Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1481
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 332 times
Been thanked: 190 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Jonezy »

Sir William wrote:Havde i går besøg af Jon (Jonezy), Merete (Myde) og Robert for at få spillet en masse spil.

Lagde ud med Railways of World, hvor jeg i første spil ganske beskedent vandt det første spil, havde ikke nogen reel taktik men fik bygget en af Major Lines tidligt i spillet og fik så et økonomisk forspring.

I næste spil forsøgte Jon sig med samme strategi og fik også et tidligt forspring på den bekostning, men Pernille valgte så lige at snyde Jon for 6 point som dermed frarøvede han sejren og gav den til Robert. Merete og jeg hyggede os omkring Chicago, da vi havde den samme strategi. Meretes skyldtes dog hendes mission min mere fordi jeg fik et hotel i Chicago og dermed ville have bygget en Western line.

Virkelig et super spil som kan spilles igen og igen og igen og igen.

Efter legen med togene tog vi til Rom for at køre væddeløb i Ave Cæsar. 4 løb a 3 omgange med Consim regler. Det var første oplevelse for 4 af os, men i sidste løb var vi 3 der kunne vinde samlet. Så der var spænding. Undervejs var der 2 som blev ofret til løverne, da de løb tør for kort. Oplevede selv kun liiige at kommeover målstregen med mit sidste kort. Kræver godt nok beregningfor hvornår man skal tage chancer.

Et godt spil der er nemt at lære og kan bruges som introduktion til de fleste. Står så allerede på min ønskeseddel.

Det var helt igennem en hyggelig dag, dejligt at få spillet så meget og så i så godt selskab. Ser allerede frem til vores næste spilaftale. :P
Jeg tror nu ikke, at jeg kan give Pernille skylden for at jeg ikke vandt andet spil Railways. Jeg tror mere at det handlede om rigtig godt spil fra Roberts side og mindre optimalt spil fra min side, især når man tænker på min meget fordelagtige start position. Men sjovt var det, især efter, at jeg havde brugt første spil på at lære nogle hårde lektier omkring at stifte gæld og tage for mange bonds.

Jeg fik så min hævn i Ave Caesar. Særlig morsomt var det, da Robert måtte ud i den lange kurve på den røde bane på alle tre omgange, og dermed ikke nåede i mål idet ene løb.

En rigtig hyggelig dag med masser af godt spil.
Last edited by Jonezy on Sat Mar 30, 2013 1:46 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Larsine »

Sir William wrote:Undervejs var der 2 som blev ofret til løverne, da de løb tør for kort.
Nej man bliver kun ofret til løverne hvis man ikke formår at aflevere sin mønt og hilse på Caesar.

Det er altid værrere ikke at opføre sig ordentligt over for Caesar, end det er ikke at komme i mål.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Robert »

Sir William wrote:I næste spil forsøgte Jon sig med samme strategi og fik også et tidligt forspring på den bekostning, men Pernille valgte så lige at snyde Jon for 6 point som dermed frarøvede han sejren og gav den til Robert.
Som om jeg ikke havde fortjent den sejr :roll:
Jeg arbejdede hårdt for den og timede afslutningen så det passede. Bare så det er slået helt fast :D
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Larsine »

I går spillede Lisa, Larna, Lilli og jeg Ticket to Ride: India. Jeg fik fire billetter der passede fint sammen, så jeg beholdte dem alle. lisa og Larna beholdte kun 2 hver, medens Lilli beholdte 3 billetter. Jeg havde dog nogle kritiske punkter i min plan, så jeg begyndte forholdsvis hurtigt at bygge, hvilket fik Larna og Lisa til også at bygge, da vi åbenbart alle skulle lave baner i det samme område. Lilli passede sig selv, og da hun begyndte at bygge var det i en helt ander del af Indien. Selvom der var hård konkurrence fik jeg dog bygget hvad jeg skulle bruge, medens Lisa blev mere og mere deprimeret, da hun tydeligvis ikke fik sine forbindelser til at fungere. Larna havde heller ikke held med sine planer, men havde dog nogle muligheder for at bygge nogle alternative, omend længere, baner. Lilli tog flere ruter, og det gjorde Larna også. Larna førte en stor del af spillet, men til sidst fik jeg overhalet hende, medens Lilli lå tredie og Lisa sidst. Jeg fik +10 point for den længste sammenhængende rute. Jeg fik også alle mine ruter gennemført og endte på 110 point. Larna fik også alle sine ruter gennemført, men kom dog kun op på 106 point. Lilli fik genneført 6 ruter, men det var alle nogle små ruter, så hun endte på 102 point. Lisa fik minus for en af hendes ruter, og endte på 46 point. Men af Lillis 6 ruter, var der 4 der var forbundet med Mandalaer, og for det fik hun 30 ekstra point, og vandt dermed.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Sir William »

Robert wrote:
Sir William wrote:I næste spil forsøgte Jon sig med samme strategi og fik også et tidligt forspring på den bekostning, men Pernille valgte så lige at snyde Jon for 6 point som dermed frarøvede han sejren og gav den til Robert.
Som om jeg ikke havde fortjent den sejr :roll:
Jeg arbejdede hårdt for den og timede afslutningen så det passede. Bare så det er slået helt fast :D
Selvfølgelig var den da fortjent, men det var tæt mellem jer (2 point) og det var marginaler der afgjorde det. Ingen af jer opfyldte jeres mission og jeres score var lige da det blev afsluttet. Så du gamblede lidt. :P
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14682
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 475 times
Been thanked: 682 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Frouvne »

Torsdag fandt vi Pandemic frem og spillede to spil med nogle af kortene fra Pandemic: On the Brink. Andet spil startede fuldkommen vanvittigt med at Europa blev inficeret i hver en lille afkrog. Det betød dog også, at vi hurtigt kunne få kontrol over Europa, få fundet en kur og køre på frihjul resten af spillet, da kortene fra Europa blev ved med at dukke op. Så hvis man kan tale om et spil Pandemic, hvor vi følte, vi havde kontrol over spillets gang er det hvis dette spil, der kommer tættest på ideal-situationen.

Samme aften startede vi et spil Legends of Andor op med tredje legende. Det spil nåede vi ikke at spille færdigt, men så var der noget at gå videre med fredag og at afslutte lørdag morgen. Da nogle af de individuelle missioner var ret skræmmende var vi overmåde godt klædt på til den afsluttende konfrontation, der forløb uden noget stort besvær.

Til påskefrokosten igår blev der lejlighed til et spil The City efterfulgt af Innovation. Sidstnævnte bliver jeg ved med at fornøjes over! Fantastisk spil!
frouvne, administrator

Image
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by glorn »

her i påsken blev det til et spil den magiske labyrint. Et spil der virkelig har fortjent sit genoptryk. Og et spil Batman: Gotham City Strategy Game.

I Batman spillet er man en af fire skurke i batmans univers der skal prøve overtage styringen af gotham citys undergrund. Batman er et wildcard man skal prøve at styre over i hovedet på de andre spillere. Vi spillede lidt forkert, fordi vi tolkede en af reglerne ud fra narrativet og ikke læste dem ordret. Men selv med den fejl hyggede vi alle tre os gevaldigt. Det er et simpelt ok spil rent mekanisk, men hvis folk giver sig lidt hen og rollespiller en smule så kan spillerne få nogle rigtig gode spiloplevelser. en ting man skal vide er dog at spillet har det dårligste pap jeg har set i et spil længe! to af papbrikkerne mistede deres forside fordi de faldt fra en højde af 10 til 15 cm ned på bordpladen.
David.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9204
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Stony »

Den stod på Terra Mystica hos mig idag. Jeg fik besøg af Robert, Goblen (Brian), Carlei (Carsten) samt zutcorp (også Carsten). Det blev helt som planlagt først et spil efter regelbogens intro-scenarie, og derefter yderligere et spil med de fulde regler.

Folk lod til at være godt underholdt, selv om jeg var så ugæstfri at trække det længste strå i begge spil. Men nu var jeg også klart den mest rutinerede spiller i feltet, idet kun Robert havde prøvet det en enkelt gang før, og de øvrige ikke havde prøvet det før. Det var for mit vedkommende mit femte og sjette spil. Jeg er forsat "on scheudule" mht. at få spillet alle racerne. Denne gang blev det til Giants i første spil og Chaos Magicians i det andet.

Undervejs gik der næsten tombola i den, idet Robert endte med at købe mit Runewars plus udvidelse, og Carsten/zutcorp købte Bloodbowl Team Manager og Dominion.
Sidst spillet:
Image
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by zutcorp »

Ja, det er et hyggeligt spil. Mange muligheder og stor variation :-) jeg var meget fint tilfreds med en 4 og en 2 plads. :-)

Min påske har indtil videre også bude på en 5-6 spil alhambra. Jeg kan bedst lide det i 2 player varianten. Vi har også fået spillet King of Tokyo og jungle speed med ungerne. God spas!

Glæder mig til at teste dominion og ikke mindst bloodbowl det hvis tema jeg er meget glad for :-)
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Carlei »

Rigtig hyggeligt i dag. :)

Ellers har påsken kun budt på Ticket to Ride, da det er familiens favorit. Vi fik spillet 7 gange USA mega game, og 2 gange Indien.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1481
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 332 times
Been thanked: 190 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Jonezy »

Fik endelig taget mig sammen til at tjekke den lokale rollespils klub TRC (Taastrup Rollespils Klub) ud, som udover at spille rollespil også spiller en masse figurspil og brætspil.

Jeg havde rottet mig sammen med to venner, Jan og Lars, så jeg ikke var den eneste helt nye. Efter en kort rundvisning af faciliteterne og et kig på deres brætspils bibliotek, besluttede vi at spille Eclipse, som ingen af os 3 nye havde prøvet før. Vi spillede mod Lasse, Jon og Martin, hvor Lasse og Martin havde prøvet spillet en del gange før og den anden Jon havde spillet det en enkelt gang.

Jeg spillede de sorte mennesker, Terran Alliance, tror jeg de hed og deres skibe havde vistnok Japanske navne. Vi var fire, der spillede mennesker, Lasse var de røde aliens og Martin de blå aliens. Mit nærområde var pakket med Ancients så jeg fik en halvskidt start, men da min Dreadnought var blevet opgraderet en smule begyndte jeg at tæve Ancients og få udbygget mit empire. Jeg forsøgte mig med en balanceret tilgang, hvor jeg gik efter VP både via kamp, research og fastholdelse af stærke systemer. Os nye var dog for det meste et skridt efter de mere garvede spillere, og vi var konstant bagud i research og opgraderingen af vores skibe. Trods dette fik jeg en yderst hæderlig 3. plads med 31 point; Lasse vandt med 37 point takket være en masse research VP, den anden Jon blev 2'er med 34 point takket være en aggressiv expansion mod slutningen, Martin blev 4'er med 25 point og mine med-nybegyndere sluttede sidst med henholdvis 18 og 16 point, hvor ihvertfald den ene lærte at man ikke kommer langt med en turtle strategi.

En rigtig hyggelig aften og fedt at få prøvet et spil, som der har været meget snak om her på forummet. Jeg fandt spillet virkelig intuitivt og har virkelig lyst til at prøve det igen i et forsøg på at lære af mine fejl. Besøget i TRC bliver nok heller ikke det sidste.
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Robert »

Jonezy wrote:Fik endelig taget mig sammen til at tjekke den lokale rollespils klub TRC (Taastrup Rollespils Klub) ud, som udover at spille rollespil også spiller en masse figurspil og brætspil.

Jeg havde rottet mig sammen med to venner, Jan og Lars, så jeg ikke var den eneste helt nye. Efter en kort rundvisning af faciliteterne og et kig på deres brætspils bibliotek, besluttede vi at spille Eclipse, som ingen af os 3 nye havde prøvet før. Vi spillede mod Lasse, Jon og Martin, hvor Lasse og Martin havde prøvet spillet en del gange før og den anden Jon havde spillet det en enkelt gang.

Jeg spillede de sorte mennesker, Terran Alliance, tror jeg de hed og deres skibe havde vistnok Japanske navne. Vi var fire, der spillede mennesker, Lasse var de røde aliens og Martin de blå aliens. Mit nærområde var pakket med Ancients så jeg fik en halvskidt start, men da min Dreadnought var blevet opgraderet en smule begyndte jeg at tæve Ancients og få udbygget mit empire. Jeg forsøgte mig med en balanceret tilgang, hvor jeg gik efter VP både via kamp, research og fastholdelse af stærke systemer. Os nye var dog for det meste et skridt efter de mere garvede spillere, og vi var konstant bagud i research og opgraderingen af vores skibe. Trods dette fik jeg en yderst hæderlig 3. plads med 31 point; Lasse vandt med 37 point takket være en masse research VP, den anden Jon blev 2'er med 34 point takket være en aggressiv expansion mod slutningen, Martin blev 4'er med 25 point og mine med-nybegyndere sluttede sidst med henholdvis 18 og 16 point, hvor ihvertfald den ene lærte at man ikke kommer langt med en turtle strategi.

En rigtig hyggelig aften og fedt at få prøvet et spil, som der har været meget snak om her på forummet. Jeg fandt spillet virkelig intuitivt og har virkelig lyst til at prøve det igen i et forsøg på at lære af mine fejl. Besøget i TRC bliver nok heller ikke det sidste.
Lasse vandt med de røde aliens (Eridani) :shock:
Det er rigtig godt gået.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9204
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Stony »

[EDIT] Flytter lige skidtet til April-tråden.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Marts 2013

Post by Mik »

:mrgreen:
Image
Post Reply