres med terningekast op mod spillernes evner indenfor intelligence, dexterity, markmanship mm. Derudover kan spillerne få mén af eventuelle skader de pådrager sig, det vil sige, at keeperen giver ekstra skade, når der i forvejen tages skade.

Når spillet sættes op, vælger keeperen en af de 5 historier. Dernæst vælges mellem et par alternativer, eksempelvis hvor dukker monstrene op, hvad er årsagen til, at hovedpersonen handler som vedkommende gør mm. Det betyder, at spillet og opsætningen bliver forskellig, selvom den samme historie vælges. Keeperen får ‘skulls’, som er aktionspoint efter antallet af spillere, og kan i sin tur bruge de aktionskort, der hører til historien, hvis der kan betales nok ‘skulls’. Forløbet i de 5 historier er forskelligt – keeperens aktioner og dermed handlinger varierer. I nogle historier kan der købes nye monstre ind hver tur – i andre har keeperen ikke mulighed for at købe monstre. Monstrene dukker så op i løbet af spillet, som en del af ‘tidens gang’.

Når investigators har haft deres ture og keeperen har været ond, så er der gået ‘tid’. Hver historie forløber over 5 timer – men der er et forskelligt antal runder i de enkelte klokketimer. Dermed bliver spiltiden af de enkelte historier også forskellig.

Det er et udmærket familiehyggespil, som sikkert er udmærket strikket sammen, hvis man kigger på det indenfor genren. Men jeg synes, at investigators famler noget rundt i blinde – og har svære odds mod det onde, der invaderer menneskenes verden. Selvom der er indført puzzles som skal løses for at spillerne kan gå ind i enkelte af rummene, så er det gennemgående indtryk, at der ikke er meget at tænke over. Det er hyggeligt, det er et samarbejdsspil, hvor man lige skal aftale, hvilken vej man går, hvem der skyder og lignende, men der udover er der ikke meget, der (i hvert fald ved første syn) kræver mange tanker, koordination eller overvejelser over forbrug af ressourcer. Der er således ikke ret mange valg, der skal tages – der er ikke så meget at tænke over mellem turene. Det er et spil, som vil komme på bordet i familien en del gange, men uden for dette regi, tror jeg ikke, at det for mit vedkommende har en ret lang levetid.
frouvne, administrator

Image
Post Reply