Schatz der Drachen

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Schatz der Drachen

Post by Frouvne »

Schatz der Drachen

Schatz der Drachen betyder vel egentlig Dragens skatte, og spillet går netop ud på at få fat i disse skatte ved at huske, hvor skattene er placeret. Spillet er således et huskespil – men ikke et helt almindeligt huskespil!

Schatz der Drachen er designet af Reiner Knizia, som har designet en række spil for både børn og voksne. Spillet er beregnet for børn fra 6 år, og kan spilles af 2 – 5 spillere. Spilletiden anslås til ca. 15 minutter. Spillet er produceret af Winning Moves i den tyske version.

Spillet indeholder:
49 spillebrikker fordelt således:
Skatte:
4 bolde (2 prikker)
4 biler (2 prikker)
4 dukker (2 prikker)
6 lysestager (3 prikker)
8 skattekister (4 prikker)
*
8 Diamantringe (1 prikker)
*
12 Drager (1 prikker)
3 Edderkopper (0 prikker)

Hvordan spilles spillet?
Præcis lige som i almindeligt memory, så blandes alle kortene og lægges ud på bordet med bagsiden opad. Her der passer antallet med et kvadrat på 7*7 kort.

Dernæst har spillerne tur på skift. Spillerne må vende brikker, så længe de tør eller indtil deres tur bliver stoppet. Ens tur stoppes altid af en edderkop og ellers stoppes turen, når man vender brikker, som ikke passer sammen.

I hver tur gælder det om at prøve at få stik. Man kan kun tage brikker / stik, hvis man frivilligt har stoppet sin tur. Hvis turen er blevet stoppet af en edderkop eller fordi de brikker man har vendt ikke passer sammen, så må man ikke tage stik.

Hvad er et stik i Schatz der Drachen?
Ens brikker er stik og på kortene er angivet, hvor mange af hver slags, man skal have for at få et stik. Man skal således have to bolde, tre lysestager, men hele 4 skattekister for at få et stik. En drage eller en diamantring er således et stik i sig selv. I samme tur kan man imidlertid kun tage enten skatte (legetøj, lysestager eller skattekister) og diamantringe som stik eller diamantringe og drager. Det vil sige, at hvis man i en tur vender to bolde, en diamantring og en bil og dernæst vender en drage, så slutter turen, fordi drager og skatte ikke passer sammen. Diamantringene passer således både sammen med skattene og sammen med dragerne.

Når man vælger at slutte sin tur, så samler man alle de brikker sammen, som kan danne stik. Hvis man har vendt 3 bolde, 2 skattekister, 2 diamantringe og 1 bil – så må man beholde 2 bolde og 2 diamantringe. Alle andre kort vendes på plads igen.

Når man roder rundt nede i dragens hule og vækker en edderkop (når ens tur bliver stoppet af en edderkop), så bliver edderkoppen naturligvis forskrækket og kravler væk. Derfor, så må den spiller, som har vendt edderkoppen, flytte edderkoppen hen til et andet tomt felt.

Hvornår slutter spillet og hvem vinder?
Spillet slutter, når alle brikker undtagen de tre edderkopper er taget som stik.
Den spiller, som har samlet flest drager i sin bunke får de tre edderkopper til sin bunke. Den spiller, som har den højeste bunke har vundet!
frouvne, administrator

Image
Post Reply