Post Top Tyve

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Post by Jens_Hoppe »

vasse
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14675
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 472 times
Been thanked: 680 times
Contact:

Post by Frouvne »

Drix wrote:
Andrea wrote: Fordi en god forumadmin sørger for at holde niveauet oppe på forummet - ikke blot ved at sikre, at brugerne opfører sig ordentligt, men også ved at deltage aktivt og komme med inspirerende indlæg.
Er det ikke mere et udtryk for sløve brugere?

...og dominans af 'reklame'? :?
Dominans af 'reklame'? Tja, det må man jo selv vurdrere... Under overskriften "Nyheder fra GermanGames.dk" er der lige nu 111 indlæg. Ud af over 7000 indlæg er det efter min dømmekraft ikke voldsomt. En del af disse indlæg vil jeg endda snarere kalde service-informationer. Men den vurdering vil jeg lade op til den enkelte. Min holdning er vist snarere, at vi er for lidt kommercielle... :cry:

I forhold til hvor mange indlæg en administrator skal have føler jeg mig ikke ramt af debatten. Jeg kan kun tilslutte mig en del af de holdninger, der er kommet til udtryk. Dels har jeg nogle mere administrative kommentarer, der i sig selv vil holde min andel af indlæg oppe. F.eks. har jeg en del indlæg af typen: "Handlen er afsluttet og tråden er derfor låst"! Dels føler jeg mig ansvarlig for kommunikationen på forum på flere planer. Kommer der ikke svar i en nyoprettet tråd, vil man ofte se, at jeg melder mig under fanerne, så folk ikke føler sig ignoreret, uddør en tråd som jeg tror der måske grundet bruger-tilvækst er basis for at genoplive, forsøger jeg det osv.

Ligeledes forsøger jeg at være synlig og personlig i min kommunikation for at sætte standarden; så længe man figurerer under eget billede og med en avatar, tror jeg f.eks. at vi når langt i forhold til at holde en god tone. Kan man gemme sig under en tilfældig id og et fiktivt billede er det mindre forpligtende... Her vil jeg gerne være et forbillede. Derfor er proceduren for tiden også, at nye brugere får en (relativt) personlig mail afsendt fra min private mail-adresse, hvor jeg som administrator ønsker dem velkommen og bl.a. henviser folk til den tråd, hvor folk præsenterer sig. Detaljer... men noget jeg tror på og et forsøg på at være med til at forme dette forum. Så kan man diskutere om det er professionelt. Nej, måske ikke. Men forum skal også gerne være et sted, man kommer af lyst, af interesse for emnet og fordi det er et rart sted, hvor man kommunikerer med nogle mennesker, det er behageligt at være sammen med.

Som administrator føler jeg mig også ansvarlig for at være med til at udvikle den indholdsmæssige del af forum. I en periode har der f.eks. været fokus på quizzerne. Lige nu er en af mine antagelser, at forum skal udvikles på den mere 'faglige' del. Vi har meget godt fat i den sociale del af et forum, men skal forum kunne tiltrække flere brugere og på sigt være attraktivt, skal vi i fællesskab snakke om spillene; udveksle overvejelser om strategier, hjælpe med regelspørgsmål, diskutere varianter osv osv. Det kan være, at jeg tager fejl, men lige for tiden er det en af de ting, jeg tror, der skal arbejdes på.

Hermed et lille indblik i nogle af de opgaver jeg mener, at en administrator skal leve op til her på forum. Om jeg så fokuserer på de rigtige ting, må andre bedømme... og om jeg kan leve op til det er en helt anden historie! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Tobias wrote:
Ups. Jeg "kom" til at dobbeltposte
...og sådan kan man jo også kravle opad listen :wink:
Nemlig, he he.
Meen, der er et ordenligt spring op til de næste, så jeg tror jeg vil være tilfreds med min top-10 placering :wink:
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5144
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 518 times
Been thanked: 587 times

Post by Gunness »

Drix wrote:
Andrea wrote: Fordi en god forumadmin sørger for at holde niveauet oppe på forummet - ikke blot ved at sikre, at brugerne opfører sig ordentligt, men også ved at deltage aktivt og komme med inspirerende indlæg.
Er det ikke mere et udtryk for sløve brugere?

...og dominans af 'reklame'? :?
Jeg har været lidt længe om at opdage tråden, så...

Du må da kende problematikken fra dit eget forum - her står du for ca. 38% af alle indlæg. Er det så også bare reklame, eller er der tale om, at du gerne vil holde liv i foretagendet?

Personligt ser jeg intet problem i, at Allan agerer indsparker hele tiden. Det er da kun til inspiration.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Post by Drix »

Gunness wrote:Jeg har været lidt længe om at opdage tråden, så...

Du må da kende problematikken fra dit eget forum - her står du for ca. 38% af alle indlæg. Er det så også bare reklame, eller er der tale om, at du gerne vil holde liv i foretagendet?

Personligt ser jeg intet problem i, at Allan agerer indsparker hele tiden. Det er da kun til inspiration.
Det er en svær balancegang. Men hellere det, end det næsten ligger stille som dit eget forum.

Men det optimale ville jo være, at brugerne selv sparkede nogle indlæg ind, så forum-ejerens indlæg primært var moderationer, ikke? :wink:
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5144
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 518 times
Been thanked: 587 times

Post by Gunness »

Drix wrote:Det er en svær balancegang. Men hellere det, end det næsten ligger stille som dit eget forum.
Nu var det jo heller ikke mig, der kom med brok over nævnte fremgangsmåde, vel? ;) Sten og glashus og alt det der.

Men derudover er jeg da rørende enig i, at det i sidste ende selvfølgelig er brugerne, der skal få forummet til at leve.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Post by Drix »

Brok?

Hvor i denne tråd brokker jeg mig? :oops:
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5144
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 518 times
Been thanked: 587 times

Post by Gunness »

Never mind...
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Drix
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 231
Joined: Sat Feb 03, 2007 3:08 pm
Location: Drixieland
Contact:

Post by Drix »

Gunness wrote:Never mind...
BLING BLING!!

Hvad er titlen på Nirvanas første album? :D
-- Drix

...| Drixieland.dk - Hvis du har tid til mere |...
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Post by Rune Petersen »

Drix wrote:Hvad er titlen på Nirvanas første album? :D

Bleach :?
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14675
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 472 times
Been thanked: 680 times
Contact:

Post by Frouvne »

Gunness wrote:[...] Men derudover er jeg da rørende enig i, at det i sidste ende selvfølgelig er brugerne, der skal få forummet til at leve.
Her er det vel også noget med at se på tendensen... I dette forums første levemåneder skulle jeg holde mig selv tilbage for at holde mig under de 50%. Det er jo ikke så mærkeligt... der skal ligesom være nogle brugere, før dialogen kan opstå. Vi er stadig i dette forums første leveår og jeg ligger nu stabilt under 30% af indlæggene... og tendensen er, at min procentuelle andel langsomt men støt daler. Hvor niveauet vil stabilisere sig, er ikke til at sige. Men formålet er ikke, at jeg langsomt skal forsvinde bort fra forum! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
stoffer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 244
Joined: Thu Feb 22, 2007 9:32 pm
Location: København S

Post by stoffer »

Jeg har lige nogle ord at sætte på denne tråd, hvis i vil have lidt mere om det..

Super Active, Active, Passive
Man opererer normalt med en 1% - 9% og 90% fordeling, 1% superaktive, 9% aktive og 90% passive. Altså 90% der bare kigger på materiale på nettet, uden at være aktiv, 9% der ligger i midter-kredsen og 1% der står for rigtig meget af det materiale der er på en given side. De kan sagtens være passive i andre sammenhænge, men målt på ét forum, én wiki elign, vil man normalt finde en 1-9-90 fordeling. Denne fordeling går udover f.eks. forumregistrering, dvs. en forumregistrering betyder ikke man er aktiv. Alt efter kontekst, betyder det blot at man KAN være aktiv.

Det er bla. vores danske super-helt Jacob Nielsen, der har stået for denne betragtning.

Powerlaws & The Long Tail
For at illustrere ovenstående, findes der bl.a. en metoder til at forklare og vise udviklingen af indhold, afstande mellem sider, set gennem brugere eller links (webomatri), etc. etc. - det mest spændende af disse er som sådan The Long Tail. En simpel graf, der som model viser en statistisk fordeling:

Image

Pointen: Y er mængde, X er alt muligt hvad man nu engang smider i X (og som giver denne statistiske fordeling), f.eks. aktivitet på forum, antallet af posts per bruger, cd-titler i en butik, etc etc. - arealet af de første 20% af kurven (grøn), dvs. arealet af alle de populære blade, bøger, cd'er, meget aktive brugere, er MINDRE end arealet af de sidste 80% af kurven. Dette betyder altså, med andre ord, at man f.eks. på et stort forum (eller wikipedia) vil kunne finde, at af alle dem der poster, er selv den totale mængde af dem med den mest voldsomme frekvens af posteringen, intet set i forhold til den samlede gruppe af "næsten ikke aktive"-postere, dvs. dem der poster 1-10 posts, versus flere tusinde i den anden ende.

Kurven kan knækkes eller brydes på flere måder, man vil hurtigt få kurven frem hvis der ikke kræves forum-registrering. Desværre er der en del tekniske detaljer (f.eks. spambots og idioter :)) der gør at man må tage nogle forbehold. Derudover er f.eks. tonen i et forum også vigtig for hvordan en powerkurve udvikler sig, da det sociale niveau på f.eks. et community som et forum, betyder at alle poster mere generelt.

Nå, nu ved jeg ikke hvad jeg har skrevet. +1 post til mig - juhu.
:::...---== Bananlikør ==--...:::
User avatar
Kanzler
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 2975
Joined: Mon May 01, 2006 12:22 am
Location: Smørum
Has thanked: 220 times
Been thanked: 1 time

Post by Kanzler »

Interessant betragtning må man sige Stoffer. Må nok indrømme at det kommer lidt bag på mig at fordelingen er 1-9-90. Men sjovt at få lidt teori bag sådan noget internetadfærd :wink:
Post Reply