Age of Steam burde ligge nummer 1 på BGG

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9201
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Man kan mærke det er et...... modent publikum her i forummet. De fleste har forlængst glemt indholdet af tidligere tråde... :D

viewtopic.php?t=323
Last edited by Stony on Fri Apr 13, 2007 9:35 am, edited 2 times in total.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Post by Jens_Hoppe »

Andrea wrote:[hvad er det, der er så slemt ved det spil?]
Nu er det (heldigvis) nogle år siden jeg sidst har spillet det, så derfor er det jo godt jeg skrev lidt om det i sin tid. ;)

Første spil:
Vores spil, som foregik på Tysklandskortet, tog lang tid - op imod tre timer - og endte med en sejr til Sune. Mit første indtryk var, at spillet var rimeligt sjovt (eskalerende økonomispil er jo en gammel favoritgenre), men at der måske var problemer med kraftværksauktionerne, samt at der var en masse små mimreregler, som virkede som om de var blevet tilføjet for at forhindre spillet i at "knække" - ikke overraskende er de fleste mimreregler introduceret i forbindelse med kraftværksauktionerne. Så et blandet 7-tal fra mig som første rating.
Andet spil
... Vi spillede igen på Tysklandskortet.

Denne gang blev mine bange anelser bekræftet, idet spillet bare ikke duede denne gang. Kort fortalt var kraftværkerne meget mærkeligt fordelt i bunken, med det resultat at et par spillere tidligt fik købt nogle enorme kraftværker, hvorefter kraftværksmarkedet døde fuldstændigt med små, dårlige værker. Dette ledte til en ubalance i spillet fra et tidligt tidspunkt, og da de spillere der kunne desuden - med en vis fornuft - valgt ikke at eskalere spillet til næste step, resulterede det i at spillet tidligt stagnerede fuldstændigt. Faktisk sad vi op imod en time, hvor det eneste vi foretog os var at købe ressourcer og lave indtægt fra vores byer. Da vi til sidst tømte banken, blev det HC for meget, og han valgte at forcere spillet til næste step, hvilket kostede ham enhver chance for sejr. Turen efter sluttede spillet, med en overvældende sejr til Anders, som havde haft flest penge på hånden. Jeg var blevet mimret i kraftværksauktionerne, og var derfor ikke i nærheden af at være med i konkurrencen.

Selv Sune [spillets ejer] syntes det havde været et frygteligt spil. Kraftværkerne var kommet meget mærkeligt, hvilket havde forstærket effekten af, at når en spiller køber et værk, sætter han muligvis noget meget bedre til salg til de andre. Men dræberen havde selvfølgelig været, at spillet havde stået stille så længe som det gjorde.

Min bedømmelse af spillet faldt markant. Jeg synes kraftværksauktionerne er alt, alt for vigtige i forhold til alle andre dele af spillet, og i sidste ende er der alt for meget tilfældighed i dem. Måden de er designet på - med alle kraftværker blandet sammen - gør også at spillet kræver et hav af små specialregler, som mildest talt ikke er særligt elegante: Fjern det lavest kraftværk hvis 1) en spiller har lige så mange byer som kraftværkets pris, 2) alle spillere passer i auktionen, 3) i administrationsfasen i hver step 3 tur, 4) ved overgang til et nyt step. Og sikkert mere endnu...

Vores indtryk i den efterfølgende diskussion var, at spillet sikkert kunne have været mere elegant (og virket bedre!), hvis man havde seedet kraftværkerne i bunken, så de små generelt kom før de store. En slags seedning a la Tikal kunne måske have virket. Som det er nu, synes jeg spillet varer for længe og er alt for mimret til at retfærdiggøre en spilmekanisme der virker så ubalanceret som den nuværende kraftværksauktion.
Som jeg skrev dengang, er eskalerende økonomispil en af mine favoritgenrer, men jeg syntes simpelt hen ikke at Power Grid var "stabilt" nok: Det virkede som om spillet nogle gange fungerede fint, men andre gange var det som om tilfældighederne i spillet fik det til at køre helt af sporet, så det enten stagnerede fuldstændigt, eller endte med at føles for "rushed".

Så når jeg ikke var vild med PG, og har en række fantastiske spil i samme genre at vælge mellem (1830, 1825, f.eks.), ser jeg ingen grund til at spille PG. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Post by Jens_Hoppe »

Well, det var jo en rimelig nytteløs post fra mig, når nu Stony har været så flink at minde os om, hvad vi allerede har snakket om. :D
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Post by Rune Petersen »

Hvor er I onde ved stakkels Power Grid... :cry:

*krammer sin Funkenschlag box med tilhørende ekspansionskort*
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9201
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Ja, Jens er så dygtig til at sætte fingeren lige der hvor der er mest betændt. :D

Det håber jeg i øvrigt at få lov til at udnytte på det groveste, når/hvis jeg får et spil klar i en stand, hvor jeg vil lade andre prøve det af. Det er jo netop i det stadie af et spils livscyklus at den slags skal opdages.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3962
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 143 times
Been thanked: 137 times

Post by Andrea »

Stony wrote:Man kan mærke det er et...... modent publikum her i forummet. De fleste har forlængst glemt indholdet af tidligere tråde... :D


Ha! Jeg troede et øjeblik, at jeg skulle føle mig ramt, men tråden er både skrevet 'før min tid' (dvs. inden jeg blev registreret bruger), og jeg har ikke en gang skrevet i tråden. Pyha...
Jens_Hoppe wrote: [...]
Mit første indtryk var, at spillet var rimeligt sjovt (eskalerende økonomispil er jo en gammel favoritgenre), men at der måske var problemer med kraftværksauktionerne, samt at der var en masse små mimreregler, som virkede som om de var blevet tilføjet for at forhindre spillet i at "knække" - ikke overraskende er de fleste mimreregler introduceret i forbindelse med kraftværksauktionerne. Så et blandet 7-tal fra mig som første rating.
Kan du uddybe, hvad udtrykket 'mimreregler' dækker over? :)
Denne gang blev mine bange anelser bekræftet, idet spillet bare ikke duede denne gang. Kort fortalt var kraftværkerne meget mærkeligt fordelt i bunken, med det resultat at et par spillere tidligt fik købt nogle enorme kraftværker, hvorefter kraftværksmarkedet døde fuldstændigt med små, dårlige værker.
Mja okay. Det var slet ikke et problem under vores spil, så det er ikke noget, jeg har tænkt på kunne forekomme.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Post by Jens_Hoppe »

Andrea wrote:Kan du uddybe, hvad udtrykket 'mimreregler' dækker over? :)
Det kan du tro. :) Som jeg har skrevet tidligere, i en anden sammenhæng:
Jeg bruger det også om regler som jeg ser som uelegante, f.eks. små specialregler der virker som om de prøver at lappe noget i designet, og den slags.
Jeg tror også jeg kan finde på at bruge begrebet lidt mere generelt, om regler der bare er unødigt komplekse og bøvlede (bed mig ikke om at forklare "bøvlet"! :D), i forhold til hvad de tilfører til spillet.

Men jeg vil prøve i fremtiden at checke mine skriverier for indforståede ord. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:
Men jeg vil prøve i fremtiden at checke mine skriverier for indforståede ord. :)
Nej hvorfor dog det - det er da interessant at blive bekendt med ord, der dækker elementer i brætspilsverdenen, så må vi uvidende jo bare spørge, og når du faktisk altid svarer, så bliver vi jo klogere....
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Post by Drix »

Sjov forklaring på MIMRE.....

det betyder noget helt andet i MIMREkort.... eller kan der indgå mimrekort i et spil med mimreregler? :?
Last edited by Drix on Mon Apr 16, 2007 12:03 am, edited 1 time in total.
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Post by Jens_Hoppe »

Drix wrote:det betyder noget helt andet i MIMREkort.... eller kan der indgår mimrekort i et spil med mimreregler? :?
Hvis du designer et, er jeg sikker på der kan. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
Post Reply