Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Så man kan købe og benytte sukkerfabrikker, og tjene penge på at forarbejde krydderier, selv om man ikke har grundlagt en eneste krydderi-koloni!?! Det lyder spøjst.
Der er eksempler i både regelhæftet og quick guiden som bekræfter at det forholder sig sådan (hvor en spiller benytter flere fabrikker af en type end han har kolonier). Jeg gætter på at rationalet er, at man med fabrikker køber råvarene fra markedet, hvilket også forklarer hvorfor fortjenesten ved at benytte fabrikker bliver højere, jo lavere råvareprisen er.

Spilmæssigt tror jeg også det er mere interessant på den rigtige måde: Som vi spillede det, skulle hver spiller opbygge hele maskineriet på egen hånd - kolonier og fabrikker der matchede, hvis han ville have det optimale ud af det. På den nye måde kan to spillere eksistere i symbiose, hvor den ene sælger råvarer til markedet, mens den anden forarbejder dem, og begge tjener godt på det.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3962
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 143 times
Been thanked: 137 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Andrea »

I anledning af den forestående Halloween smed jeg selvfølgelig Gloom på bordet, da jeg spillede brætspil med drengene i dag. Det blev også til en omgang Battlestar Galactica + udvidelse, som blev et ret langt spil - men heldigvis vandt brødristerne helt fortjent :twisted:
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by akwlinka »

3. messedag, blev en kort dag på messen. Den bruger vi som regel til byvandring og sko indkøb.

På messen fik vi dog købt en sækfuld spil som vi tog med tilbage til hotellet.

2 F. Fyrstenfeld
Dette spil fik vi spillet som 5 spiller spil, og det var rigtig godt. simpelt, og lige til at gå til, fik dog indsneget en lille fejl i første runde der fik os til at starte forfra.
Man har sit lille landområde der har 6 felter, hvor de tre er påtrykt produktionsfelter fra starten, så alle starter med grundproduktion af de tre råstoffer. Alle spiller har et identisk sæt bygningskort, der kan/skal bygges på de seks felter. Man kan overbygge allerede byggede felter, men de er så ude af spillet. Man sælger sine råstoffer til bryggerierne og få udbetalt hvad de nu er villig til at betale. Priser fare op og ned. Og det er disse penge man kan bruge til at bygge for. den spiller der først får bygget sine 6 palads bygninger (de kan ikke overbygges) har vundet.
Godt spil, som sagt let at gå til, men det første spil blev en lille smule for lange men det skal nok rette sig nu hvor mekanismen er kendt, og man bedre kender virkningen af de forskellige bygninger.

Andet spil blev et 6. personers 7 wonder. og det fungere lige så godt som for 3 spiller, bortset fra at her ser man ikke sine start kort igen.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9201
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:Der er eksempler i både regelhæftet og quick guiden som bekræfter at det forholder sig sådan (hvor en spiller benytter flere fabrikker af en type end han har kolonier). Jeg gætter på at rationalet er, at man med fabrikker køber råvarene fra markedet, hvilket også forklarer hvorfor fortjenesten ved at benytte fabrikker bliver højere, jo lavere råvareprisen er.

Spilmæssigt tror jeg også det er mere interessant på den rigtige måde: Som vi spillede det, skulle hver spiller opbygge hele maskineriet på egen hånd - kolonier og fabrikker der matchede, hvis han ville have det optimale ud af det. På den nye måde kan to spillere eksistere i symbiose, hvor den ene sælger råvarer til markedet, mens den anden forarbejder dem, og begge tjener godt på det.
Enig. Men jeg synes samtidig det virker mærkeligt, at man kan forarbejde noget man slet ikke har opnået adgang til endnu. Jeg ville halvt om halvt forvente en klausul om at man ikke kan bygge krydderi-fabrikker før man er nået til spillets fase 2, og dermed har opdaget de landområder, hvor man kan udvinde krydderier.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:
Jens_Hoppe wrote:Der er eksempler i både regelhæftet og quick guiden som bekræfter at det forholder sig sådan (hvor en spiller benytter flere fabrikker af en type end han har kolonier). Jeg gætter på at rationalet er, at man med fabrikker køber råvarene fra markedet, hvilket også forklarer hvorfor fortjenesten ved at benytte fabrikker bliver højere, jo lavere råvareprisen er.

Spilmæssigt tror jeg også det er mere interessant på den rigtige måde: Som vi spillede det, skulle hver spiller opbygge hele maskineriet på egen hånd - kolonier og fabrikker der matchede, hvis han ville have det optimale ud af det. På den nye måde kan to spillere eksistere i symbiose, hvor den ene sælger råvarer til markedet, mens den anden forarbejder dem, og begge tjener godt på det.
Enig. Men jeg synes samtidig det virker mærkeligt, at man kan forarbejde noget man slet ikke har opnået adgang til endnu. Jeg ville halvt om halvt forvente en klausul om at man ikke kan bygge krydderi-fabrikker før man er nået til spillets fase 2, og dermed har opdaget de landområder, hvor man kan udvinde krydderier.
Ja, jeg er enig i at det tematisk kan blive lidt dodgy, men måske problemet er mere akademisk end egentlig reelt: Jeg har vredet min hjerne for at finde en årsag til at man gerne vil købe krydderifabrikker inden nogen krydderikolonier er blevet fundet, men da indtægten ved at bruge en sådan fabrik inden et råvaresalg har tvunget prisen på de forarbejdede varer lidt op vil være ret lav, kan jeg ikke rigtigt se nogen god grund til at købe sådanne fabrikker "på forhånd". Jo, det kan være man har en langsigtet plan om at gå efter krydderifabrikker på langt sigt og derfor godt vil sikre sig de billige af slagsen tidligt, men jeg ikke forestille mig at det kan være optimalt spil...

Tematisk kan måske forklare det med at Portugal har adgang til varene i lille grad allerede fra starten, og at vores kolonier så bare muliggør import af varene i stor stil.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Stunke »

Trine øjnede muligheden for at knuse mig i Caylus siden jeg gik rundt med kombinerede glögg/vodka/øl-tømmermænd i lørdags, så hånen og meepletruslerne ville naturligvis ingen ende tage. Uheldigvis fik hun ikke stillet spillet op tidligt nok da der var en del småting der skulle ordnes rundt omkring i huset og jeg nåede at klare betydeligt mere op, så da vi begyndte at bygge borg var jeg slet ikke ramt nok til at det havde nogen effekt. Endnu en gang kørte jeg så meget på bygnignstracket som muligt for at få bygget en masse af de ressourcebygnigner der giver tre blokke pr. arbejder.
Mange runder samlede jeg bare overvældende mængder ressoucer ind så jeg havde mange flere muligheder i de næste to-tre runder.
Det virker til at være en god taktik for mig så længe jeg spiller mod Trine. Skip én runde hvor man kun tjener lidt prestige og gør klar til et kæmperush hvor en enkelt modstander ikke er nok til at blokere min vej til rigtigt mange prestige. Timing med hvilke tracks der skal have et spark op inden man gør borgsektioner op hjælper også. Man kan hurtigt snige 7-8 point hjem på prestigetracket ret tidligt i spillet, hvis man samtidig sørger for at der også er tilladelse til at rykke på bygningstracket har man taget et kæmpeskridt frem mod noget sent monumentbyggeri.

Der ligger et A4 ark i kassen til Caylus hvor der står dato og score på for hver gang vi spiler så vi har en lille "book of grudges" vi kan hentyde til og denne gang skrev vi så 124-94 til mig :mrgreen:
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Brichs »

Lørdag tog min forlovede og jeg et spil Invasion from Outet Space. Det er nu stadig et dejlig sjovt spil. Er helt sikkert glad for det køb. Er bgyndt at male mine figurer til det - det skal nok blive sjovt
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Larsine »

Efterårsferien har heldigvis betydet at der er blevet spillet en del spil i familien:

Søndag efter vi kom hjem fra Viking-Con, sluttede vi lige af med et enkelt spil Igel Ärgern.

Mandag spillede Lea, Larna og Jeg Dominion: Intrigue med mit nytindkøbte eksemplar. Alle kortene var i kortlommer, men vi var alle enige om at det da var noget forfærdeligt skidt, så vi sluttede med at pille alle lommerne af. Nu har jeg så bare 500 kortlommer som jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til. Desuden har jeg også et Dominion: Seaside som er kommet i kortlommer, men de skal jo også tages af. Nogen der står og skal bruge 1000 kortlommer? Jeg vandt forresten spillet ret overlegent.

Onsdag spillede Lilli, Larna og jeg Fresco. Jeg førte i lang tid, og var ret sikker på at vinde. Jeg lå da også 9 point foran Lilli efter sidste omgang, og 2 point foran Larna. Desværre havde jeg kun 2 penge = 1 point, medens Larna havde 6 penge = 3 point, og Lilli havde 22 penge = 11 point. Desværre fik jeg mine pengepoint først, Larna fik sine som den næste og Lilli fik sine sidst, hvilket betød at jeg kom sidst, med Larna et point foran og Lilli endnu et point foran. Ud af 3 spil er de 2 sidste begge endt så det er de sidste penge og rækkefølgen de blev fordelt i der afgjorde hvem der vandt.

Torsdag spillede jeg Inkognito med Melissa, Lea og Larna. Jeg havde svært ved at finde ud af noget som helst, og var meget i tvivl om hvem jeg var makker med. Men jeg stødte ind i Lea, og fandt ud af at vi var partnere. Derefter stødte Lea ind i mig, og jeg afslørede over for hende hvem jeg var, hvad jeg var forklædt som og hvad min mission var. Lea så noget forbavset ud, kiggede på mine kort, kiggede i sine egne kort, checkede hendes noter, hvorefter hun fandt ud af at hun vist lige var kommet til at lave en lille fejl, for de sidste tre kort hun havde vist mig var alle falske (normalt skal mindste et af korten være sande). Så det endte med at Melissa og jeg vandt på at Lea havde lavet en fejl. Ikke en stor sejr, men dog stadigvæk en sejr. Efterfølgende viste det sig at Larna og Lea havde fundet ud af at de var partnere, og Melissa netop havde fundet ud at hun var partner med mig.

Torsdag aften, efter en rigtig god middag, med masser af rødvin, og masser af drinks blev det til et spil Five Crowns. Heldigvis ikke et spil der kræver koncentration, for det er altså svært når man er 9 mennesker i et sommerhus. Jeg husker ikke hvordan det gik men det var også svært i min tilstand.

Lørdag aften var vi sammen med to hold venner, og spillede Igel Ärgern. De påstod alle at det havde de aldrig spillet før, men efterhånden som spillet skred fremad kom de alle i tanke om at det havde de vidst alligevel. Specielt når de blev skubbet i et hul kom hukommelsen på rette vej. Jeg måtte nøjes med en 4 plads ud af 6 spillere.

Og så blev det hverdag igen...
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Mik »

Med kun tre spil var dette års Essen tur noget af et lavpunkt. Men det var jo selvforskyldt fordi jeg foretrak at snakke med folk. Og så kendet jeg ovenikøbet alle 3 spil i forvejen.

Torsdag aften mødtes 4 medlemmer af IGA-juryen til middag hos det lokale medlem, Frank Schulte-Kulkmann, som har boet lige ved siden af messen hele sit liv (ja, nogle har det bare for godt!). Da vi var færre end ventet tog vi Lamont-brødrene (Fragor games) med på slæb, og de endte med at rende med sejren i 7 Wonders, som var det eneste spil vi kunne må at spille efter middagen inden Englænderne skulle hjem til Mülheim med U-banen. Eneste ændring fra prototypen er at Militæret er blevet forbedret ved at score imellem hver æra istedet for kun til slut. 9/10

Fredag er jeg altid i Mülheim for at besøge venner fra England, USA, Canada, New Zealand, Australien og Sydafrika. Her blev det til et gensyn med Tikal II, som ikke havde ændret sig meget siden alea havde prototypen med et noget mere interessant tema om søgning efter Tempelriddernes skat. Nogle af tingene virker lidt ulogiske med det nye tema, men spillet er stadig lige godt så jeg tilgiver ændringen. 8/10

Og lørdag kunne jeg prøve den færdige udgave af Hey Waiter! som jeg selv har været ret aktiv med at promovere. Jeg spillede to spil sammen med Asger, Eivind og Erik. En gang som individualister og et team-spil. Personligt foretrækker jeg team-spillet, da man hare mere styr på handlingerne, men jeg syntes nu ikke at vi rigtigt fik gang i partnerspillet i forhold til de spil jeg har prøvet i USA. Men jeg regner med at det er fordi de andre ikke kender spillet godt nok. 8/10
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3962
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 143 times
Been thanked: 137 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Andrea »

Vi fik prøvet Zombie State her til aften, og det var både hyggeligt og frustrerende, for de sk*de zombier var jo komplet uforudsigelige og prøvede at udrydde os! :shock:

Men i hvert fald - fin underholdning, men da der er en række tilfældighedsfaktorer, så kan man være ret uheldig, og vi syntes heller ikke, at der var særlig mange samarbejdsmuligheder i spillet - hvis overhovedet nogen (ikke at det er et samarbejdsspil, men vi havde fået indtryk af, at det i nogen grad var muligt at påvirke og forhandle med andre spillere undervejs).

Jeg kan i øvrigt røbe, at Sydamerika vandt, mens Kina og USA var meget tæt på udslettelse.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Mik »

Tirsdag blev det til mit tredie spil Tikal II, og det bliver bedre gang for gang.
Desuden nåede vi to spil Dominion Prosperity.
Det glæder mig at jeg endelig kan spille, hvad jeg betragter som, det fulde spil!
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Jens_Hoppe »

I KBK var det ikke svært at overtale tre andre til at prøve Navegador, og endnu en gang var det supersjovt (og jeg endte endda på en sørgelig placering). Vinderen vidste tydeligvis hvad han ville; han fik taget privilegier der boostede hans points for kirker og fabrikker, og brugte derefter resten af sit spil på at købe den type bygninger (med hyppige market-aktioner til at finansiere gildet). 11 fabrikker og 4 kirker blev det til. Til gengæld brugte han næsten ingen aktioner på ships, sailing og den slags pjat, og det stramme fokus på én strategi virkede tydeligvis. :)

Bagefter var der stemning for noget lidt lettere, så Ascension kom på bordet og var så populært at vi måtte spille det tre gange. Jeg fik hevet to sejre hjem, mens det sidste spil gik helt elendigt.

Til sidst satte jeg og fire andre os til at prøve det nye The Resistance, det lille kortspil fra Indie Boards & Cards, bedst beskrevet som en blanding af Werewolf og skill checks'ene fra Battlestar: Galactica. :) Fem spillere (som vi var) er minimum for at spille The Resistance, og jeg kan forestille mig at det bliver endnu bedre - og i hvert fald mere kaotisk og uforudsigeligt - med flere spillere. Men sjovt var det så absolut - vi måtte prøve det to gange, og begge gange blev der snakket og analyseret til den store guldmedalje, og det var i det hele taget en enorm succes med alle deltagerne.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14675
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 473 times
Been thanked: 681 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Frouvne »

Også vores spilgruppe havde Navegador på bordet og spillet var ved dette andet møde noget mere spiseligt ifølge min smag. Som et rondel-spil er det dog svært for mig ikke at sammenligne med forgængerne og hvor Navegador nok er det mest elegante og letflydende når det i mine øjne ikke et spil som Imperial til sokkeholderne, når det kommer til tema.

Afslutningsvis kom Innovation på bordet. Med fire spillere, hvor jeg var den eneste der blot havde prøvet det en enkelt gang før, var der på forhånd dømt kaos og et spil der ville kunne trække mere ud end det kunne bære. Modtagelsen var også lunken - men jeg forsøger at holde fanen højt og tror stadig på spillet, dog med færre spillere og nok også nogle andre end dem, jeg spillede med til aften! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5144
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 518 times
Been thanked: 588 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Gunness »

Frouvne wrote:dog med færre spillere og nok også nogle andre end dem, jeg spillede med til aften! :wink:
Hehe :) Jeg vil gerne prøve det igen ved lejlighed, men umiddelbart sagde det mig ikke det store. Til gengæld var jeg nok mere begejstret for Navegador end Frouvne - jeg synes, at rondelmekanismen fungerer rigtig godt, spillet er intenst og der er - så vidt jeg kan bedømme - en del forskellige vinderstrategier, man kan anlægge. Men ja, Imperial er stadig et bedre spil.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9201
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2010

Post by Stony »

Nu skal man vel heller ikke holde hvert spil op mod det aller-bedste. Så vil enhver spilsamling jo ikke bestå af mere end 5-10 spil, for de deler jo alle sammen mekanismer med andre spil, og der er jo kun et spil der kan være "bedst" af de to.

De to spil har kun rondel-mekanismen tilfælles. Derefter ophører enhver sammenligning.
Sidst spillet:
Image
Post Reply