Udelukkelse af bruger

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14675
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 472 times
Been thanked: 680 times
Contact:

Udelukkelse af bruger

Post by Frouvne »

Jeg har efter moden overvejelse taget skridt til at udelukke Drix fra vort forum. Beslutningen har ikke været let, men jeg har vurderet, at den var nødvendig.

Som medlem af et forum indvilger man ved tilmelding i, at man vil overholde nogle bestemmelser, der omhandler det pågældende forum. Disse betingelser er som hovedregel præ-definerede, hvilket de også er i vort forum. Endnu vigtigere er det for mig, at man overholder den tone, der er gældende i et forum. Dette gælder som en god hovedregel i det offentlige rum og dermed også i de virtuelle rum som dette og andre fora udgør. Regler for god tone er svære at definere. Men når man gentagne gange bliver irettesat af øvrige brugere og administrator, forventer jeg, at det bliver taget til efterretning.

Det er ikke mit indtryk, at der er behov for at formulere en etikette for god opførsel på forum. Noget af det der kendetegner dette forum er efter min overbevisning netop den gode tone brugerne imellem. Det kan der være mange gode grunde til. Nogle af grundene er uden tvivl, at der stadig er tale om et relativt småt forum og at det alt andet lige er et meget lokalt forum; en stor del af brugerne har mødt hinanden ved diverse arrangementer og dermed sættes der kød og blod på personerne bag brugernavnene. Det tror jeg, er med til at højne ansvarligheden. I det små kan det også være med til at sætte kød og blod på menneskene bag brugernavnene, hvis man anvender sit eget navn og bruger et billede af sig selv som sin avatar. I fremtiden er det formentlig et af de steder, der vil blive strammet op omkring forum, ved at man vil blive bedt om at oplyse sit eget navn i forbindelse med tilmelding, så det som et minimum er kendt af administrator.

Jeg er meget villig til at diskutere dels om man skal udelukke brugere og dels hvordan man i øvrigt kan opretholde den gode tone, der normalt er herskende her på forum. Den konkrete episode syntes jeg, det er knap så interessant at diskutere. Det er et skridt, jeg kun meget modvilligt har taget, men har valgt at tage, da jeg fandt det nødvendigt. Det er mit valg. Et valg der er foretaget for at beskytte dette forum. Et valg der er foretaget på linje med, når jeg har valgt, at man skal registreres og godkendes som bruger for at kunne skrive indlæg for at minimere støjen fra diverse spam-botter. Håber, at der vil være forståelse for mit valg.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

Der er ingen tvivl om, at forumet bærer præg af at en del kender/har mødt hinanden. Det kan måske nok virke lidt indspist hvis man som ny læser dette forum.

Når det er sagt, skal det også nævnes, at man på langt større fora ser kliker af brugere, der - meget indforstået - "sviner" hinanden til, hvor man så sidder og tænker "hold da helt ferie...". Så grelt har jeg slet ikke set det her. Det har mere karakter af godmodigt drilleri :).

Den gode og behagelige tone her på forumet gør givetvis, at man tænker en ekstra gang inden man "bare" skriver noget. En god synergi.
Det er sikkert et svært valg som administrator at tage det første skridt (husker ikke, at andre er blevet udelukket, bortset fra spam-bots). I den konkrete sag har du dog min fulde forståelse. Der er blevet udvist større tålmodighed af en del af brugerne end jeg har haft. Hatten af for det!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14675
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 472 times
Been thanked: 680 times
Contact:

Post by Frouvne »

Ja, der er tale om et enkeltstående tilfælde og det er da også mit håb, at det må bliver derved! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Black Sea wrote:Der er ingen tvivl om, at forumet bærer præg af at en del kender/har mødt hinanden. Det kan måske nok virke lidt indspist hvis man som ny læser dette forum.
Ja, det kan du have ret i - men pointen er for mig at se, at folk har mødt hinanden på kryds og tværs gennem forum - det er jo ikke sådan, at vi alle kendte hinanden før ... der er klart nogle, som kender hinanden i forvejen eller har set hinanden på viking con - men en del af denne indspisthed er jo også kommet dels gennem godmodige drillerier, men også ved at der er blevet arrangeret spil lejligheder - og det er klart, at første gang man kommer, så kender man få....

hvilket bringer mig til den anden pointe - det ser ud til, at der faktisk er god plads til nye brugere - har man lyst skal man være meget velkommen til at komme til et arrangement - der er nogle brugere, som er gode til at lave private arrangementer - og så vidt vides er alle velkomne, hvis man har lyst til at spille det spil, der inviteres til - endvidere er alle velkomne til de fælles arrangementer som "siden" står for ....

Så du har ret, der er bestemt en vis indspisthed, men hvis andre vil spise med .... så er der sådan set mulighed for at dække op til en mere ...
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

Jeg synes måske at det er vigtigt at se på at indspist jo ikke betyder lukket.

Folk der kommer til bliver jo modtaget med åbne arme.
Og det sjove med et forum er jo at alting, i modsætning til RL venskaber, jo er nedfældet og bevaret, så nye brugere starter jo ikke fra bunden, men derfra hvor de selv gider "læse på lektien"... man kan nok hurtigt klassificere folk udfra deres posts :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Jespen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 175
Joined: Mon Dec 18, 2006 8:18 am
Location: Trørød, Nordsjælland
Been thanked: 1 time

Re: Udelukkelse af bruger

Post by Jespen »

Frouvne wrote:Jeg har efter moden overvejelse taget skridt til at udelukke Drix fra vort forum.
- Jeg fristes til at skrive: Det var på tide (ja, nu skrev jeg det så alligevel).
Frouvne wrote:Det er ikke mit indtryk, at der er behov for at formulere en etikette for god opførsel på forum.
- Helt enig.
Frouvne wrote:Jeg er meget villig til at diskutere dels om man skal udelukke brugere og dels hvordan man i øvrigt kan opretholde den gode tone, der normalt er herskende her på forum.
- Jeg ser ingen grund til at starte en sådan diskussion. Ud over 'den konkrete sag' holder alle en endog meget god tone i dette forum.
Frouvne wrote:Håber, at der vil være forståelse for mit valg.
- Fuld forståelse her fra. Svært valg at træffe, men det rigtige valg efter min mening.

Endvidere er jeg helt enig med Helle og netsapiens: Alle bliver modtaget med åbent sind, så indspistheden bør ikke ses som en negativ barriere.

Mvh. Jesper
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Udelukkelse af bruger

Post by qute »

Jespen wrote:Endvidere er jeg helt enig med Helle og netsapiens: Alle bliver modtaget med åbent sind, så indspistheden bør ikke ses som en negativ barriere.

Mvh. Jesper
Selv efter Drix var begyndt at spasse ud, var folk meget flinke. (Mere end jeg ville have været :D ). Så det er ihvertfald ikke der problemet var.

Jeg tror i virkeligheden at det er ret simpelt at lokalisere problemet.
Image
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Re: Udelukkelse af bruger

Post by Black Sea »

Helle wrote:...Så du har ret, der er bestemt en vis indspisthed, men hvis andre vil spise med .... så er der sådan set mulighed for at dække op til en mere ...
netsapiens wrote:Jeg synes måske at det er vigtigt at se på at indspist jo ikke betyder lukket.

Folk der kommer til bliver jo modtaget med åbne arme.
Jespen wrote:Endvidere er jeg helt enig med Helle og netsapiens: Alle bliver modtaget med åbent sind, så indspistheden bør ikke ses som en negativ barriere.

Mvh. Jesper
Jeg er helt enig i at vi er meget åbne for nye medlemmer, men det er jo ikke sikkert at nye opfatter det sådan. De gode intentioner er der afgjort fra vores side :).
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Tja, måske har du ret - det kan være svært at vide, men når man ser på, at nogle af dem, som rent faktisk er meget aktive lige nu, faktisk ikke har været med så længe endda ...

Men det som man vel skal vide er, at arrangementerne IKKE er lukkede - og at bidrag er meget velkomne ... så må man jo vove at stikke næsen frem ...
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9201
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Så tror jeg folk efterhånden har klappet hinanden nok på ryggen.

Det var grimt. Det er gjort. Der lader ikke til at være indvendinger. Lets move on.

Nogen der vil spille? :lol:
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Post by Jens_Hoppe »

Allan: Er der nogen speciel grund til at du har udelukket ham netop nu?
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14675
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 472 times
Been thanked: 680 times
Contact:

Post by Frouvne »

For nyligt gav jeg en advarsel om, at det ville blive konsekvensen, hvis tonen ikke blev ændret. For få dage siden kom der så endnu et par indlæg, hvor jeg igen fandt at tonen var ubehagelig. Det var så dråben, der fik bægeret til at flyde over. Beslutningen blev taget på det tidspunkt. Herefter gav jeg beslutningen et par dage at bundfælde sig i, så jeg selv kunne vurdere om jeg syntes, det var en overreaktion fra min siden. Da jeg ikke ændrede holdning i de mellemliggende dag effektuerede jeg beslutningen.
frouvne, administrator

Image
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Post by Jesper Amstrup »

Bravo!

Jeg tænkte åh nej, allerede efter hans første indlæg. Du er en meget tålmodig mand Allan.
Post Reply